Chevrolet Volt - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Chevrolet Volt

De elektrische auto Chevrolet Volt komt in 2010 op de markt

Het General Motors concern behoorde tot de pioniers bij de ontwikkeling van elektrische auto’s voor dagelijks gebruik. Al midden jaren ’90 presenteerden de Amerikanen een versie die klaar was om in serieproductie genomen te worden. Deze verscheen als General Motor EV1 in een oplage van circa 1.000 exemplaren en werd vooral gebouwd voor de Californische markt met zijn strenge uitlaatgasrichtlijnen. Destijds koos de fabrikant voor nikkel-metaalhydride accu’s, die de elektrische coupé een actieradius van toch al meer dan 200 kilometer gaven en een maximumsnelheid van circa 130 km/u mogelijk maakten. De elektrische GM verdween in 1999 uit de collectie en het duurde meer dan tien jaar voordat er weer een elektrische auto van General Motors verkrijgbaar was: de Chevrolet Volt, diens zustermodel in Europa als Opel Ampera geïntroduceerd werd.

Een ottomotor vergroot de actieradius van de Chevrolet Volt

De in de herfst van 2010 op de Amerikaanse markt geïntroduceerde Chevrolet Volt had nog maar weinig gemeen met de eerder experimentele coupé EV1. De elektrische auto EV1 uit de jaren ’90 zag er met zijn aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserievorm behoorlijk futuristisch uit. Maar aan de buitenkant van de als sedan gebouwde Chevrolet Volt wees niets erop dat er onder de motorkap en op de voertuigbodem toekomsttechnologie verborgen lag. Om precies te zijn was de Chevrolet Volt uitgerust met een accupack met meer dan 200 lithium-ionen cellen, waarmee hij een prestatievermogen van 111 kW had. Dat was voldoende voor een maximumsnelheid van 160 km/u en een actieradius van zo’n 50 kilometer. Om ervoor te zorgen dat de Chevrolet Volt niet alleen maar als city car gezien zou worden met deze beperkte radius, rustten de GM-ingenieurs de Chevrolet Volt bovendien met een kleine verbrandingsmotor uit. Deze vergrootte de actieradius van de sedan, waardoor General Motors de Chevrolet Volt aanprees als elektrische auto met actieradiusvergroting.

De Chevrolet Volt kan met combi-technologie 500 kilometer afleggen

Ondanks deze combinatie van accu en ottomotor werd de Chevrolet Volt daadwerkelijk alleen door middel van elektriciteit aangedreven. In tegenstelling tot andere fabrikanten van hybride voertuigen, waarbij de verbrandingsmotor meteen ook als aandrijving gebruikt werd, ontwikkelde GM voor de Chevrolet Volt een hybride variant waarbij de verbrandingsmotor bij een te zwakke accu de motor niet direct aandreef, maar een stroomgenerator voedde. Deze produceerde vervolgens de energie voor de elektromotor. Dankzij deze combi-technologie van een accu plus een 1,4 liter benzinemotor met 63 kW (84 pk), kon de Chrevrolet Volt een afstand van 500 kilometer afleggen voordat er bijgetankt moest worden. De accu’s waren in circa vier uur weer opgeladen.