Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW-118d-F40-2020-Hero

BMW 1

1 / 4
BMW-118d-F40-2020-Hero
BMW-118d-F40-2020-Side
BMW-118d-F40-2020-Rear-Side
BMW-118d-F40-2020-Side-Rear

Sterke punten

  • Mooie balans tussen comfort en sportiviteit
  • Zelfde premiumervaring als de grotere modellen
  • Fijn interieur

Zwakke punten

  • Erg prijzig
  • Kleinste motoren niet altijd even betrouwbaar

BMW 1-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 1-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 1-serie: de premium hatchback uit München

De 1-serie is de kleinste BMW in de line-up van het Duitse merk. Ondanks zijn compacte afmeting ervaar je toch hetzelfde premiumgevoel als bij de grotere modellen. Hij biedt de perfecte balans tussen sportief rijgedrag en comfort, maar daar betaal je dan ook voor… Lees meer

Interesse in een BMW 1

BMW 1 occasions
BMW 1 nieuwe auto's
BMW 1 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Sportieve rijeigenschappen, samen met uitstekend comfort
  • Luxe en comfortabel interieur dat ergonomisch prettig is
  • Geschikt voor lange afstanden
  • Verschillende motoren beschikbaar: van zuinig tot zeer krachtig

Technische gegevens

Motorisatie

De derde generatie BMW 1-serie (ook wel F40 genoemd) is verkrijgbaar met tal van verschillende motoren. De instapversie is de 116i. Deze heeft een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 109 pk onder de motorkap. Je kunt hem bestellen met een handgeschakelde zesbak of een automaat. De 118i heeft dezelfde motor, maar dan met 140 pk. De BMW 120i beschikt over een 2,0-liter viercilinder met 178 pk. De sportieve 128ti perst uit diezelfde motor 256 pk en is standaard gekoppeld aan een automaat. Het absolute topmodel is de M135i xDrive met viercilinders, 306 pk en standaard een automaat. xDrive staat bij BMW voor vierwielaandrijving. Dieselen kan ook nog steeds met de BMW 1-serie. Hij is er dan met drie- en viercilindermotoren met vermogens variërend van 116 pk in de 116d t/m 190 pk in de 120d. Er zijn geen (plug-in) hybride of volledig elektrische modellen van de 1-serie op de markt.

Afmetingen

De BMW 1-serie meet 4.319 mm in lengte, 1.799 mm in breedte en 1.434 mm in hoogte. De wielbasis is 2.670 mm. Daarmee is hij zelfs ietsje korter dan zijn voorganger, maar hij is wel breder geworden. Ondanks de afgenomen lengte is het dik voor elkaar voor de inzittenden van de 1-serie. Hij is niet de ruimste in zijn segment, maar er is genoeg ruimte om met vier volwassenen op pad te gaan. De ruimte in de kofferbak is daarentegen wel toegenomen ten opzichte van zijn voorganger. Die is namelijk 380 liter tegenover 360 liter in de oude 1-serie. Daarmee zit hij aan de bovenkant van het segment.

BMW 1-serie
Marktintroductie 2019
Lengte, breedte, hoogte 4.319 mm , 1.799 mm, 1.434 mm
Wielbasis 2.670 mm
Inhoud bagageruimte 380 l
Ledig gewicht 1.395- 1.607 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.845-2.085 kg
Cilinderinhoud 1.499-1.998 cm3
Vermogen 80 kW (109 pk) - 225 kW (306 pk)
Koppel 190-450 Nm
Topsnelheid 200-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,8-10,6 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 42-50 l
Verbruik 5,7-7,6 l/100 km
CO₂-uitstoot/Actieradius 120-172 g/km

Varianten

De BMW 1-serie biedt keuze uit verschillende motoren. Hij is er louter met verbrandingsmotoren. Hybride (in welke vorm dan ook) of puur elektrische varianten biedt BMW niet voor de kleinste van de familie.

Daarnaast is er ook genoeg keuze in uitvoeringen: Sport Line, M Sport en M Sport Pro. Deze kun je combineren met alle motoriseringen op de 128ti en M135i na. De zijn als basis al uitgerust met de nodige sportieve accessoires. Voor de rest hanteert BMW een aantal optiepakketten: Comfort (Pro) Pack, Innovation Pack, Travel Pack, Premium Pack en M Performance Pack. Middels deze pakketten is de 1-serie volledig naar eigen wensen samen te stellen. Het is mogelijk om pakketten met elkaar te combineren.

BMW biedt twee sportieve versies van de 1-serie: de 128ti en de M135i. Die eerste is een uitgedoste versie met speciale accessoires en unieke accenten. De topuitvoering M135i xDrive onderscheidt zich door een sportief M Sport interieur en exterieur met onder meer standaard 18-inch velgen stof/alcantara stoelbekleding, sportstuur- en stoelen.

Prijzen

De BMW 1-serie is verkrijgbaar vanaf 37.000 euro. Dit is de BMW 116i in de basisuitvoering. De vanafprijzen van de BMW 128ti en M135i xDrive zijn respectievelijk 56.000 euro en 68.000 euro. De 116d staat voor minimaal 42.000 euro in de prijslijst. De sterkste diesel, de 120d begint bij 51.000 euro. Voor de versie met xDrive vierwielaandrijving hanteert BWM een meerprijs van 3.500 euro.

Iedere generatie van de BMW 1-serie viel in de smaak bij zowel zakelijk als privé rijders. Dat resulteert erin dat er veel modellen van de BMW 1-serie op de occasionmarkt te vinden zijn. Oudere modellen zijn al op te pikken voor een paar duizend euro. De snelle, sportieve modellen uit eerdere bouwjaren zijn nog altijd vrij prijzig, omdat ze zeer gewild zijn vanwege de zescilinder onder de motorkap en de achterwielaandrijving. Als je in de markt bent voor een 1-serie occasion let dan goed op de onderhoudshistorie. BMW’s zijn namelijk sportieve auto’s en zo wordt er ook vaak mee gereden. Als een vorige eigenaar dan niet goed het onderhoud heeft laten doen, kan dat voor jou aardig in de papieren lopen.

Design

Buitenkant

De BMW 1-serie is dankzij zijn vormgeving onmiskenbaar een BMW. Hij heeft de nierengrille aan de voorzijde die hem direct herkenbaar maar als een product uit München. Toch oogt hij minder potent en sportief als zijn voorganger. Hij is ietsje boller geworden en hij is minder hoekig dan het vorige model. De koplampen zijn altijd LED, evenals de achterlichten. Afhankelijk van de uitvoeringen komt de 1-serie met sportieve accenten zoals dubbele uitlaten, zwarte diffusor, gekleurde remklauwen, grotere velgen en een dakspoiler.

Binnenkant

Het grootste verschil met zijn voorganger is dat de F40 1-serie de aandrijving op de voorwielen heeft in plaats van op de achterwielen zoals dat bij de vorige generatie het geval was. Hierdoor is er meer ruimte ontstaan in het interieur en daardoor meer ruimte voor de passagiers op de tweede zitrij.

BMW heeft zijn interieurs altijd in orde. De bestuurder heeft alles wat hij nodig heeft binnen handbereik en er is altijd een fijne zitpositie te vinden. Voor zijn neus heeft de bestuurder een digitaal scherm met daarop de tellers. In het verlengde daarvan is eveneens een display te vinden waarmee infotainment bediend wordt.

BMW-118d-F40-2020-Interieur BMW-118d-F40-2020-Rearseats

Veiligheid

Euro NCAP beloonde de BMW 1-serie met vijf sterren. Dat is de maximale score die een auto in de crashtest van het onafhankelijke veiligheidsinstituut kan behalen. In alle vier categorieën – bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist, noteerde de 1-serie een hoge score.

Standaard biedt BMW een uitgebreid veiligheidspakket voor de 1-serie, met onder meer Lane Departure Warning, noodrem assistent en Driver Attention Alert (DAA). Optioneel is de 1-serie uit te breiden met achteruitrijcamera, parkeer assistent, adaptieve cruise control, snelheidbegrenzer en Crossing-traffic Warning,

Alternatieven

De BMW 1-serie is een premium hatchback. Andere spelers in die markt zijn de Mercedes-Benz A-klasse en Audi A3. Hoewel de BMW enkel met verbrandingsmotoren leverbaar is, zijn de Audi en de Mercedes-Benz wel verkrijgbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Net onder de drie premium merken is de Volkswagen te vinden met de Golf en de Seat Leon.

Alternatieven voor de 1-serie in de eigen line-up zijn de 3-serie, voor als je toch meer ruimte nodig hebt, of de 2-serie Active Tourer of Gran Coupé. Binnen het eigen concern kan er ook gekeken worden naar de Mini Clubman.

FAQ

Heet de BMW 1-serie achterwielaandrijving of voorwielaandrijving?
Sinds de marktintroductie van de derde generatie 1-serie is de hatchback voorzien van voorwielaandrijving. Alle generaties 1-serie vóór 2019 hebben achterwielaandrijving. De modellen met xDrive hebben de aandrijving over alle vier de wielen.
Is de BMW 1-serie betrouwbaar?
Over het algemeen is de BMW 1-serie een betrouwbare auto. Toch zijn – met name de kleinere motoren – niet altijd even storingsvrij. De driecilinder motorblokken moeten eigenlijk te hard werken voor een auto als de 1-serie. Ze krijgen in hun leven dus wat meer te verduren. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, mits het onderhoud tijdig wordt uitgevoerd.
Kan ik mijn 1-serie tunen?
Ja, dat kan. De turbomotoren van BMW worden elektronisch begrensd. Deze blokkade kan een tuner voor je verwijderen. Dit is echter niet zonder gevaar. Ten eerste is de fabrieksgarantie van BMW niet meer geldig na een tuning. Ten tweede zijn de kleinere motoren van BMW niet de meeste betrouwbare. Tuning kan ervoor zorgen dat de motor overmatig snel slijt. Je doet er dan verstandig aan om omliggende zaken ook aan te pakken, zoals bijvoorbeeld de lucht- en olietoevoer.
Hoeveel cilinders heeft een BMW 1-serie?
Voor de puristen is de F40 generatie van de 1-serie de minst leuke: geen zescilinder meer en ook de achterwielaandrijving is verdwenen. Deze derde generatie 1-serie heeft drie of vier cilinders.

Meer informatie

Modellen

Meer links