Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
honda-legend-front

Honda Legend

1 / 3
honda-legend-front
honda-legend-side
honda-legend-back

Sterke punten

  • Aantrekkelijke standaarduitrusting
  • Redelijke prijs
  • Hoge actieve en passieve veiligheid

Zwakke punten

  • Lange overbrengingsverhouding in de vijfde versnelling
  • Hoog brandstofverbruik
  • Nogal overbeladen cockpit

Honda Legend : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Honda Legend, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Honda Legend: Perfectie en luxe van de hogere middenklasse

De Honda Legend was 25 jaar lang als nieuwe auto in Nederland verkrijgbaar. Tussen 1985 en 2010 maakte de Japanse auto indruk met zijn overvloedige uitrusting, die in de basisprijs was inbegrepen. Het model bood innovatieve technologie, de nieuwste veiligheidsoplossingen en veel rijplezier. Lees meer

Interesse in een Honda Legend

Honda Legend occasions
Honda Legend dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer betrouwbaar
  • Goed afgestemd chassis met vierwielaandrijving
  • Veel moderne accessoires inbegrepen in de basisuitrusting
  • Lage aankoopprijs in vergelijking met de uitvoering
  • Hoog veiligheidsniveau dankzij talrijke standaard-assistentieprogramma's

Gegevens

Het voertuig werd gebouwd in vier generaties. De derde en vierde generatie kregen elk een facelift.

Motor

Toen de Honda Legend in 1985 in Nederland werd geïntroduceerd, kwam hij bij de dealers met twee 2,5-liter V6-motoren. De benzinemotoren leverden 110 kilowatt en 127 kilowatt (150 pk en 173 pk). Kort daarna ging de Honda Legend in productie als coupé met een 2,7-liter blok en 169 pk (124 kW).

In de tweede generatie vanaf 1990 groeide de cilinderinhoud van de vier- en tweedeursmodellen tot 3,2 liter. De motor leverde 205 pk (151 kW). In de derde generatie vanaf 1995 deed een V6-motor met 3,5 liter inhoud het werk. De krachtbron had aanvankelijk een vermogen van 151 kilowatt (205 pk), oplopend tot maar liefst 217 kilowatt (295 pk) vanaf 2005 in de laatste generatie. Na de laatste facelift in 2008 groeide de V6-motor weer naar 3,7 liter.

Reed de Honda aanvankelijk met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, sinds de tweede generatie is hij uitgerust met een automatische transmissie. In het begin waren er vier versnellingen, vanaf 2006 vijf. Sinds 2006 heeft de Japanse auto ook all-wheel drive, voorheen werd alleen de vooras aangedreven. Het trekvermogen is onlangs toegenomen tot 750 kilogram ongeremd en 1,6 ton geremd.

Afmetingen

Qua ruimte kon de Honda Legend zich meten met de hogere middenklasse en luxeklasse-modellen van Mercedes-Benz, BMW en Audi. Tussen 1985 en 2010 was de sedan 17,5 centimeter langer. Er was ruimte voor vijf personen in het vierdeursmodel. Tot 1995 bouwde Honda ook een tweedeurscoupé die ongeveer zeven centimeter korter was.

Hieronder volgen de afmetingen van het vierdeursmodel:

Bouwjaar 1985 – 2010
Lengte, breedte, hoogte 4,99 m x 1,85 m x 1,45 m
Wielbasis 2,80 m
Inhoud bagageruimte 452 l
Ledig gewicht 1.954 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.310 kg
Cilinderinhoud 3.664 cm³
Koppel 371 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,1 s
Tankinhoud 73 l
Verbruik 11,6 l / 100 km
CO²-uitstoot 269 g/km

Varianten

De Honda Legend was tussen 1985 en 1995 verkrijgbaar als tweedeurscoupé en vierdeurssedan. De achterkant van de coupé was wat opvallender, vooral bij de tweede generatie vanaf 1990. Voor het overige kwam de uitrusting overeen met die van de sedan. Vanaf de derde generatie, die in 1995 bij de dealers arriveerde, was alleen de sedan verkrijgbaar. Aangezien het basismodel al rijkelijk was uitgerust, zag Honda af van de productie van speciale modellen.

Prijs

De Honda Legend was altijd een relatief duur model. De sedan kost het equivalent van 29.945 euro tot 40.836 euro, de coupé het equivalent van maximaal 47.193 euro. De tweede generatie zag een sprong tot 59.854 euro voor de vierdeurs en tot 63.030 euro voor de tweedeurs. De prijs was redelijk gezien de uitrusting, maar Honda miste het betaalbare basismodel in vergelijking met de concurrentie. De prijzen voor het model van de derde generatie bleven stijgen. Omgerekend was er tot 63.250 euro nodig. De vierde generatie kostte aanvankelijk ongeveer 79.900 euro en na de laatste versie 84.400 euro.

De meeste Honda Legends occasions op de markt zijn van de eerste en tweede generatie en zijn dus voor het eerst geregistreerd vóór 1997. Afhankelijk van hun staat en kilometerstand kosten ze tussen de 3.000 en 10.000 euro. Sommige auto's hebben een schuifdak. Nieuwere occasions kosten meestal tot 18.000 euro.

Design

Exterieur

Het Japanse model is een elegante sedan. Het model kreeg regelmatig facelifts, maar slaagde er niet in om zijn reputatie van een beetje saai af te schudden. Een probleem dat het model deelt met de tweedeurscoupé. Daar staat tegenover dat Honda auto's veel functies standaard hebben die andere fabrikanten alleen tegen meerprijs aanbieden. Metallic lak of aluminiumvelgen waren inbegrepen in de basisprijs van het Japanse model. Een zonnedak was ook verkrijgbaar als optie.

Interieur

Het interieur is zeer ruim en biedt de inzittenden veel ruimte, althans in de sedan. Er zijn vier volwaardige stoelen, de middelste stoel achterin is meer een noodzitje. Het interieur van de Legend is ook zeer inclusief. Elektrische ramen voor en achter, centrale vergrendeling en airconditioning waren al standaard in de tweede generatie.

In de laatste generatie van de modelserie voegden de Japanners een achteruitrijcamera, een geluidssysteem van Bose, navigatie met kleurendisplay en een lederen interieur toe. Alle schakelaars zijn verlicht, de stoelen zijn elektrisch verstelbaar en sommige hebben een geheugenfunctie. De vele functies in de Honda Legend hadden één nadeel: de cockpit werd nogal verwarrend door de vele knoppen.

honda-legend-interior

honda-legend-seats

Veiligheid

De Honda Legend had vanaf de eerste generatie veel veiligheidsvoorzieningen aan boord als standaarduitrusting. Vanaf 2006 waren het PreCrash-systeem, Isofix op de buitenste achterstoelen, ABS, Brake Assist en een Emergency Brake Assist standaard. De vierwielaandrijving kan het vermogen naar de individuele achterwielen anders doseren, wat bijdraagt aan een betere stabiliteit in bochten. De auto heeft ook tractiecontrole, bochtverlichting en xenon koplampen.

In de Euro NCAP crashtest kreeg de Legend 2007 alle vijf sterren. De betrouwbaarheid van de auto is zeer hoog. Takata airbags zijn in het verleden problematisch geweest. Ze moesten drie keer worden teruggeroepen, waarbij veel modellen en merken betrokken waren. De Honda Legend wordt beschouwd als een onverwoestbare metgezel die met één motor en één koppeling bijna een miljoen kilometer kan afleggen.

Alternatieven

De Honda Accord behoort tot de middenklasse en wordt aangeboden als sedan, stationwagon en coupé. De auto werd geleverd in verschillende uitvoeringen. In Europa is er ook een sportversie. In andere regio's kan naast voorwielaandrijving ook vierwielaandrijving worden geleverd.

De Honda Legend moest het opnemen tegen geconcentreerde Duitse concurrentie, zoals de Mercedes-Benz S-Klasse, de 7-serie BMW en de Audi A8. Dankzij het hoge uitrustingsniveau blinkt de Honda Legend ook uit in vergelijking met zijn Duitse concurrenten. Omdat het model onopvallender lijkt, zijn Honda Legends ocassions goedkoper dan modellen van Mercedes, BMW en Audi. De modellen van Duitse autofabrikanten hebben echter voordelen wat betreft de motorkeuze en maken een sportievere rijstijl mogelijk.

De Jaguar XJ is een prestigieuze sedan die luxueus is uitgerust. De motor is krachtiger dan in de Legend, maar de ruimte is nogal krap. De Lexus LS is aanzienlijk duurder, maar biedt zeer goede rijeigenschappen en veel luxe. Als het om ruimte gaat, kijken Lexus-inzittenden jaloers naar de Honda.

De 6 Serie BMW heeft alles wat je van een BMW coupé mag verwachten: een goed afgestemd chassis, een krachtige motor en een fantastische afwerking. Achterin daarentegen is er weinig ruimte. De Jaguar XJS werd gebouwd tot 1996 en schittert door zijn extravagante design.

FAQ

Wat zijn de verschillen tussen de Coupé en de Sedan?
Het meest zichtbaar is dat de Coupé slechts twee deuren heeft. Hij is enkele centimeters korter, maar de uitrusting is identiek aan die van de Sedan. De productie van de Coupé werd in 1996 stopgezet. Op de markt voor tweedehands auto's is de versie populairder.
Voor wie is de Honda Legend geschikt?
Als je op zoek bent naar veel comfort gecombineerd met luxe voor een lage prijs, dan is de Honda Legend een goede keuze. Het voertuig heeft uitstekende veiligheidsvoorzieningen voor die tijd en maakt comfortabel reizen mogelijk. De Japanse auto slaat ook een goed figuur als gezinsauto dankzij de royale ruimte.