Hummer tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Het ontwerp: Van legervoertuig tot luxe Hummer


De Hummer modellen stammen af van de “Humvee”, een voor het Amerikaanse leger ontwikkeld militair voertuig. De Humvee werd sinds 1985 door autofabrikant AM General gebouwd. Zeven jaar nadat deze in productie werd genomen introduceerde AM General de eerste civiele Hummer. In 1999 stelde General Motors (GM) de naamrechten veilig en breidde daarna de collectie uit met de modellen Hummer H2 en H3. GM had het volgende in gedachten: als de prestige van de Hummer als terreinwagen gecombineerd zou worden met het comfort van moderne Sports Utility Vehicles (SUV) met een GM motor, heeft de Hummer potentie om uit te groeien tot cultauto.


Het begin: Hummer H1


De door AM General gebouwde civiele versie van de Hummer kwam in 1992 voor het eerst op de markt als gesloten terreinwagen en Pick-up met V8-motoren. Technisch gezien had de auto erg veel gemeen met het oorspronkelijke militaire model, maar het interieur werd aan de normale comforteisen van het burgerleven aangepast. Ondanks zijn omvang van 2,19 meter breed, 2,00 meter hoog en 4,68 meter lang werd de 3,6 ton wegende Hummer ook in de civiele uitvoering gezien als een auto die elk terrein aan kan. Een vierwielaandrijving, een klimvermogen van 72 graden en een stabiele spoorbreedte van 1,81 meter zorgden hiervoor. Als aandrijving konden klanten kiezen uit een 125 kW (170 pk) diesel, een 147 kW (200pk) Turbodiesel met een cilinderinhoud van 6,5 liter of een 5,7 liter benzinemotor. De benzinemotor werd echter alleen midden jaren ‘90 voor korte tijd aangeboden. Het topmodel Hummer was de Hummer 1 Alpha met 221 kW (300 pk) en een cilinderinhoud van 6,6 liter. Sinds de introductie van het tweede Hummer model H2 in 2003 kregen de Hummers uit de eerste serie de naam H1. De H1 werd tot 2006 geproduceerd.


De luxueuze: Hummer H2

De Hummer H2 was de eerste door GM ontwikkelde SUV, die in 2003 onder de merknaam Hummer op de markt gebracht werd. Wel werd hij nog steeds door AM General gebouwd. De carrosserie en de afmetingen van meer dan twee meter breed en hoog en een lengte van 4,82 meter sluiten bewust aan bij de Hummer H1. Een luxueus interieur en een motor van GM met een groot prestatievermogen moesten echter tegelijkertijd comfort en performance van de hogere klasse introduceren bij deze modelserie. Aangezien veel Amerikaanse klanten niet zo veel belangstelling hadden voor de dieselversie van de H1, werd de Hummer H2 alleen nog maar met een benzinemotor met een cilinderinhoud van 6 liter en een vermogen van 236 kW (321 pk) geproduceerd. In bouwjaar 2008 bood GM een compleet bewerkte serie aan van de Hummer H2 met een grotere 6,2 liter V8-motor met een automatische versnellingsbak met zes versnellingen en een vermogen van 293 kW (398 pk). De maximumsnelheid van de Hummer H2 lag op 160 km/u. De nieuwere modellen beschikten bovendien over een derde rij stoelen achterin de auto. Sinds bouwjaar 2005 werd de Hummer H2 ook als Sport Utility Truck (SUT) met open laadbak geleverd.


Het “kleintje”: Hummer H3


De kleinste Hummer kwam in 2006 in Duitsland op de markt onder de naam Hummer H3. Klein betekent in de Hummer-wereld: maar 1,98 meter breed en bijna 1,87 meter hoog bij een lengte van bijna 4,80 meter en een gewicht van 2,2 ton. Schakelen gebeurd bij deze Hummer H3 met een handschakeling met vijf versnellingen of een automatische versnellingsbak met vier versnellingen. Naast de V8-versie met een cilinderinhoud van 5,3 liter was de Hummer H3 er ook als vijfcilindermodel met een kleinere 3,7 liter motor. De uitrustingsvarianten heten Adventure, Base en Luxury. De Hummer Adventure was met zijn achterasdifferentieel met een stijgvermogen van 60 procent geschikt voor elk terrein. Hierbij kwam het 2,2 ton zware voertuig in 9,7 seconden tot een snelheid van 100 km/u en bereikte een maximum snelheid van 160 km/u. Het gecombineerde brandstofverbruik is volgens Hummer 13,9 liter (330 g/km CO2), hiermee is de H3 de zuinigste Hummer van allemaal. Net als bij Hummer H2 bood GM de H3 ook aan in een Pick-up versie, deze heette Hummer H3T. De H3 werd geproduceerd in de GM-fabrieken in Louisiana en Zuid-Afrika.

Mehr anzeigen