Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
honda-banner-l-01.jpg

Honda 2014

Honda 2014

Op de Europese automarkt speelt Honda een bijrol, maar met 4 miljoen geproduceerde auto’s per jaar behoort het Japanse merk nog altijd tot de top 10 grootste automerken. Dat is meer dan BMW, Nissan en Renault. Het jaar 2014 markeerde de eerste serieuze scheuren in het Europese succes van Honda. Lees meer.

Highlights van Honda 2014

  • Honda kijkt terug op een topjaar, met dubbele winstcijfers
  • Honda CR-Z verdwijnt uit Nederlandse prijslijsten
  • Honda presenteert nieuwe Civic Type-R
  • Honda weet keer-op-keer het nieuws te halen met bloedstollende NSX
  • Japanse merk moet stevig snijden in Europese productie
  • Airbagproblemen (Takata) raakt ook Honda: 1 miljoen auto’s terug naar fabriek
  • Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Honda CR-V dankzij facelift
  • Honda presenteert FCV op waterstof

Welke modellen leverde Honda rond het jaar 2014?

In 1963 zette Honda voor het eerst een stevige voet aan Europese wal door in het Belgische Aalst een fabriek te openen. Sterker, dit was de eerste productiefaciliteit buiten Japan. Dat jaar markeert ook het startsein als autofabrikant. Want jawel, tot begin jaren 60 stond Honda enkel en alleen te boek als motorfietsfabrikant. De grootste ter wereld welteverstaan. Naast de thuismarkt was Europa dus de bakermat van Honda’s succes op vier wielen. Ook de VS was en belangrijke markt, en is dat nog steeds. In de jaren 70, 80 en 90 floreerde Honda daar met modellen als de Civic, Prelude, Quint, Accord en CR-X. Ook in de Formule 1 en andere takken van de motorsport deed het merk uiterst goede zaken. Honda’s imago verstevigde hierdoor en begon synoniem te staan voor het bieden van ongekende betrouwbaarheid. ‘Niet kapot te krijgen’ is nog steeds een veelgehoorde reactie van menig (voormalig) Honda-rijder.

Tot de grote spelers behoorde Honda echter nooit in Nederland, ook niet in de rest van Europa. Tussen medio jaren 80 en medio jaren 90 verkocht het jaarlijks zo’n 10.000 auto in ons land, een fractie van het aantal van de bestverkopende merken als Volkswagen, Opel en Ford (die stuk voor stuk aantal boven de 50.000, soms 60.000 exemplaren per jaar noteerden). Topjaar voor Honda in Nederland was 1986, met ruim 14.000 verkochte exemplaren. Dit was vooral te danken aan de eerdergenoemde Civic en Accord.

Vanaf midden jaren 90 toonden de verkopen van Honda een duikvlucht, om vanaf het aanbreken van het nieuwe millennium te halveren van wat het ooit was geweest. Tussen 2008 en 2009 leefde Honda nog even op in Nederland dankzij de milieubewuste Civic Hybrid en Insight.

Tegen de tijd dat het jaar 2014 was aangebroken, wist Honda jaarlijks in Nederland nog maar nipt 2.000 nieuwe auto’s te registeren. Vertrouwde modellen als de Honda Civic en Accord moesten de eer van het merk hooghouden. En hoewel dit feitelijk prima auto’s waren, was het eigenlijk een proberen tegen beter in. Zelfs de langverwachte terugkeer van de iconische en veelbelovende sportauto Honda NSX kon het tij niet keren. Een extra poging is gedaan met een nieuwe Civic Type-R. Alles werd uit de kast getrokken om het imago van Honda met dit soort (snelle) smaakmakers op te poetsen. Verbluffende prestaties? Check. Indrukwekkende looks? Check. Aantrekkelijke prijs/prestatie-verhouding? Check. De meeste hokjes werden afgevinkt; toch ging het bergafwaarts voor Honda in Europa. Hoe heeft het zover kunnen komen?!

De reden dat Honda’s populariteit sinds 2014 in Europa tanende is, heeft naar verluidt veel van doen met de look and feel van zijn (nieuwe) modellen. Lange tijd wist Honda met een conservatieve designstijl de handen van de Europese autokopers op elkaar te krijgen. Maar smaken van autokopers veranderen nu eenmaal en Honda veranderde niet (op tijd) mee. En op het moment dat Honda eindelijk wakker werd, sloeg het qua design een beetje door. De Civic van 2014, die nogal smaakgevoelig is gestileerd, is hier een perfect voorbeeld van. Het gevolg: Honda kwijnde nog verder weg in Europa. Tel hierbij op dat er al een streep was gehaald door de Europese avonturen van de Accord en CR-Z en het valt te begrijpen dat Honda nog weinig om het lijf had om een vuist te maken tegen de toegenomen, felle concurrentie. Menig auto-expert had de teloorgang van Honda op het Europese continent al aan zien komen. Dit terwijl het Honda op mondiaal niveau voor de wind ging (en gaat). Momenteel staat het met een jaarlijkse verkoop van 4 miljoen voertuigen op plek 7 van grootste autobouwers.

Een andere reden waarom Honda het zwaar heeft in Europa is dat de koperwens zich heeft verplaatst van traditionele modellen naar dat van de SUV en cross-over. Je zou denken dat de Honda CR-V prima in dit plaatje past, ware het niet dat de bestaande én toenemende concurrentie simpelweg nóg beter aansluit op de kopersbehoefte. Idem dito wat betreft de Jazz, Honda’s meest compacte hatchback. Prima auto, maar die in het felbevochten B-segment – helaas – niet verder kwam dan een achtergrondrol. Het gevolg: Honda verkocht in 2023 nog geen 900 nieuwe auto’s in ons land en iets meer dan 10.000 stuks in heel Europa. Een dieptepunt. Treurig, maar waar, waardoor je je kan afvragen of Honda nog een toekomst heeft hier. Zelf denkt Honda van wel, afgaande op de aankondiging van een heus EV-offensief voor Europa, genaamd 0-serie. Vanaf 2026 zouden we het een en ander kunnen verwachten.

De volgende Honda-modellen waren verkrijgbaar rond het jaar 2014:

Occasionprijzen voor Honda rond bouwjaar 2014

De Jazz is Honda’s compacte hatchback die uitkomt in het B-segment. Met een nieuwprijs van zo’n 15.000 tot 20.000 euro had je met de Honda Jazz destijds al een goede deal te pakken, tegenwoordig koop je een exemplaar van bouwjaar 2014 voor rond de 7.000 euro. Hieruit valt op te maken dat het met de waardevastheid wel snor zit. Menig B-segment uit die jaren noteert een (veel) lagere occasionprijs. Iets dat te maken zou kunnen hebben met het feit dat de Honda Jazz van meerdere walletjes eet. De compacte Honda is namelijk half hatchback, half MPV. De instap en zitpositie is een stukje hoger dan bij een Ford Fiësta en Peugeot 208, maar qua formaat is de Jazz vergelijkbaar. Veel auto voor je geld dus.

De Civic is Honda’s meest iconische model in Europa (en wellicht ook daarbuiten). Al sinds 1972 is deze compacte middenklasser still going strong. Op onze wegen is de Honda Civic weliswaar een zeldzaamheid geworden, op Autoscout24 staan er nog voldoende exemplaren te koop. Vanaf 8.000 euro worden ze aangeboden in een nette staat en met relatief weinig kilometer. Absoluut een kandidaat als je een keer wat anders wilt dan de gevestigde orde. Bovendien staat de Civic te boek als zeer betrouwbaar en is hij gezegend met dynamische rijeigenschappen.

Vinden we de Civic al een zeldzaamheid worden, dan is de Accord inmiddels zowaar een unicum. In 2014 gaf Honda in Europa de brui aan zijn ‘golden oldie’ van de jaren 80 en 90. Dit heeft ervoor gezorgd dat er op Autoscout24 geen enkel exemplaar te vinden is van bouwjaar 2014. Pas als je start met zoeken vanaf bouwjaar 2010 duiken er enkele Accords op. Niet meer dan vijf stuks om precies te zijn. Elders in de wereld is de Accord overigens nog steeds te koop, dus mocht je er eentje willen, dan adviseren we het zoekgebied te vergroten.
De Honda CR-Z (Compact Renaissance Zero) is de compacte hybride-sportcoupé die in 2010 werd gepresenteerd en in datzelfde jaar werd verkozen tot ‘Auto van het Jaar’ in Japan. De Honda CR-Z is dan ook een bijzondere auto om te zien. Hij is Kort, maar met een krachtige look en bedeeld met een levendig rijkarakter, en dat allemaal in combinatie met zuinige hybridetechniek. Een model met een uniek concept dat tegenwoordig als occasion te koop is vanaf 5.000 euro.

Het andere Honda-model dat met de letters CR begint, maar die qua auto haaks staat op dat van een coupé, is de CR-V. De CR-V is namelijk een middelgrote gezins-SUV. Ruim, comfortabel en praktisch. Wist je trouwens dat de Honda CR-V tot de grondleggers van het moderne SUV-segment gehoord? In zekere mate koop je dus een stukje autohistorie als je overgaat tot een van de occasions. Prijzen beginnen vanaf 12.000 euro voor een exemplaar uit 2014.

Honda is zeker vooruitstrevend. We noemden de CR-V al even als een van de pioniers van de moderne SUV. En wat te denken van de Honda Insight, samen met de Toyota Pruis en Civic Hybrid (ook een Honda!) dé grondleggers van de hybrideauto voor het grote publiek. De Insight stamt nog uit de tijd dat men dacht dat auto’s met een alternatieve aandrijflijn ook een futuristisch ontwerp moesten bevatten. Inmiddels is dat anders. Deze gedateerde gedachte maakt de Honda Insight wel tot een unieke verschijning. Wie met de Insight rijdt zoals -ie ontworpen is kan 1 op 25 halen. Niet slecht! En dat voor minder dan 5.000 euro als occasion.