Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-mondeo-turnier-front

Ford Mondeo

1 / 3
ford-mondeo-turnier-front
ford-mondeo-turnier-back
ford-mondeo-turnier-side

Sterke punten

  • Gebalanceerd rijgedrag
  • Veel binnenruimte
  • Laatste generatie ook als hybride

Zwakke punten

  • Traag infotainmentsysteem
  • Gedateerd interieurdesign
  • Als hybride is er minder bagageruimte

Ford Mondeo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Mondeo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Mondeo: een wereldauto

De naam ‘Mondeo’ zegt het al: Ford wilde een auto bouwen die heel de wereld aantrekkelijk vond. Dat deed het ook vijf generaties lang, tot die wereld in 2022 besliste dat traditionele stationwagons en sedans uit de tijd waren. De vijfde generatie, die van 2015 tot 2022 geproduceerd werd, blijft daardoor de laatste Mondeo op de Europese markt. Lees meer

Interesse in een Ford Mondeo

Ford Mondeo occasions
Ford Mondeo dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het formaat, comfort en de ruimte van een premium sedan voor een lagere prijs.
  • Ook verkrijgbaar als luxueuze Vignale-versie met gekoelde stoelen en een verwarmd stuurwiel.
  • Naast comfortabel ook dynamisch, want sportiviteit zit in het DNA van Ford.
  • Verkrijgbaar met krachtige motoren, als ST-line extra sportief dankzij verstevigde wielophanging.
  • De Mondeo Hybrid is extra zuinig: dit is een zelfopladende hybride versie die stroom terugwint tijdens uitrollen en remmen.
  • Geleverd met keuze uit drie koetswerkvarianten: als vijfdeurs sedan, als vierdeurs sedan en als stationwagon.

Ford Mondeo generaties

De eerste generatie Ford Mondeo kwam op de Europese markt in maart 1993. Deze auto verving de Ford Sierra in de Europese line-up van Ford. Er zijn verschillende generaties van de Ford Mondeo geproduceerd. Hieronder een overzicht van de generaties. De productie van de vijfde generatie Mondeo werd op 4 april 2022 beëindigd in het Spaanse Valencia.

  • Mondeo eerste generatie (1993-1996)
  • Mondeo tweede generatie (1996-2000)
  • Mondeo derde generatie (2000-2007)
  • Mondeo vierde generatie (2007-2015)
  • Mondeo vijfde generatie (2015-2022)

De eerste tot vierde generatie Ford Mondeo is al zo goed als uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen. Vooral de vijfde en tevens laatste generatie Mondeo is het populairst als occasion, helemaal met hybride aandrijflijn. In Nederland is in de laatste jaren alleen een Mondeo Wagon geleverd. De hatchback werd al eerder uit het gamma gehaald vanwege beperkte populariteit.

Technische gegevens

Motorisatie

De vijfde generatie Ford Mondeo Wagon is verreweg de populairste carrosserievorm van de Mondeo. Daarnaast is dit model ook geleverd als interessante hybride. Die aandrijflijn bestaat uit een elektromotor die de 2.0-liter Atkinson-benzinemotor ondersteunt. Een starter-generator zorgt voor het terugwinnen van remenergie om de batterij van 1,4 kWh bij te laden.

Net als de meeste full-hybrids kan de Mondeo Hybride gedurende korte tijd en over korte afstanden volledig elektrisch rijden. Het gemiddelde verbruik van de aandrijflijn komt uit 5,9l/100km (WLTP). Andere technologieën die het brandstofverbruik helpen verlagen is Fords Smartgauge-interface om het brandstof- en stroomverbruik te monitoren, de elektrische stuurbekrachtiging en een elektrisch aangedreven airco, waterpomp en rembekrachtiging. De hybride aandrijflijn levert een systeemvermogen van 140 kW (187 pk). Ford koppelt de HEV-aandrijflijn aan een continu variabele automatische transmissie (eCVT).

De Ford Mondeo is ook geleverd met andere aandrijflijnen, zoals een 1.5 TDCi diesel met een vermogen van 88 kW (120 pk) en met een 1.5 EcoBoost benzinemotor met een output van 118 kW (160 pk). Ook stond er een 2,0-liter EcoBlue-dieselmotor 110 kW (150 pk) en 370 Nm koppel op het menu. Deze dieselmotor had standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. Naar wens werd deze motor ook geleverd met een achttraps automaat met e-shifter.

Afmetingen

De Ford Mondeo werd door de autofabrikant gepositioneerd in het D-segment van de stationwagens en sedans, waar hij één van de ruimere alternatieven was. Met zijn lengte van 4,87 meter en breedte van 1,85 meter had hij in het E-segment kunnen acteren wanneer hij iets meer premium zou zijn geweest. Nu nam hij het op tegen concurrenten als de Skoda Superb en de Opel Insignia.

De ruime Ford Mondeo Wagon Hybride werd uitsluitend voor de Europese markt ontwikkeld. Deze uitvoering heeft een bagageruimte van 403 liter. Met een neergeklapte achterbank kan de ruimte worden vergroot tot 1.508 liter. Onder de laadvloer bevinden zich tevens opbergvakken voor kleinere spullen. Zonder hybride techniek meet de bagageruimte van de Mondeo Wagon 525 liter. De plaatsing van de accu neemt simpelweg wat kofferruimte weg.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ford Mondeo Wagon Hybrid (EU)
Marktintroductie 2014 tot 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,87 x 1,85 x 1,50 m
Wielbasis 2,85 m
Inhoud bagageruimte 403 tot 525 liter
Ledig gewicht 1.496 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.250 kg
Vermogen 105 kW (140 pk)
Koppel 173 Nm
Topsnelheid 187 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,2 sec
Tankinhoud 51 liter
Verbruik 5,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 127 g/km

Varianten

Je kon de vijfde generatie Mondeo bestellen met keuze uit drie carrosserievarianten: als sedan, vijfdeurs hatchback en als stationwagon, de ‘Wagon’. Er zijn verschillende uitvoeringen geleverd. De instapper was de Trend, gevolgd door de beter uitgeruste Titanium. De ST-Line goot een sportiever sausje over het model, terwijl de Vignale als topversie meer de kant van de premiummerken opging. We lichten de uitrusting van de Titanium, ST-Line en Vignale even toe.

Titanium
De Titanium is standaard al voorzien van onder meer SYNC 3, een 8-inch Touch&Swipe screen met navigatie, een audiosysteem met DAB+, dual zone automatische airco en Ford Keyless Entry met Power Startbutton. Ook verwarmbare sportstoelen, Active Noise Cancellation en Multi Colour Ambient Lighting zijn standaard. Dat geldt ook voor een elektrisch verwarmbare voorruit en het FordPass Connect modem.

ST-Line
De Mondeo Hybrid ST-Line heeft een sportieve Full Body Styling Kit, 18-inch lichtmetalen velgen, een unieke ST-Line grille en sportieve wielophanging. Daarnaast heeft de Wagon ST-Line een grote achterspoiler en zwarte dakrails. In het interieur vallen de zwarte dakhemel (Wagon), de ST-Line instaplijsten en sportpedalen op. Het met geperforeerd leder afgewerkte stuurwiel, de gedeeltelijk lederen bekleding en vloermatten zijn voorzien van opvallende rode ST-Line stiksels. Je geniet ook van 10-weg elektrisch verstelbare voorstoelen (bestuurdersstoel met memory), en de ‘dip-on reverse’ functie op de buitenspiegels.

Vignale
De Vignale vormt het topmodel. Deze variant heeft 10-weg elektrisch verstel-, verwarm- én koelbare Multi-Contour sportstoelen met elf individueel instelbare luchtkussens en massagefunctie. De auto heeft ook geperforeerde Vignale lederen bekleding in Charcoal Black of Cashmere Cream. Ook het instrumentenpaneel en de portierpanelen zijn bekleed met leder. Verder heeft de Ford Mondeo Vignale standaard een Sony 390W audiosysteem met twaalf luidsprekers (tien bij de Wagon), een achteruitrijcamera en adaptieve verlichting met Ford Dynamic LED koplampen. De Vignale is direct te herkennen aan de 18-inch velgen in Luster Nickel, het specifieke front en de chromen Vignale-details op de deuren, deurgrepen en de achterklep.

Prijzen

De Mondeo is niet meer nieuw verkrijgbaar bij Ford. Je bent dus aangewezen op de occasionmarkt wanneer je een exemplaar wilt aanschaffen. Daar vind je al Mondeo’s van de laatste generatie vanaf net geen 8.000 euro, al moet je er dan wel mee kunnen leven dat het om een vroeg exemplaar gaat met vaak al heel wat kilometers op de teller. Vaak gaat het ook om een dieselmotor. Wil je een jongere Mondeo occasion, dan moet je denken aan bedragen van 16.000 tot 35.000 euro. De hybride is doorgaans de duurste in aanschaf.

Design

Buitenkant

De vijfde generatie van de Ford Mondeo ziet er op het eerste gezicht uit als een doorgedreven facelift van nummer vier, maar het gaat wel degelijk om een gloednieuw model. De voorganger was namelijk succesvol met dank aan zijn moderne looks en Ford zag dan ook geen reden om te sterk af te wijken van het geslaagde recept. Dat bleek geen verkeerde keuze, want ook nu ziet de Mondeo er nog hedendaags uit met zijn slanke koplampen en uitgesproken dynamische lijnen. Hij draagt bovendien het familiegezicht van Ford, dat hier toch even goed tot zijn recht komt als op de Fiesta-hatchback of de Kuga-SUV.

Binnenkant

Binnenin toont de Mondeo zijn leeftijd wat meer, niet alleen op vlak van design maar ook qua materiaalgebruik. Het ontwerp straalt bovendien weinig dynamiek uit met zijn glooiende vormen, al zit het qua ergonomie wel goed in elkaar. Zo maakt de Mondeo nog veelvuldig gebruik van fysieke toetsen in de plaats van aanraakgevoelige bedieningselementen. Het enige touchscreen, het infotainmentscherm, zit qua gebruiksgemak wel goed in elkaar maar laat te wensen over qua snelheid.

Veiligheid

Dat de Mondeo zo lang op de markt geweest is, betekent ook dat de auto door de jaren heen flink geëvolueerd is op vlak van veiligheid. Zo haalde het model al vijf sterren bij zijn lancering in 2015, maar werd het na zijn laatste facelift in 2019 nog eens naar de EuroNCAP gestuurd voor botsproeven. Daar haalde de Mondeo opnieuw vijf van de vijf sterren, ondanks het feit dat de richtlijnen van de Europese instantie aanzienlijk strenger waren geworden. Die score dankte de Mondeo aan de standaard aanwezigheid van onder andere een knie-airbag, een noodremassistent, een actieve rijstrookassistent en cruise control.

Alternatieven

De Ford Mondeo maakt als sedan en stationwagon deel uit van een uitstervend ras, wat verklaart dat het model in 2022 uit productie gehaald werd zonder opvolger. Zijn laatste grote concurrenten waren de Opel Insignia, de Skoda Superb, de Volkswagen Passat en de Mazda 6. Die zijn momenteel wel nog verkrijgbaar, maar op de occasionmarkt vraagt men er vergelijkbare prijzen voor als voor een jong gebruikte Mondeo.

FAQ

Biedt de Ford Mondeo minder kofferruimte als Hybrid?
Als je de Ford Mondeo als Hybrid bestelt, moet je naar gelang de versie ongeveer 125 liter kofferruimte inboeten. Dat ligt aan de plaatsing van de accu net onder de koffervloer. Zo houdt de Wagon nog ongeveer 400 liter over, ten opzichte van de gewoonlijke 525 liter. Als sedan was de Mondeo enkel met de hybride aandrijflijn verkrijgbaar, en daar kreeg je 383 liter kofferruimte.
Wat betekent ‘Mondeo’?
De naam ‘Mondeo’ is afgeleid van het Latijnse woord ‘Mondus’, of ‘wereld’. Bij de ontwikkeling van de eerste generatie Mondeo wilde Ford namelijk een auto maken die over de hele wereld populair zou zijn, en dat lukte ook vijf generaties lang.

Beoordelingen voor Ford Mondeo

310 Beoordelingen

4,4