Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-166-front

Alfa Romeo 166

1 / 3
alfa-romeo-166-front
alfa-romeo-166-side
alfa-romeo-166-back

Sterke punten

  • Elegant interieur
  • Hoge afwerkingskwaliteit
  • Goed afgestelde versnellingsbak

Zwakke punten

  • Lage hoofdsteunen achteraan
  • Onoverzichtelijke carrosserie
  • Hoog brandstofverbruik

Alfa Romeo 166 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo 166, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo 166: De sportieve sedan uit de hogere middenklasse

De Alfa Romeo 166 is de opvolger van de Alfa 164, die sinds 1998 niet meer in productie is. Bovendien is de Alfa 166 een grotere en comfortabelere versie van de Alfa 156. Hij is verkrijgbaar in twee productielijnen en scoort met meer rijcomfort en enkele extra's in het interieur. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo 166

Alfa Romeo 166 occasions
Alfa Romeo 166 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De sedan, die tot 2007 door de Italiaanse autofabrikant Alfa Romeo werd geproduceerd, is vooral geschikt voor bestuurders die van sportief houden.
  • Naast een sportieve flair biedt de aantrekkelijke sedan een krachtige zescilindermotor die hem helpt goede rijprestaties te leveren.

Gegevens

Motoren

De sedan is verkrijgbaar als benzine en als diesel met een vermogen van 136 tot 240 pk. De benzineversie van de Alfa Romeo 166 is verkrijgbaar in verschillende varianten. Bij de introductie in 1998 was de Alfa Romeo 166 leverbaar met een 2,0-liter R4-benzinemotor, een 2,0-liter V6-turbomotor en een 3,0-liter V6-benzinemotor. Bij de tweede generatie vanaf 2003 werd een 3,2-liter V6-benzinemotor toegevoegd. Er was ook een 2,4-liter R5 dieselmotor met turbolading en common rail injectie.

De krachtigste variant is de Alfa 166 3.2 V6 met een vermogen van 240 pk. De 2,4-liter turbodieselversie levert daarentegen slechts 150 tot 175 pk. Na verloop van tijd werden verschillende eerder beschikbare motoren uit het gamma gehaald.

De auto's met een motor van 2,5 of 3,0 liter waren uitgerust met een handgeschakelde 5-versnellingsbak (later 6-versnellingen) of een automatische 4-versnellingsbak (Sportronic). Een bijzonder kenmerk van de automatische versnellingsbak was dat deze ook handmatig kon worden geschakeld. Vanaf de tweede modelupdate in 2003 was de automatische versnellingsbak alleen beschikbaar voor de 3,0-liter motor en de 2,4-liter dieselmotor. Vanaf dat moment werden deze uitgerust met sequentiële 4- en 5-versnellingsbakken.

Afmetingen

De Alfa Romeo heeft een lengte van 4,7 meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,4 meter. Het voertuig heeft dan ook de grootte van een gemiddelde sedan, maar is lager dan vergelijkbare voertuigen. De Alfa Romeo 166 biedt plaats aan vijf personen. Het bagagevolume van ongeveer 490 liter is echter niet bijzonder royaal en kan ook niet worden uitgebreid.

Het ledig gewicht van de sedan ligt ongeveer tussen 1.400 en 1.550 kilogram.

Gegevens en afmetingen Alfa Romeo 166
Bouwperiode 1998 – 2007
Lengte, breedte, hoogte 4,7 m x 1,8 m x 1,4 m
Wielbasis 2.700 m
Inhoud bagageruimte 490 l
Leeggewicht 1.395 - 1.525 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.930 - 2.090 kg
Cilinderinhoud 1.970 - 2.959 cm³
Koppel 181 - 385 Nm
Topsnelheid 211 - 245 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in 7.4 - 9.9 s
Tankinhoud 72 l
Verbruik 7,2 - 13 l/100 km
CO²-uitstoot 199 - 310 g/km

Varianten

Technisch gezien kan er een onderscheid worden gemaakt tussen drie series van de Alfa Romeo 166. De eerste serie liep van november 1998 tot mei 2002, de tweede serie eindigde in de zomer van 2003. De derde serie werd gemaakt tot de dat de productie in 2007 werd stopgezet. De motoren werden telkens aangepast, maar ook het uiterlijk van de Alfa Romeo 166 werd enigszins gewijzigd.

In de modelupdate die in september 2003 op de IAA werd gepresenteerd, werd de voorkant veranderd en leek de Alfa Romeo 166 voortaan meer op de modellen 156, 147, Spider, GTV en GT. In de zomer van 2007 werd de productie van de sedan stopgezet zonder opvolger.

Er waren verschillende modellen, zoals de Spark. Progressive, Distinctive, Super, Sporttronic, Business Edition en de Edizione Esclusiva.

Prijs

De nieuwprijs voor de Alfa Romeo 166 van de eerste generatie lag tussen de 34.000 en 52.000 euro, afhankelijk van het model en de uitrusting. De tweede generatie kende prijzen tussen 35.000 en 53.000. Afhankelijk van het bouwjaar en de uitrusting kon een occasion al voor ongeveer 3.000 euro worden gekocht, maar hij kan ook tussen 7.000 en 12.000 euro kosten.

Helaas zijn alleen al door het hoge verbruik van het voertuig uitzonderlijk hoge onderhoudskosten te verwachten.

Design

Exterieur

De auto-ontwerper Ercole Spada was verantwoordelijk voor het carrosserieontwerp van de Alfa Romeo 166. Uit kostenoverwegingen leek de carrosserie - bijvoorbeeld in positie en vorm - erg op die van het voorgaande model.

De eerste twee varianten van de Alfa Romeo 166 vielen op door hun relatief kleine koplampen met halogeen- of xenonlicht in die tijd, het dimlicht binnen en het grootlicht buiten met ingebouwde parkeerlichten. Ook ongebruikelijk was de vlakke voorkant van de sedan.

Een herontwerp van de voorkant kwam bij de derde serie. De voorkant werd massiever, de koplampen breder en het Alfa-hart ("Sudetto") tweemaal zo groot. Bovendien werd de nummerplaat aan de voorzijde iets naar links verplaatst. Optioneel kunnen kopers nu ook kiezen voor bi-xenon verlichting.

Al bij de marktintroductie kwam de Alfa Romeo 166 met een kleine technische innovatie. De gloeilampen in de achterlichten, die toen nog gebruikelijk waren, werden voor het eerst vervangen door moderne lichtgevende diodes. De meeste andere fabrikanten namen deze technologie pas ongeveer tien jaar later over en verkochten ze als een grote innovatie.

Interieur

De Alfa Romeo 166 schittert van binnen met een elegant houten lederen interieur. Beide uitrustingsniveaus - genaamd "Progression" en "Distinctive" - bieden een luxe rijervaring en een hoog zitcomfort. Zo biedt de Alfa Romeo 166 voldoende ruimte voor maximaal vijf personen en bovendien spannende extra's zoals airconditioning, een boordcomputer, een navigatiesysteem en nog veel meer.

Hoewel de bagageruimte vrij klein is en niet kan worden vergroot door de achterste zitrij neer te klappen, heeft hij wel een achterbak, waardoor hij uitstekend geschikt is voor het opbergen van langere voorwerpen. Er zijn ook praktische rubberen banden op de vloer van de bagageruimte om kleinere bagage vast te zetten.

alfa-romeo-166-interior

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid biedt de Alfa Romeo 166 al het essentiële. Met een remweg van 44,3 meter vanaf 100 km/h blijkt het remsysteem te voldoen. De rem reageert fijn en is controleerbaar. Spoorzoeken is ook mogelijk dankzij ABS en een goede remkrachtverdeling.

Er is een elektronische startonderbreker en acht standaard airbags. Zijairbags zijn echter alleen voorin aanwezig en alleen de veiligheidsgordels voorin hebben pyrotechnische spanners. De zwakke bevestiging van de hoofdsteunen voor en de te grote afstand tussen de hoofdsteunen op de achterbank moeten negatief worden beoordeeld. Bovendien is er alleen een tweepuntsgordel op de middelste achterbank.

Op het gebied van kinderveiligheid scoort de Alfa Romeo 166 gemiddeld. Zo bieden de twee buitenste stoelen achterin goede bevestigingsmogelijkheden voor diverse kinderbeveiligingssystemen. Voor beveiligingssystemen daarentegen, die zeer vlakke pick-ups hebben, blijken de gordelsluitingen te lang te zijn. Ook de middelste stoel biedt slechte bevestigingsmogelijkheden. Isofix of een soortgelijk systeem is niet beschikbaar.

Alternatieven

De Alfa Romeo 166 kan zeker concurreren met vergelijkbaar sterke sedans, zoals de Mercedes E 270 CDI of de Skoda Superb 2.5 V6 TDI Tiptronic. Zo bereikt de Alfa 100 km/u in 9,7 seconden en een topsnelheid van 218 km/u. Dit garandeert in ieder geval een snelle voortgang. Het verbruik van de Alfa Romeo 166 is met 9,6 liter echter het hoogst in vergelijking.

De Skoda verbruikt iets minder, namelijk 9,5 liter. In vergelijking met de Alfa versnellingsbak is de Tiptronic echter veel soepeler. De Skoda heeft 10,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt 217 km/u, waarmee hij op gelijke hoogte komt met de Alfa.

De Mercedes E 270 CDI daarentegen heeft een cilinderinhoud van 2,7 liter en 177 pk. Zoals verwacht staat hij daarmee aan de top als het gaat om rijprestaties. Daardoor bereikt hij een topsnelheid van 228 km/u en heeft hij 9,2 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te komen. Hij maakt ook indruk met zijn lage brandstofverbruik van 8,9 liter. De automatische versnellingsbak werkt net zo soepel als die van de Skoda.

FAQ

Hoe zit het met het rijcomfort in de Alfa Romeo 166?
Het rijcomfort van de Alfa Romeo 166 wordt gewaarborgd door het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP). Wie een Alfa Romeo 166 koopt, kan - zoals bij alle auto's van de Italiaanse fabrikant - een sportieve rijervaring verwachten.
Wat zijn de zwakke punten van de Alfa Romeo 166?
Natuurlijk vertoont de Alfa Romeo ook enkele kleine gebreken, maar die kunnen ook worden omschreven als het "handelsmerk" van Italiaanse voertuigen. Zoals bij veel Alfa Romeo's werkt de boordelektronica van de Alfa 166 van tijd tot tijd op eigen houtje. Bovendien is er een licht krakend geluid te horen in de interieurbekleding, vooral bij koud weer en in bochten. De 6-versnellingsbak van de Alfa Romeo 166 werkt aanvankelijk perfect. Het is echter bekend dat het model al na enkele jaren moet worden gerepareerd vanwege lekkende transmissieolie. Ongeacht hoe voorzichtig er met de auto wordt gereden, geldt dit ook voor andere slijtageonderdelen. Dit zijn bijvoorbeeld de distributieriem en de remblokken en -schijven. Ook reparaties aan de waterpomp en het uitlaatsysteem zijn regelmatig en met tussenpozen van enkele jaren noodzakelijk.

Beoordelingen voor Alfa Romeo 166

6 Beoordelingen

4,6