Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW Serie 7 frontale

BMW 7 Serie

1 / 3
BMW Serie 7 frontale
BMW Serie 7
BMW Serie 7 vista laterale

Sterke punten

  • Combinatie van luxe en rijplezier
  • Waaier aan gadgets en snufjes
  • Ook leverbaar als elektrische i7

Zwakke punten

  • iDrive 8 identiek aan goedkopere BMW’s
  • Niet meer als korte versie leverbaar
  • Nederland krijgt niet alle leverbare aandrijflijnen

BMW 7-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 7-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 7 Serie: het beste dat Beieren te bieden heeft

De BMW 7 Serie representeert al sinds 1977 het beste dat BMW in huis heeft op gebied van luxe en technologie. De huidige BMW 7 Serie, tevens de zevende generatie, is dan ook een waar technologisch hoogstandje. Daarnaast is het vlaggenschip voor het eerst als volledig elektrische i7 leverbaar. Lees meer

Interesse in een BMW 7 Serie

BMW 7 Serie occasions
BMW 7 Serie nieuwe auto's
BMW 7 Serie dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Qua aanwezige snufjes en gadgets op eenzame hoogte
  • Elektrische BMW i7 oogt identiek aan de versies met verbrandingsmotoren
  • Ongeëvenaarde luxe en comfort, met name achterin
  • Design dat de tongen losmaakt
  • Rijassistentiesystemen maken semi-autonoom rijden daadwerkelijk mogelijk

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 7 Serie is al sinds het ontstaan van het model leverbaar geweest met een breed aanbod aan motoren. Van zes tot twaalf cilinders, diesel of benzine; het stond allemaal op de prijslijst. Ook nu is de BMW 7 Serie leverbaar met diverse aandrijflijnen, maar met een extra twist: de elektrische i7. De i7 is weer onderverdeeld in diverse varianten: de 335 kW (455 pk) sterke i7 xDrive50, de xDrive60 met een bijzonder riante 400 kW (544 pk) en een absolute rangetopper in de vorm van de 485 kW (659 pk) sterke i7 M70. Dat laatste model doet je de twaalfcilinder van de M760i van de vorige generatie haast direct vergeten. In 3,7 seconden zoef je namelijk van 0-100 km/u. Vervolgens trekt de M70 in één streep door naar een topsnelheid van 250 km/u. Uiteraard loopt het accupakket van 105 kWh dan wel behoorlijk rap leeg. De M70 koop je dan ook niet voor zijn actieradius. Hoewel 559 km (WLTP) meer dan toereikend is, is de xDrive60 met 625 km de actieradius-koning van de i7-range. De xDrive50 doet daar met 611 km niet veel voor onder.

Naast de elektrische varianten biedt BMW de 7 Serie G70 aan met verbrandingsmotoren. Dat zijn er in Nederland drie: twee plug-in hybrides en één dieselmotor. Het aanbod begint bij de BMW 750e, die een zes-in-lijn benzinemotor combineert met een elektromotor en goed is voor een systeemvermogen van 360 kW (489 pk). Een stap daarboven staat de M760e met 420 kW (571 pk), die in essentie dezelfde aandrijflijn heeft als de 750e. Tevens is dat de krachtigste 7 Serie met verbrandingsmotor. Naast de twee plug-in hybrides levert BMW de 7 Serie ook nog met – jawel – een dieselmotor. Dat is de 210 kW (286 pk) sterke 740d. Qua vermogen is dit de instapper van de 7-reeks, maar niet qua prijs. Door het Nederlandse fiscale stelsel is de 740d namelijk fractioneel duurder dan de 750e.

Afmetingen

De vorige generaties van de BMW 7 Serie waren leverbaar met zowel een lange als korte wielbasis. Dat onderscheid is nu verdwenen, want BMW levert de G70 louter met lange wielbasis. Dat betekent dat er altijd een lel van een auto op de oprit staat. De 7 Serie is namelijk 5,4 meter lang, met een wielbasis van 3,2 meter. Dat levert uiteraard enorm veel ruimte op voor de achterpassagiers. Toch is de 7 Serie ondanks zijn royale afmetingen behoorlijk makkelijk te manoeuvreren. Dat komt door BMW Active Steering met meesturende achterwielen. Dat verkleint de draaicirkel aanzienlijk: de 7 Serie scoort in dat opzicht vergelijkbaar met een 5 Serie.

De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)

BMW 7 Serie (G70)
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 5,4 m, 1,95 m, 1,54 m
Wielbasis 3,2 m
Inhoud bagageruimte 525 – 540 l
Ledig gewicht 2.155 – 2.425 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.895 – 3.130 kg
Cilinderinhoud 2993 – 2998 cm3
Vermogen 210 – 420 kW (286 - 571 pk)
Koppel 650 – 800 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,3 – 5,8 sec
Tankinhoud 65 – 75 l
Verbruik 1,0 – 6,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 22 – 160 g/km

De belangrijkste specificaties op een rij (volledig elektrisch)

BMW i7 (G70)
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 5,4 m, 1,95 m, 1,54 m
Wielbasis 3,2 m
Inhoud bagageruimte 420 – 500 l
Ledig gewicht 2.495 – 2.670 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.130 – 3.250 kg
Vermogen 335 – 485 kW (455 – 659 pk)
Koppel 650 – 1.015 Nm
Topsnelheid 205 – 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,7 – 5,5 sec
Batterijcapaciteit 105 kWh
Verbruik 18,4 – 20,8 kWh/100 km
Actieradius 559 – 625 km

Varianten

Qua leverbare varianten volgt de BMW 7 Serie het traditionele leveringsgamma van BMW. Dat betekent dat er, naast de diverse aandrijflijnen, de nodige uitrustingspakketten op de optielijsten staan. Dat begint bij het M Sportpakket, waarmee de statige sedan als het ware een trainingspak aantrekt. Hoewel de 7 Serie een behoorlijk rijke standaarduitrusting heeft, kun je nog steeds naar hartenlust blijven vinken op de optielijst: we noteren het Executive Pack en de Exclusive Lounge, waarmee de achterbank om te toveren is tot een ware thuisbioscoop. Het Innovation Pack waarmee de 7 Serie semi-autonoom kan rijden. Of het Connoisseur Pack met verwarmde én geventileerde voorstoelen met stoelmassage, voor als je ook vaak zelf achter het stuur zit. Kortom, aan verwennerij geen gebrek in de 7 Serie.

Prijzen

Die verwennerij komt uiteraard met een prijs, maar dat mag in dit segment geen verrassing heten. Door het Nederlandse belastingklimaat is de i7 relatief het gunstigst geprijsd. Inderdaad, relatief, want met een vanafprijs van dik 121.000 euro resideert de i7 xDrive50 allerminst in de koopjeshoek. De plug-in hybride 750e is er vanaf circa 125.000 euro, dus wat dat betreft is het maar net waar jouw voorkeur naar uitgaat qua aandrijflijn. De duurste 7 Serie is de i7 M70, die een vanafprijs van maar liefst 188.000 euro heeft.

Hoe betaalbaar is een BMW 7 Serie occasion dan? Als je een 7 Serie G70 occasion zoekt, gaat er nog niet heel veel van de prijs af. Dat komt vooral omdat deze generatie pas sinds 2022 op de markt is. Vanaf ongeveer 130.000 euro kun je een BMW 7 Serie G70 occasion op de kop tikken. Het voordeel is dan wel dat diverse opties al bij die prijs zijn inbegrepen. Heb je dat geld niet liggen? Een 7 Serie van de vorige generatie, de G11, is als occasion te verkrijgen vanaf circa 30.000 euro. Voor oudere generaties 7 Serie ligt die bodemprijs zelfs nog lager. Maar let wel op: dit soort auto’s schrijft hard af met een reden. Zeker als de jaren en de kilometers beginnen te tellen, wordt het onderhoud langzaam maar zeker onbetaalbaar. Houd dus altijd een zakcentje achter de hand voor onvoorziene kosten als je in dit segment gaat shoppen.

Design

Buitenkant

Een extrovert design onderscheidt een BMW 7 Serie van andere luxe limousines als de Audi A8 en Mercedes-Benz S-klasse. Die laatste twee hebben namelijk een veel behoudender design dan de 7 Serie. Dat komt allereerst door de monsterlijk grote grille die de neus domineert, een designkenmerk van het hedendaagse BMW. Over het geheel genomen is het design van de luxe sedan veel moderner geworden, wat ook tot uiting komt in de verlichtingsarchitectuur of de verzonken deurgrepen, vergelijkbaar met zijn merkbroer BMW iX. Of je het mooi vindt, laten we aan jou, maar je kunt niet ontkennen dat de nieuwe BMW 7 Serie een statement op wielen is. Ook slaat BMW nieuwe visuele wegen in met tweedelige koplampen. Zoals hij aan zijn stand verplicht is, leeft de BMW 7 Serie niet op kleine voet. De standaardwielen hebben een formaat van 19 inch, met hoogwaardige velgen tot 22 inch als optie. Verder biedt BMW de 7 Serie nu desgewenst aan in een chique tweekleurige lak. Ook opvallend: de elektrische i7 verschilt in uiterlijk opzicht niet of nauwelijks van de versies met verbrandingsmotoren, op het weglaten van de uitlaten en de dichte grille na.

Binnenkant

Het interieur van de BMW 7 Serie G70 is ontworpen voor maximaal comfort: verwarmde zetels zorgen voor een comfortabele ondersteuning en op verzoek is ook een massagefunctie beschikbaar om de reis te verzachten.

Terwijl het interieur van zijn voorganger eerder stijlvol en ingetogen was ontworpen, bestaat het binnenste van de 7 Serie vandaag de dag uit een waar spektakel van multimedia, ultramoderne materialen en een futuristische, verfijnde sfeer. Bijna alle functies die voorheen via een fysieke knop konden worden geactiveerd, zijn verhuisd naar het digitale touchscreen. Dit zal tech-savvy fans aanspreken, terwijl sommige anderen zich hieraan zullen ergeren. Gelukkig zijn veel functies ook nog steeds te bedienen met een draaiknop op de middenconsole.

Het gebogen scherm schittert in de cockpit, maar daar moeten we wel bij stellen dat iDrive 8 ook te vinden is in goedkopere BMW’s, zoals de 3 Serie. In dat opzicht verliest de 7 Serie een stukje onderscheid ten opzichte van zijn ‘mindere’ familieleden. Achterin is dat onderscheid juist wél weer prominent aanwezig. Optioneel is namelijk een 31,3-inch scherm, het BMW Theatre Screen, beschikbaar. Zo verandert de BMW 7 Serie met één druk op de knop in een rijdend filmpaleis. Deze innovatie benadrukt hoezeer de 7 Serie gericht is op het welzijn van de achterpassagiers.

Veiligheid

De BMW 7 Serie biedt zowat alles wat er op het vlak van hoogwaardige technologische innovaties beschikbaar is. Het is dan ook geen wonder dat de BMW 7 Serie uitzonderlijk goed presteert op het vlak van veiligheid. Vooral de actieve veiligheid die wordt geboden door de assistentiesystemen springt in het oog, wat ook wel de norm is in dit segment. Volgens BMW is de 7 Serie zelfs al in staat om autonoom te rijden op niveau 3.

Een selectie van alle veiligheidssystemen van de BMW 7 Serie:

  • Assisted Driving Pilot
  • Head-Up Display met augmented reality
  • Dodehoekassistent
  • Actieve rolstabilisatie
  • Noodremassistent
  • Adaptive Cruise Control
  • Achteruitrij-assistent
  • Verkeerslichtherkenning
  • Ultrasone- en radarsensoren
  • Parkeerassistent (inclusief parkeren met afstandsbediening)

Er is overigens geen Euro NCAP crashtestresultaat voor de BMW 7 Serie. Maar je kunt er gerust van uitgaan dat de auto de maximale score van vijf sterren binnen zou slepen.

Alternatieven

Enkele alternatieven voor de BMW 7 Serie zijn in dit verhaal al genoemd. De meest bekende en voor de hand liggende alternatieven zijn de Mercedes-Benz S-klasse en de Audi A8. Van oudsher zijn deze drie auto’s aartsrivalen van elkaar. Kijk je buiten Duitsland, dan komt ook de Lexus LS in aanmerking als alternatief voor de BMW 7 Serie. Voor de BMW i7 is de Mercedes-Benz EQS de natuurlijke tegenhanger. Audi heeft nog geen volledig elektrisch vlaggenschip op dit niveau. Andere alternatieven voor de i7 moet je vooral zoeken bij de minder bekende merken. De Lucid Air is bijvoorbeeld een nieuwkomer die de strijd met de i7 aangaat in dit segment. Qua prijs zou je de Tesla Model S Plaid ook nog tegenover de i7 kunnen zetten, maar qua afwerking en luxe kan de Tesla de BMW absoluut niet evenaren.

FAQ

Wat is de actieradius van de BMW i7 in de praktijk?
Theoretisch komt de BMW i7 tussen 559 en 625 kilometer ver. In de praktijk hangt de daadwerkelijke actieradius af van diverse variabelen, zoals de buitentemperatuur en je rijstijl. Uitzonderingen daargelaten ligt de ondergrens van de actieradius van de BMW i7 bij zo’n 350-400 kilometer. Zijn de omstandigheden gunstig? Dan kom je al een stuk dichter in de buurt van de opgegeven waarden.
Is het BMW Theatre Screen uniek in de topklasse?
Ja, er is geen enkele autofabrikant die momenteel zo’n groot scherm levert voor de achterpassagiers. In dat opzicht zet BMW zichzelf op eenzame hoogte ten opzichte van de concurrenten.
Wat zijn de uiterlijke verschillen tussen de BMW i7 en de reguliere 7 Serie?
Het verschil tussen de i7 en de 7-serie zit natuurlijk voornamelijk in de aandrijflijn. In uiterlijk opzicht heeft de i7 een dichte grille en een aangepaste voor- en achterbumper, maar afgezien daarvan verschillen de twee versies optisch niet van elkaar.

Meer informatie

Modellen

Meer links