BMW 316 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Als kleinste was de BMW 316 lang het grootste verkoopsucces


Na de productiebeëindiging van de Isetta begin jaren ’60 tot aan de introductie van de BMW 1-serie dertig jaar later was het kleinste voertuig van de autofabrikant uit München de BMW 316. Het eerste 3-model van BMW werd in 1975 geïntroduceerd en volgde twee jaar later definitief de oude BMW series 1502 tot 1802 op. Tot eind 2000 werd de BMW 316 in totaal in vijf generaties geproduceerd. Het basismodel van de 3-serie werd de meest verkochte middenklasse auto van de Beiers. Vanaf 1993 was de BMW 316 bovendien verkrijgbaar in één klasse lager als BMW 316 Compact. Deze werd in 2004 vervangen door de nieuwe BMW 1-serie. Het eerste model van de BMW 316 werd door de Franse ontwerper Paul Bracq ontworpen. Hij had eerder bij de concurrent in Stuttgart de legendarische Mercedes 600 getekend.


Een kenmerkend uiterlijk verschil waren de koplampen


De eerste bouwserie E21 van de BMW 316 werd tussen 1975 en 1983 uitsluitend als tweedeurs sedan met twee viercilindermotoren met 1,6 en 1,8 liter cilinderinhoud en 90 pk aangeboden. De BMW 316 bereikte daarmee topsnelheden van 161km/u c.q. 163 km/u. Qua uiterlijk verschilde de kleine BMW 316 van de 320-modellen door zijn eendelige ronde koplampen. Deze waren ontleend aan de vorige modelserie  02. De allereerste modellen van de BMW 316 werden geleverd zonder zwarte plastic lijsten tussen de achterlichten die later het kenmerk werden van de vroege 3-serie. Deze lijsten kreeg de BMW 316 pas aan het einde van het eerste productiejaar in december 1975.


De BMW 316 als combi en vierdeurs


In de tweede bouwserie E30 van 1982 tot 1994 breidde BMW zijn 3-serie uit. Het kleinste model was voortaan ook als combi en vierdeurs sedan verkrijgbaar. De BMW 316 kreeg nu net als de andere modellen dubbele koplampen. Van buiten verschilde het kleinste BMW 3-model alleen nog maar van de versies met een krachtigere motor door zijn enkele uitlaatpijp. Met de introductie van een combi in 1987 was er voor de eerste keer een BMW 316i met injectiemotor verkrijgbaar.


Ontwikkeling tot de BMW 316i


In de tien jaar van 1990 tot 2000 werd in de nieuwe bouwserie E36 de BMW 3-collectie uitgebreid. De BMW 316 werd voortaan standaard uitgerust met een injectiemotor en werd daarmee de BMW 316i, die tevens als coupé en driedeurs hatchback uitvoering 316 Compact verkrijgbaar was. De BMW 316i Compact werd ook met een sterkere 1,9 liter motor aangeboden. De andere motoren hadden een prestatievermogen van 73 kW (99 pk), 75 kW (102 pk) en 77 kW (105 pk). In de bouwserie E46 van 1998 tot 2005 werd het kleinste BMW 3-model naast de sedan- en combiversie ook als compact model BMW 316ti met turbo-oplading aangeboden. De BMW 316ti bereikte daarmee een topsnelheid van 206 km/u terwijl de BMW 316i 200 km/u bereikte. Bij de E90 bouwserie die hierop volgde kreeg de BMW 316 in 2007 nieuwe 90 kW (122 pk) motoren. Hij verdween in Duitsland echter uit de officiële collectie en werd alleen nog maar voor enkele EU-landen zoals Nederland en Oostenrijk geproduceerd. Toch wordt hij als nieuwe auto ook nog door handelaren in Duitsland aangeboden.

Mehr anzeigen