Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-90-front

Audi 90

1 / 3
audi-90-front
audi-90-side
audi-90-back

Sterke punten

  • Verkrijgbaar met de beroemde Quattro-technologie
  • Luxe-uitrusting
  • Krachtige vijfcilindermotoren

Zwakke punten

  • Zonnewarmte door schuine ruiten
  • Lage hoogte kan ongemakkelijk zijn voor lange mensen
  • Kleine kofferbak

Audi 90 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi 90, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi 90: ruw, wendbaar en bliksemsnel

De Audi 90 is de luxe middenklasse variant van de Audi 80 B2 en B3. De Audi 90 was in Nederland leverbaar van oktober 1984 tot augustus 1991, met twee modelgeneraties. Het doel van deze modelserie was om met een sportief, exclusief model onder de aanzienlijk grotere Audi 100 C3 te concurreren tegen de BMW 3-serie en Mercedes 190. Lees meer

Interesse in een Audi 90

Audi 90 occasions
Audi 90 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Vervul de droom van een "quattro", want dit is een speciaal systeem van Audi dat aan elk wiel het optimale vermogen levert dat nodig is voor een goed weggedrag en een uitstekende grip.
  • Voor een onvervalste rijervaring met een legendarisch Audi-model.
  • Geschikt voor liefhebbers door goedkope restauratie.

Gegevens

Motoren

Met uitzondering van de populaire modellen met vierwielaandrijving (bij Audi: "quattro") zijn alle Audi 90's standaard voorzien van voorwielaandrijving en een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een drietrapsautomaat zonder koppelomvormer en vanaf 1990 een viertrapsautomaat waren tegen meerprijs verkrijgbaar.

De Audi 90 onderscheidde zich door zijn krachtige vijfcilindermotoren. Er is keuze uit een cilinderinhoud van 2.0 en 2.2 liter in de eerste generatie en 2.0 en 2.3 liter in de tweede generatie. De benzinemotoren leveren tussen 85 en 125 kW (115-170 pk) en zorgen voor een levendige, sportieve rijervaring. De 1,6 liter turbodiesel was niet leverbaar in Nederland.

De auto's van de eerste generatie hebben een maximumkoppel van 165 tot 186 Newtonmeter en accelereren van nul tot honderd in 8,6 tot 11,7 seconden. Hun maximumsnelheid ligt tussen 181 en 200 km/u. In de tweede generatie leken de waarden op elkaar. Het maximumkoppel bedroeg 172 tot 190 Newtonmeter. Vanaf 1987 kon de Audi 90 binnen 8,9 tot 11,5 seconden van nul naar honderd accelereren. De hoogst haalbare snelheid lag tussen 196 en 206 km/u.

De topmodellen met een maximumkoppel van 220 Newtonmeter accelereerden van nul tot honderd in 8,6 seconden. Op de snelweg bleef de Audi Mercedes en BMW voor met een topsnelheid van 220 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik van 10,2 liter per 100 kilometer ligt nog steeds binnen aanvaardbare grenzen.

Afmetingen

Met een lengte tussen 4,40 en 4,47 meter, een breedte van 1,70 meter en een hoogte van 1,37 meter is de middelgrote sedan kleiner en compacter dan vergelijkbare modellen. Dit heeft ook een gedeeltelijk effect op het interieur. Passagiers op de achterbank die langer zijn dan 1,90 meter kunnen hun hoofd stoten. De bagageruimte is met zijn 441 tot 453 liter erg goed.

Zijn lichte gewicht van 1.060 tot 1.170 kilogram is op de weg voelbaar door zijn wendbare rijeigenschappen. Het vierdeursmodel heeft een draaicirkel van 10,3 tot 11 meter.

Bouwperiode 1984 - 1991
Lengte, breedte, hoogte 4,40 - 4,47 x 1,70 x 1,37 m
Wielbasis 2,55 m
Inhoud bagageruimte 441 - 453 l
Leeggewicht 1.060 - 1.280 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.520 - 1.740 kg
Cilinderinhoud 1,994 - 2309 cm3
Koppel 165 - 220 Nm bij 4.500 tpm
Topsnelheid 181 - 220 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in 8,6 - 11,7 s
Tankinhoud 68,0 - 70 l
Verbruik 8,4 - 10,2 l / 100 km
CO²-uitstoot Niet gespecificeerd

Varianten

De serie varianten voor de Audi 90 is beheersbaar. Er waren twee generaties: de eerste was verkrijgbaar tussen 1984 en 1986 en de tweede tussen 1987 en 1991, met verschillende motoren in de vorm van 2.0, 2.2 en 2.3 liter. Een bijzonder model in de tweede generatie was de Audi 90 2.3 E 20V. Deze aanduiding stond voor de eerste vierklepsmotor in de Audi 90. Een bijzonder juweeltje was de Quattro-versie met Audi's beroemde quattro-technologie.

Prijs

De Audi 90 B3 kostte in de eerste generatie tussen de 20.908 en 22.217 euro. De duurste was de 170 pk quattro voor 29.296 euro. Bij de tweede generatie stegen de prijzen naar 27.755 tot 31.105 euro. De 20V-variant had een sportief prijskaartje van 41.407 en 42.981 euro. De duurste was de Quattro-variant 20V voor 46.320 euro. De Quatro-variant zonder 20V-motor kostte 36.305 euro.

Inmiddels heeft de Audi 90 de status van klassieker bereikt. Toch blijven de prijzen voor deze klassieker redelijk en zijn ze meestal minder dan vijf cijfers waard. De prijzen liggen vaak tussen 1.200 en 8.000 euro.

Design

Exterieur

Visueel verschilt de luxe variant aanzienlijk van de minder prestigieuze Audi 80. Terwijl de eerste generatie gebaseerd was op de hoekige B2 uit de jaren 80, is de generatie vanaf 1987 ronder en meer gestroomlijnd. Het "aero-design" wordt enerzijds gedefinieerd door een vlakke voorzijde, met de breedbandige dubbele koplampen direct naast het smalle radiatorrooster. Bij de 90 zitten de richtingaanwijzers en mistlampen onder de koplampen, gescheiden door een roestvrijstalen beugel. Anderzijds lopen de lijnen en biezen op de motorkap dynamisch van voor naar achter.

Aan de zijkant zijn dunne A- en B-stijlen en een derde langwerpige en spitse ruit te zien. De brede sierlijsten met stalen inzetstukken lopen over de stevige zijskirts van voor naar achter. Er is een extra Audi-logo op de voorste wielkast. 15-inch spaakvelgen waren verkrijgbaar tegen meerprijs. De ontwikkelaars waren bijzonder trots op de sterk gewijzigde achterkant, gebaseerd op de Audi 200. De trapeziumvormige achterruit valt breed uit op het korte plaatwerk, dat overgaat in een achterspoiler. Daaronder bevinden zich de Audi-ringen en een doorlopende rood-oranje lichtgevende band.

Interieur

Ook het interieur verschilt van de Audi 80, dus legden de ontwerpers veel nadruk op hoogwaardige materialen, waarmee de basis werd gelegd voor de kwaliteitsnormen van de autofabrikant uit Ingolstadt die tot op de dag van vandaag gelden. Goedkoop plastic maakt plaats voor velours: stoelen, deuren en middenconsole zijn bekleed met de nostalgische stof. De functionaliteit daarentegen lijkt wat primitief, want alleen de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. Anderzijds kunnen de passagiers zich ontspannen in een zeer huiselijke sfeer dankzij de uitklapbare armsteunen.

Bovendien oogt het interieur van de Audi 90 samenhangend en laat het weinig te wensen over. Centrale vergrendeling en een lichtzoemer zijn onmisbaar, de praktische plaatsing van de bedieningselementen en het schuimplastic op het dashboard verbeteren zonder meer het design van de jaren 80. In het donker lichten de belangrijkste displays, zoals de snelheidsmeter, op in een waardige rode kleur. Een negatief aspect is de sterke opwarming van de zon door de schuine ramen.

De Quattro-uitvoering is voorzien van stoffen sportstoelen van Brighton met vaste hoofdsteunen, zelfs op de achterbank, extra meters en andere gedetailleerde wijzigingen. De kleur binnenin is gebaseerd op de kleur buiten. Lederen bekleding kan worden besteld, maar is zeldzaam vanwege de kwalitatief hoogwaardige basisstoelen. Airco, boordcomputer en verwarmde stoelen waren ook alleen verkrijgbaar tegen meerprijs.

alfa-romeo-166-interior

Veiligheid

De Duitse Automobielclub gaf de Audi 90 1988 een cijfer van 2,0 in de categorie "Veiligheid". Het ontwerp van de sedan trok positieve aandacht. Enerzijds worden voetgangers bij een ongeval beschermd door de afgevlakte voorzijde. Ten tweede bevindt de tank zich buiten het vervormingsgebied bij kop-staartbotsingen. Bovendien heeft het interieur geen gevaarlijke pieken of randen en zijn de hoofdsteunen in hoogte verstelbaar. Terwijl mistlampen standaard zijn, moest je voor ABS het equivalent van iets minder dan 1.000 euro betalen. De stuurbekrachtiging was ook een kostenpost.

Het systeem "Procon-ten" dat door Audi werd ontwikkeld en waarvoor veel reclame werd gemaakt om de passieve veiligheid te verbeteren, bleek in de praktijk minder doeltreffend. Bij een ongeval trekt een stalen kabel het stuurwiel terug en spant de gordels aan. Het ingeschoven stuurwiel deed echter vaak pijn aan de knieën en benen van de bestuurder.

Alternatieven

Toen de laatste Audi 90 in 1991 van de band rolde, besloot de autofabrikant uit Ingolstadt de serie te hergroeperen. Dit betekent dat de opvolger van de 90 in de Audi 80 B4 de hoofdmotor is. Hierdoor wordt onder andere de veiligheid door airbags verbeterd en wordt ook in andere opzichten voldaan aan de verhoogde kwaliteitseisen.

Directe concurrenten van de Audi 90 waren destijds de BMW 320 i en de 190 Mercedes. Dankzij de schuine ramen heeft de Audi een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31, waarmee hij Mercedes (0,34) en BMW (0,37) voorblijft. In ruil daarvoor worden de inzittenden beschermd tegen zonnestralen door de concurrenten met meer plaatwerk. Qua ruimte staan ze alle drie op gelijke voet. Op het circuit leidt de Audi opnieuw door een betere acceleratie en een hogere topsnelheid.

FAQ

Hoeveel Audi 90's zijn er gebouwd?
Tussen 1984 en 1987 werden 109.070 Audi 90 B2's gebouwd. Tot 1991 werden in Ingolstadt nog 141.145 Audi 90 B3's geproduceerd.
Wat is een Audi 90 Treser?
De Treser Audi 90 "Superpfeil" is een 250 pk sterke ombouw van de Audi 90 quattro door de legendarische Audi-ingenieur Walter Treser. Van dit voertuig zijn er slechts drie gebouwd, en vandaag de dag is er nog maar één te vinden.

Beoordelingen voor Audi 90

4 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer links