Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-xm-back

Citroën XM

1 / 3
citroen-xm-back
kcitroen-xm-bac
citroen-xm-interior

Sterke punten

  • Enorm rijcomfort dankzij de speciale vering
  • Met diesel- en benzinemotoren
  • Uniek design

Zwakke punten

  • Duur in onderhoud
  • Niet vrij van problemen
  • Overdaad aan knopjes binnenin

Citroen XM : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen XM, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën XM: enorm comfortabel dankzij geavanceerde vering

De Citroën XM is een auto uit de hogere middenklasse, gebouwd van 1989 tot 2000. Het speciale elektronisch gestuurde veersysteem beloofde veel rijcomfort. Bovendien overtuigde hij met een uitstekende uitrusting met veel features. Lees meer.

Interesse in een Citroën XM

Citroën XM occasions
Citroën XM dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Citroën XM biedt een zeer hoog niveau van comfort
  • Zeer ruim met zitplaatsen voor maximaal vijf personen
  • De hydropneumatische vering zorgt voor een uitstekend rijcomfort
  • Vanaf 1991 was de XM ook verkrijgbaar als Break stationwagen
  • Latere bouwjaren meest betrouwbaar en robuust.

Technische gegevens

Motorisatie

De Citroën XM kon worden besteld met verschillende benzine- en dieselmotoren. De instapmotor was een 2,0-liter viercilinder benzinemotor, die verschillende vermogens kende. De instapper 2.0 beschikte over 81 kW (110 pk) en 164 Nm koppel. Citroën plaatste ook een turbo op hetzelfde blok waarmee het vermogen steeg naar 107 kW (146 pk) en 225 Nm koppel. Het topmodel was de XM met een 3,0-liter V6 onder de motorkap. Ook deze motor kwam in twee smaakjes. De eerste is de versie met 125 kW (170 pk) en 235 Nm. De tweede had met 147 kW (200 pk) en 260 Nm koppel nog meer vermogen en bereikte daarmee een topsnelheid van 235 km/u.

Dieselen was ook mogelijk. De instap dieselmotor, de XM D12, betreft een 61 kW (83 pk) sterke viercilinder met 145 Nm aan trekkracht. Wederom was er ook de mogelijkheid om te kiezen voor een aandrijflijn met turbo. In dat geval produceert de dieselmotor een vermogen van 81 kW (110 pk) en 245 Nm koppel.

Na de facelift in 1994 ontvingen alle 2,0-liter benzinemotoren een vermogensupdate. De Citroën XM werd standaard geleverd met een handgeschakelde vijfbak. Voor de versies die uitgerust zijn met een uitgebreidere uitvoering was een automaat met vier versnellingen beschikbaar.

Afmetingen

Of het nu om de liftback ging of de stationwagon, de Citroën XM moest binnenin vooral veel ruimte bieden voor het hele gezin. De Citroën XM had daarom flinke afmetingen. De liftback was 4,70 meter lang, 1,79 meter breed en 1,38 meter hoog. De Citroën XM Break was nóg langer, maar liefst 4,96 meter. Verder was hij ook 1,46 meter hoog. De wielbasis voor beide varianten bedraagt 2,85 meter.

Ook de andere technische gegevens laten geen twijfel bestaan over de enorme geschiktheid van de XM voor dagelijks gebruik. Dit blijkt onder meer uit een blik in de bagageruimte. Hier kan tot 455 liter laadvolume met gemak worden meegenomen in de liftback. De stationwagon heeft maar liefst 480 liter bagageruimte. Bovendien kan het laadvolume worden vergroot tot 1.200 liter door eenvoudigweg de stoelen op de tweede rij neer te klappen. De XM kon ook besteld worden met een trekhaak. Een maximaal trekvermogen tot 1.500 kilogram laat vrijwel niets te wensen over.

CITROËN XM
Marktintroductie 1989
Lengte x breedte x hoogte 4,70 – 4,96 x 1,79 x 1,38 – 1,46 m
Wielbasis 2,85 m
Inhoud bagageruimte 455 – 1.200 l
Ledig gewicht 1.489 – 1.690 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.000 – 2.270 kg
Cilinderinhoud 1.998 – 2.975 cm3
Vermogen 61-147 kW (83-200 pk)
Koppel 145 – 285 Nm
Topsnelheid 168 – 235 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,8 – 19,0 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 5,6 – 10,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 185 – 284 g/km

Varianten

Aanvankelijk verscheen de Citroën XM uitsluitend als liftback op de markt. Het duurde twee jaar voordat de Franse autofabrikant een praktischere stationwagon, de Citroën XM Break toevoegde aan het aanbod van de XM. De Citroën XM Break kon vanaf 1991 besteld worden.

De Citroën XM werd geleverd in een aantal uitvoeringen. Na de basisuitvoering 2.0i kwamen onder meer de Comfort-uitvoering, Ambiance en Exclusive. In het interieur bood de Citroën XM veel comfort. Dit gold althans voor de hogere uitrustingslijnen. Met elektrische te bedienen ramen, elektrisch verstelbare buitenspiegels of centrale vergrendeling opereerde de Franse auto op een hoog niveau als het op rijcomfort aankwam. Zelfs automatische airconditioning of elektrisch verstelbare stoelen ontbraken niet. Iedere XM werd sowieso uitgevoerd met het zeer comfortabele Hydractive veersysteem.

Prijzen

De Citroen XM overtuigde met zijn enorme rijcomfort, onder meer dankzij het speciale onderstel. Bovendien had de auto een goede prijs-prestatieverhouding. Het instapmodel met de minst krachtige benzinemotor was te koop vanaf ongeveer 22.000 euro. Prijzen voor de beter uitgeruste topversies met een V6 onder de motorkap gingen door tot zo’n 50.000 euro.

Als occasion is de Citroën XM niet noodzakelijk een koopje. Vooral met een zeer goede uitrusting of met weinig kilometers op de teller is het niet ongewoon dat de middenklasser de grens van 15.000 euro overschrijdt. Voor een occasion auto in deze leeftijdscategorie zijn dit behoorlijke prijzen. Er zijn echter ook modellen in minder goede staat verkrijgbaar. Deze zijn geprijsd tussen 2.000 en 9.000 euro.

Design

Buitenkant

De Citroen XM biedt een aantrekkelijk en tamelijk discreet design. Het hoekige ontwerp is kenmerkend voor de jaren 90. Opvallend is de spitse voorzijde met de rechthoekige koplampen. Het zijaanzicht kenmerkt zich voor de horizontale lijnen die langs de flank helemaal doorlopen tot aan de verticale achterzijde. De lijn onder de grote raampartijen krijgt een knik naar boven toe en komt uit onder de schuine achterruit. Kenmerkend voor veel Citroën-modellen van die tijd is de wielkast achter die kleiner is dan aan de voorzijde. De achterkant is vrijwel volledig plat en is voorzien van een spoiler op de XM-uitvoeringen met meer vermogen.

Binnenkant

Het interieur van de Citroën XM is ontworpen voor comfort. Met zijn speciale vering en optionele lederen zetels is de auto een uitstekende keuze voor lange reizen. Zelfs in de basisuitrusting is de auto voorzien van een luxueus interieur met een redelijk rijke uitrusting. Ook van belang is de goede zichtbaarheid naar buiten toe. Dit geldt ook zeker voor de stationwagon. Tot slot overtuigt de auto met een zeer goede ruimte in het interieur. Dit geldt zowel voor de eerste als de tweede rij.

Veiligheid

De Citroën XM biedt een hoog niveau van veiligheid. Dankzij de goed uitgebalanceerde ophanging ligt het voertuig bijvoorbeeld veilig en stevig op de weg. Bovendien werden de latere modellen geleverd met een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Dit geldt bijvoorbeeld voor seriële ABS in de derde generatie en de meerdere airbags.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een goed alternatief voor de Citroën XM, kan kijken naar de Volvo 740. Die auto overtuigt met een aantal nuttige veiligheidsvoorzieningen, bovendien is hij comfortabel en eveneens leverbaar geweest als stationwagon. Andere alternatieven zijn de Opel Omega, Renault Safrane, Ford Scorpio, Lancia Thema en de Alfa Romeo 164. Echter, wat betreft comfort zijn er weinig modellen die de Citroën XM kunnen aftroeven.

FAQ

Welke functies biedt de nieuwste generatie Citroën XM?
De Citroën XM heeft een aantal kenmerken die indrukwekkend zijn gezien zijn leeftijd. Of het nu gaat om airconditioning, diverse airbags of zelfs elektrisch bedienbare ramen, de XM had het al.
Hoeveel kost een Citroen XM als occasion?
Wie in de markt is voor een Citroen XM occasion moet rekening houden met relatief hoge prijzen wanneer je zoekt naar een exemplaar in goede staat. Bedragen van tussen de 7.000 en 15.000 euro zijn zeker geen uitzondering. Minder goede exemplaren zijn al te vinden voor zo’n 2.000 euro.
Heeft de Citroën XM ook de comfortabele vering?
Jazeker! De Citroën XM is voorzien van het Hydractive II-veersysteem, waarmee zelfs de hoogste drempels in de weg worden gefilterd.

Beoordelingen voor Citroen XM

5 Beoordelingen

4,2