Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-c4-l-01.jpg

Citroën C4

1 / 3
citroen-c4-l-01.jpg
citroen-c4-l-03.jpg
citroen-c4-l-02.jpg

Sterke punten

  • Comfortabel onderstel
  • Uitgesproken design
  • Zuinige motoren

Zwakke punten

  • Kwaliteit interieur
  • Restwaarde
  • Elektronische storingen

Citroen C4 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën C4: onderscheidende en comfortabele middenklasser

Citroën bracht na de succesvolle ZX en Xsara de C4, een eigenzinnig vormgegeven Franse middenklasser met een eigen gezicht. Anders dan concurrenten van Peugeot of Renault biedt Citroën een eigen visie op luxe. Dat maakt de C4 tot een betaalbare, veelzijdige en ietwat smaakgevoelige alternatieve keuze. En als occasion nog altijd zeer interessant. Lees meer

Interesse in een Citroën C4

Citroën C4 occasions
Citroën C4 nieuwe auto's
Citroën C4 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Comfortabel onderstel: Citroën staat bekend om zijn uitgesproken Franse comfort. De ophanging en vering, maar ook de stoelen bieden je in de C4 een soepele en comfortabele rijervaring, zelfs op oneffen wegdek.
  • Onderscheidend ontwerp: de meeste Citroëns zijn geen grijze muizen. Dat geldt ook voor de C4. Een opvallend design dat zich onderscheidt van de massa, passend bij de traditie van Citroën om gedurfde, afwijkende en soms smaakgevoelige ontwerpen te leveren.
  • Betaalbare moderne technologie: voorbij zijn de dagen dat Citroën pionier was op het gebied van innovatieve systemen op personenauto’s. Voor de relatief goed betaalbare C4 geldt dat het model gewoon prima meekomt met moderne technologie. Qua infotainment, connectiviteit en veiligheid loopt dit model keurig in de pas met andere auto’s in zijn klasse.
  • Efficiënte en zuinige motoren: of je nu kiest voor benzine of diesel, in de meeste gevallen staat de Citroën C4 bekend als een efficiënte en zuinige auto met een bescheiden verbruik en lage uitstoot. Dit resulteert niet alleen in lagere brandstofkosten, maar ook in een beperkte ecologische impact.

Technische gegevens

Motorisatie

Laten we beginnen met onderscheid maken tussen de diverse generaties van de Citroën C4. Het begon met de eerste modelserie, die tussen 2004 en 2010 geleverd werd met een brede selectie aan benzine- en turbodieselmotoren met vermogens van 65 tot 130 kW (90 tot 180 pk). De opvolger, geleverd tussen 2010 en 2018 was een doorontwikkeling van dat model, eveneens verkrijgbaar met krachtbronnen op benzine of diesel. De verkrijgbare motoren leverden tussen 68 en 115 kW (92 en 156 pk).

Sinds 2020 is de derde generatie C4 in productie. Die is verkrijgbaar met moderne, compacte en zuinige PureTech driecilinder turbobenzinemotoren. De instapper is de PureTech 100 met 74 kW (100 pk) en 205 Nm koppel, maar er is ook een sterkere PureTech 130 met 96 kW (130 pk) en 230 Nm trekkracht.

Van oudsher zijn Franse merken sterk vertegenwoordigd met dieselmotoren. Ook Citroën is dat aan zijn stand verplicht. Het merk heeft deze generatie C4 voorzien van sterke en zuinige BlueHDi dieselmotoren. De BlueHDi 110 is de minst krachtige met 81 kW (110 pk) en 250 Nm koppel, maar je kunt ook gaan voor de BlueHDi 130 met 96 kW (130 pk) en 300 Nm trekkracht.

Kies je voor een Citroën C4 met conventionele verbrandingsmotor, dan heb je de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automaat met acht verzetten.

Tekenend voor de transformatie naar elektrisch rijden zijn de nieuwste elektrische uitvoeringen van de C4. Die zijn geleverd als volledig elektrische ë-C4 en ë-C4 X. Dan heeft de auto een elektromotor met 100 of 115 kW (136 of 156 pk) en 260 Nm trekkracht. Het accupakket is 50 of 54 kWh groot, met als resultaat een actieradius van maximaal 350 of 420 kilometer. Deze elektrische C4’s zijn standaard voorzien van een automatische transmissie en voorwielaandrijving.

Afmetingen

Met zijn afmetingen loopt de huidige modelgeneratie van de Citroën C4 keurig in de pas in zijn segment. Zijn wielbasis is 2,67 meter. Hij is gemiddeld ruim 4,36 meter lang, 1,80 meter breed en biedt plaats aan vijf personen. Alleen de hoogte van 1,53 meter is bij deze derde generatie iets rianter, wat het gevolg is van het hogere ontwerp van deze crossoverachtige hatchback.

Met een 380 liter aan kofferruimte is de Citroën vergelijkbaar met de VW Golf. Keurig voor het segment dus, maar niet grensverleggend. Met de achterbank neergeklapt biedt de nieuwe C4 zelfs plaats aan een indrukwekkende 1.250 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Citroën C4
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,360 x 1,800 x 1,525 m
Wielbasis 2,670 m
Inhoud bagageruimte 380 l
Ledig gewicht 1.222 – 1.299 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.690 – 1.795 kg
Cilinderinhoud 1.199 – 1.499 cm3
Vermogen 74 – 96 kW (100 – 130 pk)
Koppel 205 – 300 Nm
Topsnelheid 180 – 206 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,9 – 11,4 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 4,4 – 5,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 114 – 126 g/km

Varianten

Van de eerste generatie C4 maakte Citroën nog een heel duidelijk onderscheid tussen de sportieve driedeurs coupé en de iets conventioneler vormgegeven vijfdeurs hatchback. De tweede generatie is zelfs louter geleverd als vijfdeurs hatchback.

Voor de huidige derde generatie bracht Citroën weer wat eigenzinnigheid terug, ook op het gebied van design. Officieel wordt hij door Citroën omschreven als een compacte sedan, maar op het oog is het een veelzijdige kruisbestuiving tussen een SUV, coupé en sedan tegelijk. De auto is daarbij leverbaar met conventionele brandstofmotoren, maar ook als volledig elektrische ë-C4, met onderscheidende ë-details in de afwerking.

Voor het samenstellen van de ideale C4 zijn er verschillende uitrustingsniveaus. De Live is de instapper, met basale functies en minimale extra voorzieningen. Daarboven wordt het al luxer met uitvoeringen zoals Feel en Shine. Dat levert je luxe voorzieningen op zoals parkeersensoren, grotere lichtmetalen velgen, ledverlichting en automatische airconditioning. Ook bieden deze versies meer keuze op de optielijst. Topversies heten Business Plus of Shine Pack Business, met alles erop en eraan.

Prijzen

De nieuwprijs van een Citroën C4 begint bij 31.710 euro. Een C4 met BlueHDi-dieselmotor vereist minstens het middelste uitrustingsniveau (Feel Pack) en is er dan vanaf 40.900 euro. De elektrische ë-C4 is er vanaf 40.140 euro.

De prijs van een occasion C4 hangt natuurlijk ook af van de uitrusting, de motor en de generatie. Oudere modellen van de eerste generatie kun je kopen vanaf duizend euro; exemplaren van de tweede generatie zijn al verkrijgbaar vanaf ongeveer 3.000 euro. De prijzen voor een gebruikt exemplaar van de huidige derde generatie starten bij zo’n 23.000 euro.

De motorrijtuigenbelasting voor de benzinemodellen bedraagt ongeveer 568 euro per jaar, voor de dieselmodellen is dat 1.232 euro. De elektrische ë-C4 profiteert vooralsnog van belastingvoordeel, zoals het niet hoeven betalen van wegenbelasting. Ook de kosten voor verzekering en onderhoud zijn niet exorbitant voor de Citroën C4.

Design

Buitenkant

Het opvallende exterieurontwerp maakt van de C4 een ware blikvanger. Deze derde generatie is voorzien van een gestroomlijnde achterkant die doet denken aan een coupé, terwijl de verhoogde rijhoogte een vleugje SUV toevoegt. Toch is het een auto met relatief compacte afmetingen, perfect voor in druk stadsverkeer. Citroën beschrijft de C4, die vrijwel dezelfde afmetingen heeft als de Volkswagen T-Roc, als een compacte sedan.

Opvallen doe je zeker als je gaat voor de optioneel verkrijgbare lakkleuren Elixir Red of Polar White. De nieuwe C4 pronkt met opvallende velgen, variërend van de 16-inch stalen velgen in de basisvariant (Live) tot de 18-inch velgen in de luxere Feel-uitvoering en zelfs 18-inch lichtmetalen velgen in de hoogste uitvoeringen (Feel Pack en Shine). Opvallende achterlichten en een spoiler achterop benadrukken zijn uitgesproken karakter. Kortom, met zijn eigenzinnige contouren en scherpe lijnen trekt de Citroën C4 ongetwijfeld de aandacht op de weg.

Binnenkant

De C4 is voornamelijk ontworpen voor rijcomfort. Dat blijkt ook in het interieur van deze middenklasse crossover. Bovengemiddeld comfortabele en prettig zachte stoelen beloven lange ritten aangenaam te maken. De bekleding is voorzien van een mooi en frivool patroontje. Prettig is ook dat je aan boord alle functies eenvoudig kunt bedienen. Er zijn fysieke schakelaars en draaiknoppen voor de belangrijkste functies. Dat is tegenwoordig bij veel modellen wel anders. Ook vind je voldoende opbergvakken om je spullen in kwijt te raken. Kortom, de C4 heeft een prettig vormgegeven en comfortabel uitgeruste cockpit.

Veiligheid

Qua veiligheid doet de C4 van de derde generatie zeker niet onder voor zijn belangrijkste concurrenten. Hij is leverbaar met meer dan 18 verschillende systemen die de bestuurder en andere inzittenden beschermen. Zelfs in de basisversie van de Citroën C4 krijg je zaken als voor-, hoofd- en zijairbags, Active Emergency Braking Assist, Active Lane Keeping Assist en Collision Warning. Verkeersbordherkenning en een waarschuwingssysteem voor slaperigheid zorgen voor extra veiligheid. Met vier van de vijf mogelijke sterren in de Euro NCAP crashtest kun je de C4 gerust scharen onder de veiligste gezinsauto’s in zijn klasse.

Alternatieven

Als compacte middenklasser concurreert de Citroën C4 in een zeer drukbezet segment. Al decennia is in deze klasse de iets duurdere VW Golf voor velen de absolute koploper. Toch zijn ook de Opel Astra en Skoda Octavia stevige concurrenten, net als de sportief sturende Ford Focus en Mazda 3. In tegenstelling tot de Golf zitten deze laatste modellen ook in hetzelfde prijssegment.

Voor wie geïnteresseerd is in elektrische auto’s zijn ook voor de elektrische Citroën ë-C4 alternatieve modellen op de markt. Daarbij kun je onder meer denken aan de populaire VW ID.3 of de Hyundai Ioniq Hybrid.

FAQ

Wat kost een Citroën C4?
De __nieuwprijs__ van een Citroën C4 begint bij 31.710 euro. Een C4 met __BlueHDi-dieselmotor__ vereist minstens het middelste uitrustingsniveau (Feel Pack) en is dan vanaf 40.900 euro. De elektrische __ë-C4__ is er vanaf 40.140 euro. Een occasion C4 van de eerste of tweede modelgeneratie begint bij slechts een paar duizend euro.
Is de Citroën C4 een veilige auto?
Qua veiligheid doet de C4 van de derde generatie zeker niet onder voor zijn belangrijkste concurrenten. Hij is leverbaar met meer dan __18 verschillende systemen__ die de bestuurder en andere inzittenden beschermen. De meeste daarvan zijn standaard, anderen komen van de optielijst.

Beoordelingen voor Citroen C4

58 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Modellen