Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-f430-front

Ferrari F430

1 / 3
ferrari-f430-front
ferrari-f430-side
ferrari-f430-back

Sterke punten

  • Motorgeluid uit de atmosferische V8
  • Gebruik van Formule 1-techniek
  • Uitzonderlijke snelheid en wegligging

Zwakke punten

  • Hoge exploitatiekosten
  • Bouwkwaliteit niet overal top
  • Snoeiharde schakelmomenten

Ferrari F430 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari F430, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari F430: cult en moderne klasse gecombineerd

De Ferrari F430 is een icoon van Italiaanse elegantie en prestaties. Het model kwam in 2004 op de markt als opvolger van de Ferrari 360 Modena. Dankzij de imposante uitstraling, indrukwekkende prestaties en geavanceerde technologie veroverde de F430 de harten van menig autoliefhebber. Lees meer

Interesse in een Ferrari F430

Ferrari F430 occasions
Ferrari F430 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Overweldigende V8-motor met sensationeel geluid.
  • Indrukwekkende prestaties zoals een sprint van 0-100 km/u in 4,0 seconden.
  • Uitgerust met een elektronisch aangestuurd differentieel voor betere rijeigenschappen.
  • Extreme prestaties en wegligging in bochten.
  • Exclusieve uitstraling die direct de aandacht trekt.

Technische gegevens

Motorisatie

In tegenstelling tot de Ferrari 360 Modena, die wordt aangedreven door een doorontwikkelde V8-motor uit de Ferrari F355, beschikt de F430 over een destijds nieuw ontwikkelde ‘Tipo F136’-motor. Deze indrukwekkende, atmosferische V8-motor (dus zónder turbo) heeft een cilinderinhoud van 4.308 cc en levert een vermogen van 360 kW (490 pk) bij 8.500 toeren per minuut en 465 Nm koppel. Met de zeer gretige achtcilindermotor sprint de Ferrari F430 in slechts 4,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 315 km/u.

Zoals kenmerkend voor alle V8-sportcoupes van Ferrari uit de 21ste eeuw ligt de motor in het midden van de auto, vlak achter de twee zitplaatsen en onder een transparante motorkap zodat je het ‘hart’ van de auto mooi ziet liggen. Andere zeer belangrijke eigenschap is het uitlaatgeluid, waar de ingenieurs van Ferrari veel aandacht aan besteden om het zo indrukwekkend en karakteristiek mogelijk te maken.

De Ferrari F430 is van 2004 tot 2010 in Nederland nieuw geleverd met keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak of een semi-automatische sequentiële versnellingsbak met een geautomatiseerde koppeling en schakelpeddels achter het stuur, bekend uit de Formule 1. De meeste kopers (circa 80%) kozen voor de F1-transmissie, al moet je wel rekening houden met flink wat schakelgeweld en harde klap in je rug bij het terugschakelen op hogere snelheden. De versie met een klassieke handbak is minder efficiënt dan de F430 met een automaat, maar biedt een meer traditionele, meeslepende rijervaring en is dankzij de beperkte oplage een gewilde versie onder verzamelaars.

De F430 werd ook als eerste Ferrari uitgerust met een elektronisch differentieel (E-Diff). Deze innovatie is standaard aanwezig op alle F430-modellen en stamt rechtstreeks uit het Formule 1-programma van Ferrari. Dit systeem staat bekend om het effectief overbrengen van het koppel naar de wielen, zelfs onder extreem hoge G-krachten in bochten. Het verbetert de wegligging in bochten aanzienlijk en zorgde bij de F430 voor de gebruikelijke voorsprong ten opzichte van de concurrentie.

Tussen 2004 en 2008 was de Ferrari F430 standaard uitgerust met remschijven van geperforeerd gietijzer molybdeen, in combinatie met krachtige 4-zuiger remklauwen voor een optimaal remvermogen. Vanaf bouwjaar 2008 werd het model standaard geleverd met koolstof-keramische remschrijven die nog beter presteren onder zware belasting, vooral op het circuit.

Afmetingen

De Ferrari F430 wordt gekenmerkt door zijn gestroomlijnde ontwerp. De sportwagen is 4,51 meter lang, 1,92 meter breed en slechts 1,21 meter hoog. De wielbasis van 2,60 meter is zeer gericht gekozen voor de juiste proporties en gebalanceerde verdeling van het gewicht. Het lage voertuiggewicht dankzij het veelvuldige gebruik van carbon en het zeer aerodynamische ontwerp dragen bij aan de algehele behendigheid en prestaties van de auto.

Als gevolg van het verder versterkte chassis en de toevoeging van meer elektronica is de Ferrari F430 met een leeggewicht van 1.450 kg iets zwaarder dan de Ferrari 360 Modena (1.390 kg). Verder biedt de tweezitter nog 250 liter bagageruimte onder de klep aan de voorkant. Door de plaatsing van de motor is er achterin geen kofferbak aanwezig. Die 250 liter is niet bijzonder veel, maar in deze sportwagenklasse wel heel gebruikelijk.

Ferrari F430
Marktintroductie 2004 - 2010
Lengte x breedte x hoogte 4,51 x 1,92 x 1,21 m
Wielbasis 2,60 m
Inhoud bagageruimte 250 l
Ledig gewicht 1.450 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.700 kg
Cilinderinhoud 4.308 cm3
Vermogen 360 kW (490 pk)
Koppel 465 Nm
Topsnelheid 315 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,0 sec
Tankinhoud 95 l
Verbruik 18,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 420 g/km

Varianten

De Ferrari F430 werd in 2004 op de markt geïntroduceerd als coupé met een vast dak, en met keuze uit de handgeschakelde versnellingsbak of de F1-transmissie. Een jaar later in 2005 werd de Ferrari F430 Spider gelanceerd, eveneens met een handbak of F1-transmissie. Dit is de cabrioletvariant met een elektrisch bedienbare stoffen dak, die op fraaie wijze onder het koetswerk verdwijnt. De F430 Spider heeft dezelfde specificaties als de standaard F430, maar is wel een tikkie zwaarder en daardoor een paar tienden trager in zijn acceleratie. Maar daar krijg je wel een open dak en extra sensatie van het motorgeluid voor terug.

In 2007 introduceerde Ferrari een extremere variant van de F430 met allerlei aanpassingen voor verbeterde prestaties op het circuit: de Ferrari F430 Scuderia met minder gewicht, verbeterde aerodynamica en meer vermogen. De V8-motor in de Scuderia levert 375 kW (510 pk) en 470 Nm, waarmee het model in 3,6 seconden van 0-100 km/u accelereert en een topsnelheid van 320 km/u laat noteren.

Het wordt nog exclusiever met de Ferrari Scuderia Spider 16M, de open variant van de F430 Scuderia. Daarbij verwijst ‘16M’ naar de zestiende constructeurstitel die Ferrari behaalde in de Formule 1.

Prijzen

Omdat de F430 een van de meest geproduceerde modellen van Ferrari is, is het model relatief gemakkelijk te vinden op de occasionmarkt. Het is en blijft echter een Ferrari. De prijzen van een Ferrari F430 occasion beginnen net onder de 100.000 euro. In deze prijscategorie moet je rekenen op een exemplaar met een wat hogere kilometerstand en die bij een universeel autobedrijf wordt aangeboden.

Een F430 occasion die in museumstaat verkeert met alle aanwezige certificaten en bij de erkende Ferrari-dealer wordt aangeboden, kost een stuk meer. Daarnaast wordt de prijs ook bepaald door de opties en aankleding van het betreffende exemplaar. Veel Ferrari-klanten bestellen hun nieuwe auto met exclusieve, op maat gemaakte opties en interieuraankleding. Ook de aanwezigheid van koolstof-keramische remmen spelen een rol, want die kosten vele duizenden euro’s.

De prijzen van een Ferrari F430 Scuderia zijn van een ander niveau. Deze varianten zijn zeer gewild en stijgen steeds verder in waarde. Er zijn gebruikte exemplaren die zelfs voor méér dan de oorspronkelijke nieuwprijs van 290.000 euro worden aangeboden. En dat geldt al helemaal voor de Ferrari Scuderia Spider 16M. Die vind je niet voor prijzen onder de 400.000 euro.

Design

Buitenkant

Het exclusieve, verleidelijke en gestroomlijnde design van de Ferrari F430 is tijdloos en dynamisch. Terwijl alle eerdere tweezitters van Ferrari waren ontworpen door Pininfarina, was de F430 een samenwerking tussen het stylinghuis uit Turijn en Frank Stephenson, de toenmalige directeur van Ferrari-Maserati Concept Design & Development. Het ontwerp van de achterkant is geïnspireerd op dat van de Ferrari Enzo, met zijn half zichtbare achterlichten en enorme diffuser aan de onderkant. Mede door deze diffuser genereerde de F430 bijna twee keer zo veel downforce vergeleken met zijn voorganger.

Binnenkant

De cockpitindeling van de Ferrari F430 is heel herkenbaar van het Italiaanse merk en erg vergelijkbaar met die van de 360 Modena, maar wel opgewaardeerd met mooiere en betere materialen. Achter het stuurwiel met een felrode motorstartknop bevindt zich een fraai instrumentenpaneel met een vijftal analoge wijzerplaten.

Het dashboard, de stoelen, de deurpanelen en de middenconsole waren destijds allemaal nieuw ontworpen. Er werd minder aluminium gebruik en meer leer. Elektrisch verstelbare ramen en stoelen zijn standaard, evenals airconditioning, lederen bekleding en een hoogwaardig audiosysteem. Afhankelijk van de gekozen fabrieksopties is het interieur van de Ferrari F430- mogelijk ook voorzien van stoelbekleding in Daytona-stijl met geperforeerde inzetstukken, een koolstofvezel of aluminium interieurpakket, een leren schotpaneel aan de achterkant, een toerenteller met gele of rode achterkant, contrasterende stiksels, een kofferset, navigatie en Bluetooth-connectiviteit.

Veiligheid

Het is voor extreme sportwagenprestaties van groot belang dat de gehele carrosseriestructuur van de auto super sterk en stijf is. Bijkomend voordeel is dat dit zorgt voor een goede bescherming van inzittenden bij een ongeval. De Ferrari F430 heeft daarnaast wel de gebruikelijke airbags en elektronische tractie controle, maar verder niet veel aanvullende zaken die de veiligheid verhogen. De F430 is ook niet door het veiligheidsinstituut Euro NCAP getest. Een vierpunts veiligheidsgordel een aluminium rolkooi waren wel leverbaar als fabrieksoptie.

Alternatieven

De enige échte concurrent van de Ferrari F430 is de Lamborghini Gallardo van Ferrari’s grootste rivaal uit eigen land. De Gallardo, die een jaar eerder op de markt kwam dan de F430, is hetzelfde type auto met vergelijkbare prestaties voor een vergelijkbare prijs, nieuw en als occasion. Verder kun je denken aan alternatieven als de Aston Martin V8 Vantage, Audi R8 en Porsche 911 Turbo.

FAQ

Wat was de nieuwprijs van de Ferrari F430?
De Ferrari F430 stond in de boeken met een catalogusprijs van 244.387 euro. De F430 Spider was met een nieuwprijs van 266.965 euro ruim 22.500 euro duurder dan de standaard F430."
Wat is het E-Diff op de Ferrari F430?
Het E-Diff is een elektronisch aangestuurd differentieel. In bochten wordt de hoeveelheid koppel op het binnenste en buitenste wiel elektronisch bijgestuurd. Deze technologie stabiliseert de auto en maakt het mogelijk meer vermogen op het wegdek neer te zetten.
Hoeveel exemplaren van de Ferrari F430 zijn in totaal geproduceerd?
Van de Ferrari F430 zijn tussen 2004 en 2009 zo’n 17.000 exemplaren gebouwd. Dit aantal omvat alle varianten van de F430, dus ook de F430 Spider, F430 Scuderia, en Scuderia Spider 16M.

Beoordelingen voor Ferrari F430

2 Beoordelingen

5,0