Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
honda-insight-front

Honda Insight

1 / 3
honda-insight-front
honda-insight-side
honda-insight-back

Sterke punten

  • Zeer laag brandstofverbruik
  • Veilige besturing en goede remmen
  • Lage verontreinigende uitstoot

Zwakke punten

  • Matige duidelijkheid
  • Weinig hoofd- en beenruimte op de achterbank
  • Veel hard plastic in het interieur

Honda Insight : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Honda Insight, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Honda Insight: kleine hybride auto met groot besparingspotentieel

De Honda Insight was in 1999 één van 's werelds eerste hybride voertuigen en heeft een zeer laag brandstofverbruik en lage emissies. Tegelijkertijd biedt het model bevredigende rijprestaties en een behoorlijke hoeveelheid ruimte op de voorstoelen. Lees meer

Interesse in een Honda Insight

Honda Insight occasions
Honda Insight dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Relatief lage aankoopprijs.
  • Lage onderhoudskosten ook.
  • De accu heeft een garantie van 15 jaar.
  • Goede bouwkwaliteit.

Belangrijke gegevens

Motorisatie

Met een verbruik van slechts 3,4 liter per 100 kilometer was de Honda Insight van de eerste serie een van de zuinigste kleine auto's van zijn tijd en maakt daarbij gebruik van hybride technologie. Tijdens het remmen worden de ingebouwde accu's opgeladen en de zo opgewekte energie wordt tijdens het accelereren weer afgegeven aan de elektromotoren. Het model, dat werd gebouwd van 1999 tot 2006, is echter nooit officieel in Nederland verkocht.

In de tweede serie maakte de Insight de sprong naar de Nederlandse markt. Ondanks de grotere afmetingen van de auto verbruikt de 1,3-liter viercilinder dankzij de mild hybridetechnologie slechts 4,1 tot 4,4 liter benzine per 100 kilometer. Daarbij haalt de auto een snelweg-topsnelheid van 182 km/h en accelereert hij in 12,4 seconden naar 100 km/h.

Met een totaal vermogen van 98 pk en een koppel van 207 Newtonmeter heeft het model genoeg vermogen om gemakkelijk mee te zwemmen in het vloeiende verkeer. Tegelijkertijd verbruikt de Honda Insight aanzienlijk minder benzine dan de meeste concurrenten in zijn klasse.

Sinds 2019 biedt Honda de Insight in Japan en Noord-Amerika aan in een nieuwe versie. Met een totaal vermogen van 152 pk is het hybride voertuig aanzienlijk krachtiger dan de vorige versies en met minder dan 5 liter per 100 kilometer nog steeds zeer zuinig in brandstofverbruik.

Afmetingen

Modellen van de Honda Insight uit de eerste brouwserie behoren tot de categorie kleine auto's en hebben navenant hanteerbare voertuigafmetingen. Met een totale lengte van 3,95 meter is de eerste Insight maar liefst 45 centimeter korter dan de kleinste opvolger.

Zo bieden de compacte auto's van de tweede serie aanzienlijk meer binnenruimte. Vergeleken met de voorganger hebben deze modellen vijf zitplaatsen. Terwijl de hoofd- en beenruimte op de voorstoelen comfortabel is voor bestuurders tot 1,90 meter lang, kunnen alleen kleinere mensen achterin zitten. Tot een lichaamslengte van 1,75 meter bieden deze echter voldoende comfort om lange afstanden comfortabel af te leggen.

De kofferbakinhoud van 339 liter is helaas alleen acceptabel voor deze voertuigklasse. In de praktijk blijken de 70 centimeter hoge laaddrempel en de achterklep, die slechts tot een hoogte van 1,75 meter opent, wat onhandig.

De derde serie van de Honda Insight biedt de grootste ruimte in het modellengamma. Met een lengte van 4,67 meter is de versie die uitsluitend in Noord-Amerika en Japan wordt verkocht nog eens 28 centimeter langer dan zijn voorganger.

Gegevens en afmetingen Honda Insight (2e generatie)
Bouwperiode 2009 - 2014
Lengte, breedte, hoogte 4,4 m x 1,7 m x 1,4 m
Wielbasis 2,5 m
Inhoud kofferruimte 339 l
Leeggewicht 1.176 kg
Toelaatbaar totaal gewicht 1.650 kg
Cilinderinhoud 1.339 cm³
Koppel 207 Nm
Topsnelheid 182 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,4 s
Tankinhoud 40 l
Verbruik 4,1 - 4,4 l
CO2-uitstoot 96 - 101 g/km

Varianten

De eerste generatie Honda Insight werd in 1999 geïntroduceerd, maar nooit officieel in Nederland verkocht.

De tweede serie van de Honda Insight werd van 2009 tot 2014 aangeboden en kon ook in dit land als nieuwe auto worden besteld. Terwijl de modellen van de eerste generatie nog waren ontworpen als tweedeurs hatchbacks met slechts twee zitplaatsen, is de praktische bruikbaarheid van de opvolger van de compacte auto veel beter dankzij vijf deuren en evenveel zitplaatsen.

Sinds 2019 wordt een derde serie van de Honda Insight aangeboden in Noord-Amerika en Japan, maar is nog niet beschikbaar in Europa . Ook deze versie is ontworpen als vijfdeurs hybride voertuig en biedt de grootste hoeveelheid ruimte in het modellengamma.

Prijs

Voertuigen van de tweede serie werden in Nederland aangeboden voor catalogusprijzen tussen 19.990 euro en 28.600 euro. Optionele extra's verhoogden de aankoopprijs nog meer.

Tegenwoordig kost een Honda Insight occasion met een hoge kilometerstand zo’n 4.145 euro. Voor modellen met minder dan 100.000 kilometer variëren de prijzen van 9.750 tot 12.950 euro.

Design

Exterieur

De eerste serie van de Honda Insight, met zijn handzame afmetingen en slechts twee deuren, onderscheidt zich visueel duidelijk van de opvolgers. Vooral in het zijaanzicht vallen de bijna volledig afgedekte achterwielen erg op en geven de Insight een futuristische uitstraling, die in het achteraanzicht vakkundig wordt onderstreept door de enorme achterruit en de grote achterlichten.

In de tweede generatie is het ontwerp aangescherpt, maar de aerodynamische basisvorm blijft hetzelfde. Alleen de wielbekleding van de achterwielen werd in deze versie niet meer overgenomen. In ruil daarvoor is het radiatorrooster aan de voorzijde aanzienlijk vergroot. Bovendien is de grote glazen achterklep voorzien van een remlicht dat de twee achterlichten visueel met elkaar verbindt.

Voertuigen van de derde serie zijn gemakkelijk herkenbaar aan hun langere voertuigvorm met notchback. Visueel lijken deze modellen weinig op hun in serie geproduceerde voorgangers, maar ze maken indruk met hun sportieve, elegante carrosserievorm.

Interieur

Hoewel het interieur van de Honda Insight vrijwel uitsluitend bestaat uit harde kunststof oppervlakken met een matige visuele charme, presenteert zelfs de eerste modelserie zich met een digitale bestuurderscockpit.

De in Nederland verkochte modellen van de tweede serie bieden comfortabele bestuurders- en passagiersstoelen en een volledig digitale snelheidsmeter. Elektrische ramen, automatische airconditioning en een boordcomputer zijn ook standaard.

In de derde serie ziet de Insight er van binnen veel volwassener en minder speels uit. De Aluminium-look bekleding maakt de sfeer merkbaar losser, en het model is ook leverbaar met lederen stoelen. De brede middenconsole met geïntegreerd infotainmentsysteem is ook aanwezig.

honda-insight-interior

honda-insight-seats

Veiligheid

Met vijf van de vijf sterren in de Euro NCAP crashtest scoort de in Nederland verkochte versie van de Honda Insight zeer hoog op het gebied van veiligheid. Standaard ABS, een remassistent en diverse voor- en zij-airbags beschermen de inzittenden bij een ongeval. Extra bescherming wordt geboden door de speciaal ontworpen carrosserie met kreukelzones.

Op de voorstoelen kunnen de hoofdsteunen worden aangepast aan een lichaamslengte van maximaal 1,90 meter, achterin is de grens helaas 1,50 meter. Kinderzitjes kunnen echter heel goed op de achterste zitrij worden vastgezet.

Helaas is het zicht alleen bevredigend door het beperkte zicht naar achteren. Het zicht door de schuine achterklep biedt ook slechts een klein gezichtsveld, wat parkeren en achteruitrijden bemoeilijkt.

Alternatieven

De Toyota Prius is een van de sterkste concurrenten van de Honda Insight. Qua verbruik en ruimte liggen de twee op één lijn, maar de Insight is in Nederland veel makkelijker te vinden. De VW Lupo verbruikt even weinig brandstof als een 3-liter auto, maar biedt minder ruimte in het interieur en voor het laadvermogen. De Toyota Yaris Hybrid scoort ook met lage onderhoudskosten en een laag verbruik, maar biedt net als de Volkswagen beduidend minder ruimte. De Opel Ampera maakt ook gebruik van hybride technologie, maar is aanzienlijk groter dan zijn rivalen in deze klasse. Zijn eigen concurrent is de Honda Civic Hybrid. De Civic kan vooral overtuigen door zijn unieke concept in de klasse van de compacte auto's.

FAQ

Hoeveel kost een Honda Insight occasion momenteel?
Modellen in goede staat worden aangeboden tussen 4.145 euro en 12.950 euro.
Wanneer is de Honda Insight gebouwd?
De Honda Insight is al sinds 1999 in productie, maar werd alleen van 2009 tot 2014 in Nederland verkocht.
Hoeveel pk heeft een Honda Insight?
De in dit land verkrijgbare modellen leveren 98 pk.
Hoeveel brandstof verbruikt de Honda Insight?
In de tweede serie verbruikt de hybride auto volgens de fabrikant 4,1 tot 4,4 liter benzine per 100 kilometer. In de praktijk komt het brandstofverbruik uit op een reële 6,1 liter.

Beoordelingen voor Honda Insight

1 Beoordelingen

3,5