Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chevrolet-trans-sport-l-01.jpg

Chevrolet Trans Sport

Chevrolet Trans Sport : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Trans Sport, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Chevrolet Trans Sport: luxe en zeer ruime Amerikaanse MPV

De Chevrolet Trans Sport was van 1989 tot 1998 een grote MPV (op z’n Amerikaans: minivan) in het aanbod van dit bekende Amerikaanse merk. Alleen de tweede generatie werd in Europa geleverd, maar het eerste model kenden we wel als Pontiac Trans Sport. Lees meer

Interesse in een Chevrolet Trans Sport

Chevrolet Trans Sport occasions
Chevrolet Trans Sport dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer ruim interieur, met plaats voor vijf tot zeven personen
  • Voorziet de inzittenden ook van de nodige luxe en rijcomfort
  • Krachtige V6-motoren zorgen voor de aandrijving
  • Tegenwoordig heel voordelig in aanschaf

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Chevrolet Trans Sport was, afhankelijk van het modeljaar, leverbaar met een 2,3-liter viercilinder en een 3,1-, 3,4- en 3,8-liter V6. Op het gebied van motoren bood de tweede generatie Chevrolet Trans Sport weinig keuze: alleen de 3,4-liter V6 bleef over. Dit zijn allemaal benzinemotoren, diesels zijn nooit geleverd. Afhankelijk van de motorkeuze had de eerste generatie een handgeschakelde vijfbak of een drie- of viertrapsautomaat, de tweede generatie had altijd een viertrapsautomaat. De eerste generatie Chevrolet Trans Sport heeft altijd voorwielaandrijving, de tweede was optioneel leverbaar met vierwielaandrijving.

Afmetingen

De eerste generatie Chevrolet Trans Sport was 4,9 meter lang, 1,9 meter breed en ongeveer 1,65 meter hoog. De wielbasis was net geen 2,8 meter. De tweede generatie Chevrolet Trans Sport was leverbaar in twee lengtevarianten en daarmee naar keuze 4,7 of 5,1 meter lang. De breedte nam fractioneel af tot 1,85 meter en de hoogte nam juist iets toe, naar 1,7 meter. Afhankelijk van de lengtevariant meet de wielbasis 2,8 tot 3,0 meter. In Nederland werd alleen de lange variant geleverd.

De belangrijkste specificaties op een rij

Chevrolet Trans Sport
Marktintroductie 1997 (tweede generatie in Nederland)
Lengte x breedte x hoogte 5,11 x 1,85 x 1,80 m
Wielbasis 3,04 m
Inhoud bagageruimte 685 l
Ledig gewicht 1.849-1.853 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.430 kg
Cilinderinhoud 3.350 cm3
Vermogen 138 kW (188 pk)
Koppel 282 Nm
Topsnelheid 172-177 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,2-11,2 sec
Tankinhoud 95 l
Verbruik 11,4-12,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 271 g/km

Varianten

Het aantal varianten van de Chevrolet Trans Sport op de Nederlandse markt is beperkt. De auto werd hier alleen geleverd in verlengde uitvoering, met één motorvariant (alleen keuze uit voor- of vierwielaandrijving) en in twee uitrustingsniveaus. Buiten Europa was dus ook een kortere versie leverbaar. Ook zijn er verschillende merkvarianten van de auto. Zo heette de minivan in Amerika Chevrolet Venture of Pontiac Trans Sport (later Pontiac Montana). De eerste generatie was er ook als Oldsmobile Silhouette en de Chevrolet-versie heette Lumina APV. De tweede generatie was er in China ook als Buick. Een nauw verwant model is de Opel Sintra, die vanaf het begin was bedoeld voor de Europese markt. Limited editions en andere speciale uitvoeringen zijn er niet geweest.

Prijzen

Afhankelijk van het jaar en de uitvoering had de Chevrolet Trans Sport in Nederland een oorspronkelijke vanafprijs van 38.000 tot 47.000 euro. Inmiddels is het model op leeftijd geraakt, waardoor de belangrijkste doelgroep (gezinnen) minder interesse in de auto hebben. Dat heeft zijn invloed op de dagwaarde: de Chevrolet Trans Sport kende de afgelopen jaren een hoge afschrijving. Het voordeel is voor wie nu op zoek is naar een Chevrolet Trans Sport occasion: voor een relatief laag bedrag vind je al een goed exemplaar. Het occasionaanbod is wel beperkt. De vraagprijzen variëren van 1.500 tot 3.600 euro en dat is niet veel als je kijkt hoeveel auto je daarvoor krijgt.

Design

Buitenkant

De eerste generatie Chevrolet Trans Sport was een designstatement. Dergelijk grote MPV-modellen waren nog een vrij nieuw verschijnsel en daarbij koos General Motors, het bedrijf achter Chevrolet, voor een nadrukkelijk futuristische vormgeving met een spitse, schuin aflopende voorzijde en een rechte achterzijde met hoog geplaatste achterlichten. Hoewel deze gewaagde vormgeving het model goed op de kaart zette, was het futuristische karakter voor sommige klanten wat teveel. Daarom koos Chevrolet voor de tweede generatie juist voor een vormgeving die zo ‘normaal’ mogelijk was.

Binnenkant

Vanbinnen was de eerste generatie iets minder futuristisch, maar de opvallende carrosserie zorgde wel voor een bijzonder ruim en licht interieur. Afhankelijk van de gekozen stoelopstelling was er plaats voor vijf tot zeven personen. Een tussenvariant heeft zes ruime, individuele zitplaatsen in plaats van een achterbank. Wanneer een zitplaats niet in gebruik is, kan de rugleuning ervan dienst doen als tafel, inclusief bekerhouders. Bij de tweede generatie van de Chevrolet Trans Sport werd uiteraard een eigentijdse vormgeving toegepast, maar verder veranderde er weinig aan het interieurconcept. Qua uitrustingen zijn beide Chevrolet Trans Sport-modellen vrij luxe voor het soort auto.

Veiligheid

De eerste generatie Chevrolet Trans Sport is nooit officieel op zijn veiligheid getest, want dat was in die tijd nog niet gebruikelijk. De tweede generatie Chevrolet Trans Sport werd wél getest, door het Amerikaanse IIHS en NHTSA. In Europa werd merkvariant Opel Sintra getest door Euro NCAP. Dat leverde een score op van drie van de vijf sterren, wat in die tijd nog vrij gemiddeld was. Met name in Amerika kreeg de auto veel kritiek op zijn veiligheid, vooral omdat de carrosserie bij de crashtest sterk vervormde. Opvallend genoeg stond dit crashtestresultaat de goede verkopen geheel niet in de weg.

Alternatieven

De Chevrolet Trans Sport was een model in het grote MPV-segment, dat destijds nog erg populair was in Europa. De Chevrolet Trans Sport had dan ook verschillende concurrenten. De belangrijkste daarvan is misschien wel de eveneens Amerikaanse Chrysler Voyager. Zowel in Amerika als hier in Europa waren de Chevrolet en de Chrysler sterk aan elkaar gewaagd. De Chrysler was iets voordeliger en ook leverbaar in korte uitvoering, maar de Chevrolet bood wat meer luxe en een mooiere interieurafwerking. Merkvariant Opel Sintra is een concurrent uit eigen huis, maar die sprak met zijn meer Europese vormgeving wel een andere doelgroep aan dan de Chevrolet.

Een Europese concurrent die niet in dit overzicht mag ontbreken is de Renault Espace, die het grote MPV-segment zo’n beetje in Europa introduceerde en als de maatstaf wordt gezien. Net als de eerste generatie Chevrolet Trans Sport had de Renault Espace vaak ook een opvallende vormgeving. Andere concurrenten zijn de Ford Galaxy en de Volkswagen Sharan. Die laatste was er ook als SEAT Alhambra. De eerste generatie Ford Galaxy was vrijwel identiek aan de Volkswagen en de SEAT, daarna werden deze modellen regelrechte concurrenten van elkaar.

FAQ

Hoeveel pk heeft een Chevrolet Trans Sport?
De tweede generatie Chevrolet Trans Sport, de enige die officieel in Nederland is geleverd, heeft altijd een vermogen van 138 kW (188 pk).
Wat kost een Chevrolet Trans Sport?
De Chevrolet Trans Sport had in Nederland een oorspronkelijke vanafprijs van 38.000 tot 47.000 euro. Een Chevrolet Trans Sport occasion is tegenwoordig al te vinden voor zo’n 1.500 tot 3.600 euro.
Wat is de opvolger van de Chevrolet Trans Sport?
De Chevrolet Trans Sport werd in Amerika opgevolgd door de Chevrolet Uplander, maar kreeg in Europa geen direct opvolger. Pas in 2010 kwam er een indirecte opvolger in de vorm van de Chevrolet Orlando, maar die was wel wat kleiner. De Opel Sintra-versie van de Chevrolet Trans Sport kreeg wel een opvolger: de eerste Opel Zafira.

Beoordelingen voor Chevrolet Trans Sport

1 Beoordelingen

5,0