Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-488-gtb-front

Ferrari 488 GTB

1 / 3
ferrari-488-gtb-front
ferrari-488-gtb-back
ferrari-488-gtb-side

Sterke punten

  • Topprestaties
  • Heerlijke aandrijflijn
  • Een V8 met fenomenale turbotechnologie

Zwakke punten

  • Prijzig
  • Duur in de verzekering
  • Zicht rondom

Ferrari 488 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 488, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari 488 GTB: een Italiaans raspaard met turbo’s

De Ferrari 488 GTB is de opvolger van de Ferrari 458 Italia. Hij is gebouwd van 2015 tot 2019. Net als de California T maakt de 488 GTB gebruik van een V8 met turbotechnologie. De reden van die turbo? De CO2-uitstoot reduceren! De Ferrari F8 Tributo volgde de 488 GTB op. Lees meer

Interesse in een Ferrari 488 GTB

Ferrari 488 GTB occasions
Ferrari 488 GTB nieuwe auto's
Ferrari 488 GTB dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • 3,9-liter V8 met twee sequentiële turbo’s levert liefst 100 pk en 220 Nm meer ten opzichte van de 458!
  • Transmissie met dubbele koppeling schakelt nog sneller
  • Betere aerodynamica: 50% meer downforce ten opzichte van de 458.
  • Ook verkrijgbaar als 488 Pista: de overtreffende trap op het gebied van vermogen, gewichtsreductie en downforce.

Technische gegevens

Motorisatie

De Ferrari 488 GTB zwaaide definitief de atmosferische V8 van de 458 en zijn voorgangers uit, met de introductie van een nieuwe 3,9-liter grote V8 met twee turbo’s. Om het leed te verzachten was deze V8 wel 100 pk en 220 Nm krachtiger dan de 4,5-liter V8-motor die hij verving. Het getal ‘488’ verwijst naar de inhoud per cilinder. Dat behoeft wat uitleg. Als je 488 vermenigvuldigt met acht, krijg je een slagvolume van 3,9-liter. De term GTB staat voor Gran Turismo Berlinetta. De 3,9-liter V8-motor levert in de 488 GTB een vermogen van 493 kW (670 pk) met een koppel van 760 Nm. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,8 l/100 km. De prestaties zijn indrukwekkend. De 0-100 km/u sprint duurt slechts 3,0 seconden, van 0-200 km/u kan in 8,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u.

Ferrari heeft zijn best gedaan om de biturbo-V8 zoveel mogelijk te laten aanvoelen als een atmosferische motor, onder meer door zijn koppel te begrenzen in de eerste drie versnellingen en door hem toch nog een toerenbereik tot 8.000 toeren per minuut te geven. De 488 beschikt altijd over een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Zelf schakelen is mogelijk met flippers achter het stuurwiel.

Van de Ferrari 488 verschenen ook een 488 Spider, 488 Pista en 488 Pista Spider. De Spider heeft net als de 488 GTB een vermogen van 493 kW (670 pk). De Pista-versies zijn niet alleen gelimiteerd, maar beschikken ook over meer motorvermogen. De 3,9-liter V8 met dubbele turbo produceert in de Pista-uitmonstering exact 530 kW (720 pk) bij 8.000 toeren per minuut. Dat resulteert in een 0-100 km/u sprint van slechts 2,85 seconden en een topsnelheid van meer dan 340 km/u.

Afmetingen

De Ferrari 488 lijkt wellicht compact, maar is nog redelijk aan de maat. Vooral zijn breedte maakt indruk. De 488 GTB en 488 Spider hebben een lengte van 4,56 meter. De breedte van de modellen bedraagt 1,95 meter. Daarmee mogen de modellen nog net op de spitsstrook rijden op de A2, waar een maximum breedte van 2 meter geld. De wielbasis van de coupé en cabriolet komt uit op 2,65 meter. De hoogte is daarentegen vrij beperkt. De Ferrari 488 GTB heeft een hoogte van 1,23 meter, versus 1,21 meter voor de 488 Spider.

Dit Italiaanse raspaard met turbo’s biedt plaats aan twee personen en heeft een bagageruimte van 230 liter, genoeg voor een paar weekendtassen. Een golftas past er niet in, maar Ferrari leverde wel een custom bagageset aan zijn klanten.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ferrari 488 GTB Ferrari 488 Spider
Marktintroductie 2015 2015
Lengte x breedte x hoogte 4,56 x 1,95 x 1,23 m 4,56 x 1,95 x 1,21 m
Wielbasis 2,65 m 2,65 m
Inhoud bagageruimte 230 liter 230 liter
Ledig gewicht 1.475 kg 1.525 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Niet bekend Niet bekend
Cilinderinhoud 3.902 cm3 3.902 cm3
Vermogen 493 kW (670 pk) 493 kW (670 pk)
Koppel 760 Nm 760 Nm
Transmissie 7-traps automaat 7-traps automaat
Topsnelheid 330 km/u 325 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,0 sec 3,0 sec
Tankinhoud 78 liter 78 liter
Verbruik 11,4 l/100 km 11,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 260 g/km 260 g/km

Varianten

Bij Ferrari is er niet zozeer sprake van uitvoeringen: de modellen zijn standaard zo goed als compleet, waarbij je vooral het model personaliseert naar eigen smaak. Daarbij kan je, als je genoeg geld op tafel kan leggen, zo goed als alles naar eigen wens aanpassen. Maar opgelet: elke optie die je aanvinkt, kost meestal duizenden euro’s… De Ferrari 488 werd geleverd als coupé GTB, als Spider, als nog snellere Pista en als Spider Pista. In maart 2019 debuteerde de Ferrari F8 Tributo als opvolger van de 488 GTB.

Prijzen

De Ferrari 488 GTB was in Nederland nieuw verkrijgbaar vanaf 298.091 euro, terwijl de Spider minstens 323.290 euro moest opbrengen. De auto’s zijn al enkele jaren uit productie. Een Ferrari 488 GTB occasion kopen is natuurlijk nog wel mogelijk. Prijzen beginnen bij ongeveer 210.000 euro voor een GTB met ongeveer 50.000 kilometer op de teller. Prijzen lopen eenvoudig op tot ongeveer 800.000 euro. Dan krijg je wel een Ferrari 488 Pista Spider Tailor Made met bijzonder weinig kilometers.

Design

Buitenkant

De Ferrari 488 bouwde verder op de basis die door de 458 werd gelegd, maar kreeg toch een zo goed als volledig nieuw koetswerk door de zoektocht naar meer downforce. Uiteindelijk wist Ferrari liefst 50% meer downforce te vinden zonder grote vleugels of splitters te moeten toevoegen. Ook was het design van de 488 wat meer in balans. Hij verloor wat van de elegantie van zijn voorganger, zeker door zijn stompe neus, maar was beter in verhouding en heeft een meer gespierde achterkant. De drie uitlaatpijpjes van de 458 werden vervangen door twee hoger geplaatste exemplaren.

Binnenkant

Aan boord nam de Ferrari 488 GTB meer over van zijn voorganger, met een quasi identiek basisdesign van het dashboard, al werd er wel gewerkt aan de functionaliteit van de displays naast de toerenteller en kregen ze ook een hogere resolutie. Ook de bedieningen op de middenconsole kregen een update, met inspiratie opgedaan in de Ferrari LaFerrari. De 488 GTB had nog geen passagiersdisplay, die gadget kwam pas later bij Ferrari. Het interieur van de Pista is gelijkwaardig, maar de kuipstoelen zijn wat dunner en er is meer carbon en Alcantara te vinden.

Veiligheid

De Ferrari 488 GTB is nooit getest door instanties als de Euro NCAP of de Amerikaanse IIHS/NHTSA, dus veel info over zijn veiligheid is er niet. Hij kwam ook nog voor de tijd van actieve veiligheidssystemen. De 488 heeft 4 airbags aan boord en heel wat elektronica om de wagen in het gareel te houden op het circuit, maar niet om ongevallen te vermijden.

Alternatieven

De Ferrari 488 GTB had vooral concurrentie van de Porsche 911 Turbo S, de McLaren 650S, de Mercedes-AMG GT S/GT R en de Lamborghini Huracán. Ook de Honda NSX en Audi R8 zou je kunnen overwegen als je in dit segment winkelt. Feitelijk wil je ze gewoon allemaal hebben.

FAQ

Hoe duur is een Ferrari 488?
In Nederland vind je een 488 GTB of Spider occasion vanaf ongeveer 210.000 euro.
Hoe snel is de Ferrari 488?
Zijn 493 kW (670 pk) sterke V8 geeft de 488 GTB een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in exact 3 seconden, 0-200 km/u in 8,3 seconden en een topsnelheid van meer dan 330 km/u. De Pista kon in 2,85 seconden van 0 naar 100 sprinten, in 7,6 seconden van 0 naar 200 en haalde ook een topsnelheid van 330 km/u.
Hoe duur is een Ferrari 488 Pista?
De Pista is zeldzamer dan de gewone Ferrari 488 GTB. Prijzen kunnen oplopen tot dik 800.000 euro.
Hoeveel pk heeft de Ferrari 488 GTB?
De Ferrari 488 GTB heeft 670 pk.
Ferrari 488 GTB - Wat betekent dat eigenlijk?
GTB staat voor Gran Turismo Berlinetta. Het getal 488 slaat op de inhoud van elke cilinder. Acht maal 488cc resulteert in 3,9-liter, precies het slagvolume van de V8.
Ik zie een Ferrari 488 occasion met HELE, wat is HELE?
HELE is een afkorting voor High Emotion Low Emissions. Dit is een speciaal optiepakket dat je vrijwel op elke auto zult aantreffen. De CO2-uitstoot en het brandstofverbruik zijn bij HELE-versies omlaag gebracht met behulp van een aantal elektronische aanpassingen en toevoeging van een start/stop-systeem.