Daihatsu Rocky : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu Rocky, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Daihatsu Rocky
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
De motoren werden verder geleverd door Toyota, waarbij er de keuze was tussen een 2.0 L benzinemotor met 88 pk, een 2.8 L dieselmotor met turbo en eveneens 88 pk, en nog een dieselvariant zonder turbo en 73 pk.
Verschillende namen
De Rocky stond in verschillende delen van de wereld bekend onder verschillende namen. In Japan zelf heette het model Rugger, terwijl de terreinwagen in het Verenigd Koninkrijk verkocht werd onder de naam Fourtrak. Rocky was in de rest van Europa de gangbare naam van het model. De Europese Daihatsu Rocky moet tenslotte verder niet verward worden met de Japanse Daihatsu Rocky, een veel kleinere SUV die het bedrijf introduceerde in 1987 en in Europa bekend stond als de Feroza.
Tweede generatie: 1992-2002
De tweede generatie van de Daihatsu Rocky werd in 1992 geà¯ntroduceerd en was een jaar later ook in Europa te koop. Iets forsere afmetingen en vierkante in plaats van ronde koplampen waren de meest opvallende veranderingen, terwijl de bladvering vervangen werd door onafhankelijk voor- en achterwielophangingen. Ook de motoren werden opgewaardeerd. De 2.2 L benzinemotor leverde nu 91 pk en de 2.8 L turbodieselvariant had zelfs een vermogen van 102 pk. De tweede generatie van de Daihatsu Rocky kende echter geen uitvoering met een afneembaar dak.
Speciale uitvoeringen van de Daihatsu Rocky
Behalve het gangbare model van Daihatsu zelf, werd er in Europa ook een luxere uitvoering op de markt gebracht door het Italiaanse Bertone. Dit model stond bekend als de Bertone Freeclimber en was uitgerust met motoren van BMW. Behalve de standaard variant met een 2.0 L benzinemotor, was er ook nog de keuze uit een extra krachtige 2.7 L of een een 2.4 L dieselmotor. In Frankrijk was de Bertone Freeclimber beschikbaar als de Blue Lagoon met leren bekleding. Nog populairder dan in Europa was de Daihatsu Rockytenslotte in Indonesië, waar het model bekend stond als de Taft GT. Tot en met 2007 werden er hier door Daihatsu 5-deurs en pick-up varianten op de markt gebracht. Dankzij de goede prestaties op zanderige wegen, weilanden en ander oneven terrein, is de Daihatsu Rocky een goede keuze voor hen die op zoek zijn naar een degelijke tweedehands terreinwagen voor weinig geld.