Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-coupe-front

Fiat Coupe

1 / 3
fiat-coupe-front
fiat-coupe-side
fiat-coupe-back

Sterke punten

  • Krachtige motoren
  • Rijplezier en individualiteit
  • Absolute verzamelaars auto
  • Bijzonder ontwerp en opvallende styling

Zwakke punten

  • Talrijke technische kwetsbaarheden
  • Regelmatig onderhoud nodig
  • Slechte levering van reserveonderdelen
  • Roestvorming aan de onderkant van het voertuig

Fiat Coupe : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Coupe, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De coupés van Fiat

In zijn roemrijke verleden heeft Fiat veel fraaie coupés voortgebracht. De laatste decennia is er echter van echte coupémodellen geen sprake meer bij Fiat. De recentste echte coupé van het merk is de Coupé Fiat – zo noemde Fiat de auto zelf. Veel oudere coupés van Fiat zijn de 124 Coupé, 128 Coupé, 130 Coupé en 850 Coupé. De 2300 Coupé, 8V en Dino Coupé zijn écht historische modellen.

Interesse in een Fiat Coupe

Fiat Coupe occasions
Fiat Coupe dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Highlights van Fiat coupé

  • Coupé Fiat heeft krachtige motoren
  • Biedt rijplezier en individualiteit
  • Coupé Fiat is inmiddels een verzamelaarsauto
  • Oudere Fiat coupés hebben of naderen de klassiekerstatus

Welke coupés van Fiat zijn leverbaar?

De zogenoemde Coupé Fiat was van 1996 tot in 2000 in Nederland te koop. De Coupé Fiat heeft een zeer karakteristieke vormgeving die wellicht niet iedereen bevalt. De verre voorvaderen van de Coupé Fiat zijn de Fiat 124 Coupé (1967-1975), de grote Fiat 130 Coupé (1971-1977) en de compacte Fiat 128 Coupé, die er in twee versies is, de tweedeurs Sport (1971-1975) en de driedeurs 128 Coupé 3P (1975-1980). Inmiddels zijn de Fiat 2300 Coupé (1962-1968) en de 850 Coupé (1965-1971) echte klassiekers. Bijzondere en hooggewaardeerde klassiekers zijn de Fiat 8V uit de jaren vijftig en de Fiat Dino Coupé uit de jaren zestig en zeventig.

Modellen en uitvoeringen

Coupé Fiat

De Coupé Fiat gaat in januari 1994 in productie. Tot in het jaar 2000 zijn iets meer dan 72.000 exemplaren van de compacte coupé met het bijzondere ontwerp gebouwd. De voorwielaangedreven Coupé Fiat is er alleen met (turbo-)benzinemotoren van 2,0 en 1,8 liter cilinderinhoud. Vermogens lopen uiteen van 96 tot 162 kW (130 tot 220 pk). De tweeliter turbomotor is een heerlijk klinkende vijfcilinder.

De opvallende vormgeving van de Coupé Fiat is van designer Chris Bangle, die ook voor BMW auto’s heeft ontworpen. Bangles ontwerp kreeg de voorkeur boven de ontwerpen van Pininfarina. Aandachttrekkende details zijn de vorm van de wielkasten, die door schuine inkepingen in het spatbord aan de bovenkant worden afgesneden, de koplampen en de portiergrepen die in de B-stijl zijn verwerkt. Afhankelijk van de uitvoering staat de Coupé Fiat op 15- of 16-inchwielen.

Het fraaie interieur van de Coupé Fiat is wél ontworpen door Pininfarina. Opvallend is de in de carrosseriekleur gespoten ‘balk’ over het dashboard, waarin ook de klassieke ronde instrumenten zijn opgenomen.

De Coupé Fiat is officieel wel een vierzitter, maar de ‘noodstoelen’ achterin zijn niet echt geschikt voor volwassenen. Het altijd in donkere kleuren uitgevoerde interieur ademt typische Italiaanse elegantie.
Het solide onderstel en het directe stuurgedrag zorgen voor een superieur weggedrag. De nauwkeurige remmen met ABS, bestuurders- en passagiersairbags maakten de Coupé Fiat veilig volgens de normen van destijds.

Fiat 124 Coupé

De Fiat 124 – die we in Nederland vooral in de gedaante van de Lada 1200 hebben onthouden – wordt in 1966 verkozen tot auto van het jaar. Het jaar erop brengt Fiat de 124 Coupé uit, een vierzitter met een viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenas – ontworpen door ex-Ferrari-ingenieur Lampredi. Cilinderinhouden lopen van 1.438 tot 1.756 cm3 en vermogens van 66 tot 87 kW (89 tot 116 pk). De 124 Coupé is er in drie modelgeneraties, want in 1969 krijgt de zeer elegante auto al een facelift. Dan vervangt Fiat onder meer de grote enkele koplampen door kleinere dubbele koplampen die volledig in de grille passen. In 1972 verschijnt de derde versie, met verchroomde schildbumpers, een vierkant vak in de grille en een gewijzigde achterzijde. De 124 Coupé verdwijnt in 1975 weer van het toneel, dan heeft Fiat er bijna 290.000 geproduceerd.

Fiat 128 Coupé

De Fiat 128 Coupé is in Nederland vrijwel uitgestorven. Hij verschijnt in 1971 op de ingekorte basis van de Fiat 128 sedan. Fiat voorziet de kleine coupé van 1,1- en 1,3-liter benzinemotoren met 47 en 55 kW (64 en 75 pk). In 1975 wordt de tweedeurs coupé vervangen door een wat strakker vormgegeven driedeursversie, de Fiat 128 3P. Die is tot in 1980 nieuw verkrijgbaar.

Fiat 130 Coupé

De Fiat 130 Coupé is een luxueuze achterwielaangedreven Gran Turismo met zescilindermotoren van 2,9 tot 3,2 liter cilinderinhoud. De auto is on-Fiat-achtig groot en valt net als de 130 Berline niet er in de smaak. Fiat heeft slechts een kleine 4.500 exemplaren gebouwd. De 130 Coupé is dus zeldzaam, maar toch wordt er altijd wel een aantal aangeboden.

Fiat 850 Coupé

De Fiat 850 Coupé is er in twee varianten. De eerste verschijnt in maart 1965 en blijft tot maart 1968 in productie. Die is voorzien van een 34 kW (46 pk) ‘sterke’ 843 cm3-motor. Deze versie is herkenbaar aan de grote koplampen en ‘enkele’ achterlichten. Hij wordt in 1968 vervangen door de 850 Sport Coupé met een 37 kW (50 pk) 903 cm3-motor. Deze is te herkennen aan de dubbele koplampen en de scherper afgekapte achterkant met nu vier ronde achterlichtunits.

Overige Fiat Coupés

Fiat heeft tot de jaren zeventig veel coupés geproduceerd en ook Italiaanse carrosseriebouwers hebben prachtige coupés gecreëerd op basis van diverse Fiats. Het aanbod is minimaal, al zul je je verbazen over het zeer gevarieerde aanbod van overige Fiat coupés op AutoScout24.nl.

Hoeveel kost een coupé van Fiat?

Nieuwprijzen

Tegenwoordig heeft Fiat géén coupés meer in het modellengamma. Het meest recente coupémodel is de Coupé Fiat. Die was van 1996 tot en met 2000 nieuw te koop voor prijzen vanaf € 24.935.

Prijzen voor occasions

Aangezien Fiat weliswaar veel coupémodellen heeft geproduceerd, maar dat dat lang geleden is, is het aanbod van coupémodellen van het merk nogal gevarieerd maar per model redelijk karig. Het is dus moeilijk om aan te geven wat de prijstrends zijn. Bovendien heb je vooral bij de oudere modellen vaak te maken met buitenlandse aanbieders, zodat je bij aankoop ook rekening moet houden met extra kosten voor transport, invoer en herstel- of restauratiewerk. Hoge leeftijden brengen sowieso vaak extra kosten met zich mee.
De meeste Fiat coupés zijn de status van occasion gepasseerd en zijn inmiddels liefhebbers- of verzamelaarsauto’s. Dat kan betekenen dat de prijzen hun dieptepunt voorbij zijn en in waarde stijgen. Al is het altijd gevaarlijk om een auto als investering te zien. Je moet er vooral mee rijden en ervan genieten…

FAQ

Waar moet je op letten als je een Coupé Fiat koopt?
Let er voor aankoop van een occasion van een Coupé Fiat op dat de motor koud is. Dan kun je vaststellen of de motor rustig loopt. Sissende of kloppende geluiden wijzen op lekken bij of in het uitlaatspruitstuk of slecht aansluitende riemen, vooral in de vijfcilindermotoren.
Waarom pingelt de motor van een Coupé Fiat vaak, vooral via van de 1,8-litervarianten?
Met de 1,8-litermotoren is vaak de faseomvormer ter hoogte van de nokkenasverstelling defect. Dat kan de oorzaak zijn van een detonerend geluid, alsof er spijkers in de motor zitten, zoals je ook kunt horen bij oudere diesels.
Is de Coupé Fiat sportief?
Door zijn stijve constructie en solide onderstel heeft de Coupé Fiat een uitstekend weggedrag. Hij is er met 1,8- en 2,0-litermotoren. De 1.8 verschijnt in 1996 en is voorzien van een Lancia-motor die niet uitzonderlijk presteert, al kun je ook met deze motorvariant heerlijk genieten op B-wegen. De tweelitermotoren zijn er in vier varianten. De zestienklepper zonder turbo presteert prima, maar de 2.0 16 V Turbo, afkomstig uit de Lancia Delta HF is spectaculair. In 1996 verschenen tegelijk met de 1.8 ook twee nieuwe tweelitermotoren – geen vier- maar vijfcilinders, met twintig kleppen en een prachtig motorgeluid! De ene zonder turbo, die prima voldoet, en de andere met turbo, die het vermogen van een drieliter V6 levert, maar in Italië onder bepaalde belastingdrempels bleef.

Beoordelingen voor Fiat Coupe

3 Beoordelingen

5,0

Meer informatie