Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-m2-front

BMW M2

1 / 3
bmw-m2-front
bmw-m2-side
bmw-m2-back

Sterke punten

  • Klein racemonster
  • Soepele zes-in-lijn
  • Dynamisch onderstel

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Zwaarder dan zijn voorganger
  • Dagelijkse bruikbaarheid

BMW M2 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW M2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW M2: de kleinste sportieveling uit München

In 2016 zette BMW's sportafdeling zijn zinnen op de kleinste coupé uit het gamma om de M2 te creëren, met een krachtige zes-in-lijn motor en een heerlijk onderstel met achterwielaandrijving. In 2023 komt de tweede generatie op de markt. Lees meer

Interesse in een BMW M2

BMW M2 occasions
BMW M2 nieuwe auto's
BMW M2 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Bezit alle ingrediënten voor ultiem rijplezier
  • Verkrijgbaar met handbak of automaat
  • Modern infotainmentsysteem
  • Adaptief onderstel

Technische gegevens

Motorisatie

De tweede generatie van de BMW M2 (G87) is net als zijn voorganger (F87) voorzien van een zijdezachte, maar krachtige zes-in-lijn twinturbo benzinemotor. In feite is de motor hetzelfde als die in zijn voorganger, de hardcore M2 CS, maar dan met een tikkeltje meer vermogen. Vergelijk je het basismodel van de eerste generatie met het basismodel van de tweede generatie dan is er zeker een toename in vermogen 272 kW (370 pk) tegenover 338 kW (460 pk). Dat is 10 pk meer dan de M2 CS van de eerste generatie.

Bij de introductie van de tweede generatie is er slechts één motorvariant beschikbaar. Daarin heb je dus geen keuze. Wel kun je kiezen tussen een handbak of automaat. Wil je zelf schakelen kan dat met de handgeschakelde zesbak, waar je overigens wel voor moet bijbetalen. Je profiteert daarentegen wel van een lichtere auto, omdat de handbak in zijn geheel minder weegt dan de automaat. Die automaat, de zogenaamde M Steptronic, beschikt over acht verzetten en is wel een heerlijke transmissie voor dit type auto. De schakelmomenten zijn zeer kort en je kunt de bak helemaal naar eigen hand zetten wat betreft reactie en hardheid. Verder is hij altijd bij de les, waardoor je vrijwel zonder vertraging een beroep kunt doen op het vermogen van de M2.

Afmetingen

De tweede generatie M2 is een compacte auto. Dat is fantastisch voor een sportauto, maar iets minder voor dagelijkse bruikbaarheid. De M2 telt 4,58 meter in lengte en 1,88 meter in de breedte. Verder is hij met 1,40 meter in hoogte lekker laag, wat natuurlijk bijdraagt aan het sportwagen-gevoel.

De inhoud van de bagageruimte is met 390 liter niet bijzonder groot, maar ruim genoeg voor boodschappen of grote weekendtassen. Op de achterste zitrij houdt de ruimte niet over. Als volwassene kun je daar eigenlijk niet lekker zitten. De plek is meer geschikt voor (kleine) kinderen.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW M2
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,58 x 1,88 x 1,40 m
Wielbasis 2,74 m
Inhoud bagageruimte 390 l
Ledig gewicht 1.175 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.155 kg
Cilinderinhoud 2.993 cm3
Vermogen 338 kW (460 pk)
Koppel 550 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,3 sec
Tankinhoud 52 l
Verbruik 10,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 230 g/km

Varianten

In feite is de BMW M2 alleen te kiezen als een versie met een handbak of met een automaat. Versies met vierwielaandrijving zijn er niet. BMW werkt niet met uitvoeringen, maar met opties en optiepakketten. Zo kun je voor de M2 kiezen voor een ‘M race track pack’. Dat pakket omvat onder meer een carbon dak, carbon kuipstoelen, carbon sierdelen en een verhoogde topsnelheid naar 280 km/u. Uiteraard kun je verder nog de velgen, lakkleur, materialen in het interieur en dergelijke kiezen.

Standaard zit de M2 al wel aardig in de spulletjes. Zaken als de automaat, uitgebreid infotainmentsysteem, alcantara in het interieur, sperdifferentieel, adaptief onderstel en een velgset van 19 inch voor en 20 inch achter zijn standaard.

Prijzen

Een nieuwe BMW M2 kun je kopen vanaf 120.000 euro. Voor dat geld krijg je de versie met achttraps automaat. Wil je toch liever zelf schakelen kost je dat 500 euro extra. Houd er rekening mee dat dit bedrag een basisprijs is. Ga je aan de slag om opties aan te vinken voor je M2, kan de prijs al snel oplopen.

BMW’s M2 van de G87 generatie zijn op de occassionmarkt nog niet zo goed vertegenwoordigd als de eerste generatie (F87). Verschillen in de prijs zullen dan ook minder groot zijn. Ben je in de markt voor een BMW M2, dan kan het lonen om naar de eerste generatie te kijken. Deze is weliswaar minder geavanceerd dan zijn opvolger, hij biedt minstens net zoveel rijplezier. Exemplaren van de eerste generatie M2 vind je vanaf 35.000 euro.

Design

Buitenkant

Het grootste verschil met zijn voorganger is dat de nieuwe M2 een uitgesproken design heeft. Niet iedereen vindt het ontwerp even geslaagd. Waar het voorgaande model toch wat ronder was vormgegeven zijn het bij de tweede generatie vooral de hoekige vormen die de klok slaan.

Qua uiterlijk komt hij sterk overeen met de M240i, waarop hij ook gebaseerd is. Toch zie je wel degelijk verschillen. Zo zijn de bumpers anders vormgegeven, zijn die wielen groter en breder en zit er een grotere spoiler op. Hij is verkrijgbaar in een verscheidenheid aan kleuren, waaronder babyblauw en een fel rood/oranje kleur.

Binnenkant

Het interieur van de BMW M2 is gericht op de rijbeleving van de bestuurder. Je neemt plaats in sportieve kuipstoelen die je goed op je plek houden tijden dynamische ritjes. In je handen heb je een dik stuurwiel met daarop twee rode M-knoppen waarmee je twee individuele rijprogramma’s kunt opslaan met daarin jouw favoriete instellingen van bijvoorbeeld het onderstel en de versnellingsbak. Voor je neus heb je een groot digitaal instrumentarium dat doorloopt in het centrale display voor de infotainment. Verder zijn er een hoop sportieve accenten te vinden, zoals contrasterende stiksels, M-badges en sfeerverlichting die mee kleurt met de gekozen rijmodi.

Veiligheid

De BMW M2 is voorzien van veiligheidsvoorzieningen die passen bij de moderne tijd. Ondanks de hoge aanschafprijs moet je voor de M2 toch bijbetalen als je meer rijhulpsystemen wilt, zoals voor adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, rear collision warning, lane departure warning en approach warning.

Alternatieven

De M2 heeft weinig concurrentie. Het segment is voor veel merken niet meer zo interessant. Toch zijn er wel alternatieven te noemen. Neem bijvoorbeeld de Porsche 718 Cayman, in zijn verschillende en soms extreme versie. De Audi RS 3 en Mercedes-AMG A45 S proberen hem ook uit te dagen, maar door hun vierwielaandrijving spelen deze twee modellen op een ander terrein. Bovendien zijn het geen coupés.

FAQ

Hoeveel pk heeft de BMW M2?
De BMW M2 beschikt over een vermogen van 338 kW (460 pk) uit een zes-in-lijn met twee turbo’s.
Heeft de BMW M2 vierwielaandrijving?
De BMW M2 is niet leverbaar met vierwielaandrijving. De M240i is er wel met xDrive, evenals de grotere M4.
Wat kost een BMW M2?
De BMW M2 heeft een prijs vanaf 120.000 euro.

Beoordelingen voor BMW M2

4 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer links