Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-veloster-front

Hyundai Veloster

1 / 3
hyundai-veloster-front
hyundai-veloster-side
hyundai-veloster-back

Sterke punten

  • Gedurfde vormgeving: 2+1-coupé
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Heel betrouwbaar

Zwakke punten

  • Matig zicht in binnenspiegel
  • Rijdt niet zo spannend als hij eruitziet
  • Beperkte hoofd- en beenruimte achterin

Hyundai VELOSTER : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai VELOSTER, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Veloster: eigentijdse hatchback met een twist

De Hyundai Veloster is een opmerkelijke verschijning in het straatbeeld. Het onderscheidende kenmerk van deze sportieve compacte hatchback is zijn asymmetrische carrosserie, met één deur aan de bestuurderszijde en twee deuren aan de passagierszijde, wat de toegang tot de achterbank vergemakkelijkt.

Interesse in een Hyundai Veloster

Hyundai Veloster occasions
Hyundai Veloster dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Lekker anders
  • Zeer betrouwbaar
  • Rijdt redelijk sportief

Technische gegevens

Motorisatie

De Hyundai Veloster is er met keuze uit twee verschillende motoren en beide met voorwielaandrijving. Bij zijn vuurdoop in 2011 was er alleen een bescheiden 1,6 liter atmosferische motor met 103 kW (140 pk). Met zijn 167 Nm koppel accelereerde de coupé van de Zuid-Koreaanse autofabrikant in 9,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedroeg 201 km/u. Het verbruik bedroeg 5,6 liter per 100 km (gecombineerd). In 2013 verscheen er een aanzienlijk sportievere versie van de Veloster met een 137 kW (186 pk) sterke 1,6 liter viercilinder-in-lijn met turbo en een maximum koppel van 265 Nm. Die krachtbron maakte een sprint van 0-100 km/u in 8,4 seconden en een maximumsnelheid van 214 km/u mogelijk. Het gemiddelde verbruik bedroeg 6,9 l/100 km (1 op 14,5). De Veloster Turbo was verkrijgbaar met een handbak met vijf versnellingen of met een automatische transmissie met dubbele koppeling en zes versnellingen.

Afmetingen

Door de sportieve carrosserielijnen is de Veloster niet bijzonder hoog: 1,4 meter. De lengte van de sportcoupé bedraagt 4,2 meter, de breedte 1,8 meter en de wielbasis 2,6 meter. Voorin biedt de Hyundai Veloster twee comfortabele zitplaatsen waar ook langere mensen eenvoudig kunnen plaatsnemen. Achterin zijn slechts twee volwaardige zitplaatsen en hebben de passagiers ook nog eens weinig hoofdruimte. Dankzij de originele, extra zijdeur is de toegang tot de achterbank wel beter dan bij andere coupés. De kofferruimte van de Hyundai Veloster biedt een laadvolume van 320 liter. Door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen, kun je het volume vergroten tot 1.015 liter. Niet onaardig, maar de hoge tildrempel en de relatief kleine doorgang maken de Veloster toch wat minder praktisch.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Veloster
Marktintroductie 2011
Lengte x breedte x hoogte 4,2 x 1,8 x 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 320-1.015 l
Ledig gewicht 1.160-1.230 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.700-1.750 kg
Cilinderinhoud 1.591 cm3
Vermogen 103 kW (140 pk)-137 kW (186 pk)
Koppel 167-265 Nm
Topsnelheid 201-214 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4-9,8 s
Tankinhoud 50-53 l
Verbruik 5,6-6,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 132-157 g/km

Varianten

De Hyundai Veloster met 1,6-liter benzinemotor werd in 2011 gelanceerd. Behalve met een handgeschakelde vijfbak is deze motor ook geleverd met een moderne zestraps automatische transmissie met twee koppelingen. De eerste generatie was, in Nederland, verkrijgbaar tot 2014 en telde drie uitrustingsniveaus: i-Motion, i-Vision en i-Catcher. De basisuitvoering van de Hyundai Veloster, de i-Motion, had al zeer veel te bieden. Hyundai voorzag elke uitvoering standaard van airconditioning, cruise control en een audiosysteem, dat bovendien eenvoudig via het stuurwiel is te bedienen. Ook elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels en een 7-inch TFT-touchscreen met AUX-, USB- en RCA-aansluitingen behoorden tot de standaarduitrusting.

In het najaar van 2013 kwam er nog een variant bij: de Veloster Turbo. Die heeft hetzelfde motorblok, maar door de turbo met intercooler levert die maar liefst 137 kW (186 pk). De Veloster Turbo is er alleen handgeschakeld, eveneens met een vijfbak. In januari 2018 volgde de tweede generatie van de Hyundai Veloster, maar die is nooit officieel verkrijgbaar geweest in Nederland. Er kwam zelfs een performance-variant van de sportcoupé: de Veloster N met onder de motorkap een 2,0-liter turbo viercilinder met 202 (275 pk) en 353 Nm trekkracht.

Prijzen

Bij zijn debuut in Nederland bedroeg de vanafprijs van de Hyundai Veloster net geen 24.000 euro. Voor de Veloster Turbo die drie jaar later volgde, moest je 33.000 euro neertellen. Wel gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat deze topversie alleen verkrijgbaar was in de – duurste – (i-Catcher-) uitrusting. In Nederland is de Hyundai Veloster nu alleen nog als occasion te vinden. Oudere modellen met relatief hoge kilometerstanden kosten hier minstens 8.000 euro. Voor een Veloster met turbomotor in een duurdere uitvoering ben je tot 15.000 euro kwijt.

Design

Buitenkant

Hyundai introduceerde met de Veloster een auto die net even anders is dan de rest. Het 1+2 deurconcept is uniek in zijn segment, terwijl het design van de auto veel originaliteit en durf uitstraalt. Eigenlijk houdt de auto – letterlijk – het midden tussen een twee- en een vierdeurscoupé, met één portier aan de bestuurderszijde en twee portieren aan de passagiers- en trottoirzijde – waar achterpassagiers het veiligst instappen. Het front is stoer en de zijkant – zowel links als rechts – dynamisch. Aan de achterzijde word de aandacht onmiddellijk getrokken door de in het midden gecentreerde dikke dubbele uitlaat. Voor echte rijdynamiek moet je de Veloster niet kopen. Vooral de versie met 140 pk maakt zijn sportieve uitstraling niet helemaal waar. De sprint van 0 naar 100 km/u kost maar liefst 9,8 seconden en pas bij 4.000 toeren per minuut komt de 1.6 GDI een beetje op stoom. In de latere Veloster Turbo met 186 pk en een top van 214 km/u is het beduidend meer genieten.

Binnenkant

De sportieve lijnen zijn ook in het interieur terug te vinden. De comfortabele stoelen in de Hyundai Veloster zijn sportief vormgegeven en leveren een belangrijke bijdrage aan de beeldvorming van het model. Een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel en elektrisch bedienbare ramen vóór en in het achterportier waren altijd standaard, net als een 7-inch touchscreen, radio, vier speakers en twee tweeters. In de Hyundai Veloster is tevens een 12-voltaansluiting aanwezig om de apparatuur van stroom te voorzien. De bediening van de audio wordt vergemakkelijkt door de stuurwielbediening.

Veiligheid

Hyundai besteedt doorgaans veel aandacht aan veiligheid en rustte de Veloster uit met onder meer ABS, ESP, actieve hoofdsteunen, frontairbags (voor bestuurder en passagier naast de bestuurder), zij-airbags in de rugleuningen van de voorstoelen en gordijnairbags. De vele veiligheidsvoorzieningen zorgden ervoor dat de Veloster in 2011 de hoogste waardering van vijf sterren kreeg in de Euro NCAP-crashtest.

Nog een belangrijk veiligheidsaspect van de Hyundai Veloster zijn de portieren. Behalve bijzonder is de unieke 1+2-deurconfiguratie van de Veloster – één deur aan de bestuurderskant en twee deuren aan de trottoirzijde – heel slim. Zo kunnen de achterpassagiers namelijk altijd aan de veilige kant van de auto in- en uitstappen.

Alternatieven

Een goed alternatief voor de Veloster is de Volkswagen Scirocco III, die net als de Hyundai bekendstaat om zijn stijlvolle ontwerp en in mindere mate om zijn sportieve prestaties. De Ford Focus ST biedt behalve een sportief design ook krachtige prestaties en een scherpe besturing, terwijl de Mini Cooper S een unieke uitstraling en vermakelijke rijeigenschappen biedt. De Honda CR-Z heeft een even uitgesproken vormgeving, maar ook bij dit model blijven de prestaties een beetje achter. Ga je voor premium, dan is er de Audi S3 Sportback die luxe combineert met sportiviteit.

FAQ

Waarom wordt de Hyundai Veloster ook wel een 2+1 coupé genoemd?
De Hyundai Veloster staat bekend als een 2+1 coupé vanwege zijn unieke deurconfiguratie. Aan de bestuurderszijde heeft de Veloster één deur, aan de passagierszijde twee. Dit asymmetrische ontwerp vergemakkelijkt de toegang tot de achterbank voor passagiers en biedt tegelijkertijd het sportieve uiterlijk van een coupé. Het resultaat is een ongebruikelijke en opvallende carrosserievorm die de Veloster onderscheidt van andere compacte hatchbacks en coupés.
Op welke concept car is de Hyundai Veloster gebaseerd?
De Hyundai Veloster is gebaseerd op de Hyundai Veloster Concept die voor het eerst werd onthuld op de North American International Auto Show (NAIAS) in 2007. De concept car diende als inspiratie voor het productiemodel en introduceerde het opvallende asymmetrische deurontwerp dat de Veloster kenmerkt, met één deur aan de bestuurderszijde en twee deuren aan de passagierszijde. Dit gedurfde en onconventionele ontwerp werd positief ontvangen en later geïntegreerd in het productiemodel, waardoor de Hyundai Veloster een opvallende en onderscheidende uitstraling kreeg.
Op welke publiek mikte Hyundai met zijn Veloster?
Hyundai mikte met de Veloster op een relatief jong en sportief publiek dat op zoek was naar een compacte en stijlvolle auto met unieke eigenschappen. Het asymmetrische deurontwerp en het opvallende exterieur spraken mensen aan die zich wilden onderscheiden van traditionelere hatchbacks. Met zijn concurrerende prijsstelling en moderne technologische voorzieningen richtte Hyundai zich op een publiek dat waarde hechtte aan individualiteit en een betaalbare, sportieve auto zocht.

Beoordelingen voor Hyundai Veloster

5 Beoordelingen

4,5