Ford Windstar : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Windstar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford Windstar
-
Ford Windstar USA Ford USA Windstar 3.8 V6 SE Youngtimer
€ 3.950,-- 239.666 km
- 03/2004
- 127 kW (173 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
12,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
308 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1951 NC VELSEN-NOORD -
Ford Windstar ford taurus
€ 2.500,-- 268.000 km
- 02/1998
- 130 kW (177 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
11,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-7025Ak halle
Interesse in een Ford Windstar
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Het Ford Aerostar gedoopte model werd in Noord-Amerika een succes vanwege zijn praktische afmetingen en tegelijkertijd goed bruikbare plaatsaanbod. Tot midden jaren ’90 werd hij in relatief kleine aantallen ook aan Europa uitgeleverd. Voordat de fabrikant later met modelseries zoals de Ford C-Max of de Ford S-Max MPV-alternatieven van verschillende afmetingen uit eigen Europese productie aanbood, waren de Amerikaanse MPV’s de enige zelf ontwikkelde voertuigen van Ford in deze klasse. De midden jaren ’90 in de collectie opgenomen Ford Galaxy was daarentegen geen geheel eigen Ford-product. De eerste generatie van het model was namelijk nog op de techniek van zustermodellen van Volkswagen gebaseerd. Als opvolger van de Ford Aerostar brachten de Amerikanen vervolgens vanaf eind jaren ’90 de eveneens voornamelijk voor de VS en Canada ontworpen Ford Windstar in Europa op de markt.
De Ford Windstar wordt ontworpen als gezins-MPV
De eerste generatie van de Ford Windstar werd van 1995 tot 1998 aanvankelijk nog parallel aan de Ford Aerostar geproduceerd. Qua vormgeving had de Ford Windstar elementen van de voorganger overgenomen, maar vanwege zijn wigvormige voorkant oogde hij echter niet meer zo hoekig als de Aerostar, die nog de typische Amerikaanse MPV-vormen had. Het uiterlijk van de Ford Windstar demonstreerde hiermee ook de overgang van bestelbus naar gezinsvoertuig, waarvan naast een groot interieur ook een hoogwaardiger design verwacht werd. De Ford Windstar van de eerste generatie werd aangeboden in twee benzineversies met V6-motoren met een cilinderinhoud van 3,0 en 3,8 liter.
De tweede generatie van de Ford Windstar komt in 1998 op de markt
Grote glazen oppervlakken, zijdelingse schuifdeuren en tot wel drie zitbanken: deze karakteristieke eigenschappen van de modelserie bleven ook behouden bij de nieuwe generatie van de Ford Windstar die in 1998 gepresenteerd werd. De radiateur en de vormgeving van de achterkant van de MPV werden in de tweede generatie van de Ford Windstar slechts licht gemodificeerd. Ook aan de afmetingen veranderden de ingenieurs nauwelijks iets: terwijl de generatiewisseling van Ford Aerostar naar Windstar in 1995 duidelijk te herkennen was vanwege een groei in de lengte van bijna zestig centimeter, had de tweede Windstar-generatie met een lengte van 5,10 meter bijna dezelfde afmetingen als de eerste generatie. De productie van de Ford Windstar werd in 2003 beëindigd.