Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-200-quattro-front

Audi 200

1 / 3
audi-200-quattro-front
audi-200-quattro-side
audi-200-quattro-back

Sterke punten

  • Krachtige, verfijnde serie
  • Genoeg plaats in het interieur
  • Rijcomfort geschikt voor lange reizen

Zwakke punten

  • Verouderde veiligheidsuitrusting
  • Niet beschikbaar als diesel
  • Hoge emissie- en uitlaatwaarden

Audi 200 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi 200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi 200: ruime klassieker met vierwielaandrijving

De Audi 200 is een hogere middenklasse sedan die vanaf 1985 ook als stationwagen met verlengde achterkant werd aangeboden. Met dit model waagde Audi zich in het segment van de luxeklasse. Naast de krachtige motoren biedt het model optionele vierwielaandrijving en een goed rijcomfort, zelfs op lange reizen. Lees meer

Interesse in een Audi 200

Audi 200 occasions
Audi 200 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer groot laadvolume in de stationwagenversie.
  • Weinig gevoelig voor roest door volledig gegalvaniseerde carrosserie.
  • Het topmodel levert tot 220 pk en 309 Newtonmeter koppel.
  • Ook verkrijgbaar als Quattro met vierwielaandrijving.

Gegevens

Motor

In 1980 werd de eerste generatie van de Audi 200 in Nederland gepresenteerd. De modellen met voorwielaandrijving waren uitgerust met een 2,1-liter vijfcilinder-benzinemotor en leverden een maximumvermogen van 136 tot 170 pk en een maximumkoppel van 185 tot 265 Newtonmeter. Volgens de fabrikant bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 11,0 l/100km. Binnen 8,6 tot 10,6 seconden bereikte de Audi 200 vanuit stilstand 100 km/u. De bijbehorende topsnelheden lagen tussen 188 en 202 km/u. De voertuigen van deze generatie waren uitgerust met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.

Na de voltooiing van de eerste serie in 1982 kwam de volgende generatie pas in 1984 naar Nederland. Ook hier zaten alleen 5-cilinder benzinemotoren met 2,1 of 2,2 liter in het gamma. Vanaf dat moment kon het model ook worden besteld met een turbo-charged 2.1 liter unit. Het vermogen varieerde van 138 pk bij 188 Newtonmeter tot 200 pk bij 270 Newtonmeter. Binnen 7,5 tot 9,7 seconden bereikte de Audi 200 vanuit stilstand 100 km/u. De bijbehorende topsnelheden lagen tussen 202 en 231 km/u. De voertuigen van deze generatie waren uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische vierversnellingsbak.

Vanaf 1985 werd de Avant-stationwagen toegevoegd aan de Audi 200 sedans. Dit was tegelijkertijd ook een Quattro-model. Ook hier werden de 5-cilinder benzinemotoren met 2,1 of 2,2 liter gemonteerd. De vermogens liepen uiteen van 182 tot 200 pk met koppels tussen 252 en 270 Newtonmeter. Deze modelgeneratie had ongeveer 8 seconden nodig om vanuit stilstand te accelereren naar de 100 km/u. De bijbehorende topsnelheden lagen tussen 213 en 230 km/u. Hier werd echter een handgeschakelde 5-versnellingsbak geïnstalleerd.

Met de Audi 200 quattro 20V presenteerde het bedrijf uit Ingolstadt in 1989 het sterkste model uit de serie. Met 220 pk en 309 Newtonmeter koppel accelereert de Audi in slechts 6,7 seconden naar 100 km/h en bereikt hij dankzij de standaard vierwielaandrijving snelheden tot 238 km/h.

Afmetingen

Bij de marktintroductie had de Audi 200 een lengte van 4,7 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,39 meter. Bij de tweede generatie werd de Audi 200 bijna 10 centimeter langer en ook de breedte en hoogte groeiden met ongeveer 4 centimeter. Als vierdeurs sedan biedt de Audi 200 goede ruimte op de voor- en achterbank. Dit betekent dat zelfs lange afstanden zeer comfortabel kunnen worden afgelegd in het model. De hoofd- en beenruimte op de achterbank zijn ruim bemeten zoals typisch is voor de klassiekers. De achterbank kan comfortabel door volwassenen worden gebruikt. De bagageruimte van de sedans bedroeg tussen 570 en 642 liter, maar deze kon niet worden uitgebreid. De stationwagonversie daarentegen bood de mogelijkheid om de bagageruimte uit te breiden, wat een volume van 644 tot 1.837 liter opleverde. Dat betekent dat de Audi 200 Estate een zeer royale bagageruimte biedt.

Dit betekent dat de Audi 200 de huidige modellen zelfs overtreft in termen van laadvermogen. Ter vergelijking: een Audi A6 uit 2021 biedt met 1.370 liter bagageruimte beduidend minder opbergruimte.

Bouwperiode 1980 - 1991
Lengte, breedte, hoogte 4,7 m x 1,8 m x 1,4
Wielbasis 2,67 m
Inhoud kofferruimte 570 - 1837 l
Ledig gewicht 1.260 - 1.560 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.765 kg - 2.110 kg
Cilinderinhoud 2,144 - 2,226 cm^3
Koppel 185 - 309
Topsnelheid 188 - 238 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7 - 10,6 s
Tankinhoud 75 l - 80 l
Verbruik 9,0 l - 11,3 l
CO²-uitstoot n.b.

Varianten

Naast een vierdeurssedan kon de Audi 200 vanaf de derde generatie ook als stationcar worden besteld. De versie met het achtervoegsel Avant biedt een aanzienlijk grotere bagageruimte door de latere schuine dakrand. De stationwagenmodellen waren allemaal uitgerust met voorwielaandrijving, de sedanmodellen alleen met vierwielaandrijving.

De Audi 200 quattro 20V vertegenwoordigt het topmodel van de serie en werd in 1989 aan het publiek voorgesteld. De 2,2-liter vijfcilinder turbomotor is gebaseerd op de motor van de Audi Quattro en levert een indrukwekkende 220 pk. Met een koppel van 309 Newtonmeter accelereert de aandrijfeenheid van de Audi 200 quattro 20V in een snelle 6,6 seconden naar 100 km/h.

Prijs

Afhankelijk van de generatie lag de catalogusprijs voor een Audi 200 sedan tussen 25.500 en 27.700 in de jaren 1980 tot 1982, 32.000 tot 56.000 euro tussen 1984 en 1991, en de stationwagonversie kostte tussen 53.000 en 68.000 euro.

Tegenwoordig is de Audi 200 alleen nog verkrijgbaar als occasion, vaak met een hoge kilometerstand. Afhankelijk van het bouwjaar en de uitrusting kost een model in goede staat tussen 7.500 en 14.000 euro. Voor een Audi 200 20V quattro in goede staat is minimaal 15.000 euro nodig.

Design

Exterieur

Als een van de laatste modellen volgde de Audi 200 een edgy designfilosofie die typisch is voor voertuigen van dit bouwjaar. Het model verschilt van zijn voorganger door een veranderde voorkant met bredere dubbele koplampen, standaard mistlampen en een veranderde voorbumper.

Aan de achterzijde is de Audi 200 gemakkelijk te herkennen aan de grote achterlichten, die voor een doorlopend beeld zorgen en alleen worden onderbroken door de nummerplaat. Dankzij de grote achter- en zijruiten heeft de bestuurder bovendien een zeer goed zicht rondom.

De dakrand van de stationwagenversie loopt aanzienlijk later af dan die van de Audi 200 Sedan. In tegenstelling tot de opvolgers is de achterklep echter ontworpen onder een relatief ondiepe hellingshoek, wat zorgt voor een agile look, vooral in het zijaanzicht.

Interieur

Het interieur van de Audi 200 is aanzienlijk comfortabeler dan dat van zijn voorganger. Het model is uitgerust met comfortabel gestoffeerde stoelen, die het rijcomfort aanzienlijk verhogen, vooral op lange ritten.

Zoals gebruikelijk bij auto's van dit modeljaar wordt het anders vaak sombere landschap van hard plastic in het interieur merkbaar verbeterd door chique houtlook sierelementen. Vooral in combinatie met de optioneel aangeboden leren bekleding creëert het interieur een upmarket ambiance.

De analoge snelheidsmeter scoort met nostalgische charme en is zeer duidelijk en goed afleesbaar. Ook de logische indeling en de goede bereikbaarheid van alle schakelaars en knoppen in de middenconsole is overtuigend.

audi-200-interieur

Veiligheid

Vanuit het huidige perspectief kan de veiligheidsuitrusting van de Audi 200 alleen als ontoereikend worden aangemerkt vanwege het ontbreken van assistentiesystemen. Pas vanaf 1984 is er alleen ABS om de bestuurder te helpen.

Op de voorstoelen beschermen hoofdsteunen en veiligheidsgordels met gordelspanners de inzittenden bij een aanrijding. Daartoe kon de Audi 200 tegen het einde van zijn productieperiode optioneel worden uitgerust met een airbag, die de veiligheid van de bestuurder bij een ongeval aanzienlijk verhoogde.

Alternatieven

Met de BMW E21 en de BMW E30 presenteren de Duitsers twee sterke concurrenten voor de Audi 200, die de aandacht trekken met een sportief totaalbeeld.

Met de Jaguar Daimler bieden de Britten een zeer stijlvol alternatief, dat vooral in het interieur een aanzienlijke luxesfeer biedt.

Een voordelig alternatief voor de Audi 200 is de Ford Granada. Bovendien heeft deze zelfs een beetje meer ruimte binnenin.

FAQ

Hoeveel kost een Audi 200?
Een Audi 200 occasion is tegenwoordig verkrijgbaar vanaf ongeveer 9.000 euro. Het topmodel in het assortiment, de Audi 200 quattro 20V, wordt aangeboden vanaf ongeveer 15.000 euro.
Wanneer werd de Audi 200 gebouwd?
De Audi 200 werd van 1980 tot 1991 geproduceerd in twee modelseries en twee modelvarianten (sedan en stationwagen).
Hoeveel pk heeft een Audi 200?
Een Audi 200 levert tussen 136 en 220 pk.
Wat betekent het Quattro suffix op de Audi 200?
Een Audi met de extra aanduiding Quattro is altijd een model met vierwielaandrijving.

Meer informatie

Meer links