Corvette tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Corvette

In 2005 verheft GM de Corvette in Europa tot een eigen merk

Toen de tot het Amerikaanse concern General Motors (GM) horende autofabrikant Chevrolet in 1953 de eerste Corvette introduceerde, begon hiermee een modelgeschiedenis die in de auto-industrie met zijn constante technische innovaties, regelmatige verandering van series en meer of minder fantasievolle naamsveranderingen een uitzonderingsgeval bleef. Ondanks crisisperiodes in de jaren ’70 en ‘80 met dalende verkoopaantallen hield GM onverstoorbaar vast aan de Corvette. Daarmee werd de traditie van deze eerste Amerikaanse sportauto in leven gehouden. Een sportauto die vanwege zijn bijzondere, onmiskenbare uiterlijk, zijn racewaardige rijgedrag en niet in de laatste plaats vanwege zijn prijsniveau dat ver onder die van luxe sportauto’s lag, in de loop van decennia een cultauto werd. Van deze status was het moederconcern zich zeer bewust, daarom werd het traditierijke model in 2005 als eigen merk Corvette op de Europese markten gebracht. Dit terwijl de coupés en cabriolets op de Amerikaanse thuismarkt nog steeds als Chevrolet Corvette op de markt kwamen.

De derde Corvette generatie wordt bepalend voor het imago van de serie

De eerste twee generaties van de in het begin alleen als cabriolet geproduceerde Corvette (van 1953 tot 1962 en van 1963 tot 1967), waren qua verschijningsvorm nog een beetje georiënteerd aan Italiaanse voorbeelden en aan succesvolle sportautodesigns van Britse concurrenten uit die tijd. Zijn typische, krachtige Corvette vormgeving, diens kenmerken jarenlang het imago van deze Amerikaanse sportauto bepaalden, kreeg de tweezitter met de grotendeels uit glasvezelkunststoffen bestaande carrosserie pas in de derde generatie die in 1968 geïntroduceerd werd en met lichte veranderingen tot 1982 geproduceerd werd. De ver naar achter geplaatste passagiersruimte, de extreem uitgestrekte motorkap en vooral de gewelfde en uitlopende spatborden werden evengoed het handelsmerk van de Corvette coupés en cabriolets als de sinds midden jaren ’50 gebruikte V8-motoren met een maximaal prestatievermogen van meer dan 400 pk en een cilinderinhoud van meer dan zeven liter.

Een nieuw design en kleinere motoren voor de Corvette van de jaren ‘80

De tijd van motoren met een grote cilinderinhoud was eind jaren ’70 voorbij met de komst van de oliecrisissen, die de afzet van de Corvette ook in Amerika lieten dalen. De constructeurs van GM reageerden hierop en lieten de sportauto sinds de vierde generatie die in 1984 op de markt verscheen duidelijk lichter worden en moderniseerden het design en de motortechniek fundamenteel. In de vanaf 1997 verschenen vijfde generatie naderde de Corvette, nu uitgerust met een nieuwe V8 alu motor, voor het eerst ook als serievoertuig de magische snelheidsgrens van maximaal 300 km/u.

De zesde generatie van de Corvette levert de prestaties van een supersportauto

In 2005 werd de zesde generatie van de Corvette op de markt gebracht. De Corvette was korter en smaller geworden waardoor hij er qua uiterlijk voortaan braaf in plaats van krachtig vormgegeven uitzag. Voor het eerst sinds het begin van de productie van de Corvette-serie werden de coupés en cabrio’s weer zonder inklapbare koplampen gebouwd en onder de motorkap was er vanaf nu weer een grotere V8-motor met een cilinderinhoud van meer dan zes liter geplaatst. Deze had in de topuitvoering een prestatievermogen van 325 kW (442 pk) waarmee de Corvette met een maximumsnelheid van meer dan 300 km/u tot de klasse van de supersportauto’s gerekend kon worden.