Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
honda-banner-l-01.jpg

Honda cabrio

Honda cabrio

Honda staat bekend als een merk dat degelijkheid en betrouwbaarheid weet te combineren met aansprekende rijeigenschappen en een vaak ook mooi en/of gedurfd design. In het Honda cabrio-model S2000 komen al deze aspecten samen, maar er zijn ook nog andere Honda cabrio-modellen. De Honda CRX Del Sol bijvoorbeeld. Lees meer

Highlights van Honda cabrio

  • Honda cabrio-modellen scoren goed op het gebied van betrouwbaarheid, net als de reguliere Honda-modellen
  • Honda staat bekend om zijn doorgaans aansprekende rijeigenschappen
  • Honda cabrio-modellen zijn relatief zeldzaam, maar zonder heel duur te zijn

Welke Honda cabrio zijn leverbaar?

Honda heeft niet veel cabrio-modellen geproduceerd, maar ze zijn er wel degelijk. Het bekendste voorbeeld is de Honda S2000, een auto die al vanaf het begin geliefd is bij een brede groep autoliefhebbers. Veruit de meeste Honda cabrio-modellen die in Nederland te koop staan, betreft een Honda S2000. Ook de Honda CRX Del Sol is relatief veel te vinden, al wordt het aanbod de laatste jaren snel schaars. De CRX Del Sol is echter meer een targa dan een echte cabrio. Als je targa’s meerekent, komt ook de inmiddels legendarische Honda NSX in beeld. Overige Honda cabrio-modellen zijn er niet veel. Er is wel sprake van een aantal inmiddels klassieke Honda cabrio-modellen, zoals de S800 Roadster. Verder gaat het vooral om reguliere modellen waar derde partijen in de loop der jaren een cabrio-variant van hebben aangeboden. De belangrijkste Honda cabrio-modellen zijn daarmee de:

Modellen en uitvoeringen Honda cabrio

Honda heeft in de loop der jaren een aantal opvallende cabrioletmodellen op de markt gebracht die rijplezier en stijl combineren. Een van de meest iconische Honda cabrio’s is de Honda S2000. De Honda S2000 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1999 en werd geproduceerd tot 2009. Het was een sportwagen met achterwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. De exacte specificaties verschillen enigszins per werelddeel. Zo had de Honda S2000 aanvankelijk altijd een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met VTEC-technologie. Na de update van 2004 werd deze in Amerika en Japan vervangen door een 2,2-liter versie. Het vermogen van de Honda S2000 bedraagt, afhankelijk van bouwjaar en markt, 241 tot 250 pk. De Honda S2000 onderscheidde zich door zijn uitstekende balans en responsieve besturing. Hij had ook een stijlvolle softtop die eenvoudig kon worden neergeklapt om te genieten van open rijden. De Honda S2000 werd geprezen om zijn prestaties en wordt nog steeds gewaardeerd door autoliefhebbers over de hele wereld.

Als targa-modellen ook als cabrio meetellen, dan mag de Honda CRX Del Sol niet in dit overzicht ontbreken. De Honda CRX Del Sol werd geproduceerd tussen 1992 en 1997. De Honda CRX Del Sol was een compacte tweepersoons cabrio met een verwijderbaar targadak. Dat betekende dat bestuurders konden genieten van open rijden zonder de volledige kap weg te halen. Alleen het deel van het dak recht boven de inzittenden werd verwijderd. Hoewel de Honda CRX Del Sol niet zo krachtig was als de S2000, bood hij nog steeds veel rijplezier. Ook is het model in de loop der jaren populair gebleken onder tuners. Daardoor kan het tegenwoordig lastig zijn een exemplaar in originele staat te vinden.

Ook de Honda NSX kende een variant met targa-dak. De Honda NSX is een inmiddels legendarische supercar die in 1990 werd geïntroduceerd. Het was een high-performance sportwagen met een krachtige V6-motor en voor die tijd geavanceerde technologieën. Hoewel Honda zelf geen ‘echte’ cabrio-variant van de Honda NSX leverde, is er wel sprake van speciale cabrio-versies van derde partijen.

Naast deze modellen heeft Honda ook enkele andere cabriolet-opties aangeboden, zij het in beperktere aantallen. Een voorbeeld hiervan is de Honda Beat, een kleine roadster die in de jaren negentig in Japan werd geproduceerd. De Beat had een 660 cc driecilindermotor en was compact en wendbaar. Het model viel in de populaire kei car klasse en is mede daarom nooit buiten Japan geleverd. Via grijze import zijn echter toch wel exemplaren in Europa terechtgekomen. Het opvolgende model was de Honda S660. Beide modellen zijn dan weer een soort moderne versie van de Honda S600 uit de jaren zestig, die op zijn beurt de Honda S500 opvolgde.

Hoeveel kost een cabrio van Honda?

Nieuwprijzen

De Honda S2000 werd ook officieel in Nederland geleverd, tijdens de gehele productieperiode van 1999 tot en met 2009. De vanafprijs varieerde in deze periode tussen de net geen 48.000 en ruim 55.000 euro. Kijken we ook naar de Honda cabrio-modellen met targa-dak, dan is in de jaren negentig ook de Honda CRX Del Sol geleverd. Dat model was te koop vanaf een kleine 26.000 euro, met een vanafprijs die opliep tot ruim 32.000 euro voor de meest luxe uitvoering. Aan de andere kant van het spectrum staat de van 1991 tot en met 2005 geleverde Honda NSX. Deze supersportwagen had in die periode een vanafprijs die varieerde tussen de grofweg 118.000 en 139.000 euro.

Prijzen voor occasions

Het Honda cabrio occasion aanbod bestaat voornamelijk uit de Honda S2000. Deze open sportwagen is tegenwoordig te vinden voor prijzen vanaf 24.500 euro. De prijzen kunnen oplopen tot zo’n 50.000 euro. Mits goed onderhouden is de Honda S2000 in de loop der jaren dus een behoorlijk waardevaste auto gebleken. De leeftijd van het exemplaar speelt voor de prijs geen heel grote rol, wel het aantal kilometers en de (technische) staat van de auto. Wil je voordelig open rijden en is een targa-dak voldoende? Dan is de Honda CRX Del Sol een interessante optie. (Goede) exemplaren zijn schaars aan het worden, maar tegelijkertijd nog steeds te vinden voor prijzen van zo’n 3.500 tot 8.000 euro voor een echt mooi exemplaar. De Honda NSX is tegenwoordig een zodanig zeldzame auto dat het geven van een goede prijsindicatie lastig is. Reken op bedragen die kunnen oplopen tot boven de 100.000 euro, want de sportwagen heeft inmiddels een legendarische status bereikt. Voor overige Honda cabrio-modellen, die inmiddels allemaal de klassiekerleeftijd hebben bereikt, geldt eveneens dat het aanbod te beperkt is voor een goede prijsindicatie. In zeer algemene zin kan worden gesteld dat de prijs van deze modellen niet vaak de 20.000 euro overschrijdt, met uitzondering van een mooie Honda S800 Roadster.

FAQ

Wat kost een Honda cabrio?
De prijs van een Honda cabrio verschilt sterk per model. Een Honda S2000 is te vinden voor grofweg 25.000 tot 50.000 euro, terwijl een Honda CRX Del Sol al voor ca. 3.500 euro van jou kan zijn. Daarentegen heeft de beroemde Honda NSX nooit echt in waarde ingeleverd, waardoor je er meestal zelfs meer dan de oorspronkelijke nieuwprijs van ruim 120.000 euro voor kwijt bent.
Is een Honda cabrio betrouwbaar?
Ja, Honda is een merk dat doorgaans goed scoort in betrouwbaarheidsonderzoeken. Ervan uitgaande dat het onderhoud altijd goed is uitgevoerd, heb je met een Honda cabrio dus een betrouwbare cabrio in handen. Wel zijn Honda cabrio-modellen vaak sportieve auto’s. Controleer dan extra goed de onderhoudshistorie.
Wat voor motor heeft een Honda cabrio?
Wat voor motor een Honda cabrio heeft verschilt per model. De Honda S2000 had bijvoorbeeld een 2,0-liter (of later ook 2,2-liter) viercilinder, terwijl verre voorganger S800 een viercilinder had met slechts 791 cc inhoud. Supersportwagen Honda NSX had juist een grote 3,0-liter en later 3,2-liter V6-motor.

Meer links