DAF tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Tweedehands DAF: de Nederlandse erfenis

Nederlandser dan een DAF zal een tweedehands auto niet snel worden. DAF Trucks NV is namelijk een Nederlandse fabrikant met hoofdkwartier in Eindhoven. Het bedrijf is een divisie van PACCAR Inc. Bepaalde onderdelen worden geproduceerd in Westerlo, België, terwijl sommige van de trucks worden gebouwd door Leyland Trucks in Preston (UK).

Huub van Doorne

Het verhaal van DAF begint in 1928, wanneer Hubert 'Hub' van Doorne de Commanditaire Vennootschap Hub van Doorne's Machinefabriek opricht. Medeoprichter en -investeerder is A.H. Huenges, directeur van een brouwerij. Huenges is onder de indruk geraakt van van Doornes capaciteiten als garagist. Hub start zijn werkzaamheden in een kleine workshop van de brouwerij. Ook broer Wim is van de partij als bedrijfsleider. In 1932 verandert de Machinefabriek in Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek; afgekort wordt dat 'DAF'. Huenges verlaat het bedrijf in 1936. Een familiezaak is geboren.

Van Doornes Automobiel Fabriek

Na de Tweede Wereldoorlog waren luxewagens en lorries schaars. Van Doorne zag hier onmiddellijk kansen, zodat het bedrijf zich vanaf 1949 op de productie van lorries stort, maar ook op die van trailers en bussen. De naam verschuift van Aanhangwagens naar Automobiel Fabriek, zodat de afkorting DAF kan worden behouden. De eerste wagen van de fabriek is de A30. Een belangrijke rol in de naoorlogse groei wordt gespeeld door het Nederlandse leger, dat zich volop aan het herbewapenen is. Modellen als de YA-126 en de YA-328 of Dikke Daf doen daar hun voordeel bij.

Drijfriem

De technische vernieuwing waarmee van Doorne lange tijd naam zal maken wordt ontdekt in de winter van 1954. Dan krijgt Hub het idee om zijn wagens aan te drijven met een riem, net zoals dat gebeurt met de loopbanden in de fabriek. In 1955 verschijnt een eerste prototype. In februari 1958 wordt op de AutoRAI de eerste kleine vierzitter met drijfriem voorgesteld. Er worden onmiddellijk 4.000 exemplaren besteld. De drijfriem wordt in 1959 bovendien aangevuld met de eerste variabele transmissie, in de 600. De zogenaamde Variomatic zal later in verschillende populaire modellen dienst doen, zoals in de 33, 44, 55 en 66.

Passagierswagens

De eerste passagierswagen kreeg het nummer 600. Het was een stalen unibody met een luchtgekoelde voormotor met twee cilinders en achterwielaandrijving. Ook de drijfriem en de Variomatic zijn van de partij. De wagen doet het nodige stof opwaaien en kan als vooruitstrevend worden beschouwd. De differentiaal werd in deze constructie immers overbodig gemaakt. Ook de volledig onafhankelijke ophanging is bijzonder. Een luxueuze versie van deze 600 is de Daffodil, die verschijnt in drie modellen: 30, 31 en 32. Het zijn de voorlopers van een aantal zeer belangrijke DAF's: de 44, 55 en 66. Bij het verschijnen van de 44 wordt de 32 zelfs retrospectief tot 33 herdoopt. De 44 is een grotere middenklassewagen ontworpen door Giovanni Michelotti. Zowel techniek als design vernieuwen het merk tot in de kleinste details, hoewel het teruggrijpt naar de lay-out van de zogenaamde A-types (waaronder de 32/33). Een voornaam verschil is alvast de 850 cc motor met twee cilinders.

Het laatste project van van Doorne op dit gebied is de 77, die later bekend werd als de Volvo 343. Er werden ongeveer 1,3 miljoen exemplaren van verkocht.

Prototypes en specialiteiten

Voor een klein bedrijf is van Doornes fabriek bijzonder productief en vooral vernieuwend geweest. Zijn geschiedenis staat bol van de interessante prototypes. Het zijn er ook uitzonderlijk veel en ze werden uitzonderlijk veel nagevolgd. Zelfs bekende bouwers zoals Giovanni Michelotti of OSI zullen wagens maken gebaseerd op de Eindhovense technieken, zoals de bekende OSI City Car of de Shellette strandwagen. Deze laatste werd bijvoorbeeld ingezet in het zomerverblijf van de Nederlandse Koninklijke Familie te Porto Ercole.

Volvo en Leyland

Vanaf het begin van de jaren 70 toont de Zweedse fabrikant Volvo Cars meer en meer interesse in de Automobiel Fabriek. In 1975 leidt dit tot de overname van de afdeling passagierswagen van van Doornes bedrijf, samen met de NedCar fabriek te Born. Volvo zal de 33 en 44 modellen laten vallen. De 66 wordt nu Volvo 66. Hij krijgt grotere bumpers en een veiligheidsstuur. Ook de Volvo 300 serie, geïntroduceerd in 1976, wordt ontworpen als een DAF-wagen met een Variomatic die doet denken aan de 66. De Eindhovenaars zullen zich vanaf de Volvo overname volledig toeleggen op de productie van trucks. In 1987 wordt het bedrijf vervolgens samengevoegd met Leyland Trucks, de truck divisie van de Rover Group. Als een gevolg van problemen op de Britse markt gaat de nieuwe NV bankroet in 1993. In Nederland duikt echter al snel een nieuwe versie van het bedrijf op: DAF Trucks, een uitkoop van het Nederlandse management. Het is dit bedrijf dat in 1996 doorverkocht wordt aan PACCAR, dat in 1998 er zelfs in slaagt om DAF en Leyland te herenigen.

Lorries

De eerste vrachtwagen van van Doorne is de A30, gebouwd in 1949. Hij werd in een tijdspanne van enkele jaren gradueel geüpgraded. Een eerste poging van de fabrikant om ook internationaal te scoren is de 2000DO, maar dat loopt verkeerd. Zijn opvolger, de 2600, wordt echter een enorm succes. In 1970 wordt een belangrijke vernieuwing aangebracht via het F241 platform, waarmee de cabine vergroot wordt en waarop de bekende driedelige ruitenwissers verschijnen. Modellen als de 1700, 1900, 2100 tot en met de 3600 maken er gebruik van. Het design houdt zelfs stand tot in 1987, wanneer de 95 stijl wordt geïntroduceerd.

95 Series en hybride

In 1987 wint het bedrijf de begeerde prijs voor Truck van het Jaar. De winnaar is de 95 voorzien van een vernieuwde 11,6 liter ATI motor en een ZF versnellingsbak met 16 versnellingen. Een voorname vernieuwing van de 95 ligt op het gebied van de akoestische dichting. De stilte in zijn cabine doet ook vandaag nog vele luxewagens blozen. Een (voorlopig) laatste bijzondere prestatie is de LF45 Hybride. Deze truck werd gepresenteerd op de IAA van Hannover in 2010.

Tweedehands DAF

Met een tweedehands DAF verzekert men zichzelf dus sowieso van een Nederlandse topper. Als tweedehands auto kan men deze Eindhovenaar bovendien blindelings vertrouwen.

Mehr anzeigen