Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Dacia nieuw logo (2022) banner

Dacia

1 / 12
Dacia nieuw logo (2022) banner
Dacia Duster
dacia-spring-elektro-front
Dacia Jogger Sleep Pack (2023) banner
Dacia-Extreme-Spring
dacia-sandero-front
Dacia Jogger 2022 Frontansicht
Dacia Jogger Hybrid (2023) rijdend, vooraanzicht
dacia-spring-front
dacia-sandero-stepway-front
dacia-sandero-stepway-2-overview
Dacia-Duster-2022-Hero

Dacia

Vind het model dat bij je past

Dacia

Zoek je voordelig vervoer, dan moet je zeker eens bij Dacia kijken. Het merk staat bekend om de modellen die veel voor weinig bieden. Zeker de recente Dacia-modellen zijn bovendien niet alleen betaalbaar, maar ook nog eens best leuk. Lees verder

dacia-duster-m-02.jpg
dacia-duster-m-03.jpg
dacia-duster-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Dacia modellen

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk Dacia

  • Voordelig, praktisch en betrouwbaar vervoer: wat wil je nog meer
  • Compleet modelaanbod: van compacte hatchback tot ruime stationwagen of SUV
  • Tegenwoordig ook als hybride of zelfs met volledig elektrische aandrijving

Historie Dacia

Het Roemeense automerk Dacia, vernoemd naar de gelijknamige regio, werd opgericht in 1952. Aanvankelijk was het ‘slechts’ een productiebedrijf voor vrachtwagenonderdelen. De eerste Dacia personenauto’s kwam in 1968 op de markt. Hoewel Dacia de auto produceerde en de auto de eigen merknaam droeg, ging het nog om een in licentie gebouwde Renault 8. Al snel volgde een Dacia-versie van de Renault 12, die in licht gemoderniseerde vorm zelfs tot 2004 in productie bleef. In de tussentijd produceerde Dacia ook enkele andere Renault-modellen. De eerste volledig door Dacia zelf ontwikkelde auto verscheen in 1995, de Dacia Nova. De aandrijftechniek was wel nog steeds op die van Renault gebaseerd.

In 1999 werd Dacia onderdeel van de Renault Group en je kunt stellen dat toen een nieuw hoofdstuk begon voor het Roemeense merk. De Nova werd flink verbeterd en evolueerde in 2003 tot de Dacia Solenza, een voor die tijd best moderne vijfdeurs liftback. De echte doorbraak kwam in 2004 met de introductie van de Dacia Logan. De compacte sedan zat zeer doordacht in elkaar, waardoor Dacia voor een bescheiden bedrag een behoorlijk complete auto kon leveren. Dit zorgde ervoor dat Dacia ook buiten Oost-Europa kon doorbreken. Ook in Nederland. Dacia was hier in de jaren ’90 al actief, maar pas na introductie van de Logan werd het hier een gangbaar merk. Al snel werd het aanbod uitgebreid met de Sandero (hatchback), Logan MCV (stationwagen) en Duster (compacte SUV) en nog een aantal modellen. Inmiddels is Dacia uitgegroeid tot een gevestigde naam voor wie op zoek is naar voordelig maar betrouwbaar vervoer.

Modellen en varianten

De Dacia Logan is het centrale model binnen het aanbod en maakte het merk groot. Toch is het juist deze compacte sedan die niet meer in Nederland wordt geleverd. Wel hebben wij hier de Sandero, de direct verwante hatchbackversie van de Logan. De stationwagenversie gaat in zijn nieuwste gedaante als Jogger door het leven. Daarboven staat de vanaf het begin populaire Dacia Duster, waarmee het merk actief is in het compacte SUV-segment. Sinds 2021 is Dacia met de Spring ook actief in de markt voor volledig elektrische auto’s. De actieradius is bescheiden, maar het is wel een heel voordelige manier om volledig elektrisch te rijden.

Dacia Duster

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
Spring 5-drs. hatchback Elektrisch - 33-48 kW (44-65 pk) 912-935 kg
Sandero 5-drs. hatchback Benzine, aardgas 1,0 l 67-81 kW (91-110 pk) 1.052-1.082 kg
Jogger 5-drs. stationwagen Benzine, benzine-hybride, aardgas 1,0-1,6 l 74-104 kW (100-141 pk) 1.158-1.360 kg
Duster 5-drs. SUV Benzine, aardgas 1,0-1,4 l 68-110 kW (92-150 pk) 1.200-1.299 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

De modellen van Dacia behoren tot de goedkoopste van de markt. Binnen de specifieke segmenten gezien, maar zelfs in algemene zin. Dat terwijl de auto’s geenszins een goedkope indruk maken. Sterker nog, alle modellen bieden veel voor weinig. Voor een auto van vergelijkbare afmetingen en/of met vergelijkbare uitrustingen ben je bij andere merken al snel veel meer kwijt. De Dacia Spring is daarnaast een van de goedkoopste volledig elektrische auto’s van de Nederlandse markt, al is het model vanwege de beperkte actieradius niet voor iedereen geschikt.

Model Vanafprijs (2023)
Spring 21.750 euro
Sandero 16.700 euro
Jogger 22.700 euro
Duster 23.250 euro

Prijzen voor Occasions

Als occasion is een Dacia zo mogelijk nog veel voordeliger. Instappen kan al vanaf zo’n 1.000 euro en voor dat bedrag stap je in een Dacia Logan sedan. Dan valt het aantal kilometers op de teller vaak zelfs nog best mee. Kom daar maar eens om bij andere merken. In deze prijsklasse vind je verder vooral veel kleinere of oudere auto’s met meer kilometers op de teller. Wil je een Dacia van maximaal een jaar of tien oud, dan heb je aan zo’n 3.000 à 4.000 euro genoeg. Voor dat geld vind je de compacte Dacia Sandero, maar ook ruime modellen zoals de Logan MCV (stationwagen), Dokker (compacte MPV) en zelfs Lodgy (ruime MPV).

Dacia Jogger

Alternatieven

Vanwege zijn lage prijsstelling heeft Dacia eigenlijk maar weinig directe concurrenten. Nieuwe Dacia’s zijn vooral een alternatief voor de occasionmarkt. Een nieuwe auto voor de prijs van een occasion. Op de occasionmarkt heeft Dacia meer alternatieven, maar ook daar is het een merk dat in verhouding veel voor weinig blijft bieden. Andere relatief voordelige merken zijn onder meer Fiat, Kia en Hyundai, maar in een direct prijsvergelijk komt Dacia er doorgaans beter uit. Natuurlijk kan dat anders zijn wanneer individuele occasions worden vergeleken. Ook telt het niet altijd om alleen maar de goedkoopste te zijn: net wat meer doorsparen voor een luxueuzer model dan Dacia kan leveren kan ook zeker interessant zijn.

FAQ

Waarom is Dacia zo goedkoop?
Dacia's zijn onder meer goedkoop vanwege slimme kostenbesparingen. Een Dacia biedt alles dat je nodig hebt, zonder overbodige luxe. Dat scheelt geld. Tegelijkertijd gebruikt Dacia minder luxe materialen dan andere merken. Toch zorgt dat zeker bij de moderne Dacia-modellen niet voor een goedkope uitstraling. Slim gedaan van Dacia. Andere slimme voorbeelden zijn de zijspiegels van de eerste Dacia Logan: die zijn links en rechts identiek. Dat bespaart weer ontwikkelings- en productiekosten.
Waar komt Dacia vandaan?
Dacia is een Roemeens automerk. Van oorsprong en nog altijd. Wel is Renault sinds 1999 eigenaar van het merk, maar het hoofdkantoor van Dacia staat nog altijd in Roemenië.
Heeft een Dacia een Renault-motor?
Ja. Eigenlijk al vanaf het allereerste begin maakt Dacia gebruik van Renault-techniek. Dacia begon met het in licentie produceren van Renault-modellen. Vanaf ongeveer de jaren ’90 produceert Dacia eigen modellen, die onderhuids wel veel technische overeenkomsten hebben met de modellen van Renault, onder meer dus de motoren.
Waar worden Dacia’s geproduceerd?
Dat verschilt per model. De belangrijkste productielocatie is nog altijd in Roemenië, waar onder meer de Dacia Sandero, Logan, Jogger en Duster worden geproduceerd. Daarnaast zijn er ook productielocaties in Marokko, Brazilië, Colombia, Rusland en Nigeria (op volgorde van belang). De Dacia Spring is in dit verband een buitenbeentje, want die wordt geproduceerd in China.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal