Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-gtv-front

Alfa Romeo GTV

1 / 3
alfa-romeo-gtv-front
alfa-romeo-gtv-side
alfa-romeo-gtv-back

Sterke punten

  • Krachtig remsysteem
  • Grote keuze aan krachtige motoren
  • Snelle acceleratie

Zwakke punten

  • Kleine kofferruimte
  • Hoog verbruik
  • Weinig veiligheidsnormen

Alfa Romeo GTV : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo GTV, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo GTV: krachtige, sportieve coupé uit de middenklasse

De Alfa Romeo GTV werd gebouwd van 1994-2005. De productie vond bijna gelijktijdig plaats met die van de Alfa Romeo Spider, vandaar dat veel onderdelen in beide voertuigen identiek zijn. Als sportieve coupé met krachtige motoren spreekt de Alfa Romeo GTV bestuurders aan die op zoek zijn naar een lifestyle auto. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo GTV

Alfa Romeo GTV occasions
Alfa Romeo GTV dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Sportief en tijdloos ontwerp
  • Goed chassis voor een comfortabele rit
  • Weinig roest dankzij gegalvaniseerde carrosserie
  • Ruimte voor 4 inzittenden ondanks coupékarakter

Belangrijke gegevens

Motor

Alfa Romeo installeerde de motor dwars in de GTV, zoals in veel van zijn andere modellen. In totaal werden zes verschillende typen motoren gebruikt van 1994 tot 2005. Het Italiaanse repertoire voor de GTV omvat echter alleen benzinemotoren met minimaal 144 pk en meer. De volgende tabel geeft een overzicht:

Alfa Romeo GTV Bouwjaa Cilinderinhoud Vermoge Maximumsnelheid
1.8 TS 1998 - 2000 1.747 cm³ 144 pk 205 km/u
2.0 TS 1994 - 1998 1.970 cm³ 155 pk 216 km/u
2.0 TS 16V 1998 -2000 1.970 cm³ 155 pk 216 km/u
2.0 JTS 2003 - 2005 1.970 cm³ 166 pk 225 km/u
2.0 V6 TB 1995 - 2001 2.959 cm³ 202 pk 235 km/u
3.0 V6 24V 2000 - 2003 2.959 cm³ 218 pk 250 km/u
3.0 V6 24V 1996 - 2000 1.747 cm³ 220 pk 240 km/u
3.2 V6 24V 2003 - 2005 3.179 cm³ 240 pk 255 km/u

Bij zijn introductie in 1994 was de 2.0 TS voorzien van een grijs gietijzeren blok. De cilinderkop was van aluminium en ook de legendarische technologie met twee bougies (Twin Spark) werd toen al toegepast in de Alfa Romeo GTV. De twin-spark motoren hebben de gehele productie van de Alfa Romeo GTV (1995 - 2005) doorgemaakt. Na een facelift in 2003 werd ook een JTS-motor (Jet Thrust Stoichiometric) gebruikt.

In 1998 begon de overgang van de uitlaatgasnorm van Euro 2 naar D3. Volgens de nieuwe norm was er een kleine prestatieverbetering voor de Alfa Romeo GTV 2.0 TS 16V tot 155 pk. Qua brandstofverbruik ligt de GTV als sportieve coupé over het algemeen iets hoger. Het verbruik van de motoren met dubbele ontsteking lag rond de 11,6 liter; met de nieuwe motoren na de facelift is het gecombineerde brandstofverbruik lager dan dat van de motoren met dubbele ontsteking. Het verbruik overschrijdt soms zelfs de grens van 10 liter. In vergelijking zijn de waarden hoog, maar met een brandstofcapaciteit van 70 liter biedt de GTV een grote tank.

Nadat de laatste Alfa Romeo GTV in de herfst van 2005 van de band rolde, werd de productie stopgezet. De Alfa Romeo Brera werd voortaan beschouwd als de opvolger dankzij zijn vergelijkbare snit en vergelijkbare prestaties.

Afmetingen

De afmetingen van de Alfa Romeo GTV uit de productieperiode 1994-2005 in een overzicht:

Lengte 4,28 m
Breedte 1,71 m
Hoogte 1,32 m
Wielbasis 2,54 m
Bodemvrijheid 0,13 - 0,15 m
Volume kofferbak 110 - 155 l

Het leeggewicht is 1350 - 1370 kilogram, afhankelijk van de variant.

De koffer is relatief klein gehouden met een maximaal volume van 155 liter. De opening is groot genoeg om er comfortabel bagage in te stoppen. De bagageruimte is echter ongeschikt voor grote stukken bagage, omdat er geen rechte wanden aan de zijkanten zijn en de bevestigingsbeugel van de achterklep de geladen bagage raakt wanneer deze wordt gesloten.

Varianten

Alfa Romeo bouwde al een Alfa Romeo GTV van 1974-1980. Deze sportcoupé wordt aangeduid als de eerste generatie en komt vaak voor onder de naam Alfa Romeo Alfetta. Ontwerper Giorgio Giugiaro was betrokken bij het ontwerp. Voor een goede aerodynamica creëerde hij een extreem vlakke en lage voorkant met een volumineuze achterkant. Het resultaat was een gemengde vorm tussen coupé en stationwagen. Tegenwoordig is de Alfetta een van Alfa Romeo's meest gewilde klassiekers.

De tweede generatie van de Alfa Romeo GTV wordt gezien als de coupé van de 916-serie. De gehele productieperiode liep van 1994 - 2005. In 2003 werd een facelift uitgevoerd, waarbij het uiterlijk slechts weinig veranderde.

In totaal werden ongeveer 80.000 GTV's geproduceerd. Oorspronkelijk was Alfa Romeo van plan 20.000 exemplaren per jaar te verkopen. De vraag bleef echter achter bij de verwachtingen van de autofabrikant.

Prijs

De Alfa Romeo GTV werd over een lange periode gebouwd, van 1974 tot 2005 was het voertuig vrij beschikbaar voor klanten als nieuw voertuig. Het voertuig kostte laatst net onder de 25.000 euro voor het instapmodel, maar de beter uitgeruste voertuigen waren aanzienlijk duurder met tot 37.000 euro. De vroegere generaties waren natuurlijk veel goedkoper en kostten ongeveer 9700 tot 25.000 euro.

Als occasion is de Alfa Romeo GTV natuurlijk voor een veel lagere prijs verkrijgbaar, waarbij de nieuwere generaties te koop zijn vanaf ongeveer 1500 tot 10.000 euro. Oudere modellen worden hier echter beschouwd als verzamelaarsauto's en zijn daarom allesbehalve goedkoop met tot 35.000 euro.

Bovendien verbruiken de voertuigen veel benzine, een feit waarmee rekening moet worden gehouden bij de onderhoudskosten. Ook belangrijk is de Nederlandse motorrijtuigenbelasting, die voor dit model ongeveer 632 euro per jaar bedraagt.

Design

Exterieur

De carrosserie heeft een tijdloos ontwerp met zijn wigvormige uiterlijk. De projectiekoplampen zijn een opvallend kenmerk van de motorkap en schitteren als juwelen. De motorkap was van KMC. Dit is een composietmateriaal van glasvezel en polyesterhars. Het plaatwerk is helemaal gegalvaniseerd zodat ze ongevoelig zijn voor roest.

Voor wie de Alfa Romeo GTV er nog te onsportief uitzag, kon vanaf 1998 een aerokit worden gemonteerd. De kit bestond uit een voorspoiler en een achtervleugel. Dit verhoogde zelfs de topsnelheid met nog eens 5 km/u.

Tot de standaarduitrusting behoren metalen velgen en mistlampen. De voor- en achterfronten zijn enigszins buigzaam, zodat een onachtzaamheid niet meteen een deuk veroorzaakt. De bumpers zijn gespoten in de kleur van de auto, maar zijn daarom zeer gevoelig voor krassen. Zoals typisch voor Alfa Romeo zijn er geen zijflanken op de GTV.

Interieur

De Alfa Romeo GTV biedt twee volledige zitplaatsen en twee noodzitjes achterin. Verplichte leeslampjes en verlichting voor de voetenruimte zorgen voor gezelligheid in het interieur. De voorste vensters kunnen elektrisch worden bediend.

In tegenstelling tot het exterieur ziet het dashboard er niet zo hoogwaardig uit, want het is van kunststof. Bovendien zijn er nauwelijks bruikbare bakjes voor zonnebrillen en dergelijke. De bediening van de instrumenten is daarentegen zeer eenvoudig en niet hinderlijk tijdens het rijden. Bestuurders kunnen de controlelampjes altijd goed zien. De positie van de radio is echter zeer laag, wat de bestuurder kan afleiden.

Het interieur is voorzien van standaard airconditioning en goede verwarming. Het voertuig wordt snel opgewarmd door sterke ventilatiestromen. Er is ook een recirculatiecircuit beschikbaar.

Motorgeluiden zijn nauwelijks hoorbaar in het interieur tijdens het rijden. De vering is stevig, zoals het een sportieve auto betaamt. Dit maakt zelfs langere reizen comfortabel voor inzittenden van een Alfa Romeo GTV. De stoelen zijn echter vrij hoog gemonteerd, zodat lange mensen hun hoofd bijna boven de hemel van de auto uitsteken.

alfa-romeo-gtv-interior

Veiligheid

Een centrale vergrendeling is standaard. Dit geldt ook voor het Anti-lock Braking System (ABS). De Alfa Romeo GTV heeft geen andere veiligheidsvoorzieningen.

In het voorste gedeelte zijn hoofdsteunen aangebracht op de bestuurders- en passagiersstoel. Deze zijn echter ver naar achteren geïnstalleerd, zodat ze in geval van nood weinig bescherming bieden. Er zijn geen hoofdsteunen op de noodzitjes achterin. Zijairbags en hoofdairbags zijn niet beschikbaar voor dit model Alfa Romeo, maar dit moet worden gezien in de context van de productieperiode van de GTV.

De voor- en achteras zijn voorzien van schijfremmen. Deze werken zeer goed bij noodstops: bij een snelheid van 100 km/u komt de auto na 40 meter tot stilstand.

Alternatieven

Alternatieven van dezelfde fabrikant zijn de Alfa Romeo GT, Alfa Romeo Giulia en de Alfa Romeo 156. Van het moederbedrijf Fiat hoeft de Fiat Coupé zich niet te verstoppen en kan tegen vergelijkbare prijzen zeker concurreren met de GTV. Wat de concurrentie betreft, kan het geen kwaad om te kijken naar gebruikte modellen van de Honda Accord vanaf ongeveer 4000 euro of de Peugeot 406 voor ongeveer 1000 tot 7000 euro.

FAQ

Hoeveel kost een Alfa Romeo GTV?
Een Alfetta GTV van de eerste generatie is een populaire klassieker. Collectors-prijzen tot 50.000 euro zijn niet ongewoon. Een GTV occasion van de tweede generatie is al verkrijgbaar vanaf 1500 euro.
Hoeveel bedraagt de autobelasting voor de Alfa Romeo GTV 2.0?
De motorrijtuigenbelasting bedraagt ongeveer 632 euro.
Wat is het brandstofverbruik van de Alfa Romeo GTV 2.0?
Volgens de specificaties van de fabrikant bedraagt het brandstofverbruik 13,8 liter/100 km in stedelijke gebieden en 7,0 liter/100 km in gebieden buiten de stad. Samen resulteert dit in een verbruik van 9,5 liter/100 km.
Is de Alfa Romeo GTV verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak?
Nee, de GTV is er alleen met een 5- of 6-versnellingsbak.

Beoordelingen voor Alfa Romeo GTV

5 Beoordelingen

4,8