Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-3-series-gran-turismo-front

BMW 3 Serie (G20)

1 / 3
bmw-3-series-gran-turismo-front
bmw-3-series-gran-turismo-side
bmw-3-series-gran-turismo-back

Sterke punten

  • Dynamisch rijgevoel
  • Uitgebreide range motoren
  • Ergonomie interieurs

Zwakke punten

  • Kwaliteit van infotainment verschilt enorm per generatie
  • Dure opties
  • Interieur weinig vernieuwend

BMW 3-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 3-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 3 Serie: geliefd door verschillende generaties

Als je aan BMW denkt, dan denk je automatisch aan de 3 Serie. Het model bestaat al sinds 1975 en is nog altijd een van de bestverkochte modellen van BMW. De BMW 3 Serie combineert dynamiek met tijdloos design. Bovendien is er voor elk budget een BMW 3 Serie te vinden. Lees meer.

Interesse in een BMW 3 Serie (G20)

BMW 3 Serie (G20) occasions
BMW 3 Serie (G20) nieuwe auto's
BMW 3 Serie (G20) dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Sportiviteit gecombineerd met rijcomfort
  • Herkenbaar en vooral tijdloos design
  • Ook verkrijgbaar als plug-in hybride
  • BMW M3 biedt topprestaties, in verschillende generaties

BMW 3 Serie generaties

De BMW 3 Serie is niet zomaar één model. BMW heeft door de jaren heen diverse modelgeneraties geleverd. Sinds de lancering van de BMW E21 in 1975 is de BMW 3 Serie uitgegroeid tot een van de meest succesvolle modellen in de geschiedenis van de Duitse fabrikant.

De eerste generatie BMW 3 Serie – codenaam E21 – was verkrijgbaar met vier- en zescilindermotoren met vermogens van 55 kW (75 pk) tot 105 kW (143 pk). In 1983 had BMW al dik 1,4 miljoen exemplaren verkocht. In de periode 1982 tot 1994 produceerde BMW de E30, een van de meest bekende 3 Serie-generaties. Bijzonder aan dit model was de eerste zescilinder dieselmotor en optionele vierwielaandrijving. Van het model verschenen bovendien extra carrosserievarianten, zoals de vierdeurs Sedan, Touring en Cabrio. BMW maakte de 3 Serie op deze manier nog aantrekkelijker voor een nog breder publiek. De BMW E30 M3 is nog altijd een geliefde klassieker, net als de 325i van deze modelgeneratie.

De derde generatie BMW 3 Serie (E36) werd gebouwd van 1990 tot 1999. Ook deze generatie was een groot succes. Voor het eerst werd de 3 Serie verkrijgbaar als Coupé. De E36 is eveneens verschenen als M3, en zelfs als M3 GT met uitschuifbare voorspoiler.

De BMW 3 Serie E46 (1998-2006) legde de lat op het gebied van technologie nog hoger. BMW introduceerde een nieuwe generatie dieselmotoren met common-rail techniek. Beroemd is de BMW M3 E46, waarvan ook een CSL-uitmonstering verscheen. Probeer die nog maar eens voor een leuke prijs op de kop te tikken.

De vijfde generatie BMW 3 Serie (E90) verscheen in 2005. Dat model had een focus op comfort, rijdynamiek en efficiency. Vooral het tijdloze design van dit model maakt hem nog steeds geliefd als occasion. Als BMW M3 was het de laatste met V8-motor. Op het gebied van technologie heeft BMW flinke stappen gezet met de zesde generatie 3 Serie (F30), geïntroduceerd in 2011 en gebouwd tot 2019. In 2016 was de 330e de eerste plug-in hybride 3 Serie.

Op 2 oktober 2018 onthulde BMW op de Autosalon van Parijs de zevende generatie BMW 3 Serie, die intern de codenaam G20 heeft. BMW heeft bij dit model nog meer elektrificatie toegepast. De BMW M3 van deze modelgeneratie maakt gebruik van een zes-in-lijn turbomotor.

Technische gegevens

Motorisatie

Elke generatie BMW 3 Serie heeft zijn eigen motorvarianten. We zetten de motorvarianten per modelgeneratie op een rij. Om je alvast voor te bereiden: dat zijn er nogal wat!

BMW 3 Serie – E21 – eerste generatie

  • 315: 55 kW (75 pk)
  • 316 – 66 kW (90 pk)
  • 318 – 72 kW (98 pk)
  • 318i – 77 kW (105 pk)
  • 320 – 80 kW (109 pk)
  • 320i – 92 kW (125 pk)
  • 323i – 105 kW (143 pk)

BMW 3 Serie – E30 – tweede generatie

  • 316 – 66 kW (90 pk)
  • 316i – 73 kW (99 pk)
  • 318i – 77 kW (105 pk)
  • 318is – 100 kW (140 pk)
  • 320i – 93 kW (126 pk)
  • 323i – 102 kW (139 pk)
  • 325 – 110 kW (150 pk)
  • 325i – 125 kW (170 pk)
  • M3 – 143 kW (194 pk)
  • M3 Evo2 – 162 kW (220 pk)
  • M3 Sport Evo – 175 kW (238 pk)
  • 324d – 63 kW (86 pk)
  • 324td – 85 kW (115 pk)

BMW 3 Serie – E36 – derde generatie

  • 316i – 73 kW (100 pk)
  • 318i – 83 kW (113 pk)
  • 318is – 103 kW (140 pk)
  • 320i – 110 kW (150 pk)
  • 323i – 125 kW (170 pk)
  • 325i – 141 kW (192 pk)
  • 328i – 142 kW (193 pk)
  • M3 – 210 kW (286 pk)
  • M3 – 236 kW (321 pk)
  • 318tds – 66 kW (90 pk)
  • 325td – 85 kW (115 pk)
  • 325tds – 105 kW (143 pk)

BMW 3 Serie – E46 – vierde generatie

  • 316i – 77 kW (103 pk)
  • 316i – 85 kW (114 pk)
  • 318i – 105 kW (141 pk)
  • 320i – 110 kW (150 pk)
  • 320i – 125 kW (168 pk)
  • 323i – 126 kW (169 pk)
  • 325i – 141 kW (189 pk)
  • 328i – 142 kW (190 pk)
  • 330i – 170 kW (228 pk)
  • M3 – 252 kW (338 pk)
  • 318d – 85 kW (114 pk)
  • 320d – 100 kW (136 pk)
  • 330d – 150 kW (201 pk)

BMW 3 Serie – E90 – vijfde generatie

  • 316i – 90 kW (121 pk)
  • 318i – 105 kW (141 pk)
  • 320i – 125 kW (168 pk)
  • 320si – 127 kW (170 pk)
  • 323i – 149 kW (200 pk)
  • 325i – 160 kW (215 pk)
  • 328i – 172 kW (231 pk)
  • 330i – 190 kW (255 pk)
  • 335i – 228 kW (306 pk)
  • M3 – 309 kW (414 pk)
  • 316d – 85 kW (114 pk)
  • 318d – 105 kW (141 pk)
  • 320d – 120 kW (161 pk)
  • 325d – 150 kW (201 pk)
  • 330d – 180 kW (241 pk)
  • 335d – 210 kW (282 pk)

BMW 3 Serie – F30 – zesde generatie

  • 316i – 100 kW (136 pk)
  • 318i – 100 kW (136 pk)
  • 320i – 135 kW (181 pk)
  • 320i ED – 125 kW (168 pk)
  • 328i – 180 kW (241 pk)
  • 330i – 185 kW (248 pk)
  • 335i – 225 kW (302 pk)
  • 340i – 240 kW (322 pk)
  • M3 (F80) – 317 kW (425 pk)
  • M3 Competition (F80) – 331 kW (450 pk)
  • M3 CS (F80) – 338 kW (460 pk)
  • 316d – 85 kW (114 pk)
  • 318d – 105 kW (141 pk)
  • 320d – 135 kW (181 pk)
  • 325d – 160 kW (215 pk)
  • 330d – 190 kW (255 pk)
  • 335d – 230 kW (308 pk)

BMW 3 Serie – G20 - zevende generatie

  • 318i – 115 kW (156 pk)
  • 320i – 135 kW (184 pk)
  • 320e – 150 kW (204 pk)
  • 330e – 215 kW (292 pk)
  • 330i – 190 kW (258 pk)
  • M340i – 285 kW (387 pk)
  • M3 (G80) – 353 kW (480 pk)
  • M3 Competition (G80) – 375 kW (510 pk)
  • M3 CS (G80) – 405 kW (550 pk)
  • 318d – 110 kW (150 pk)
  • 320d – 140 kW (190 pk)
  • 330d – 195 kW (265 pk)
  • M340d – 250 kW (340 pk)

Je ziet vooral bij de laatste generaties dat elektrificatie in opkomst is bij de BMW 3 Serie. Modellen met een ‘e’ achter de type-aanduiding betreffen plug-in hybrides. Verder maakt BMW bij bepaalde motorvarianten ook gebruik van mild-hybride aandrijving met elektrische ondersteuning om het brandstofverbruik verder te drukken. Als je kijkt naar de line-up van de BMW 3 Serie in 2024 – dit model is verkrijgbaar als Sedan en als Touring – dan komen we uit op de volgende motorvarianten: 318i, 320i, 320e, 330i, 330e, M340i xDrive en uiteraard de extra krachtige M3. Dieselen kan ook nog, in de smaken 316d, 318d, 320d, 330d en de M340d xDrive. Sommige motoren zijn optioneel verkrijgbaar met xDrive-vierwielaandrijving. Dat zijn de 320i, 330i, 330e, M3, 320d en de 330d.

Afmetingen

De BMW 3 Serie is elke generatie gegroeid. Het verschil in lengte tussen de zevende generatie 3 Serie en eerste generatie is zelfs 35 centimeter. De zevende generatie is namelijk 4,71 meter lang versus 4,35 meter voor de E21. Vergeleken met zijn voorganger groeide de zevende generatie 3 Serie (G20) aanzienlijk. Zo is hij 8 centimeter langer en 1,5 centimeter breder. Ook de wielbasis groeide met 4 centimeter. In totaalcijfers hebben we het dan over een lengte van 4,71 meter, een breedte van 1,83 meter en een wielbasis van 2,85 meter. De bagageruimte bedraagt 375 liter voor de sedan en 500 liter voor de meer praktische Touring. Die stationwagen ziet zijn volume zelfs stijgen tot een indrukwekkende 1.510 liter met de achterbank neergeklapt. De 3 Serie Touring beschikt daarnaast over een handige extra klep aan de achterruit waardoor je niet heel de achterklep hoeft te openen.

De belangrijkste specificaties van de BMW 3 Serie (G20)

BMW 3 Serie (G20)
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,71 m x 1,83 m x 1,44 m
Wielbasis 2,85 m
Inhoud bagageruimte 375 tot 1.510 liter
Ledig gewicht 1.450 tot 1.965 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.055 tot 2.340 kg
Motorinhoud 1.998 tot 2.998 cm³
Vermogen 115 kW (156 pk) tot 375 kW (510 pk)
Koppel 250 tot 650 Nm
Topsnelheid 200 tot 290 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,4 tot 8,7 sec
Tankinhoud 59 liter
Verbruik 1,3 tot 10,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 31 tot 232 g/km

Varianten

Variatie is er genoeg als het gaat om de BMW 3 Serie. Er is natuurlijk al keuze uit verschillende carrosserievarianten, zoals een coupé, cabriolet, sedan en stationwagon (Touring). Weet wel dat BMW op een gegeven moment de coupé en cabriolet een andere naam heeft gegeven: de BMW 4 Serie. De zevende generatie BMW 3 Serie is er om die reden alleen als Sedan en als Touring. Ook als het gaat om motorvarianten is er volop keuze, dat is inmiddels wel duidelijk. BMW levert daarnaast verschillende modelvarianten, waarvan de M Sport het meest tot de verbeelding spreekt. BMW werkt vooral met optiepakketten, zoals het Comfort Pack, Innovation Pack, Entertainment Pack, Travel Pack en Technology Pack. Een model als de BMW M3 is ook verkrijgbaar met een M Race Track Pack. Let bij de zoektocht naar een BMW 3 Serie occasion vooral op de aanwezige opties, want daarin bestaan grote verschillen.

Prijzen

De prijzen van een BMW 3 Serie zijn sterk afhankelijk van de modelgeneratie. Voor oudere exemplaren betaal je logischerwijs wat minder, ook al hangt dat wel af van de uitvoering. Een BMW M3 E30 Sport Evo is bijvoorbeeld bijzonder prijzig. Prijzen van een BMW 3 Serie occasion starten bij minder dan 1.000 euro, maar weet ook dat prijzen eenvoudig oplopen tot 120.000 euro voor een hele dikke en nog jonge M340i xDrive met nagenoeg alle opties. Een BMW M3 is er vanaf ongeveer 17.000 euro (generatie E36). Prijzen van een M3 lopen op tot zelfs 230.000 euro. Die prijs geldt zowel voor een nagenoeg nieuwe M3 CS met 405 kW (550 pk) als voor een gebruikte 265 kW (360 pk) sterke M3 CSL (E46) met lage kilometerstand.

Design

Buitenkant

Het design van een BMW 3 Serie is de afgelopen jaren mooi geëvolueerd. Elke generatie heeft een tijdloos design, waarbij de grootte van de grille per generatie enorm verschilt. Het mooie aan het ontwerp van een 3 Serie is dat het model zowel chique als sportief kan ogen. Alles hangt af van de gekozen specificaties. Bij een M3 zijn de wielkasten uitgeklopt, waardoor de auto nog breder op zijn wielen staat.

Binnenkant

Het interieur van de BMW 3 Serie is bij de eerste generaties nog vrij old school. Bij nieuwe generaties zie je steeds meer en vooral grotere digitale displays verschijnen. Ook de connectiviteit ging er bij de laatste twee modelgeneraties sterk op vooruit. BMW houdt wel vast aan een traditionele opzet van het dashboard. Gebleven zijn de analoge drukknoppen voor het bedienen van de klimaatcontrole. De ruimte in het interieur hangt af van de generatie. Een ruimtewonder is de 3 Serie in ieder geval nooit geweest, met name niet op de achterbank.

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2019 kreeg de BMW 3 Serie G20 de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Standaard krijgen de Sedan en Touring cruisecontrole en parkeersensoren voor en achter. Hoewel de 3 Serie een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidsnufjes heeft, zijn die dus wel verborgen in de optielijsten. Hoe ouder de BMW 3 Serie, hoe minder veiligheidsvoorzieningen het model heeft. Wat dat betreft laten alle generaties 3 Serie goed zien hoe voertuigveiligheid zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld. Van de aanwezigheid van gordels en ABS tot slimme rijhulpsystemen anno 2024 waardoor de 3 Serie deels autonoom kan rijden en automatisch kan inparkeren.

Alternatieven

Moeten we de concurrenten van de BMW 3 Serie nog voorstellen? Uiteraard hebben we het over de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Al zijn er ook alternatieven zonder Duitse roots. Zo is er nog de Jaguar XE als eigenzinnig alternatief. Andere uitdagers vind je in de vorm van de Peugeot 508 en DS9. Denk ook aan een Lexus IS, Volvo S60en Infiniti Q50.

FAQ

Hoe duur is een BMW 3 Serie?
Prijzen van een BMW 3 Serie occasion starten bij minder dan 1.000 euro. Ze lopen op tot dik 120.000 euro voor een rijk uitgeruste M340i xDrive. Een BMW M3 is er vanaf ongeveer 17.000 euro (generatie E36), maar die prijzen lopen eenvoudig op tot dik 230.000 euro.
Is de BMW 3 Serie betrouwbaar?
Ja, in het algemeen is een BMW 3 Serie een betrouwbare auto, maar alles hangt ook sterk af van goed onderhoud. Wel heeft een 3 Serie gevoelige elektronica. Elektronische storingen komen met regelmaat voor. Ook de nokkenasverstelling kan problemen geven. Dit geldt ook voor de elektrische waterpomp. Diesels kunnen last hebben van lekkage op de temperatuursensor. Nogmaals: dit zijn mogelijke technische mankementen. Over het algemeen is de BMW 3 Serie gewoon een betrouwbare auto als je hem goed onderhoud geeft.

Meer informatie

Modellen

Speciaal

Meer links