Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-a6-avant-front

Audi A6 Avant

1 / 3
audi-a6-avant-front
audi-a6-avant-side
audi-a6-avant-back

Sterke punten

  • Ruim opgezet interieur
  • Hoogwaardige afwerking
  • Leverbaar met diverse plug-in hybride aandrijflijnen

Zwakke punten

  • Nog geen volledig elektrische variant in 2024
  • Beperkt aanbod aandrijflijnen vanaf 2023
  • Niet uitgesproken comfortabel of sportief

Audi A6 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi A6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi A6 Avant: de ultieme zakenstationwagon?

De Audi A6 Avant is een stationwagon in het hogere middensegment. De A6 Avant verwent, zoals hij aan zijn stand verplicht is, alle passagiers met een zee aan ruimte en een hoge mate van luxe. De huidige Audi A6 is van de vijfde generatie. Deze verschilt op behoorlijk wat punten van zijn voorgangers. Lees meer

Interesse in een Audi A6 Avant

Audi A6 Avant occasions
Audi A6 Avant nieuwe auto's
Audi A6 Avant dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Audi’s interieurafwerking is altijd van topkwaliteit
  • Efficiënte indeling van de bagageruimte
  • Quattro-vierwielaandrijving de beste in zijn klasse
  • Ook leverbaar met plug-in hybride aandrijflijnen
  • Een ideale allrounder voor gezinnen

Technische gegevens

Motorisatie

Wie het aantal leverbare aandrijflijnen voor de Audi A6 bekijkt, zal het vast niet zijn ontgaan dat Audi er behoorlijk de bezem doorheen haalde de afgelopen jaren. Waar de A6 C8, de aanduiding voor de vijfde generatie, bij zijn marktintroductie nog leverbaar was met een waaier aan diesel- en benzinemotoren, zijn alle dieselmotoren uit het aanbod geschrapt en levert Audi nog slechts één benzinemotor: de 40 TFSI met 150 kW (204 pk).

De overige twee aandrijflijnen die Audi levert voor de reguliere A6 C8, zijn plug-in hybride aandrijflijnen: de 50 TFSI e met 220 kW (299 pk) en de 55 TFSI e met 270 kW (367 pk). Al deze aandrijflijnen hebben gemeen dat ze een 2,0-liter viercilinder turbomotor hebben. De 55 TFSI e heeft een hoger systeemvermogen omdat de elektromotor meer vermogen levert. Dankzij een accupakket met een capaciteit van 17,5 kWh komen beide versies zo’n 66 kilometer ver op puur elektrische kracht.

Aan de top van de A6-rangorde staat de welbekende Audi RS6 Avant. De RS6 is uit een heel ander soort hout gesneden dan zijn mindere broeders. De RS6 heeft een 4,0-liter twin-turbo V8 onder de kap, voorzien van mild-hybride ondersteuning, die tot wel 463 kW (630 pk) levert in de krachtigste variant: de RS6 Performance. De reguliere RS6 Avant doet daar met 441 kW (600 pk) niet veel voor onder. De S6, die tussen de reguliere modellen en de RS6 in zat, is van de prijslijst afgehaald.

Afmetingen

De Audi A6 Avant is geen kleine jongen. Hij is op een haar na 5 meter lang, 1,95 meter breed en net geen 1,5 meter hoog. Dankzij een riante wielbasis van 2,9 meter ontstaat er veel ruimte voor de inzittenden. Ook de achterpassagiers hebben in de Audi A6 Avant meer dan genoeg beenruimte. De bagageruimte bedraagt 565 liter en is uit te breiden tot 1.680 liter. In de plug-in hybride versies van de A6 is de bagageruimte iets kleiner, namelijk 405 liter. Dat komt omdat het accupakket onder de bagageruimte zit en de laadvloer daardoor iets omhoog komt. Mocht de beschikbare ruimte toch nog onvoldoende zijn, of ga je graag met de caravan op stap, dan is de A6 Avant je ook prima tot dienst: het maximale geremde trekgewicht bedraagt namelijk 2.100 kilogram voor de 40 TFSI. De plug-in hybride versies en de RS6 mogen slechts marginaal minder trekken: maximaal 2.000 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij

Audi A6 & RS6 Avant (C8)
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,94-4,99 x 1,88-1,95 x 1,46-1,49 m
Wielbasis 2,92 m
Inhoud bagageruimte 405-1.680 l
Ledig gewicht 1.675-2.090 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.020-2.740 kg
Cilinderinhoud 1.984-3.000cm3
Vermogen 150-463 kW (204-630 pk)
Koppel 320-850 Nm
Topsnelheid 240-305 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4-3,4 sec
Tankinhoud 55-73 l
Verbruik 1,5-12,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 34-280 g/km

Varianten

De A6 Avant is, zoals gezegd, ook leverbaar als RS6 Avant. Deze performanceversie verschilt behoorlijk van de standaard A6. Zo heeft de RS6 een compleet andere neus – namelijk die van de A7 – en uitgeklopte wielkasten, waardoor de auto een stuk breder en agressiever oogt. Daarnaast levert Audi de reguliere A6 Avant in een waaier van diverse uitvoeringen: de Advanced edition, S edition, S edition Competition en de Pro Line S Competition. Deze uitvoeringen lopen op in luxe, waarbij alle uitvoeringen met een ‘S’ in de aanduiding zijn voorzien van het S line exterieur en -interieur. Uiteraard kunnen al deze varianten nog steeds naar hartenlust worden volgehangen met opties, die de aanschafprijs behoorlijk opdrijven.

Prijzen

Bij sommige modellen op de hedendaagse automarkt is het zo dat de plug-in hybride varianten goedkoper zijn dan de versies met alleen een verbrandingsmotor. Dat is niet het geval bij de Audi A6 Avant. De prijs voor de A6 Avant begint namelijk bij dik 68.000 euro voor de 40 TFSI Advanced edition. Voor de 50 TFSI e quattro in dezelfde uitvoering reken je bijna 77.000 euro af. Dat is dus nog een aanzienlijk verschil. De sterkste reguliere A6, de 55 TFSI e quattro, is er alleen als Pro Line S Competition. Uiteraard drijft die luxere uitvoering de vanafprijs omhoog: de 55 TFSI e quattro kost minimaal circa 89.000 euro. Al helemaal bont wordt het als je opteert voor de RS6 Avant: die kost namelijk niet minder dan 205.000 euro.

Kijken we naar het occasion-aanbod van de A6 Avant C8, dan zijn de prijzen al een stuk schappelijker. Het begint bij ongeveer 30.000 euro voor versies met dieselmotoren uit de eerste bouwjaren, die dan qua kilometerstand al vaak richting de 2 ton gaan. Een A6 Avant C8 met benzinemotor heb je als occasion vanaf circa 35.000 euro. Het voordeel van het kopen van een Audi A6 Avant occasion is dat je ook nog kunt kiezen uit de motoren die nieuw niet meer leverbaar zijn, zoals de 45 TFSI met 180 kW (245 pk) of de diverse dieselmotoren die Audi tot voor kort nog leverde.

Design

Buitenkant

De Audi A6 Avant behoort tot de aantrekkelijkste stationwagons op de markt. De ontwerpers zijn erin geslaagd een uitgebalanceerde combinatie van een elegante vorm en sportieve details te creëren. Een in het oog springende lichtsignatuur met dynamische weergave en LED-technologie spreekt direct aan, waarbij de auto bij het ontgrendelen een ware lichtshow afspeelt. Ook na meer dan zes jaar in productie te zijn geweest – met een milde facelift tussendoor – oogt de Audi A6 Avant nog steeds relatief fris en modern.

Binnenkant

Het interieur van de Audi A6 Avant volgde in 2018 het interieur van zijn grotere broer, de Audi A8. Dat betekent dat Audi de fysieke knoppen rücksichtslos uit het interieur verwijderde. Daarvoor in de plaats kwamen maar liefst twee touchscreens in de middenconsole. Met het onderste scherm bedien je o.a. de klimaatcontrole, terwijl het bovenste touchscreen het MMI-infotainmentsysteem aanstuurt. Daarmee houdt het digitale festijn in de A6 Avant niet op, want voor de neus van de bestuurder zit het grote digitale instrumentarium Audi Virtual Cockpit. Bij zijn marktintroductie was het interieur van de Audi A6 een stuk moderner dan dat van de Mercedes-Benz E-klasse en BMW 5-serie, maar die laatste twee concurrenten zijn Audi inmiddels voorbijgestreefd in dat opzicht. Wat bij Audi echter als een paal boven water blijft staan, is de uitmuntende interieurafwerking en dito materiaalgebruik.

Veiligheid

De Audi A6 Avant beschikt over alle assistentiesystemen die je in dit segment mag verwachten. Denk daarbij aan een actieve waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook, een dodehoekwaarschuwing en de noodremassistent. Ook de passieve bescherming bij een crash is goed voor elkaar, wat maakt dat Euro NCAP in 2018 de maximale score van vijf sterren toekende aan de Audi A6 Avant.

Alternatieven

Twee alternatieven komen direct in beeld als je het hebt over de Audi A6 Avant: de BMW 5-serie Touring en Mercedes-Benz E-klasse Estate. Wanneer we die drie auto’s met elkaar vergelijken, valt de A6 qua rijeigenschappen eigenlijk mooi in het midden. De Audi is niet zo uitgesproken sportief als de BMW, maar ook niet zo zacht als de Mercedes-Benz. In de afgelopen jaren zijn de drie auto’s echter met hun rijeigenschappen behoorlijk dicht bij elkaar komen te liggen, waarbij BMW meer het comfort opzocht en Mercedes-Benz juist wat sportiever werd. De Audi A6 is en blijft echter een mooie middenweg.

Zoeken we binnen het eigen aanbod van Audi naar alternatieven voor de A6 Avant, dan komen we al snel bij de Audi Q7 uit. De Q7 is een SUV en biedt net wat meer ruimte dan de A6 Avant, waarbij de hogere instap soms ook als een voordeel wordt gezien. Rij je liever elektrisch? Dan komt de Audi e-tron in beeld. Een elektrische equivalent van de A6 heeft Audi momenteel nog niet. Wel wordt de opvolger van de A6 C8 naar verwachting elektrisch, waarbij er ook een elektrische A6 Avant op de markt komt.

FAQ

Waarom levert Audi geen dieselmotoren meer voor de A6 Avant?
Audi stapt voor al zijn modellen van dieselmotoren af als onderdeel van de wereldwijde elektrificatiestrategie van het merk. In Nederland levert het merk geen dieselmotoren meer omdat dat verkooptechnisch niet aantrekkelijk genoeg is.
Is er ook een elektrische variant van de Audi A6 Avant?
Nee, Audi levert nog geen elektrische variant van de A6 Avant. De opvolger van de A6 C8 wordt naar verwachting wel volledig elektrisch.
Is de Audi A6 Avant een verstandige keuze?
Op dit moment is de Audi A6 Avant enigszins verouderd ten opzichte van de Mercedes-Benz E-klasse en BMW 5-serie. Van die twee concurrenten is onlangs namelijk een geheel nieuwe modelgeneratie op de markt gekomen. Dat neemt echter niet weg dat de Audi A6 Avant nog steeds relatief modern aanvoelt. Ons advies zou zijn om met al deze modellen te gaan proefrijden en voor jezelf te beoordelen in welke auto jij je het prettigst voelt.

Beoordelingen voor Audi A6

515 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer links