Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-cougar-front

Ford Cougar

1 / 3
ford-cougar-front
ford-cougar-front
ford-cougar-side

Sterke punten

  • Sportieve topmotor voor veel rijplezier
  • Goed geschikt voor dagelijks gebruik
  • Goede uitvoering van het interieur

Zwakke punten

  • Het ontwerp is even wennen
  • Hoog verbruik
  • Af en toe technische problemen

Ford Cougar : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Cougar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Cougar: combinatie van sportiviteit en alledaagse auto

Met de Ford Cougar wilde de autofabrikant tussen 1998 en 2002 de klanten een sportieve alledaagse auto bieden. In 2001 kreeg het model een facelift voordat de productie in 2002 zonder vervanging werd gestaakt vanwege de zeer geringe vraag. Lees meer

Interesse in een Ford Cougar

Ford Cougar occasions
Ford Cougar dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Biedt krachtige motoren voor elke wens
  • De geïnstalleerde motoren worden over het algemeen als zeer betrouwbaar beschouwd
  • Als occasion kan de opvallende Cougar goedkoop worden gekocht
  • Comfort kan overtuigend zijn in hogere uitvoeringslijnen
  • Met de Cougar besteedt de autofabrikant aandacht aan een zeer hoge geschiktheid voor dagelijks gebruik

Gegevens

Motor

Voor zijn klanten voorzag autofabrikant Ford het Cougarmodel van twee verschillende motoropties. Dit zijn alleen benzinemotoren, de autofabrikant had geen diesel in de aanbieding. De instapmotor produceert 130 pk met een maximumkoppel van 170 Nm. Topsportprestaties waren daarom niet te verwachten, maar de auto is desondanks vlot op de weg. De sprint naar 100 km/u verloopt in slechts 9,6 seconden, de hoogste snelheid bedraagt 206 km/u. Deze motor zou dus al volledig moeten voldoen aan de meeste eisen van de klant.

De 2,5-liter motor met 170 pk is echter veel sneller op de weg: minstens 220 Nm worden op de weg overgebracht. De sprint duurt slechts 8,6 seconden, de topsnelheid bedraagt 225 km/u. Wie deze motor combineert met de optionele automaat profiteert van meer rijcomfort, maar moet ook aanzienlijke prestatieverliezen accepteren. Dit wordt duidelijk als we kijken naar de rijprestaties:met de automaat wordt de acceleratietijd verlengd tot 9,8 seconden om van 0 tot 100 km/u te komen. Bovendien is de topsnelheid in dit geval slechts 205 km/u. Elke klant moet dus overwegen of het in het belang van de sportiviteit echt de automatische of de handgeschakelde transmissie moet zijn.

In die tijd was Ford van plan een krachtige topversie met 205 pk en goede rijprestaties te introduceren. Helaas werd deze motor nooit in serie gebouwd, omdat de productie van de Ford Cougar al eerder werd stopgezet. Alle drie genoemde motoren waren echter vanaf het begin en tot het einde van de productie beschikbaar voor de alledaagse en sportieve coupé, zodat klanten individueel konden kiezen.

Afmetingen

De Ford Cougar biedt in principe een goede hoeveelheid ruimte in het interieur, waardoor de auto allesbehalve klein is. Met een lengte van 4,7 meter en een breedte van 1,78 meter is het model echter nog steeds gemakkelijk door het stadsverkeer te manoeuvreren. De hoogte is 1,35 meter, het leeggewicht is maximaal 1.466 kilogram. Zeker voor een voertuig van deze omvang is de Ford Cougar erg licht.

Met de Ford Cougar legde de autofabrikant grote nadruk op de hoge geschiktheid voor dagelijks gebruik; de nadruk lag dus niet per se op sportiviteit. De goede hoeveelheid ruimte in het interieur draagt daar al voor een groot deel aan bij, maar ook een hoog laadvolume mag niet ontbreken. Een inhoud van minimaal 430 liter is absoluut een zeer goede waarde voor een sportieve coupé. Als je ook de stoelen op de tweede rij neerklapt, kun je het laadvolume zelfs uitbreiden tot 930 liter en zo grotere transporten mogelijk maken. Bovendien kon de Ford Cougar zelfs besteld worden met een optionele trekhaak. Deze ondersteunt een maximaal trekvermogen van 1.500 kilogram.

Bouwperiode 1998-
Lengte, breedte, hoogte 4,7 m x 1,8 m x 1,3 m
Wielbasis 2,7 m
Laadruimte 428-930 l (incl. stoelenrij)
Leeggewicht 1.315-1.466 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.725-1.795 kg
Cilinderinhoud 1.988-2.544 cm³
Koppel 178-220 Nm
Topsnelheid 206-225 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 8,6-10,4 s
Tankinhoud 57l
Verbruik 8,3-10,0 l
CO2-uitstoot 196-240 g/km

Varianten

In het begin was de Ford Cougar verkrijgbaar in vier verschillende uitvoeringslijnen, die in principe goed comfort en veel opties boden. Voor de verschillende varianten concentreerde Ford zich op de volgende illustere namen:

  • Wild Thing
  • Positive Vibes
  • Eagle
  • Wild at Heart
  • Easy Rider
  • Freedom
  • Heartbreaker

Veel klanten waardeerden de Ford Cougar vanwege de degelijke standaarduitrusting. Of het nu gaat om een centrale vergrendeling, meerdere airbags, elektrische ramen of airconditioning met automatische temperatuurregeling: het model liet vrijwel niets te wensen over. Indien gewenst kan het comfort van het voertuig worden verhoogd door te kiezen voor extra pakketten of opties, zelfs los van verdere uitvoeringslijnen. Dit gold bijvoorbeeld voor het Comfortpakket of het Lederpakket, waarmee het interieur aanzienlijk werd opgewaardeerd.

Prijs

De Ford Cougar is niet meer leverbaar als nieuwe auto en wordt nauwelijks aangeboden op de Nederlandse automarkt als occasion, dus is het raadzaam te kijken naar het aanbod in het buurland. In Duitsland is de Cougar bijvoorbeeld verkrijgbaar voor een redelijke prijs, vanaf ongeveer 2.000 euro. Extra kosten ontstaan bijvoorbeeld voor de Nederlandse motorrijtuigenbelasting, die voor dit model waarschijnlijk tussen de 800 en 1.000 euro per jaar zal bedragen.

Design

Exterieur

Het exterieur wordt bepaald door een slank silhouet, zodat de Ford Cougar een klassieke coupé is. Klanten zullen echter één van de grote bijzonderheden van het model herkennen met een blik op de achterzijde, die opvalt met zijn zeer grote en oprijzende achterklep. Dit heeft echter niet alleen een visuele impact, maar is ook verantwoordelijk voor het grote laadvolume. Als je van een beetje kleur in je dagelijks leven houdt, is de Ford Cougar zeker een goede keuze. Want het voertuig werd door veel klanten niet alleen in de klassieke kleuren besteld, maar ook in een aantrekkelijk rood of in groen.

Interieur

Binnenin biedt de Ford Cougar veel ruimte en een comfortabele sfeer. Tegelijkertijd volgt het ontwerp van de cockpit de tijdgeest en wordt dus gedomineerd door veel plastic en vrij eenvoudige kleuren. Het afwerking is goed en zelfs de meeste occasions zien er na een paar jaar nog steeds goed onderhouden uit. Een grote kracht van de Ford Cougar is zijn zeer eenvoudige bediening, want er zijn niet veel knoppen of uitgebreide menu's in het interieur van het model. Bovendien is de sportieve coupé zelfs zeer geschikt om lange afstanden te rijden, onder meer dankzij de comfortabele sportstoelen, de goede isolatie van de carrosserie en alle noodzakelijke comfortvoorzieningen, die vaak al standaard zijn.

Veiligheid

De Ford Cougar biedt een goede veiligheidsuitrusting voor die tijd. Een bijzonder voordeel: de meeste noodzakelijke functies zijn al standaard inbegrepen. Dit geldt bijvoorbeeld voor een ABS, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en een gordelkrachtbegrenzer. Ook stuurbekrachtiging en voor- en zij-airbags voor de bestuurder en voorpassagier mogen niet ontbreken. Tegen meerprijs kan de bescherming van alle inzittenden verder worden verbeterd door een tractiecontrolesysteem of het Park Pilot-systeem. Een alarmsysteem en een elektronische startonderbreker hebben op betrouwbare wijze voorkomen dat het voertuig op straat werd gestolen.

Alternatieven

De Honda Civic behoort tot de compacte klasse en trekt al jaren de aandacht met zijn opvallende design. Tegelijkertijd biedt het model talrijke voorzieningen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik, een goede hoeveelheid ruimte en, last but not least, betrouwbare motoren. Goed onderhouden voertuigen worden op de Nederlandse automarkt aangeboden vanaf ongeveer 3.500 euro.

De Opel Astra is ook een aantrekkelijk alternatief voor de Ford Cougar. De goede hoeveelheid ruimte en de deels sportieve motoren behoren tot de centrale voordelen. Bovendien zijn occasions zeer goedkoop verkrijgbaar; voertuigen kunnen al voor ongeveer 2.500 euro worden gevonden bij meestal particuliere verkopers.

FAQ

Hoe populair is de Ford Cougar in Nederland tot op heden?
Over het algemeen was de vraag nogal bescheiden: er werden slechts iets meer dan 200.000 Ford Cougars gebouwd. Op de Nederlandse wegen speelt het voertuig bijna geen rol meer.
Is er een opvolger voor de Ford Cougar?
Door de geringe vraag werd de productie van de Ford Cougar ook snel beëindigd. Deze werd al in 2002 stopgezet zonder opvolger, en de verkoop werd alleen in Canada voortgezet tot 2004.

Beoordelingen voor Ford Cougar

12 Beoordelingen

4,2