Brilliance tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig
Helaas hebben wij geen overeenkomende auto beschikbaar. Wij hebben de volgende alternatieven voor u gevonden.

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Brilliance

In 2002 richt de Chinese licentiepartner van BMW haar eigen merk Brilliance op

China geldt met zijn miljardenbevolking naast India als toekomstige opkomende markt in de auto-industrie. Terwijl India met Tatra en andere bedrijven al een grote nationale voertuigproductie op kon bouwen die met de aankoop van traditionele westerse merken zelfs de Europese markt bereikte, ging China als nieuwkomer op de mondiale automarkt met zijn eigen productie van start door samen te werken met westerse en Japanse autofabrikanten. In 1992 werd vervolgens Brilliance China Automotive opgericht en onder de merknaam Brilliance werd de fabrikant bekend als producent van minibussen. Zo’n tien jaar na de oprichting van het bedrijf gingen de Chinezen een overeenkomst aan met de Duitse autofabrikant BMW. Hierin werd overeengekomen dat Brilliance middenklassemodellen van BMW in licentie mocht produceren voor de Chinese markt die onder de merknaam BMW op de markt gebracht werden. Bovendien probeerde Brilliance daarnaast vanaf 2007 met eigen automodellen de Europese markten te betreden. Deze plannen kregen een domper toen Brilliance in het begin bekritiseert werd vanwege de onvoldoende geclassificeerde veiligheidsstandaard van zijn voertuigen. Verder ontstonden er door de crisis in de auto-industrie problemen met de import van de in China geproduceerde modellen nadat de Europese Brilliance importeur eind 2009 in financiële moeilijkheden kwam.

Met de Brilliance BS6 betreden de Chinezen voor het eerst de Europese markten

Het eerste model dat Brilliance vanaf 2007 in de middenklasse ook voor Europa in de collectie had was de sedan Brilliance BS6. Deze was onder een andere naam reeds vijf jaar eerder op de Chinese markt geïntroduceerd. Met de Brilliance BS6 wilden de Chinezen bewijzen dat ze in staat waren om ook op de veeleisende Europese markten een concurrerende auto aan te bieden. Dit werd gerealiseerd door een in vergelijking met directe concurrenten lagere inkoopprijs en een bovengemiddelde standaarduitrusting. De 4,90 meter lange vierdeurs sedan werd voornamelijk uitgerust met een door Mitsubishi geleverde benzinemotor met een prestatievermogen van 90 kW (122 pk). Later moest er ook nog een dieselmodel verschijnen.

De Brilliance BS4 moet de sedancollectie in de middenklasse completeren

Toen de Brilliance BS6 op de markt gebracht werd completeerden de Chinezen tegelijkertijd hun middenklasse collectie met de vanaf 2008 als sedan en daarna ook als combi leverbare Brilliance BS4. De Brilliance BS4 had hetzelfde mondiale design als de Brilliance BS6 en had in de sedanuitvoering een lengte van 4,65 meter. Toen het model op de markt gebracht werd stonden er twee motoren ter beschikking: een wederom van Mitsubishi stammende motor met een prestatievermogen van 74 kW (100 pk) en een grotere 1,8 liter motor met 100 kW (135 pk).

De compacte middenklasse en de coupés van Brilliance

Terwijl Japanners en Zuid-Koreanen hun positie op de Europese markten met kleine en compacte modellen in zekere zin van onderaf opgebouwd hadden, pakten de Chinezen het anders aan met hun merk Brilliance. Pas na de middenklasse sedans werd er een voertuig in de compacte middenklasse ontwikkelt en onder de benaming Brilliance BS2 gepresenteerd. De vijfdeurs hatchback was uitgerust met een 1,6 liter benzinemotor en vulde samen met de coupé Brilliance BC3 de modelcollectie aan. Voor de laatstgenoemde had de fabrikant voor het eerst een zelf ontwikkelde turbomotor gebruikt.