Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-330e-touring-front

BMW 330

1 / 3
bmw-330e-touring-front
bmw-330e-touring-side
bmw-330e-touring-back

Sterke punten

  • Muzikale en romige zescilinder
  • Soepele en performante viercilinder
  • Achterwielaangedreven rijplezier

Zwakke punten

  • Hoge prijzen en restwaarde
  • Oude 330d niet meer welkom in LEZ
  • Elektrisch rijbereik 330e (eerste generatie)

BMW 330 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 330, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 330: krachtige premium-Duitser op benzine, diesel én met stekker

De BMW 330 dook op bij de vierde generatie van de BMW 3-Serie (E46). Daar kwam hij als 330i de 328i aflossen in het benzinegamma, en als 330d aan het hoofd staan van het dieselgamma. Sinds de vorige generatie is de BMW 330 als benzinemotor overgeschakeld op een viercilinder en kreeg hij ook een plug-in hybride: de 330e. Lees meer

Interesse in een BMW 330

BMW 330 occasions
BMW 330 nieuwe auto's
BMW 330 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Alle belangrijke gegevens over de BMW 330

Motoren

Eind 1999 dook de BMW 330 voor het eerst op in de vierde generatie van de BMW 3-Serie (E46). Aan benzinekant werd de 330i de opvolger van de 328i, en kreeg hij een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn van 231 pk. Aan dieselkant introduceerden de Duitsers de 330d, eveneens met 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn van eerst 184 pk en later 204 pk.

In de vijfde generatie van de BMW 3-Serie (E90) gebruikte de 330i opnieuw een 3,0 liter grote zes-in-lijn van eerst 258 pk en later 272 pk. Hij was er ook met vierwielaandrijving: eerst als 330xi, later als 330i xDrive. Dat geldt ook voor de 330d: ook hier was de 3,0 liter grote zes-in-lijn weer van de partij, met eerst 231 pk en later 245 pk, en optioneel met vierwielaandrijving als 330xd en later 330d xDrive.

De vorige generatie van de BMW 3-Serie (F30) introduceerde de 330i pas later in het gamma, opnieuw als aflossing voor de 328i. Voor het eerst schakelde die over op een viercilinder: die was 2,0 liter groot en 252 pk sterk. XDrive-vierwielaandrijving was een optie. De 330d hield het bij een 3.0-zes-in-lijn, die 258 pk sterk was, en zette ook hier xDrive in de optielijst. Nog een primeur was de 330e iPerformance, een plug-in hybride met een systeemvermogen van 252 pk en een elektrisch rijbereik van 37 tot 40 kilometer.

De huidige generatie van de BMW 3-Serie gebruikt opnieuw een 2,0 liter grote viercilinder voor de 330i, die in totaal 258 pk sterk is. Standaard drijft hij de achterwielen aan, maar hij is er ook met xDrive-vierwielaandrijving. De 330d gebruikt ook nu weer een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn, die aanvankelijk 265 pk sterk was. Sinds eind 2020 is hij voorzien van milde hybride ondersteuning en 286 pk sterk. xDrive-vierwielaandrijving is ook hier een optie. De plug-in hybride 330e is ook nu weer van de partij, en opnieuw 252 pk sterk. Met een boostmodus stijgt dat vermogen tijdelijk tot 292 pk. Sinds midden 2020 is de 330e ook verkrijgbaar met xDrive-vierwielaandrijving.

Nieuw- en occasionprijzen

De occasionprijzen van de BMW 330 beginnen vanaf zo’n 1.500 euro voor oude benzineversies met hoge kilometerstand en gaan richting 20.000 euro voor recentere exemplaren van de vorige generatie. Prijzen voor dieselmodellen beginnen vanaf zo’n 3.000 euro voor de oudste exemplaren, die weliswaar niet meer toegelaten zijn in de lage-emissiezone. Recentere exemplaren hebben een startprijs vanaf zo’n 18.000 euro en meer.

De nieuwprijzen van de BMW 330 beginnen bij 59.283 euro voor de 330i Sedan en 69.126 euro voor de 330d. De Touring kost telkens zo’n 1.700 euro extra. Voor de plug-in hybride 330e betaal je 55.645 euro als Sedan en 56.907 euro als Touring.

bmw-330e-touring-interior

bmw-330e-touring-trunk

Alternatieven

Bij BMW zelf zijn er heel wat alternatieven voor de 330i en 330d. Je kunt uitwijken naar krachtigere versies zoals de 335i en 335d of de 340i, of naar minder krachtige versies. Ook voor de 330e biedt BMW vandaag een minder krachtig alternatief: de 320e. Bij de Duitse premiumconcurrenten zijn er uiteraard ook alternatieven, in de vorm van de Audi A4 en Mercedes C-Klasse.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 330?
Voor de BMW 330i betaal je vandaag minstens 59.283 euro, voor de 330d 69.126 euro. De plug-in hybride 330e begint vanaf 55.645 euro. De Touring betaal je telkens zo’n 1.700 euro extra.
Mag ik met de BMW 330d de lage-emissiezone nog binnen?
Met dieselmodellen van de BMW 3-Serie tot en met de vierde generatie (E46) mag je de lage-emissiezone niet zomaar meer binnen. Vanaf de vijfde generatie (E90) is het sterk afhankelijk van het bouwjaar en de bijbehorende euronorm. Controleer dus zeker je kentekenbewijs.

Beoordelingen voor BMW 330

104 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer links