Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
caterham-seven-banner

Caterham

1 / 14
caterham-seven-banner
caterham-super-7-front
caterham-super-7-back
caterham-super-seven-420-front
caterham-seven-340-front
caterham-seven-485-black-front
caterham-seven-485-side
caterham-seven-485-csr-front
caterham-seven-485-front
caterham-seven-340-overview
caterham-seven-170-side
caterham-seven-170-front
caterham-super-seven-2000-side
caterham-seven-485-csr-back

Caterham

Het Britse Caterham kennen we vooral vanwege zijn compacte, lichtgewicht sportauto’s, met voorop de Elise en de iconische Seven. De meeste modellen zijn een soort circuitauto’s voor op de openbare weg en het merk dankt zijn bekendheid dan ook vooral aan de racerij. Lees verder

caterham-super-7-m-02.jpg
caterham-super-7-m-03.jpg
caterham-super-7-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Caterham modellen

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk Caterham

  • Lichtgewicht, zeer sportief en heel wendbaar
  • Brits merk met een rijke historie en veel iconische modellen
  • Bijzonder: koop je auto als kit en bouw hem zelf

Historie Caterham

De Britse sportwagenfabrikant Caterham heeft zijn oorsprong in de jaren zestig, maar het was nog niet direct een autofabrikant. Het bedrijf begon als Lotus-dealer in Caterham, het stadje waar het merk uiteindelijk naar is vernoemd. In 1973 kocht de eigenaar van het dealerbedrijf de rechten om de Lotus Seven te blijven produceren, nadat Lotus de productie ervan had stopgezet. In 1974 startte een kleine serieproductie onder de naam Seven Cars Limited. De auto’s droegen al wel de naam Caterham en al snel werd dat ook de officiële merknaam van de fabrikant. Het in productie houden van de Lotus Seven bleek voor Caterham een groot succes. De auto is altijd in productie gebleven en dat met minimale aanpassingen. Daarbij heeft Caterham het geluk dat het een kleine fabrikant is, want daardoor hoeft het niet te voldoen aan de strenge toelatingseisen die normaal gesproken voor nieuwe auto’s gelden.

Bijzonder is dat Caterham zijn auto’s ook levert in kitvorm. Dat wil zeggen dat de klant zijn eigen auto in elkaar zet. Vrij uniek is dat de complete auto in onderdelen wordt geleverd, waardoor het niet nodig is om een donorauto te hebben op basis waarvan je de kit opbouwt. Ook is de constructie relatief eenvoudig; je hoeft niet heel ervaren te zijn om er een in elkaar te zetten. Enige technische kennis is natuurlijk wel gewenst. Aanvankelijk ontstond de markt van kit cars omdat klanten vanwege de zelfbouw geen belasting voor de aanschaf van een nieuwe auto hoefden te betalen. Tegenwoordig zijn kit cars vooral bedoeld voor liefhebbers met een grote interesse in techniek en die het leuk vinden om hun eigen auto te bouwen.

De vrijstelling voor toelatingseisen voor nieuwe auto’s geldt lang niet in alle landen, waardoor de export van Caterham vrij beperkt is. In sommige landen werd en/of wordt de Caterham dan ook alleen geleverd in kitvorm, bijvoorbeeld omdat die eisen in die landen niet gelden voor zelf gebouwde auto’s. Soms wordt Caterham ook via een ander land geleverd, omdat voor importauto’s soms ook minder strenge regels gelden.

Tot 1987 bleef Caterham gevestigd op de oorspronkelijke locatie in het gelijknamige stadje. In dat jaar verhuisde het hoofdkantoor naar Dartford, zo’n dertig kilometer verderop. De oorspronkelijke showroom bleef wel in gebruik, tot het terrein daarvan in 2013 werd verkocht aan een projectontwikkelaar. In 2012 werd een ontwikkelingsafdeling geopend in Leafield.

caterham-seven-340-overview

Modellen en varianten

Het modelaanbod van Caterham draait voor het overgrote deel rond de klassieke Seven, die er in de loop der jaren in talloze uitvoeringen en varianten is geweest. Deze kenmerkende ‘sigaar’ bestaat uit een stalen buizenchassis met aluminium plaatwerk. Neusstuk en motorkap zijn afhankelijk van de uitvoering van glasvezel of koolstofvezel. De auto’s hebben een zeer lichtgewicht constructie en de meest kale uitvoeringen wegen daardoor nog geen 500 kg. De Caterham Seven wordt samen met de vrijwel 50/50 gewichtsverdeling ook wel gezien als de ideale circuitauto. Alle varianten zijn uitsluitend achterwielaangedreven en hebben twee zitplaatsen. Caterham heeft eigenlijk maar één keer een ander model gemaakt (raceauto’s daargelaten). Dat was de Caterham 21 uit 1994, een typisch Britse compacte roadster.

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
Seven 170 2-drs. cabriolet Benzine 660 cc 62 kW (84 pk) 440 kg
Super Seven 600 2-drs. cabriolet Benzine 660 cc 62 kW (84 pk) 440 kg
Super Seven 2000 2-drs. cabriolet Benzine 2,0 l 124 kW (168 pk) 560 kg
Seven 340 2-drs. cabriolet Benzine 2,0 l 124 kW (168 pk) 560 kg
Seven 485 2-drs. cabriolet Benzine 2,0 l 174 kW (237 pk) 560 kg
Seven 485 CSR 2-drs. cabriolet Benzine 2,0 l 174 kW (237 pk) 560 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Caterham is ook leverbaar in Nederland, maar vanwege de ongebruikelijke leveringsconstructie is er geen traditionele prijslijst. Caterham communiceert alleen prijzen voor belasting. Daardoor lijken de auto’s best betaalbaar. De Nederlandse aanschafbelasting op nieuwe auto’s is echter bijzonder hoog, dus onderstaande prijzen zullen flink hoger uitvallen voordat de auto daadwerkelijk op je oprit staat. Van de nieuwe Seven 485-varianten waren op moment van schrijven nog geen prijzen beschikbaar.

Model Vanafprijs (2023)
Seven 170 € 33.795
Super Seven 600 € 36.895
Super Seven 2000 € 51.195
Seven 340 € 46.895

Prijzen van occasions

De prijzen voor occasions van Caterham zijn een stuk transparanter. Die auto’s zijn immers al in Nederland en staan al op Nederlands kenteken. Het Nederlandse aanbod is wel beperkt, want echt veel verkocht zijn de auto’s hier niet. Over het algemeen ben je voor een tweedehands Caterham Seven zo’n 20.000 tot 30.000 euro kwijt. Let wel, deze prijs verschilt sterk per uitvoering en staat van de auto. Sommige Caterham-occasions zijn aangepast voor circuitgebruik. Let er in dat geval op of de auto nog steeds straatlegaal is, mocht de auto niet meer op kenteken staan.

caterham-seven-485-front

Alternatieven

Het meest voor de hand liggende alternatief voor de Caterham Seven is natuurlijk het origineel, de Lotus Seven. Aangezien de Caterham-versie de voorzetting is van de Lotus, zijn de Lotus-varianten wel per definitie oldtimers, terwijl de Caterham-versie zelfs nog nieuw leverbaar is. Er zijn nog meer nauw verwante versies. Zo produceerde het Nederlandse Donkervoort op basis van de Lotus Seven de modellen S7 en S8. Latere Donkervoort-modellen, zoals de D8, zou je als een moderne reïncarnatie van de oorspronkelijke Lotus Seven kunnen zien. Ook het Britse Westfield Sportscars bouwde modellen op basis van de Seven. Een ander alternatief, maar wel ook een klassieke Britse sportauto die nog altijd wordt geproduceerd, zijn de modellen van Morgan.

FAQ

Wat kost een Caterham?
De nieuwprijs van Caterham-modellen varieert van 30.000 euro tot ruim 50.000 euro. Daar zijn alleen nog niet alle belastingen bij inbegrepen. Een Caterham-occasion kost zo’n 20.000 tot 30.000 euro, al hangt de daadwerkelijke prijs sterk af van de specifieke uitvoering.
Waar wordt de Caterham geproduceerd?
De productie vindt volledig plaats in het Verenigd Koninkrijk. Van oorsprong in het plaatsje Caterham en sinds 1987 een eindje verderop in Dartford. Bijzonder is dat de Caterham ook leverbaar is in kitvorm. Dan worden de individuele onderdelen nog steeds geproduceerd in het VK, maar wordt de auto zelf in elkaar gezet in jouw eigen garage – en door jezelf!
Waar komt de naam Caterham vandaan?
Het merk Caterham is vernoemd naar het plaatsje Caterham, waar het merk ooit begon als Lotus-dealer.

Alle modellen, alle uitvoeringen