Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bentley-azure-l-01.jpg

Bentley Azure

Sterke punten

  • Verfijnd, stijlvol en sportief
  • Beresterke motoren
  • Luxe en exclusief

Zwakke punten

  • Uitstraling/imago moet bij je passen
  • Niet de modernste techniek
  • Verbruiks- en onderhoudskosten

Bentley Azure : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Bentley Azure, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Bentley Azure: uiterst luxe cabriolet met sportief karakter

De Bentley Azure is een zeer luxe en exclusieve cabriolet – de term ‘premium’ schiet hier tekort. De Azure van 1997 is gebaseerd op de Bentley Continental R, die van 2006 is gebaseerd op de Bentley Arnage. Beide modellen stammen nog uit de tijd dat Bentley onderdeel was van het sjieke Rolls-Royce. Lees meer.

Interesse in een Bentley Azure

Bentley Azure occasions
Bentley Azure dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Indrukwekkende cabriolet voor vier personen
  • Beresterke maar niet de modernste motoren
  • Uiterst luxe en exclusief
  • De Azure is een statement van je succes

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie van de Bentley Azure wordt aangedreven door de klassieke 6,75 liter V8-motor, die voorzien is van een turbo. De motor levert een vermogen van 286 kW (389 pk) en maar liefst 750 Nm trekkracht. De V8 drijft de achterwielen aan, via een viertrapsautomaat. Die is afkomstig van General Motors, maar natuurlijk aangepast aan de hoge eisen van Bentley. De vierdeurs cabriolet is tot grootse prestaties in staat, ondanks zijn enorme afmetingen en gewicht en de zeer matige aerodynamische vorm. Nadat Bentley in 1998 door Volkswagen is overgenomen, blijft de Azure nog in productie tot in 2003. In totaal heeft Bentley zo’n 1.400 exemplaren van de Azure van de eerste generatie geproduceerd.

De tweede generatie van de Bentley Azure verschijnt in de loop van 2006. Hij is gebaseerd op het platform van de Bentley Arnage en voorzien van in principe dezelfde, maar vernieuwde V8-motor, nu met twéé turbo’s. Daarmee neemt het vermogen van de Azure toe tot 336 kW (457 pk). De auto is nu voorzien van een zestrapsautomaat van ZF. In 2009, het laatste productiejaar van het model, verschijnt de Bentley Azure T, met een vermogen van 373 kW (507 pk). Die versie is goed voor een topsnelheid van 288 km/u. Slecht voor je kapsel en een aanslag op je achterpassagiers – als die er dan nog zitten …

Afmetingen

Beide generaties van de Bentley Azure zijn gróót. De eerste is al 5,34 meter lang, de tweede doet daar nog eens zeven centimeter bij. En met een breedte van 1,87 en 1,91 meter voor alleen de carrosserie zijn ze met de spiegels in de normale positie ruim twee meter breed. Wel iets om rekening mee te houden. Met een wielbasis van 3,06 en 3,12 meter is er natuurlijk wel zitplaats voor vier personen – al moeten de achterpassagiers toch niet te lang zijn in de Azure van de tweede generatie. De bagageruimte is ronduit teleurstellend, met 193 liter in de oudere generatie en 375 liter in de nieuwere. Maar de ruimte die nodig is om de grote stoffen kap onder te brengen gaat natuurlijk ten koste van de bagageruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij

Bentley Azure
Marktintroductie 1997 / 2006
Lengte x breedte x hoogte 5,34 x 1,87 x 1,48 m / 5,41 x 1,91 x 1,49 m
Wielbasis 3,06 m / 3,12 m
Inhoud bagageruimte 193 l / 375 l
Ledig gewicht 2.610 kg / 2.695 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.980 kg / n.b.
Cilinderinhoud 6.750 / 6.761 cm3
Vermogen 286 kW (389 pk) / 336-373 kW (457-507 pk)
Koppel 750 Nm / 875-1.000 Nm
Topsnelheid 240 km/u / 270-288 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7 sec / 5,5-6,3 sec
Tankinhoud 107 l / 96 l
Verbruik 17,8 l/100 km / 19,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 425 g/km / 495 g/km

Varianten

De Bentley Azure is er in twee generaties, maar speciale uitvoeringen zijn er eigenlijk niet. Bentleys worden natuurlijk niet in voorraad geproduceerd, maar op bestelling en naar wens van de klant gebouwd, voorzien van alle luxe.

Van de tweede generatie verschijnt in 2009 de Azure T-uitvoering, die nóg sneller en krachtiger is.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Bentley Azure zijn moeilijk te bepalen. Niet alleen omdat Bentley zeer discreet omgaat met dergelijke informatie, maar ook omdat de auto’s veelal worden opgebouwd naar de wensen van de klant. Maar dat ze rond het half miljoen euro kostten, lijkt realistisch.

Voor een dergelijke exclusieve auto is het occasionaanbod van de Bentley Azure aanzienlijk. Prijzen variëren van 80.000 tot 160.000 euro – de hogere prijzen worden natuurlijk voor de exemplaren van de tweede generatie gevraagd. Maar het is verbazend dat de occasions over het algemeen een lage kilometerstand hebben – verreweg de meeste occasions van de Azure zitten nog ruim onder de 100.000 kilometer op de teller.

Design

Buitenkant

Begin jaren negentig wil Rolls-Royce – dat nog eigenaar was – Bentley meer een eigen gezicht en een sportiever karakter geven. In het geval van de Azure werkte het Italiaanse designhuis Pininfarina mee om de vierpersoons cabriolet een elegante vorm te geven. De voorzijde is voorzien van een brede voorspoiler met grote luchtinlaten, net als die van de toenmalige Arnage. Ook het design van de Bentley-grille is overgenomen van dat model. Een cabriolet is het mooist met de kap open en het opvouwbare stoffen dak verdwijnt vrijwel volledig in een ruimte tussen de achterbank en de bagageruimte. Beide generaties lijken sterk op elkaar.

Binnenkant

De Bentley Azure is natuurlijk voorzien van het beste, met leder beklede meubilair en afgewerkt met de fraaiste materialen. Voorzieningen als centrale vergrendeling, airco, een fraaie audio-installatie, een elektrisch verstelbare (ook in hoogte) bestuurdersstoel met lendensteunverstelling en verwarmbare zitplaatsen voorin en achterin zijn standaard. De tweede generatie van de Azure is nóg luxueuzer, met onder meer hoogte- en lendensteunverstelling voor beide stoelen, mét geheugenfunctie, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel en een navigatiesysteem.

Veiligheid

De Bentley Azure is niet door het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP getest, maar de auto is in beide generaties uitgerust met veiligheidssystemen als ABS en airbags. De tweede generatie is verder voorzien van onder meer remassistentie, tractiecontrole en stabiliteitsregeling, niveauregeling en zij- en hoofdairbags.

Alternatieven

Als je in de markt bent voor een Bentley Azure, dan zijn er eigenlijk geen alternatieven. Bij het merk zelf is er de Arnage, waarop de Azure is gebaseerd, en oudere generaties van de Continental. Verder kun je in de allerhoogste regionen héél ambitieus denken aan de Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé of iets minder ambitieus de Rolls-Royce Corniche. Een BMW 6-serie cabriolet of een Mercedes-Benz SL zijn al een stapje terug, de Lexus SC en de cabrioversie van de Lexus IS nog meer.

FAQ

Hoe sportief is de Bentley Azure?
Ondanks het hoge gewicht en de vloeiende reacties op de input van de bestuurder via het gaspedaal en het stuurwiel, is de Bentley Azure toch wel een cabriolet met een sportief karakter. Bekijk het schema met de technische gegevens en de prestaties nog maar eens. De Azure heeft een enorm motorvermogen en een bijzonder hoog koppel, en vergeet de topsnelheid niet.
Hoeveel pk heeft de Bentley Azure?
De Bentley Azure is voorzien van een V8-motor van 6,75 liter inhoud en een vermogen van 286, 336 of zelfs 373 kW (389-507 pk). Het koppel is een machtige 750-1.000 Nm.
Hoe zit het met Bentley, Rolls-Royce, Volkswagen en BMW?
Bentley bouwt sinds begin jaren twintig van de vorig eeuw auto’s. Het bouwde een sportief imago op door deelname aan races – de 24-uursrace van Le Mans bracht Bentley heel veel faam. In de jaren dertig nam Rolls-Royce het merk over en sindsdien waren Bentleys afgeleiden van Rolls-Royce-modellen. Vanaf 1980 is de autotak van Rolls-Royce – en dus ook Bentley – onderdeel van het Britse Vickers-concern. In 1998 wilde Vickers af van Rolls-Royce (en Bentley) en zowel BMW als Volkswagen aasden op de autofabrikant. Na een hoop gesteggel en juridische strijd werd BMW de eigenaar van Rolls-Royce en Volkswagen die van Bentley.