Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-banner-l-01.jpg

Hyundai busje

De busjes van Hyundai

Hyundai levert op dit moment geen bestelbusjes of busjes voor personenvervoer in Nederland. Voorheen wel, denk aan de H-1, H100, H200, H300 en H350. Het aanbod van occasions is helaas beperkt. Lees meer

Highlights van Hyundai busjes

Welke busjes van Hyundai zijn leverbaar?

Voor ondernemers is een Hyundai busje geen slechte investering, ook niet als occasion. De Zuid-Koreaanse autofabrikant brengt begin jaren negentig de H100 op de markt. Die wordt opgevolgd door de H150 en de H200, ook wel bekend als H-1. Die wordt vervolgens opgevolgd door de H300 en soms kun je ook nog wel een H350 tegenkomen.

  • Technisch heel betrouwbaar
  • Hyundai levert al enige jaren geen busjes meer
  • Geen groot verkoopsucces, daardoor niet heel veel aanbod van occasions

Modellen en uitvoeringen Hyundai busjes

Hyundai brengt in 1975 zijn eerste eigen model op de markt, de brave personenauto Pony. Rond die tijd produceert Hyundai nog busjes in licentie van en ook voor andere Aziatische merken, maar die exporteert de fabrikant niet naar Europa.

Pas halverwege de jaren negentig introduceert Hyundai de bestelbus H100 in Europa. Deze bestelbus is eigenlijk een variant van Mitsubishi, de toenmalige L300. De H100 wordt op de achterwielen aangedreven door een 2,5-liter liter dieselmotor, die tussen de voorstoelen is gemonteerd en gekoppeld is aan een automatische transmissie. Dit model blijkt technisch vrijwel onverwoestbaar. De H100 is er ook als chassis-cabine en is dan meestal voorzien van een open laadbak.

Hyundai H150

De Hyundai H150 verschijnt in 1997, dus al snel na de H100, en valt op door zijn guitige ronde koplampen in het gladde front. Hij doet denken aan de Toyota Hiace van destijds, maar is daarvan geen variant. Ook dit model is er als busje en als chassis-cabine – dus als basis voor een open laadbak of een andere opbouw. De Hyundai H150 is net als de H100 voorzien van een 2,5-liter dieselmotor die de achterwielen aandrijft. Er zijn echter ook versies met 2,4-liter benzinemotor. Deze Hyundai blijft tot in 2003 in productie.

H-1

Hyundai biedt sinds 1999 de H-1 aan. Deze compacte bus is er als bestelauto en als personenbus. Met hoog dak heeft de H-1 een laadvolume van 5,7 m3 en een laadvermogen van maximaal 1.240 kilogram. De Hyundai H-1 is voorzien van een 2,5 liter CRDi turbodieselmotor met een vermogen van 103 kW (140 pk). Deze viercilinder geeft de Hyundai H-1 een topsnelheid van ruim 160 km/u. Voorin kunnen drie personen naast elkaar plaatsnemen, heel handig in een bestelbus.

H200

De H-1 wordt begin deze eeuw opgevolgd door de Hyundai H200. Die blijft tot 2007 in productie. Ook deze op de achterwielen aangedreven Hyundai bus is er met een 2,4-liter benzinemotor – met een vermogen van 82 kW (111pk) – en met 2,5-liter diesels – met vermogens van 73 en 103 kW (99 en 140 pk). Er zijn bestellers en busjes met zitplaats voor zeven en negen personen. Nog wat cijfers: de H200 is ruim vijf meter lang en zijn topsnelheid is bijna 150 km/u.

H300

In 2008 introduceert Hyundai de H300. Deze Hyundai bus is er als gesloten bestelwagen met plaats voor drie personen naast elkaar, en met dubbele cabine met plaats voor zes inzittenden (twee rijen van drie). De laadruimte van de eerste is maar liefst 2,37 meter lang, de versie met dubbele cabine heeft een laadruimte van nog altijd 1,85 meter lengte. In beide varianten is de breedte van de laadruimte 1,62 meter en de hoogte 1,35 meter. De inhoud van de laadruimte van beide versies is daarmee 4,3 en 2,5 m3. Ook de H300 is weer voorzien van een 2,5-liter turbodieselmotor. In de H300 levert die motor 100 kW (136 pk) vermogen en maar liefst 343 Nm trekkracht. Deze bestelbus is standaard uitgerust met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak.

H350

Halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw is er al een Hyundai H350, maar dat is meer een vrachtauto. In 2014 introduceert Hyundai de nieuwe H350, een 3,5-tonner in vakjargon. Vanaf 2015 is die ook in Nederland leverbaar. Deze bestelbus is gedeeltelijk in Duitsland ontwikkeld en wordt in Turkije geproduceerd. Het is duidelijk zichtbaar dat Hyundai goed heeft gekeken naar de Europese marktleiders, want de H350 heeft een treffende gelijkenis met de Ford Transit en de Mercedes-Benz Sprinter. De Hyundai H350 wordt ook aangedreven door de 2,5-liter turbodieselmotor in twee vermogensvarianten, die de achterwielen aandrijft en waarvan de sterkste versie 100 kW (136 pk) levert. De Hyundai H350 is een grote bestelbus, met een lengte van 5,52 tot 6,20 meter en een breedte van 2,04 meter. Het leeggewicht is al 3,5 ton, dus een gewoon personenautorijbewijs is niet meer voldoende om met deze bus op pad te gaan.

Starex

Hyundai levert al enige jaren geen nieuwe busjes meer in Nederland. In Zuid-Korea en veel andere landen gebruikt de fabrikant echter al heel lang de naam Starex. De modellen die in Nederland H-1, H200 en H300 heten, noemt Hyundai in andere markten dus Starex.

Staria

In 2023 presenteert Hyundai de Staria, een hypermodern gevormde bus, die er zowel als personen- als bestelbus is. Opvallend is de slanke lichtbalk, de grote hoogte van de ruiten en de verticale achterlichtunits van deze bus, die er als 7- en als 9-zitter is. De bestelwagen heeft drie ofwel zes zitplaatsen. Aandrijving van de Staria verzorgt een 2,2-liter CRDi-turbodieselmotor. Vooralsnog géén elektrische aandrijflijnen dus.

Hoeveel kost een busje van Hyundai?

Nieuwprijzen

Zoals gezegd biedt Hyundai al enige jaren geen busjes – bestel- noch personenbusjes – meer aan. Als je een Hyundai-busje wilt rijden, dan moet je bij de occasions zoeken.

Prijzen voor occasions

Er zijn sowieso niet heel veel occasions meer van de busjes van Hyundai, mede doordat ze sowieso niet veel zijn verkocht in Nederland, maar ook doordat Hyundai hier al enige jaren geen nieuwe busjes meer aanbiedt.

Van de Hyundai H200 kun je nog wel wat occasions vinden voor prijzen vanaf 2.000 euro. Maar dan kom je uit op exemplaren van zo’n 18 jaar oud. Voor minimaal het dubbele maak je kans op een versie met dubbele cabine en zes zitplaatsen. Een enkeling heeft minder dan 100.000 kilometer gereden, maar de meeste hebben minstens het dubbele op de teller. Een buitenkansje voor de liefhebber is een tot camper omgebouwd exemplaar, voor een kleine 7.000 euro. Maar die is wel twintig jaar oud.

Prijzen voor occasions van de Hyundai H300 beginnen ook rond de 2.000 euro, maar dan moet je wel rekening houden met motorproblemen en hoge kilometerstanden. De jongste exemplaren in het occasionaanbod zijn al tien jaar oud en worden aangeboden voor 10.000 tot 13.000 euro – die laatste met dubbele cabine.

Een zeldzame Hyundai H350 met relatief weinig kilometers doet al gauw 18.000 euro, maar dan heb je wel een lange, hoge variant.

De Hyundai H-1 is er in de gedaante van de H200 uit 2004 al voor minder dan duizend euro. In de gedaante van de H300 moet je rekenen op zo’n 2.000 euro. Er zijn voor ongeveer 8.000 euro ook tot camper omgebouwde versies te vinden. Ook hier geldt: reken op hoge kilometerstanden.

Een verdwaalde Hyundai Starex-occasion uit 2016 kost je al ruim 18.000 euro. En de (nog) niet in Nederland nieuw verkrijgbare Hyundai Staria kun je op AutoScout24 vinden voor prijzen tussen de 35.000 en 40.000 euro.

FAQ

Hoeveel fabrieksgarantie biedt Hyundai?
Hyundai geeft op nieuwe Hyundai-auto’s 5 jaar garantie. Maar aangezien Hyundai al langer geen nieuwe bestel- en personenbusjes meer levert, kun je met de occasions van die modellen geen aanspraak maken op fabrieksgarantie.
Waar komt het merk Hyundai vandaan?
De oprichter van Hyundai, Chung Ju-yung, is in 1913 geboren in Asan, een plaats zo'n vijftig kilometer ten zuiden van Seoul, in wat nu Zuid-Korea is.
Zijn bestelbusjes van Hyundai betrouwbaar?
Hyundai scoort steevast hoog in de lijsten als het gaat om betrouwbaarheid. Maar je moet er wel rekening mee houden dat de bestelwagens van Hyundai wellicht een zwaar leven hebben gehad en al op leeftijd beginnen te raken.