Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
header image elektroauto.jpg

Elektrische Auto

De populairste elektrische modellen

Dit zijn de populairste auto's van dit moment

Elektrische Auto

Elektrische auto’s zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De transitie naar elektrisch rijden is in volle gang. Ben je klaar om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor? Klaar om geld te besparen met een elektrische auto en tegelijkertijd het milieu te beschermen? Bij AutoScout24 hebben we auto’s met een puur elektrische aandrijving in alle soorten, afmetingen maten en varianten voor je klaarstaan. Elektrische auto zoeken. Lees meer

Wat moet je weten over elektrische auto’s?

Het rijden in een elektrische auto wordt steeds populairder in Nederland. Enerzijds komt dat omdat het gebruik ervan wordt gestimuleerd door de overheid, anderzijds omdat dezelfde overheid het gebruik van auto’s op brandstof ontmoedigt. Want we kunnen er niet om heen: het gebruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van vervuilende stoffen moeten worden teruggedrongen. En elektromobiliteit speelt een grote rol in die transitie.

Waar elektrisch rijden eerst nog alleen was voor de liefhebbers van technologie, vindt e-mobility steeds beter zijn weg naar de zakelijke rijders en ook particuliere autorijders. Dit is ook terug te zien in een gestaag groeiend aantal geregistreerde elektrische auto's, terwijl ook de benodigde infrastructuur wordt uitgebreid. Wist jij dat Nederland de grootste laaddichtheid in Europa heeft? Er zijn maar weinig andere landen die meer laadpalen dan wij hebben op de beschikbare grond. De tijd is dus rijp om de aanschaf van een elektrische auto serieus te overwegen - want nooit eerder was er zo'n breed aanbod van verschillende elektrische auto’s, die ook nog eens een steeds grotere actieradius hebben.

tesla-s-02-m

Wat kost een elektrische auto?

De kosten van een auto beginnen natuurlijk bij de aanschaf. De aanschafprijs van een elektrische auto ligt doorgaans hoger dan die van een vergelijkbare brandstofauto. Dat komt voornamelijk doordat de grondstoffen en het productieproces van het batterijpakket nog vrij kostbaar zijn. Langzaam maar zeker komen er wel steeds meer elektrische auto’s in de lagere prijsklassen.

In de hogere segmenten zijn de prijzen van elektrische auto’s al vergelijkbaar met of zelfs lager dan die van vergelijkbare brandstofauto’s. Dat heeft ermee te maken dat auto’s in de hogere segmenten vaak grotere, vervuilendere motoren hebben. Met andere woorden: meer emissie en dus een hogere bpm (op emissie gebaseerde aanschafbelasting). Omdat een elektrische auto zelf niets uitstoot, vervalt die belasting.

Naast het uitsluiten van elektrische auto’s van bpm geeft de overheid subsidie op de aanschaf van elektrische auto’s. Die kun je aanvragen voor zowel nieuwe auto’s als occasions. Deze zogenaamde Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) bestaat uit een grote pot, waaruit mensen een vast bedrag kunnen aanvragen voor een elektrische auto. De voorwaarden en de hoogte van de aan te vragen subsidie verschilt per jaar en wordt vastgesteld in de eerste maand. Wanneer de subsidiepot leeg is voordat het jaar voorbij is, zul je moeten wachten tot het nieuwe jaar voordat je weer subsidie kunt krijgen.

Wat kost het onderhoud van een elektrische auto?

Over het algemeen liggen de onderhoudskosten voor een EV lager dan voor een brandstofauto. Dat komt omdat een elektromotor veel minder bewegende delen heeft dan een brandstofmotor. Regelmatig olie verversen hoeft dus niet en de kans op defecten is ook veel kleiner. Toch heeft een elektrische auto wel onderhoud nodig. Banden slijten sneller dan bij een brandstofauto vanwege het hogere gewicht en het hogere koppel. Maar ook zaken als remmen, ruitenwissers en koelvloeistof dienen bijgevuld of vervangen te worden. Houd er wel rekening mee dat áls er een technisch defect is, de reparatie behoorlijk prijzig kan zijn.

volkswagen-id3-2020-18-3

Onderhoud aan de batterij

De lithium-ionbatterij in een elektrische auto is gevoelig en vereist regelmatige controle. Als de batterijcapaciteit eenmaal sterk is verminderd, verliest de auto niet alleen actieradius maar ook aanzienlijk aan waarde. Batterijonderhoud is niet al te ingewikkeld - wie de regels volgt, kan de levensduur van zijn batterij aanzienlijk verlengen:

Optimale buitentemperatuur: een buitentemperatuur van ongeveer 20 graden wordt als ideaal beschouwd voor de batterij. In de winter moet de elektrische auto voor vertrek een tijdje worden voorverwarmd. De auto regelt dat automatisch. De batterij mag namelijk niet worden opgeladen als deze koud is.

Optimale laadstatus: voor een langere levensduur mag de batterij niet volledig leeg (diep ontladen) raken. Ook volledig opladen (volledig geladen) is af te raden. Idealiter ligt de laadstatus tussen 20 en 80 procent.

Langzaam laden voor snel laden: soms is snelladen onvermijdelijk, zoals op de snelweg op weg naar vakantie. Maar idealiter gebruik je zo min mogelijk snelladen en kies je liever voor ‘langzaam laden’.

Verzekering

Na de aanschaf van een elektrische auto moet deze natuurlijk worden verzekerd. Op dit punt betaal je voor een elektrische auto doorgaans iets meer dan voor een vergelijkbare brandstofauto. Dat komt voornamelijk door het kostbare batterijpakket. Als dat beschadigd raakt, kunnen de reparatie- en vervangingskosten flink oplopen. Ook de hogere aanschafprijs (waarde) van elektrische auto’s zorgt voor een hogere premie.

Verder kan de verzekeringspremie verder oplopen doordat elektrische auto’s vaak krachtiger zijn dan brandstofauto’s. En veel motorvermogen vinden verzekeringsmaatschappijen risicovol. Maar dit is niet anders dan bij auto’s met een brandstofmotor met veel motorvermogen. In de hogere segmenten is er dus ook op het gebied van verzekeringen geen groot verschil meer tussen elektrische auto’s en brandstofauto’s.

Er zijn verzekeraars die elektrisch rijden willen promoten. Ondanks de genoemde verschillen bieden zij voor elektrische auto’s verzekeringen aan met dezelfde premies als voor brandstofauto’s. Voor de rest werkt het verzekeren van een elektrische auto niet anders dan bij een brandstofauto en is er gewoon keuze uit een WA-verzekering, WA+ cascoverzekering of een WA+ aanvullende verzekering.

Wat kost het laden van een elektrische auto?

En wat kost het om een elektrische auto op te laden? Een elektrische auto hoef je natuurlijk niet vol te tanken met brandstof. In plaats daarvan laad je de auto op bij een laadpaal. Dat zorgt voor een heel ander kostenplaatje voor wat betreft de gebruikskosten. Wat het opladen van een elektrische auto kost, verschilt nogal van de manier van opladen. Zo kun je de auto laden met een thuislader, openbare laadpaal of snelladen.

Met een eigen laadpaal weet je zeker dat je kunt opladen wanneer het nodig is en dus met een volle batterij van huis kunt gaan. Maar daarvoor moet je wel een wallbox (laten) plaatsen. Dit kost gemiddeld zo’n duizend tot drieduizend euro, afhankelijk van het type wallbox en hoe makkelijk de installatie gaat. Als de privélaadpaal er eenmaal is, kun je daarmee je elektrische auto opladen met dezelfde stroomtarieven als voor je huishouden.

Heb je die mogelijkheid niet of wil je niet in een privélaadpaal investeren, dan kun je terecht bij openbare laadpalen. Die zijn er steeds meer. Net als bij tankstations hebben niet alle openbare laadpalen dezelfde tarieven. Wanneer er meerdere laadpalen bij je in de buurt zijn, is dat dus zeker het vergelijken waard. Je betaalt wel een hoger tarief dan je thuis zou laden, want er zijn meer partijen die er aan moeten verdienen.

Naast openbaar opladen kun je ook snelladen. Die laadstations staan meestal langs snelwegen of op andere centrale plekken langs hoofdroutes. Als je elektrische auto kan snelladen, is de batterij gemiddeld in een klein halfuurtje weer voor 80% opgeladen. De tarieven van snelladen zijn wel het duurst.

Net als brandstofprijzen – en het stroomtarief thuis – wisselen ook de tarieven van openbare laadpalen. Om je toch een idee te geven: bij een openbare laadpaal betaal je op dit moment (zomer 2023) gemiddeld € 0,55 per kWh en bij een snellader gemiddeld € 0,95 per kWh. Daar moet bij gezegd dat de tarieven voor openbare laadpalen nogal uiteenlopen, van € 0,28 tot € 0,82 per kWh. Uitgaande van een gemiddeld batterijpakket van 50 kWh, zou volledig opladen dus € 14 tot € 41 kosten bij een openbare laadpaal en gemiddeld € 47,50 bij een snellader.

Electric car, charging, landscape

Maandelijkse kosten van een elektrische auto

Naast de eerder genoemde verzekering heb je ook te maken met de wegenbelasting voor een elektrische auto. Tot en met 2024 zijn volledig elektrische auto’s (formeel: auto’s met een lokale CO2-uitstoot van 0 g/km) volledig vrijgesteld van wegenbelasting. In 2025 geldt voor elektrische auto’s een kwarttarief voor de wegenbelasting. Na 2025 moet ook voor elektrische auto’s de volledige wegenbelasting worden betaald, wat op basis is van het gewicht van de auto. Vanwege het batterijpakket zijn elektrische auto’s zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s, dus zou je er méér wegenbelasting voor betalen. In 2030 wordt een volledig nieuw wegenbelastingsysteem ingevoerd, waarbij je betaalt per kilometer. Op het moment van schrijven (2023) is over de exacte invulling van het nieuwe systeem echter nog niets bekend, dus ook niet over eventuele nieuwe voordelen voor elektrische auto’s.

Andere maandelijkse kosten zijn sterk afhankelijk van de manier waarop je de auto rijdt en hoe deze gefinancierd is. Denk bijvoorbeeld aan de maandelijkse private lease betalingen of de bijtelling als je een zakelijke auto ook privé gebruikt.

Wat kost 1 kWh elektriciteit voor een elektrische auto?

Het stroomverbruik van een apparaat, of in dit geval van een elektrische auto , wordt uitgedrukt in kWh, een afkorting voor "kilowattuur". Het geeft aan hoeveel kilowatt elektrisch vermogen gedurende één uur wordt gebruikt. Een laadpaal met een vermogen van 11 kilowatt levert in één uur dus 11 kWh aan een accu.

De prijs voor 1 kWh verschilt zo’n beetje per maand en is ook sterk afhankelijk van externe factoren. Die worden dan ook doorberekend in de prijs per kWh. In 2021 kostte 1 kWh gemiddeld € 0,24, terwijl dat in 2022 weer € 0,59 was.

Met de stijgende prijzen voor elektriciteit is thuis je elektrische auto opladen minder aantrekkelijk dan bij een openbare laadpaal, waar het tarief vaak lager ligt (2023). Op termijn gaan ook deze prijzen stijgen. Afhankelijk van hoeveel je rijdt, is het opladen van een elektrische auto nog steeds goedkoper dan met een vergelijkbare brandstofauto.

Uiteraard heb je zelf ook invloed op de hoogte van stroomprijs. Je kunt bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak van je huis laten leggen en de stroom van de zon gebruiken om je auto op te laden. Ook zou je op je werk kunnen laden in plaats van onderweg of thuis. Ook kan het lonen om over te stappen naar een andere energiemaatschappij als je daar je stroom goedkoper kunt krijgen.

Wat kost 100 kilometer rijden met een elektrische auto?

Bij de vraag of een elektrische auto rendabel is, komt ook altijd de vraag naar het stroomverbruik per 100 kilometer om de hoek kijken. Volgens fabrieksgegevens ligt het gemiddelde stroomverbruik van elektrische auto's rond de 15 kWh per 100 kilometer. Hierbij moet worden opgemerkt dat de stroomprijzen in Nederland sterk kunnen variëren. Bovendien variëren de laadkosten afhankelijk van het laadtype en het automodel. Laten we voor het gemak de gemiddelde prijs per kWh van 2022 hanteren voor de berekening.

De berekening is als volgt: Prijs 1 kWh x Verbruik in kWh per 100km / 100 = prijs per kilometer. Oftewel: 0.59 x 15 / 100 = €0.09. €0,09 x 100 kilometer = € 9,00.

Elektroauto laden zuhause

Kosten elektrische auto in vergelijking met hybride en brandstofauto

Of de aanschaf van een elektrische auto op de huidige markt de moeite waard is, hangt af van je individuele behoeften, zoals hoe ver je rijdt, veel in de stad of niet, hoe vaak je rijdt en wat je budget is. En uiteraard wat de kosten voor elektriciteit en brandstof zijn. Om die reden is het dan ook niet zinvol om een uitspraak hierover te doen.

Ook de aanschaf, onderhoudskosten een maandelijkse kosten, zoals wegenbelasting en verzekering zijn dan van belang. En vergeet niet: de afschrijving is soms de grootste kostenfactor, omdat een auto in de loop der tijd waarde verliest door slijtage en een hogere kilometerstand. Let daarbij ook op de SEPP-subsidie dat je van de overheid kunt ontvangen. Die regeling is er ook voor volledig elektrische occasions.

Wat is populairder: hybride of elektrische auto?

Voor wie de overstap naar een volledig elektrische auto nog niet durft of nog niet wil, kan ook kiezen voor een middenweg: een hybride auto. Vooral de plug-in hybride modellen zijn erg populair vanwege hun grote actieradius. Ze kunnen immers doorrijden op benzine wanneer de batterij leeg is, in tegenstelling tot een elektrische auto die dan moet laden.

Feit is wel dat de actieradius van een elektrische auto steeds minder een beperkende factor is. Waar eerst veel mensen een elektrische auto niet eens overwogen omdat je minder ver komt dan met een brandstofauto, zie je dat ze dat nu wel doen doordat fabrikanten hun auto’s steeds meer actieradius geven. Waar je in de beginfase van de elektrische auto nog geen 200 kilometer ver kwam, zie je nu dat 500 kilometer of meer echt geen uitzondering meer is. Dit maakt een elektrische auto bruikbaarder en daarmee ook populairder.

Bovendien zorgt de vooruitgang in batterijtechnologie, lagere grondstofkosten en efficiëntere lichtgewicht constructies niet alleen voor meer actieradius, ook de kosten kunnen daardoor gereduceerd worden. Op die manier wordt de elektrische auto ook bereikbaarder voor meer mensen.

Sterke en zwakke punten van een elektrische auto

Sterke punten:

  • Geen lokale CO2-uitstoot
  • Lagere onderhoudskosten
  • Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's tot 2025
  • Overheidssubsidies op aanschaf op zowel nieuwe elektrische auto’s als occasions.
  • Elektromotor biedt direct beschikbaar koppel, draait geruisloos en comfortabel.

Zwakke punten:

  • Hoge aanschafprijzen
  • Batterijtechnologie biedt nog ruimte voor verbetering
  • Beperkte laadinfrastructuur in het buitenland
  • Lange laadtijden
  • Weinig karakter
  • Lagere topsnelheid

hyundai-kona-2024 02

Conclusie

Dat de elektrische auto snel aan populariteit wint mag duidelijk zijn. Dat komt niet alleen doordat de overheid de aanschaf ervan stimuleert in de vorm van subsidies en een gunstige wegenbelasting hanteert, maar ook omdat elektrische auto’s in de loop der jaren veel bruikbaarder zijn geworden. De laadinfrastructuur is sterk verbeterd – zeker in Nederland – en ook met de actieradius kunnen nieuwe elektrische auto zich steeds meer meten met brandstofauto’s.

Wel zijn elektrische auto’s nog relatief duur in de aanschaf, maar daar tegenover staat weer dat de onderhoudskosten aanzienlijk lager zijn dan bij brandstofauto’s. Of een elektrische auto voor jou rendabel is, heeft te maken met je individuele behoeften van de koper, zoals hoe ver je rijdt, veel in de stad of niet, hoe vaak je rijdt en wat je budget is. Voor wie nog niet de overstap durft of wil maken naar elektrisch rijden zijn er nog altijd de hybride auto, die een brandstofmotor hebben en een vorm van elektrische ondersteuning bieden.