Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-galloper-side

Hyundai Galloper

1 / 3
hyundai-galloper-side
hyundai-galloper-front
hyundai-galloper-back

Sterke punten

  • Veel standaard functies
  • Robuuste carrosserie
  • Veel ruimte

Zwakke punten

  • Hoge uitlaatgassen
  • Weinig opbergmogelijkheden
  • Lange remweg

Hyundai Galloper : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai Galloper, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Galloper: Terreinauto voor meer dan alleen outdoor activiteiten

De Hyundai Galloper is een terreinwagen die een doorontwikkeling is van de Mitsubishi Pajero. Deze SUV, gebouwd tussen 1991 en 2003, biedt veel terreincapaciteiten en een goede vering. Het model is nu alleen nog te vinden op de occasionmarkt. Lees meer

Interesse in een Hyundai Galloper

Hyundai Galloper occasions
Hyundai Galloper dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Zeer robuuste terreinwagen voor elke ondergrond.
  • Maximale grip door inschakelbare vierwielaandrijving.
  • Goede bodembescherming voorkomt schade tijdens veeleisende ritten.

Gegevens

Motoren

De Hyundai Galloper is leverbaar in twee generaties, waarbij alleen de tweede generatie in Europa is verkocht. In 1991 verwierf Hyundai de licentie voor de Japanse Mitsubishi Pajero en gebruikte die om de meest betaalbare terreinwagen op de toenmalige Aziatische markt te produceren.

De eerste generatie werd gebouwd en verkocht van 1991 tot 1997. Het was een SUV met een 3l motor (141 pk) en zes cilinders. De motor van de Galloper is zeer krachtig en grotendeels rustig. De uitgebalanceerde vering en demping strijken ook grotere oneffenheden glad. Het rijgeluid is altijd draaglijk en stoort de bestuurder niet.

Pas vanaf 1998** werd de tweede generatie in Europa verkocht - door Mitsubishi. De productie eindigde met het einde van de licentie in 2003.

Afmetingen

In principe was de Hyundai Galloper verkrijgbaar in twee versies: de korte versie als 3-deurs en de lange versie als 5-deurs. De SUV is er dus in twee verschillende lengtes:

4,09 meter (korte variant)

4,69 meter (lange variant)

De breedte van 1,78 meter is voor beide modellen gelijk en is een goede maat voor de wegwaardigheid. Hetzelfde geldt voor de hoogte van de voertuigen. De verschillende waarden van 1,87 meter of 1,90 meter zijn min of meer hetzelfde.

Varianten

De Hyundai Galloper werd geproduceerd in de modelvarianten Exceed, Innovation en Van/Wagon. Ook waren er in de productieperiode twee verschillende modelseries. In de eerste serie werd een bladgeveerde achteras gemonteerd. Dit gold voornamelijk voor de motoren met vier cilinders. In de tweede serie werd een robuuste schroefophanging toegepast. Deze werden voornamelijk gemonteerd in de zescilindermotoren en in de dieselvoertuigen.

Prijs

Ondanks dat de Hyundai Gallopper goed is uitgerust en veel ruimte biedt, was de prijs in Europa toegankelijk. In Nederland moesten klanten ongeveer 17.000 euro uitgeven voor een nieuwe auto in de basisuitvoering. Het voertuig kan ook goedkoop als occasion worden gekocht; in sommige gevallen kunnen modellen in goede staat voor minder dan 3000 euro worden gevonden. Aangezien de dieselmotoren als zeer robuust worden beschouwd, zijn hogere kilometerstanden meestal ook geen probleem.

Design

Exterieur

De uitrusting van de Galloper is in typische offroadstijl. De carrosserie is hoger dan die van conventionele auto's en heeft weinig rondingen. Het uiterlijk is grof en breed met opvallende hoeken en randen.

Voor off-road capaciteiten is op elk model een bescherming onder de motor gemonteerd. Dit zorgt ervoor dat belangrijke delen van de auto goed beschermd zijn, zelfs bij zwaardere buitenritten.

De bumpers zijn zeer stevig en er is kunststofbescherming rond de hele carrosserie in het onderste gedeelte. Dit voorkomt krassen in de lak tijdens terreinrijden. De metalen velgen behoren tot de standaarduitrusting. In de Exceed-uitvoering heeft de auto ook brede wielen.

Qua kleur is er niet veel keuze. Naast zwart, blauw, groen en rood worden enkele zilverkleurige modellen aangeboden. Kleurverlopen of verschillende tinten van de basiskleur zijn ook niet leverbaar.

Interieur

De handremhendel bevindt zich zeer dicht bij de bestuurdersstoel. Hierdoor is deze enigszins moeilijk te bedienen. De controlelampjes in de cockpit zijn soms moeilijk te zien omdat ze zich niet in het normale gezichtsveld van de bestuurder bevinden. De positie van de radio is in het onderste gedeelte van het dashboard. Dit bemoeilijkt de bediening tijdens het rijden en gaat ten koste van de veiligheid.

De externe spiegels kunnen niet vanuit de passagiersruimte worden versteld. Indien nodig moet het raam worden geopend. Ook bij gebruik van de verwarming in het passagierscompartiment worden de spiegels niet verwarmd. De aparte ventilator in het passagierscompartiment verwarmt echter snel, zodat het passagierscompartiment snel warm wordt.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid toont de Hyundai Galloper zijn leeftijd. Weliswaar zitten er reflectoren in de voorportieren, die zorgen voor een goede veiligheid bij het in- en uitstappen, maar wie benzine of diesel uit de reservebus wil bijvullen, moet dat aan de linkerkant doen, wat ongebruikelijk is. Dit kan gevaarlijk zijn bij normaal verkeer.

De hoofdsteunen zijn soms wat kort. Bestuurders en passagiers tot 1,60 m zijn relatief goed beschermd. Voor langere mensen reiken de steunen vaak maar tot het midden van het hoofd. ABS was voorbehouden aan de Exceed uitrusting.

De power windows vooraan hebben geen anti-klepfunctie. Dit kan een probleem zijn, vooral als er zich kinderen onder de inzittenden bevinden.

Als de autodeuren zijn vergrendeld, kunnen ze niet van binnenuit worden geopend. Dit kan negatieve gevolgen hebben bij een ongeval. Bovendien zijn de buitenste portiergrepen van de Hyundai Galloper relatief klein. Het openen van een geblokkeerde deur bij een ongeval wordt daardoor veel moeilijker.

Alternatieven

Een alternatief voor de Hyundai Galloper wordt geboden door het model zelf: de Mitsubishi Pajero. Deze werd tot 2018 gebouwd en is een doorontwikkeling van de Galloper. Maar ook de Opel Frontera is een betaalbare terreinauto op de markt, evenals de Terrano van Nissan. Iets duurder is de Grand Vitara van Suzuki. Deze auto, die pas enkele jaren geleden in productie is genomen, is voorzien van meer comfort. De opvolger van de Hyundai Galloper is de Hyundai Terracan, die alleen verkrijgbaar is als 5-deurs model. Bovendien is hij met een prijs van minstens 5.000 euro in goede staat in veel gevallen aanzienlijk duurder.

FAQ

Wat is het dieselverbruik van de Galloper 2.5 TD?
Het brandstofverbruik van de 2.5 TD in de stad is 12,2 liter per 100 kilometer. In het binnenland ligt dit iets hoger, namelijk op 12,5 liter. Op de snelweg daarentegen verbruikt de Galloper gemiddeld 16,9 liter.
Hoe hoog is de dakbelasting van een Hyundai Galloper?
Het stabiele autodak kan een lading tot 100 kilogram dragen zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Wordt het interieur snel warm bij zonlicht?
Omdat de ramen voorin bijna verticaal staan, warmt de lucht in het interieur niet zo snel op.