Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-banner-l-01.jpg

Jaguar cabrio

Jaguar cabrio

Jaguar is een alleskunner in autoland. Het merk bouwt sport- en zakensedans, SUV’s, elektrische auto’s én natuurlijk cabrio’s. De eerste auto zonder dak bouwde Jaguar al in 1948. In 1961 komt de Jaguar E-type op de markt, die er ook als cabrio is. Deze parel wordt door veel mensen beschouwd als de ultieme schoonheid op vier wielen. Lees meer.

Highlights van de Jaguar cabrio

  • Krachtige motoren en snelle acceleratietijden
  • Opvallend design met een stoere, maar elegante uitstraling
  • Iconische modellen met een lange geschiedenis

Welke Jaguar cabrio is leverbaar?

Ondanks dat Jaguar in zijn lange geschiedenis verschillende cabrioletmodellen heeft gelanceerd, verschuift de focus van het merk steeds meer naar andere carrosserievormen, met name SUV's. De Jaguar F-type markeert het meest recente cabrio-model van het merk en was in productie van 2013 tot 2024.

Modellen en uitvoeringen

De oprichter en visionair achter Jaguar, William Lyons, betrad de automarkt met zijn eerste auto in 1931. Het duurde echter tot 1935 voordat de naam Jaguar voor het eerst opdook, toen nog als de aanduiding van een specifiek model. Pas in 1945 werd het een volwaardig automerk. Een Jaguar is vanaf dag één direct herkenbaar aan zijn onmiskenbare kenmerken: een verlengde motorkap en een gestroomlijnde carrosserie die doet denken aan de sierlijke bewegingen van een katachtige.

Het design van Jaguar is niet alleen esthetisch, maar vindt ook zijn oorsprong in de racegeschiedenis van het merk. Jaguar heeft altijd de nadruk gelegd op prestaties en dit heeft zich vertaald naar de productie van indrukwekkende sportwagens en cabriolets. De combinatie van elegantie en kracht maakt een Jaguar voor veel mensen een gewilde auto.

1948 is het jaar waarin de eerste Jaguar cabrio het levenslicht ziet: de X120. Deze cabrio was niet alleen de snelste auto van zijn tijd, maar ook de eerste productieauto die een topsnelheid van 120 mijl per uur (ongeveer 193 km/u) kon bereiken. Deze indrukwekkende prestatie vestigde de reputatie van Jaguar als producent van sportwagens van wereldklasse. De XK120 was vanaf het allereerste begin verkrijgbaar in zowel coupé- als cabrioletuitvoering. Het bleek zeker niet de laatste populaire cabrio van Jaguar

Na het succes van de XK120 introduceerde Jaguar in 1961 de legendarische E-Type. Deze auto wordt vaak beschouwd als een van de mooiste auto's aller tijden en is een waar meesterwerk van design en techniek. Ook de E-Type was verkrijgbaar als zowel coupé als cabriolet.

Onder de motorkap van de E-Type lag een krachtige V6- of V12-motor die tot wel 275 pk leverde, wat destijds ronduit indrukwekkend was. Deze auto bood niet alleen ongekende snelheid, maar ook een ongeëvenaarde rijervaring. De E-Type is uitgegroeid tot een gewilde klassieker. Vooral modellen uit de jaren zestig gaan vaak voor stevige prijzen onder de hamer.

In 1975 introduceerde het Britse merk de Jaguar XJ-S. Deze cabrio bood een mix van luxe en prestaties in cabrioletvorm. Met zijn krachtige motoren en verfijnde interieur bleef deze auto trouw aan de Jaguar-traditie van elegantie en snelheid. Het exterieurdesign viel niet bij iedereen in de smaak. Het is daarom geen tijdloze klassieker geworden, zoals veel andere Jaguar cabrio’s dat inmiddels wel zijn.

Vanaf 1996 maakte de XK-serie zijn comeback in de wereld van cabriolets. De nieuwe XK cabrio was uitgerust met een krachtige V8-motor die 416 pk produceerde. Leuk om weten is dat de coupé bij de XK werd afgeleid van de cabrio, in tegenstelling tot de traditionele evolutie bij meeste wagens. De eerste versie van de XK uit 1996 was voorzien van een atmosferische motor. Al snel kreeg hij gezelschap van een versie met 'supercharger', bekend als de XKR. Beide waren elektronisch begrensd op 249 km/u. Binnen de XKR-reeks werden ook verschillende gelimiteerde edities geïntroduceerd, zoals de XKR Silverstone, met slechts 563 exemplaren, de XKR 100, ter ere van de honderdste verjaardag van William Lyons, en de XKR 4.2-S, als een eerbetoon aan het oorspronkelijke ontwerp uit 1996.

In 2006 gaat de tweede generatie van de XK in productie, samen met zijn sportieve broer, de XKR-S. Deze indrukwekkende wagen zag het daglicht in 2011 en was destijds met zijn krachtige 550 pk de snelste Jaguar ooit. Het koetswerk van de tweede generatie XK bestaat bijna volledig uit aluminium. Deze gewichtsbesparing verbeterde niet alleen de prestaties, maar ook de efficiëntie van de auto.

Op de Autosalon van Parijs toont Jaguar in 2012 de F-Type. Deze tweezitter doet sterk denken aan de klassieke E-Type. In 2014 verschijnt hij officieel op de weg en in 2020 ondergaat hij een facelift. Hij krijgt nieuwe, platte koplampen en de achterlichten zijn licht gewijzigd. Ook het interieur krijgt een kleine make-over. In 2024 stopt de productie van de F-Type.

Hoeveel kost een Jaguar cabrio?

Nieuwprijzen

In de wereld van luxe en sportieve auto's is Jaguar een naam die synoniem staat voor elegantie, prestaties en tijdloos design. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. De modellen van Jaguar zijn altijd prijzig geweest, zo ook zijn cabrio’s. Voor een nieuwe F-type vraagt het merk minimaal 111.000 euro.

Prijzen Jaguar cabrio occasion

Op de occasionmarkt is een Jaguar cabrio te vinden voor ieder budget. Voor 10.000 euro is al een Jaguar cabrio te vinden. In die prijsklasse vind je vooral XK-modellen van rond de eeuwwisseling of eentje uit de jaren negentig. Voor een F-Type moet je al snel 30.000 euro betalen. Vanzelfsprekend geldt: hoe nieuwer een occasion, hoe dichter de prijs bij de nieuwprijs komt.

FAQ

Welke Jaguar cabrio modellen zijn er?
Jaguar heeft in zijn lange geschiedenis meerdere cabrio’s op de markt gebracht. Het begon allemaal met de XK120. Het "120"-gedeelte stond voor de topsnelheid in mijl per uur van het model. Het was destijds de snelste productieauto ter wereld. Later kwamen ook de XK140 en XK150 op de markt. Daarna introduceerde Jaguar de beroemde Jaguar E-Type (ook bekend als de Jaguar XK-E). Het model was van 1961 tot 1974 in productie en werd meteen een hit. Enzo Ferrari noemde de Jaguar E-Type softtop "De mooiste auto ooit gemaakt". En hij heeft er verstand van. In 1975 kwam de Jaguar XJS de markt: een klassieke GT-auto die ook als cabrio te koop was. Jaguar hield de auto maar liefst 21 jaar in productie. Toch was de auto niet enorm populair. Niet iedereen was dol op het uiterlijk en de benzinemotor was erg dorstig. Niet handig, tijdens de oliecrisis in de jaren zeventig. In 1996 ging de eerste Jaguar XK8 de weg op. De tweede generatie, met een compleet nieuw design, werd in 2005 onthuld. In 2014 kwam de laatste Jaguar cabrio op de markt: de F-Type.
Welke Jaguar cabrio-modellen zijn nog in productie?
De Jaguar F-Type is tot 2024 in productie.
Wat kost een Jaguar cabrio?
Een nieuwe Jaguar F-Type is er vanaf 111.000 euro. Voor dat geld plaatst Jaguar een 300 pk sterke viercilinder onder de langgerekte motorkap. Deze versie herken je aan de achterkant aan zijn centraal geplaatste uitlaat.