Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-seicento-front

Fiat Seicento

1 / 3
fiat-seicento-front
fiat-seicento-seitenansicht
fiat-seicento-heckansicht

Sterke punten

  • Compact en wendbaar
  • Ideaal als comfortabele stadsauto
  • Zuinige motoren
  • Extra leuk in Sporting Abarth-uitvoering

Zwakke punten

  • Beperkte interieur- en bagageruimte
  • Minuscule buitenspiegels
  • Afwerking laat te wensen over

Fiat Seicento : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Seicento, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Seicento: opvolger van populaire Cinquecento

De Fiat Seicento is, net als zijn directe voorganger, de Cinquecento, een compacte stadsauto die tussen 1998 en 2010 werd geproduceerd. Ook de Fiat Seicento was nadrukkelijk bedoeld als een betaalbare en zuinige auto voor stadsvervoer. Lees meer

Interesse in een Fiat Seicento

Fiat Seicento occasions
Fiat Seicento nieuwe auto's
Fiat Seicento dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal als stadsauto en direct daarbuiten
  • Vlot en wendbaar rijgedrag
  • Uiterst betaalbaar als occasion

Technische gegevens

Motorisatie

Zowel visueel als technisch vertoont de Fiat Seicento sterke overeenkomsten met zijn voorganger, de Cinquecento. Gedurende zijn lange levenscyclus was de Seicento beschikbaar met slechts twee benzinemotoren: een 899cc viercilinder met 27 kW (39 pk) en een 1,1-liter met 40 kW (54 pk). En hoewel de destijds zeer gewilde Sporting Abarth-uitvoering beschikte over een flitsende uitstraling, moest die genoegen nemen met hetzelfde vermogen als de 1.1-motor. Het voordeel van een bescheiden motorvermogen in combinatie met een dito wagengewicht is een aantrekkelijk brandstofverbruik. Zo had de Fiat Seicento veelal niet meer nodig dan 6 tot 6,5 liter benzine per 100 kilometer – wat in die tijd zuinig werd geacht. Voor het milieu scoorde het model destijfds ook goed met een CO2-uitstoot van 146 gram per kilometer (EU-emissienorm 4).

Zijn tijd (ver) vooruit, maar niet leverbaar in Nederland was een heuse elektrisch aangedreven versie, de Fiat Seicento Elettra. Deze versie beschikte over een elektromotor met een vermogen van 30 kW en zo’n 120 Nm aan koppel, die de achterwielen aandreef. Het accupakket bestond uit 18 in serie geschakelde onderhoudsvrije 12V-loodzuuraccu’s met een totaalgewicht van 400 kg. Deze bevinden zich onder de motorkap, in de centrale tunnel en onder de achterbank. Al met al weet de Fiat Seicento Elettra een actieradius te bereiken van ongeveer 90 kilometer, waarbij het minstens acht uur duurde om de accu’s volledig op te laden. De topsnelheid van de Seicento Elettra lag op 100 km/u.

Afmetingen

De Fiat Seicento is een uiterst compacte auto. De lengte bedraagt slechts 3,34 meter, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,51 en 1,42 meter. De wielbasis bedraagt 2,2 meter en daardoor is er plaats voor vier inzittenden. In theorie althans, want met twee volwassenen voorin en twee kleine kinderen zit de Seicento eigenlijk al tjokvol (en tegen het maximum van comfortabel). Met een compacte draaicirkel van 8,8 meter is het model wendbaar in smalle straten en korte bochten. De standaard bagageruimte bedraagt 170 liter. Is er toch een keer meer ruimte nodig, dan kan dit uitgebreid worden naar een kloeke 810 liter door de achterbank neer te klappen.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Fiat Seicento
Marktintroductie 1998
Lengte x breedte x hoogte 3,34 x 1,51 x 1,42 m
Wielbasis 2,2 m
Inhoud bagageruimte 170 l
Ledig gewicht 705-710 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.150 kg
Cilinderinhoud 899-1.108 cm3
Vermogen 29 kW (39 pk)-40 kW (54 pk)
Koppel 65-88 Nm
Topsnelheid 140-150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,5-18,0 seconden
Tankinhoud 35-38 l
Verbruik 6,1-6,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 146-157 g/km

Varianten

De Fiat Seicento kwam in uiteenlopende uitvoeringen met namen als Young, S en SX, Suite, Hobby en de latere Active en Sound. Meest bekende van allemaal is de ooit mateloos populaire Sporting Abarth, een optische sportieve versie van de Fiat Seicento. Onderhuids was deze uitvoering evenwel technisch identiek aan de reguliere versie met 1,1-liter viercilinder. Leuk weetje: de Seicento Sporting Abarth lag aan de basis van een heuse rallyversie, waarmee de Fiat Seicento een eigen rallycompetitie had, de zogeheten Fiat Seicento Rally Trofeo. De Seicento Trofeo was met name populair onder (beginnende) rallyrijders die kennis wilden maken met deze spectaculaire tak binnen de autosport. Nog een reden waarom de Sporting in het bijzonder zo gewild was: de Fiat Seicento Sporting Limited Edition Michael Schumacher. Ook hier ging het wederom louter om extra uiterlijk vertoon, maar de link met de Formule 1- en Ferrari-legende zorgde ervoor dat het hart van menig Fiat-adept harder ging kloppen.

Prijzen

De nieuwprijzen van toen zijn geenszins te vergelijken met die van vandaag de dag. Destijds kon je in Nederland (nog) een nieuwe auto kopen voor minder dan 10.000 euro. Zo ook de Fiat Seicento, die in de boeken stond vanaf – schrik niet – amper 7.000 euro. We hebben het dan over het jaar 1998. Het topmodel, de Sporting, vergde een investering van iets meer dan 10.000 euro. Naar huidige maatstaven ondenkbaar. Het gevolg van dergelijk autoprijzen van vervlogen tijden, is dat de Fiat Seicento als het ware voor een appel en een ei wordt aangeboden als occasion. Voor minder dan 1.000 euro kan je al klaar zijn.

Design

Buitenkant

Met zijn licht afgeronde, maar gestroomlijnde vormgeving paste de Fiat Seicento perfect bij de smaakevolutie tussen de jaren 1990 en 2000. Van de typisch Italiaanse flair op het gebied van design was geen sprake, en dat hoeft ook helemaal niet per se bij een autootje van dit kaliber. Vorm volgt functie luidde het credo. En wie toch wat vrolijkheid wilde, kon zich storten op het uitgebreide kleurenpalet met kekke lakkleuren. Als je van flitsend houdt en geluk hebt, vind je misschien een Fiat Seicento in metallic of pastellak.

Binnenkant

Ook in het interieur is het eenvoud dat de klok slaat. Dit is meteen merkbaar bij de klok achter het stuur. Slechts een snelheidsmeter en een benzinemeter bevinden zich achter het stuurwiel. Een koelwatertemperatuurmeter ontbreekt; een waarschuwingslampje geeft aan wanneer de motor te warm wordt. Er is echter een klein digitaal display met een dagteller en klokje aanwezig. Twee hendels aan het stuurwiel bedienen de meest gebruikte functies.

Wat betreft de afwerking van de Fiat Seicento is er een aanzienlijk verschil met zijn voorganger, de Cinquecento. De buitenspiegels zijn (mechanisch) verstelbaar van binnenuit, maar worden gehinderd door hun onpraktisch kleine formaat.

Veiligheid

Op het gebied van rijveiligheid scoort de Fiat Seicento de nodige punten met de aanwezigheid van airbags voor bestuurder en passagier, veiligheidsgordels op alle vier de zitplaatsen en gordelspanners op de voorstoelen. Daarnaast is er een brandbeveiligingssysteem, een antiblokkeersysteem en een flankbescherming. Hoofdsteunen zijn alleen standaard op de voorstoelen.

Alternatieven

Compacte stadsauto’s waren in de actieve jaren van de Fiat Seicento rijkelijk aanwezig op de markt. Van de Volkswagen Lupo en de Citroën C1 en C2 tot de Renault Twingo en Kia Picanto; ze kunnen allemaal beschouwd worden als een alternatief voor de Seicento. Een alternatief uit de eigen gelederen van Fiat is de Panda.

FAQ

Beschikt de Fiat Seicento over stuurbekrachtiging?
Bij de marktlancering in 1998 beschikte de Fiat Seicento nog niet over stuurbekrachtiging. Deze functie volgde pas vanaf het jaar 2000 en alleen bij de modellen met 1,1-liter motor.
Hoeveel motorvermogen heeft de Fiat Seicento?
De Fiat Seicento was verkrijgbaar met twee motorversies: een 899cc viercilinder met 29 kW (39 pk) en een 1,1-liter viercilinder met 40 kW (54 pk). Bescheiden kracht, maar omdat de Seicento leeg slechts 750 kilogram weegt, is dit voldoende om vlot met het overige (stads)verkeer mee te kunnen komen.
Wat kost een Fiat Seicento?
De productie van de Seicento stopte in 2010. Dit betekent dat het model al enige tijd op de occasionmarkt te vinden is, en de prijzen aldaar uiterst betaalbaar zijn. Zo koop je al een Seicento voor minder dan duizend euro.

Beoordelingen voor Fiat Seicento

32 Beoordelingen

4,3