Aston Martin DB9 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De Aston Martin DB 9 wordt in 2004 op de markt geïntroduceerd

De Britse sportautofabrikant Aston Martin deed met zijn legendarische DB-serie in de eerste jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn naam eer aan als fabrikant van exclusieve, voor een groot deel met de hand vervaardigde coupés en cabriolets. Tussen 1948 en 1970 behoorden de zescilinders van de Britten tot het stijlvolste dat de Engelse autofabrieken te bieden hadden. Anders dan bijvoorbeeld concurrent MG met zijn puristische roadsters, koos Aston Martin consequent voor tweezitters die sportieve rijeigenschappen combineerden met luxe en comfort. V8-modellen met een sterke motor uit de serie Aston Martin DBS vulden vanaf 1967 de voertuigcollectie aan met coupés voor vier personen. In de jaren ’70 kwamen deze onder de naam Aston Martin V8 in de plaats van het goedkoopste model uit de DB-serie. Het duurde meer dan twintig jaar voordat de fabrikant met de Aston Martin DB 7 weer een zescilinder in de aanbieding had. In 1999 maakte de Aston Martin DB 7 met een nieuw geconstrueerde motor vervolgens een sprong naar de V12-koningsklasse. Toen het nieuwe design voor de nieuwe generatie sportauto’s klaar was, presenteerden de Britten in 2004 als opvolger de Aston Martin DB 9.

De Aston Martin DB 9 als coupé en cabriolet

De Aston Martin DB 9, een Gran Turismo type, werd in twee carrosserieversies als coupé en cabriolet met vier zitplaatsen aangeboden. Qua uiterlijk leek hij erg op de voorganger Aston Martin DB 7. Hij had echter een wat stijlvoller uitziende voorkant met extreem uitgestrekte, druppelvormige koplampen onder helder glas en een dynamisch uitziend radiatorrooster met bredere, dwarslopende spijlen. Hetzelfde designprincipe werd bij de vormgeving van de achterkant gebruikt. Deze had nu in de carrosserie geïntegreerde bumpers en boogvormige koplampen waardoor de Aston Martin DB 9 er vanachter duidelijk dynamischer uit zag.

De rijprestaties van de Aston Martin DB 9 coupé

Terwijl de voorganger Aston Martin DB 7 wezenlijke constructiedelen uit de voertuigcollectie van de Jaguar XJ had overgenomen, presenteerde de Aston Martin DB 9 zich met een nieuw ontworpen bodemgroep als een compleet eigen ontwikkeling van Aston Martin. Alleen de al vanaf 1999 gebruikte motor van de voorganger werd in gewijzigde vorm opnieuw gebruikt. In de Aston Martin DB 9 zorgde de V12-motor voor een prestatievermogen van 335 kW (456 pk). Met deze motor met een cilinderinhoud van 6,0 liter accelereerde de Aston Martin DB 9 in de coupé versie in 4,9 seconden van nul naar honderd. Hij bereikte een topsnelheid van een goede 305 km/u.

De rijprestaties van de Aston Martin DB 9 cabriolet

De coupé die door de Britten traditioneel ‘Volante’ genoemd werd, had een wat lager prestatievermogen van 331 kW (450 pk) en accelereerde in amper vijf seconden van 0 naar 100 km/u. De maximumsnelheid van de cabrio met stoffen dak was volgens de fabrikant 300 km/u. Als aandrijving voor zowel de coupé als de cabriolet stonden er een handschakeling met zes versnellingen en een automatische schakeling met zes standen in de collectie.

Modelonderhoud in 2008 voor de Aston Martin DB 9

Een in 2008 uitgevoerd modelonderhoud zorgde ervoor dat de V12-modellen een stukje groter werden, ze gingen van 4,69 meter naar 4,71 meter. Voor de rest bleven de coupé en de cabrio qua uiterlijk vrijwel onveranderd. Daarvoor in de plaats kreeg de Aston Martin DB 9 dankzij een verandering aan de V12-motor een nog iets sportiever prestatievermogen. De motor van de Aston Martin DB 9 had vanaf nu een prestatievermogen van 350 kW (476 pk), waarmee de coupé in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereerde. De maximale koppel verbeterde van 570 newtonmeter (Nm) naar 600 Nm.

Mehr anzeigen