Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
daihatsu-banner-l-01.jpg

De busjes van Daihatsu

De busjes van Daihatsu

Daihatsu is al ruim tien jaar verdwenen van de Europese automarkt. In de 35 jaar dat Daihatsu hier actief was, heeft het vooral kleine stadsautootjes en diverse terreinauto’s verkocht. Maar Daihatsu had ook enkele zeer compacte busjes en bestelautootjes in zijn gamma. Daarvan zijn er niet veel verkocht in Nederland, maar de occasions die worden aangeboden, vind je beslist op AutoScout24.nl. Lees meer

Highlights van Daihatsu busjes

  • De techniek van de busjes van Daihatsu is gewoon goed
  • Daihatsu-busjes zijn uiterst compact en zuinig in het gebruik
  • Hoewel Daihatsu zich al in 2013 uit Europa heeft teruggetrokken, verzorgt het nog altijd de service en onderdelenvoorziening

Welke Daihatsu-busjes zijn leverbaar?

Daihatsu start met de export van zijn auto’s naar de Benelux in 1978, eerst met (kleine) personenauto’s en de terreinauto Taft. Later volgen diverse terreinmodellen en kleine MPV’s en SUV’s. Met ingang van 2013 stopt het merk met de verkoop van auto’s in Europa, maar serviceverlening, garantie en levering van onderdelen gaan gewoon door. In de Benelux gebeurt dat door Toyota-importeur Louwman Group. Daihatsu is immers onderdeel van Toyota. Op de website van Daihatsu Service Benelux is onder meer te lezen dat er in Nederland nog vijftig Daihatsu Service-dealers actief zijn, die je allemaal op de website kunt vinden.

Hijet

Al meer dan tien jaar is er dus geen nieuwe Daihatsu meer verkocht. Busjes waren voor Daihatsu in Nederland slechts een klein aspect van het modellengamma. Daihatsu is in Japan en de rest van Azië heel succesvol met zijn ‘microbusjes’ – die Daihatsu Hijet noemt, wat ‘dwerg’ betekent.

In Nederland heeft Daihatsu de Hijet minibusjes bepaald niet in grote aantallen verkocht. Occasions van Daihatsu zijn in ons land daardoor ook dun gezaaid – bedrijfsauto’s hebben vaak een zwaar leven en worden meestal niet gekoesterd. Relatief veel van de occasions van Hyundai-busjes die je in Nederland vindt, zijn waarschijnlijk niet door de officiële importeur naar Nederland gehaald. Als een auto nog moet worden geïmporteerd en op Nederlands kenteken gezet, kán dat complicaties met zich meebrengen.

Modellen en uitvoeringen Daihatsu busje

Daihatsu maakt voor de Aziatische markt al heel lang kleine personenauto’s, busjes en bestelauto’s – zogenoemde ‘Kei cars’, modellen die volgens de Japanse wetgeving bijzonder klein moeten zijn, in ruil waarvoor de bezitter van zo’n microauto in aanmerking komt voor diverse fiscale en praktische voordelen. De naam Hijet verschijnt al in 1968 op een zogenoemd microbusje van Daihatsu, maar in dat jaar is Daihatsu nog niet actief in Nederland. Dat komt pas in 1978.

Het is pas de zevende generatie van de Daihatsu Hijet die medio jaren tachtig ook in Nederland op de markt verschijnt. Het autootje doet sterk denken aan de in Nederland veel bekendere Suzuki Carry. De Hijet is er met een kleine driecilinder benzinemotor van 0,8-liter met 29 kW (39 pk) en een laadvermogen van 775 kilogram. Er verschijnt ook een driecilinder 1,0-liter benzinemotor en zelfs een serieuze 1,3-liter viercilinder zestienklepper met een vermogen van 48 kW (65 pk). In Japan moet de Hijet het dan nog doen met nog kleinere 550 cm3-motoren, vanwege de regels die daar voor de zogenoemde Kei cars gelden. De Hijet is er met handmatig te bedienen 4- en 5-versnellingsbakken en zelfs een 3-trapsautomaat. De busjes van Daihatsu zijn voorzien van schuifdeuren aan beide zijden en een grote achterklep; je kunt – in combinatie met de reguliere portieren van het personengedeelte – dus spreken van een vijfdeursauto.

De wielbasis van de Daihatsu Hijet is 1,80 meter, de lengte 3,19 meter en de breedte 1,39 meter. Begin jaren negentig verschijnt een tien centimeter langere versie van de Hijet. De zevende generatie van de Daihatsu Hijet blijft tot 1994 in productie.

Deze kleine Daihatsu-bus wordt ook door Piaggio in Italië geproduceerd voor de Europese markt. Dat is de Piaggio Porter. De Italiaanse versie is er – anders dan de Japanse Hijet – ook met een dieselmotor en blijft nog tot 2021 in productie.

In 1994 introduceert Daihatsu de achtste generatie van de Hijet. Die is er met driecilindermotoren, met 31 kW (42 pk) vermogen en een vijfversnellingsbak; versies met 3-trapsautomaat zijn voorzien van brandstofinjectie en hebben daardoor 32 kW (44 pk) vermogen. Vanaf januari 1996 combineert Daihatsu de automatische transmissie met een driecilinder benzinemotor met dubbele nokkenas en twaalf in plaats van zes kleppen. Het laat de brandstofinspuiting vervallen voor een carburateur. Het vermogen blijft gelijk. Deze generatie heeft een tien centimeter langere wielbasis (1,900 meter), lengte en breedte zijn gelijk gebleven. Rond de eeuwwisseling stopt de productie van de achtste generatie van de Daihatsu Hijet en verdwijnt Daihatsu stilletjes van de markt voor kleine busjes.

De Daihatsu Hijet draagt ook weleens de naam Atrai. Hoewel de Hijet er ook als personenbusje is, en zelfs als minicampertje, zijn de versies met de naam Atrai puur gericht op personenvervoer en deze versie zou iets meer comfort bieden – al blijft het een klein busje. In plaats van bladveren is de 7-persoons Atrai voorzien van onafhankelijke achterwielophanging en is hij er met iets krachtige motoren.

Hoeveel kost een busje van Daihatsu?

Nieuwprijzen

Zoals al beschreven, trekt Daihatsu zich in 2013 van de Europese automarkt terug. De basisprijs voor een nieuwe bestelbus van de Daihatsu Hijet met 1,3-liter benzinemotor met elektronische brandstofinspuiting ligt destijds rond de 10.000 euro. Dat is uiteraard exclusief BTW en BPM, want we hebben het over een bedrijfsauto.

Prijzen voor occasions

De Daihatsu Hijet is in de loop der jaren een nog zeldzamere verschijning geworden dan het busje al was. Zelfs op Autoscout24 komen ze zelden voor. Bij zeldzame modellen is de waarde moeilijk te bepalen, ook als het gaat om een simpele bestelbus. Maar reken hoe dan ook op prijzen tussen de 2.000 en 6.000 euro voor een bruikbaar exemplaar.

Heel bijzonder is bijvoorbeeld de Daihatsu Atrai, een opgepimpte versie van de basic Daihatsu Hijet. Deze 7-persoons microbus is voorzien van een bodykit, een verhoogd dak, automatische transmissie en vierwielaandrijving. De 1.2 benzinemotor levert niet minder dan 65 kW (88 pk). Echt iets voor liefhebbers. Over de serviceverlening hoef je niet in te zitten, die heeft Daihatsu geregeld.

FAQ

Is Daihatsu een goed merk?
Daihatsu heeft altijd goede banden met Toyota gehad. In 1967 begint de samenwerking met Toyota, in 1999 heeft Toyota een meerderheidsbelang in Daihatsu en sinds 2016 is Daihatsu volledig ingelijfd door Toyota. Je kunt dus aannemen dat het met de kwaliteit goed zit. Je moet echter bedenken dat de jongste Daihatsu die in Nederland nieuw verkocht is, al minstens tien jaar oud is.
Bestaat Daihatsu eigenlijk nog wel?
Jazeker. Daihatsu – die naam gebruikte het bedrijf toen echter nog niet – is opgericht in 1907 als fabrikant van verbrandingsmotoren, vooral voor schepen. In de jaren twintig van de vorige eeuw start het bedrijf met de productie van gemotoriseerde driewielers die het Daihatsu Go noemt. In 1954 is het bedrijf omgedoopt tot Daihatsu Motor Company. In 1999 verwerft Toyota een meerderheidsbelang in Daihatsu en inmiddels is het volledig onderdeel van Toyota. Sinds 2013 is Daihatsu niet meer actief op de Europese markt. In Nederland, België en Luxemburg verzorgt Louwman Groep de service en onderdelenvoorziening.
Maakt Daihatsu alleen maar kleine auto’s?
Eigenlijk wel. Daihatsu heeft vooral kleine autootjes gemaakt, veelal van het soort dat in Japan Kei car wordt genoemd en die in het thuisland allerlei (belasting)voordelen biedt. Relatief bekende modellen in Europa zijn de Cuore en de Move. Wat minder klein zijn de Charade en de Sirion. Je kunt Daihatsu ook kennen van de terreinauto’s Taft, Rocky en Feroza.