Chrysler Stratus - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

In Europa komt een Dodge als Chrysler Stratus in de handel

Doordat onder het dak van grote Amerikaanse autoconcerns veel merken zijn verzameld die lang niet allemaal op de wereldmarkt worden aangeboden, komt het zo nu en dan tot merkwaardigheden in de modelpolitiek. Een voorbeeld hiervan is de Chrysler Stratus, die Chrysler van 1995 tot 2006 als vierdeurs sedan en van 2000 tot 2005 als tweedeurs coupé in Europa onder het label van zijn hoofdmerk aanbood. Alleen wie bekend was met de Amerikaanse autowereld kon zich erover verwonderen, dat hier een Chrysler voor de dag kwam met het typische massieve radiatorrooster met de forse ventilatieopeningen die het handelsmerk van Chrysler-merk Dodge zijn. Op andere plaatsen op de wereld kochten consumenten het model daadwerkelijk als Dodge Stratus. De reden voor dit uiteenlopende optreden: in Europa was het merk Dodge tot de vernieuwing van het concern in 2006 niet vertegenwoordigd.

Twee motorversies voor de Chrysler Stratus voor de Europese markt

Terwijl de in 1995 gepresenteerde eerste generatie van de Dodge Stratus in Amerika in drie motorversies van 2,0 en 2,4 evenals met een V6-motor met een cilinderinhoud van 2,5 liter werd aangeboden, concentreerden de Amerikanen zich in Europa bij de Chrysler Stratus op slechts twee motorversies. In de handel kwamen het goedkoopste model met 99 kW (134 pk) en het topmodel Stratus ES met de grote V6-motor die over 123 kW (166 pk) beschikte en door Chrysler-partner Mitsubishi aangeleverd werd. Het Stratus-topmodel werd standaard met een automaat met vier versnellingen geproduceerd; de Chrysler Stratus met een lagere motorprestatie was naar keuze met een automaat of met een vijfversnellingsbak verkrijgbaar.

In 2000 komt de tweede generatie van de Chrysler Stratus uit

In 2000 verscheen de tweede generatie van de Stratus in de Europese Chrysler-fabrieken. Kenmerkend aan deze generatie waren de afgeschuinde brede koplampen, een ver naar beneden lopende voorkant met grote ventilatiegaten en de lengte van 4,85 meter waarmee de Stratus twaalf centimeter groter was geworden. Naast de nieuwe carrosserie rustte de fabrikant zijn model ook met nieuwe, krachtige motoren uit. Het goedkoopste model beschikte nu over een motor met een prestatievermogen van 112 kW (152 pk) en een cilinderinhoud van 2,4 liter. De V6-motor met een cilinderinhoud van 2,7 liter had een prestatievermogen van 149 kW (203 pk). Nieuw in de collectie vanaf 2000 was de coupé versie van de Stratus.

De Chrysler Stratus als coupé

De bijzonderheid van het tweedeurs model: anders dan bij de sedan, waarvan de basis van Chrysler stamde, was de basis van de coupé van partner Mitsubishi afkomstig, die zijn coupé Eclipse bij Chrysler in Amerika in elkaar liet zetten. De Japanners leverden ook meteen de motoren voor de Stratus Coupé: een 2,4 liter motor met een prestatievermogen van 110 kW (149 pk) evenals een motor met een cilinderinhoud van 3,0 liter en een prestatievermogen van 149 kW (203 pk). In 2004 kreeg de Stratus in beide aangeboden carrosserieversies een facelift, vooral het vooraanzicht van de sedan en coupé veranderde hierdoor licht, met name dankzij het honingraatvormige radiatorrooster. Na de beëindiging van de productie in 2006 verkocht Chrysler de licentierechten van de Chrysler/Dodge Stratus aan de Russische autofabrikant GAZ. Deze bracht een erg gelijkend model onder de merknaam Siber in Rusland op de markt.

Mehr anzeigen