Daihatsu tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Daihatsu

Daihatsu: de grote voor de kleintjes.

Door de auto’s in de kleinste klasse te produceren is de in 1907 ontstane autoproducent Daihatsu groot geworden. Meer dan een miljoen personenauto’s  worden er jaarlijks door de Japanse fabrikant in verschillende aziatische landen geproduceerd. Te denken is dan aan het boegbeeld van Daihatsu, de Cuore, maar ook aan de compacte terreinwagen: de Terios. Sinds 1998 is het bedrijf voor het grootste deel in eigendom van Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld. Dankzij de hoge kwaliteit van de gebouwde auto’s en de geboden service had Daihatsu al snel een goede score in de klanttevredenheidsonderzoeken.  Ondanks dat Daihatsu, in tegenstelling tot de concurrentie, geen dieselmotoren aan heeft geboden, heeft Daihatsu altijd de schoonste en milieuvriendelijkste auto’s geproduceerd. Bovendien heeft Daihatsu haar principes in combinatie met een gedurfd design met succes ook op andere marktsegmenten zoals cabriolets en terreinwagens losgelaten.

De meest geliefde modellen van Daihatsu in Nederland:

  • Daihatsu Sirion: De eerste auto die Daihatsu aanbood in Nederland was de Daihatsu Charade in 1978. De Charade werd in 1998 door de Sirion afgelost. Vanaf 2005 werd de Sirion zelfs speciaal voor europese markt ontworpen.. De Daihatsu Sirion 1.3 haalt al erg nette verbruikscijfers: 6.3 liter benzine per honderd gereden kilometers gemiddeld(148g/km CO2), de versie met een 1.0 liter motor haalt zelfs een gemiddelde van 1 op 20 (118 g/km CO2)!
  • Daihatsu Cuore: Met zijn bekendste product is Daihatsu al sinds 1981 op de europese markt aanwezig. De kleinste wagen met vijf deuren ter wereld  is met zijn verbruik van 4.4 liter per honder kilometer een van de zuinigste auto’s verkrijgbaar. Hij levert 70 pk en heeft een CO2 uitstoot van 104 g/km. De Cuore is een goed verkochte auto vanwege zijn lage kosten en zijn grote binnenruimte. Met een wielbasis van 2.50 meter kan hij toch maximaal ruim 400 liter bagage herbergen.
  • Daihatsu Materia: Een mini-MPV in de kleine klasse. Met de Materia  laat Daihatsu zien dat dit concept wel degelijk een geslaagd concept is. Juist ook omdat het ontwerp erg opvallend genoemd mag worden. De Daihatsu Materia is technisch gabaseerd op zijn broertje, de Sirion, en is sinds 1997 verkrijgbaar. De Materia is makkelijk te herkennen aan het hoge dak (163cm), de stijl aflopende achterkant en de korte motorkap. De Materia meet een lengte van 3.80 meter. De prima uitrusting bevat onder andere airco en lichtmetalen velgen. Er zijn twee motoren verkrijgbaar: een 1.3 en een 1.5 liter met respectievelijk een verbruik van 6.6 en 7.2 liter per honder kilometer. De CO2-uitstoot is 156 g/km en 170 g/km. De Daihatsu Materia is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
  • Daihatsu Terios: De compacte offroader kwam voor het eerst in 1997 op de markt, om de Daihatsu Rocky te vervangen. Twee facelifts zijn er in 2000 en 2006 geweest, om deze terreinwagen van nog geen 4 meter lang en 1.70 meter breed fris te houden. De 1.5 liter benzine motor verbruikt in de topversie, de Terios S 4wd, 8.1 liter per honderd kilometer(181 g/km CO2). De terreinvaardigheid wordt gewaarborgd door een sperdifferentieel en tractioncontrol bij de vierwielaangedreven versie.
  • Daihatsu Copen: Een tweezitter cabriolet, met een elektrisch inklapbaar stalen dak, met garantie op bekijks. Eerst vanaf 2004 alleen als rechtsgestuurde variant verkrijgbaar, in 2006 kwam er ook een versie met het stuur aan de linkerkant. De motor met een inhoud van 1.3 liter levert 87 pk, en een topsnelheid van 170 km/u.