Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
aston-martin-v12-vanquish-front

Aston Martin Vanquish

1 / 3
aston-martin-v12-vanquish-front
aston-martin-v12-vanquish-side
aston-martin-v12-vanquish-back

Sterke punten

  • Zo Brits als Buckingham Palace
  • Ruwe bolster, blanke pit-karakter
  • Uitstervend ras
  • James Bond-imago

Zwakke punten

  • Minder verfijnd dan Duitse en Italiaanse concurrenten
  • Torenhoge onderhoudskosten
  • Meer GT dan supersportauto

Aston Martin Vanquish : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Aston Martin Vanquish, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Aston Martin Vanquish: GT die zijn oorsprong niet verloochend

James Bond en Aston Martin zijn alweer enige tijd onafscheidelijk, na uitstapjes van ’s werelds beroemdste geheim agent naar bolides van BMW en Lotus. Het huidige Aston Martin gebruikt juist nu motoren en elektronica van Mercedes-AMG. Nog een op-en-top Britse Aston Martin is de Vanquish. Lees meer

Interesse in een Aston Martin Vanquish

Aston Martin Vanquish occasions
Aston Martin Vanquish dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Toonbeeld van Brits autodesign
  • Tijdloze Gran Turismo
  • Karakterbolide met hoofdletter K
  • Atmosferische twaalfcilinder
  • Hoge veiligheid voor zijn tijd

Technische gegevens

Motorisatie

Vraag tien doorgewinterde autoliefhebbers hoeveel cilinders een ultieme GT (veelgebruikte afkorting van Gran Turismo) moet bevatten, en waarschijnlijk zullen er negen ‘12’ antwoorden. De twaalfcilinder is (en blijft waarschijnlijk voor altijd) het summum onder de verbrandingsmotoren. Aston Martin weet dat als geen ander en bleef dan ook zo lang mogelijk als het werd toegelaten trouw aan de V12. De Vanquish kent twee generaties en beide zijn steevast geleverd met een atmosferische twaalfcilinder in het vooronder, wat betekent dat het motorblok wars is van additionele drukvullers zoals turbo’s of een compressor. Een krachtbron in zijn puurste vorm dus.

De V12 in de eerste generatie Vanquish (2001 – 2007) heeft een inhoud van 5,9-liter en was goed voor een vermogen van 355 kW (457 pk) en 556 Nm. Een vermogen waarvoor een hypermoderne supercar en zelfs een luxe GT zijn neus weliswaar ophaalt, maar waarmee de Vanquish evengoed in staat is om 1,8 ton aan gewicht in 4,7 seconden naar de 100 km/u te accelereren. De topsnelheid mag er naar huidige maatstaven ook nog altijd zijn met 306 km/u.

Mochten bovenstaande cijfers nog niet imponerend genoeg zijn, dan kom je aan je trekken met de Aston Martin Vanquish S. Die beschikte over dezelfde aandrijflijn, maar met een opgekrikt vermogen naar 388 kW (528 pk) en 577 Nm. Het resultaat: een top van maar liefst 321 km/u. Opvallend genoeg verliep de sprint naar honderd kilometer per uur in de S-uitvoering een tiende van een seconde langzamer, te weten 4,8 seconden. Dit komt door andere versnellingsbakratio’s. Over transmissies gesproken: in de originele Vanquish moest je als bestuurder altijd zelf aan de (hand)bak om vaart te maken. Oftewel, een automaat was geeneens verkrijgbaar.

In 2012 volgde de tweede generatie Vanquish, nog altijd met atmosferische V12. Echter ditmaal was het megablok goed voor een vermogen van 421 kW (573 pk) en 620 Nm. In 4,1 seconden viel de 100 km/u te doorbreken en de Brit hield pas op met versnellen bij 295 km/h – langzamer dan zijn voorganger als gevolg van een sterk verbeterde aerodynamica en het nu wel beschikken over een automaat.
Van de tweede generatie Vanquish was ook een cabriolet verkrijgbaar, de Volante. Ondanks een stoffen dakconstructie was de Vanquish Volante even snel als de gesloten variant.

Afmetingen

De Aston Martin Vanquish van de eerste generatie heeft een lengte van 4,66 meter, is 1,92 meter breed en slechts 1,32 meter hoog. De wielbasis meet 2,69 meter. De tweede generatie is iets langer dan zijn voorganger met 4,72 meter, maar is minder breed en zowaar nog lager met respectievelijk 1,90 meter en 1,28 meter. Daarnaast groeide de wielbasis met vijf centimeter.

Beide generaties wegen gemiddeld zo’n 1.800 kg. De Vanquish is dus niet bepaald een vedergewicht, zoals eigenlijk alle GT’s. Gran Turismo combineren nu eenmaal luxe met kracht en zijn niet zozeer bedoeld als volwaardige supersportwagens waarmee je zo snel mogelijk van bocht naar bocht sjeest. Een circuit is al helemaal niet zijn thuis. Een GT is juist geënt op ontspannen, maar indien nodig op hoog tempo toeren over glooiende en rechte wegen. De perfecte metgezel voor de lange baan, waar men niet zo (streng) let op de maximumsnelheid.

De belangrijkste specificaties op een rij

Aston Martin Vanquish (2de generatie)
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 4,72 x 1,90 x 1,28
Wielbasis 2,74 meter
Inhoud bagageruimte 225-240 l
Ledig gewicht 1.780-1.785 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.085 kg
Motorinhoud 5.935 cm³
Vermogen 421 kW (573 pk)
Koppel 620 Nm
Topsnelheid 295 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,1 seconden
Tankinhoud 78 liter
Verbruik 14,4-16,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 335-448 g/km

Varianten

De Aston Martin Vanquish was er als Vanquish Coupé en Vanquish Volante. Die laatste betreft de cabrioversie van de tweede generatie. In principe was de Vanquish enkel geschikt voor twee inzittenden. Achter de voorstoelen bevonden zich weliswaar twee mini-kuipstoelen, maar het formaat daarvan is eigenlijk mensonterend, zo klein en krap zijn de beide kuipjes. De bagageruimte van 225 tot 240 liter is zelfs aanzienlijk groter en prima toereikend voor twee grote weekendtassen.

Naast de ‘standaard’ uitvoeringen waren er de Vanquish S-modellen. Deze versies belichaamden extra sportiviteit, met toevoegingen zoals verhoogd motorvermogen, verbeterde aerodynamica, een straffer sportonderstel en grotere remmen. In de eerste generatie was de Vanquish S uitsluitend beschikbaar als coupé, terwijl van de tweede generatie zowel de Coupé als Volante beschikbaar was als Vanquish S.

Twee zeer exclusieve en gelimiteerde varianten zijn de Aston Martin Vanquish Zagato, vernoemd naar een befaamd Italiaans automotive designhuis dat verantwoordelijk is voor het flamboyante lijnenspel. In totaal zijn er 325 exemplaren van de Vanquish Zagato bouwen, verdeeld over 99 Coupés, 99 Volantes, 99 Shooting Brakes en 28 Speedsters. De prijs bedroeg ruimschoots een half miljoen euro, exclusief lokale belastingen.

Prijzen

Wie overweegt een Aston Martin Vanquish aan te schaffen, kijkt niet naar een euro meer of minder. Elke Vanquish, ongeacht generatie, is nu eenmaal zeer kostbaar. Bij de marktlancering van de eerste generatie (2001) bedroeg de nieuwprijs net geen 333.000 euro, terwijl de Vanquish S nog eens dertig mille duurder was. Voor de tweede generatie (vanaf 2012) gold een vergelijkbare nieuwprijs. En de zeldzame Zagato’s? Die doorbraken met gemak de vijf tot zeven ton voor een exemplaar, exclusief lokale belastingen en additionele opties.

Op de occasionmarkt wil beproeven, daar worden er momenteel zo’n 20 exemplaren aangeboden. Met de eerste generatie ben je het voordeligste uit, maar wat heet… Prijzen beginnen alsnog bij 70.000 euro en lopen snel op tot anderhalve ton. Veel geld, maar aanzienlijk minder dan de oorspronkelijke nieuwprijs. Bovendien is een keurig exemplaar met een lage kilometerstand vrijwel altijd verzekerd. Aston Martin-rijders zijn doorgaans geen kilometervreters.

Design

Buitenkant

De Aston Martin Vanquish is het creatieve werk van de gerenommeerde ontwerper Ian Callum, die in die periode tevens de scepter zwaaide over de designafdeling van Jaguar. Gedurende die periode maakten zowel Jaguar als Aston Martin namelijk deel uit van de Ford Luxury Car-divisie. Laat het exterieur van de Aston Martin Vanquish en dat van de toenmalige Jaguar XK op je inwerken, en dat leuke weetje is meteen zonneklaar.

Over subtiele visuele knipogen gesproken. Ken je de DB7 uit begin jaren 90 nog? Zo ja, zie de esthetische gelijkenissen met de Vanquish. Drie keer raden wie ook aan de wieg stond van de DB7… precies, meneer Callum. Opmerkelijk is dat niet de eerste, maar de tweede en jongere Vanquish-generatie en de DB7 van weleer grotere gelijkenissen vertonen. Zelfs in de gloednieuwe DB11 en DB12 is de handtekening van Callum en de verwantschap met de DB7 nog altijd zichtbaar. Dit zegt meteen iets over het tijdloze design van de Aston Martin-modellen en de Vanquish in het bijzonder. Sowieso heeft de Vanquish zich al onsterfelijk gemaakt dankzij een glansrol in de James Bond-film “Die Another Day”.

Binnenkant

Wat geldt voor het exterieur van beide Vanquish-generaties, geldt ook voor de binnenzijde: ronde vormen hebben plaatsgemaakt voor strakke(re) lijnen. De eerste generatie Vanquish is zichtbaar een product van de late jaren 90, terwijl het er in de tweede generatie veel moderner aan toegaat. Qua design althans, want kwalitatief en op het gebied van uitstraling hebben de interieurs van Aston Martin niet de beste reputatie. Dat doen andere luxemerken als Bentley, Porsche en Ferrari aanzienlijk beter. Kleurrijke ledercombinatie zijn dan wel weer een avantgardisch handelsmerk van het merk uit Gaydon, Warwickshire.

Veiligheid

In de tijd dat de eerste generatie van de Aston Martin Vanquish op de markt verscheen waren de veiligheidseisen niet zo streng als tegenwoordig. In tegenstelling tot het unieke exemplaar van James Bond vind je dus niet veel veiligheidsvoorzieningen op de Vanquish. Een monocoque, een stevig compartiment waarin de inzittenden plaatsnemen, zorgt echter voor de nodige bescherming. Ook zijn er airbags aanwezig. Voor de stabiliteit tijdens het remmen was de Vanquish voorzien van ABS.

De tweede generatie was wat betreft veiligheid een stuk beter uitgerust. Front- en zijairbags deden hun intrede en ook gordijnairbags. Tractiecontrole, een sperdifferentieel en stabiliteitscontrole zijn de standaard actieve veiligheidssystemen op de nieuwere Vanquish.

Alternatieven

De Gran Turismo blijft een beproefd en populair autoconcept, zeker in de hoogste prijsregionen van de auto-industrie. Kracht en snelheid blijven fascineren. Aston Martin is dan weliswaar de keizer onder de GT-bouwers, het Britse merk is zeker niet de enige die – zolang de Europese dan wel mondiale emissie-eisen het toelaten – trouw blijft aan dit type model, het liefst met twaalfcilinder in het vooronder. Zo kan je bij Ferrari terecht voor de 575M, 599 Fiorano of de GTC4 Lusso. Mercedes-Benz heeft de SL 65 AMG en Jaguar de XKR, maar dan met machtige V8 met een compressor. Maar de gedoodverfde rivaal van de Vanquish is toch wel de Bentley Continental GT met in de neus eveneens een majestueuze 12-cilinder. Niet in V-opstelling overigens, maar een zowaar nog exclusievere W12.

FAQ

Hoe veel kost een Aston Martin Vanquish?
Nieuwprijzen bedroegen rond 330.000 euro. Op de occasionmarkt is de Vanquish verkrijgbaar vanaf zo’n 70.000 euro. Al loopt dit snel op naar minstens anderhalve ton.
In welke James Bond-film schitterde de Aston Martin Vanquish?
Aston Martin en James Bond zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. De beroemdste geheimagent ter wereld heeft al heel veel Astons versleten: van de illustere DB5 tot de wendbare DB10. In “Die Another Day” stal de (eerste generatie) Vanquish de show, met achter het stuur acteur Pierce Brosnan als 007.
Welke motor ligt er in de Aston Martin Vanquish?
De Vanquish is steevast geleverd met een atmosferische 5,9-liter V12, goed voor een vermogen tussen de 427 en 573 pk. Schakelen in de eerste generatie geschiedt nog met een handbak. Bij de tweede generatie werd de beresterke twaalfcilinder gekoppeld aan een sequentiële automaat met zes verzetten.