Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lancia-delta-front

Lancia Delta

1 / 3
lancia-delta-front
lancia-delta-back
lancia-delta-side

Sterke punten

  • Fijne materialen in het interieur
  • Royale ruimte
  • Eerste generatie een ware rallyheld

Zwakke punten

  • Aarzelende reactie op het gaspedaal
  • Zwakke verwarming
  • Slecht zicht naar achteren

Lancia Delta : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia Delta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lancia Delta: chique Italiaan met veel ruimte

De eerste generatie van de Lancia Delta verwierf faam als rallyauto in de jaren 1980 en 1990. De derde generatie van de Lancia Delta rolde tussen 2008 en 2014 van de band. Een opvolger van de Delta – met elektrische aandrijflijn – is al aangekondigd door Lancia. Lees meer.

Interesse in een Lancia Delta

Lancia Delta occasions
Lancia Delta nieuwe auto's
Lancia Delta dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Hoogwaardige afwerking.
  • Hoog veiligheidsniveau dankzij een breed scala aan actieve en passieve veiligheidssystemen.
  • Dynamisch en extravagant ontwerp.
  • Erfgenaam van een van de meest succesvolle rallyauto’s ooit.

Lancia Delta generaties

Een ding is de Lancia Delta altijd geweest: lekker compact. Van het model zijn verschillende generaties verschenen, elk met hun eigen kenmerken en historische hoogtepunten. We geven een overzicht.

Lancia Delta - eerste generatie

Productiejaren: 1979 tot 1994

Design: ontworpen door Giorgetto Giugiaro, had een scherp, hoekig design dat kenmerkend was voor die tijd. Ook verschenen als Delta HF Integrale, een zeer gerespecteerde rallyauto. Deze Delta HF Integrale won meerdere keren het Wereldkampioenschap Rally, waardoor het model een icoon werd in de rallysport.

Lancia Delta - tweede generatie

Productiejaren: 1993-1999

Design: deze generatie was vooral een uitgebreide update van de eerste generatie. Kenmerkend waren de meer afgeronde vormen, passend bij de autotrends van de jaren 90.

Lancia Delta - derde generatie

Productiejaren: 2008-2014

Design: een volledig nieuw ontwerp met een stijlvol, modern uiterlijk. Met deze Delta mikte Lancia op luxere auto’s in het C-segment, zoals de Volvo V40. Hij werd geleverd met diverse motoropties, inclusief MultiJet dieselmotoren en turbo-benzinemotoren. Dat brengt ons ook direct bij de technische gegevens van de Lancia Delta

Technische gegevens

Motorisatie

In de derde generatie van de Lancia Delta waren verschillende diesel- en benzinemotoren beschikbaar. Er was keuze uit een 1.4 T-Jet benzinemotor met 88 kW (120 pk) of 110 kW (150 pk). In 2010 verving Lancia deze krachtbron door een 1.4 MultiAir turbomotor met 103 kW (140 pk). De liefhebbers van extra vermogen kiezen voor de 1.8 Di Turbojet benzinemotor met directe inspuiting, variabele turbolader, variabele nokkenastiming en een vermogen van 147 kW (200 pk). Deze sterke benzinemotor is alleen geleverd in combinatie met een Sportronic-automaat. Dieselen in de derde generatie Lancia Delta kon ook, zoals met een 1.6 Multijet met 88 kW (120 pk), een 2.0 Multijet met 121 kW (165 pk) en een 1.9 Multijet met dubbele turbo met een vermogen van 140 kW (190 pk). Schakelen gebeurde met een handgeschakelde zesbak op alle motorvarianten, met hier en daar wat uitzonderingen. De 1.8 Di Turbojet beschikt over een conventionele zestrapsautomaat en de 1.6 Multijet Selectronic heeft een – minder aan te raden - gerobotiseerde zesbak.

Afmetingen

De Lancia Delta is 4,52 meter lang en 1,80 meter breed. De hoogte van de carrosserie is 1,50 meter en de wielbasis van de auto bedraagt 2,70 meter. Afhankelijk van de motorvariant komt het leeggewicht van de auto uit tussen 1.396 en 1.505 kilogram.

Het volume van de bagageruimte bedraagt 465 liter. Deze kan worden uitgebreid tot 1.190 liter met de neergeklapte achterbank. De bagageruimte is slechts gemiddeld voor de grootte van de auto, maar toch voldoende voor bagage en kleinere transporttaken.

De ruimte voor passagiers in de auto is beslist gunstig. Ook de achterbank biedt comfortabel plaats aan personen tot 1,80 meter lang, met nog steeds voldoende beenruimte. De bestuurdersstoel kan worden versteld voor een bestuurder van maximaal 2,10 meter lang.

De belangrijkste specificaties van de Lancia Delta op een rij

Lancia Delta Gen3 1.4 MultiAir 140 pk
Marktintroductie 2011
Lengte x breedte x hoogte 4,52 m x 1,80 m x 1,50 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 465 liter
Ledig gewicht 1.295 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.890 kg
Motorinhoud 1,368 cm³
Vermogen 103 kW (140 pk)
Koppel 230 Nm
Topsnelheid 203 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,2 sec
Tankinhoud 58 liter
Verbruik 5,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 132 g/km

Varianten

De derde generatie van de Lancia Delta werd gebouwd van 2008 tot 2014 en staat intern bekend als de 844-serie. De voorganger serie 831 werd gebouwd van 1979 tot 1994 en de serie 836 rolde van de productielijn van 1994 tot 1999. Vooral de eerste generatie van de Lancia Delta vierde talrijke successen in de rallysport als all-wheel drive model tot halverwege de jaren negentig.

De Lancia Delta is in principe maar in één carrosserievariant leverbaar, als vijfdeurs hatchback, hoewel de auto ook dicht tegen de vorm van een stationwagon aanschurkt. Voor het interieur werden destijds de verschillende uitrustingspakketten Silver, Gold & Platinum aangeboden. De Lancia Delta werd aan Italiaanse politici geleverd als dienstauto in de bijzonder hoogwaardige Executive-uitrustingsvariant. In 2011 was er een facelift voor de Lancia Delta: de meest opvallende verandering is te vinden in de grille, die nu horizontale in plaats van verticale ribben heeft. In het interieur werden nog meer elegante uitrustingsopties toegevoegd voor maatwerk. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië ging de Lancia Delta in 2010 de verkoop in als Chrysler Delta, maar een succes werd dat niet. Ook leuk zijn de ‘B-colore’-versies. Die hebben een contrasterende dakkleur. Een goed design op straat zetten kun je wel overlaten aan de Italianen.

Prijzen

De Lancia Delta ging in 2014 uit productie. In 2015 trok Lancia zich terug uit Europa en verkocht het merk alleen nog modellen in Italië. Vanaf 2024 keert Lancia weer terug in Europa, inclusief Nederland. Het merk trapt af met de nieuwe Lancia Ypsilon, een compacte crossover. Het mag duidelijk zijn dat de Lancia Delta van de derde generatie alleen als occasion te koop is. Prijzen beginnen bij minder dan 1.500 euro, maar dan krijg je wel een auto met een extreem hoge kilometerstand. Prijzen van de derde generatie lopen op tot ongeveer 17.000 euro, voor een luxe Executive Grigio Pastello met 200 pk sterke benzinemotor. Als het gaat om een Delta van de oudere generaties, dan moet je rekenen op fors hogere prijzen. Denk aan minimaal 22.000 euro tot zelfs 275.000 euro voor een zeer zeldzame WRC Group A-auto.

Je kan je met de Lancia Delta verheugen op lage onderhoudskosten. De modellen verbruiken meestal weinig benzine en bieden tegelijkertijd robuuste motoren. Ondanks zijn omvang en overtuigende uitrusting is de Lancia Delta zeer licht met een leeggewicht van maximaal 1,5 ton, wat een positief effect heeft op de motorrijtuigenbelasting.

Design

Buitenkant

De voorkant van de Lancia Delta oogt sierlijk door een relatief compacte grille en smalle en afgeronde koplampen. De flank is daarentegen weer dynamisch getekend. Het is een zeer stijlvolle auto. De eerste twee generaties van de Delta zijn in die zin veel hoekiger. Het meest interessante ontwerpdetail van de Lancia Delta Gen3 zijn de achterlichten, die in een elegante boog van de achterzijde naar de flank van het voertuig overgaan.

Binnenkant

Het interieur van de Lancia Delta schittert in elegante afwerkingen in alcantara of leder. De voorstoelen zijn zeer comfortabel, hoewel de dijbeensteun wat kort is. De middenconsole wordt omlijst door elegante sierlijsten in pianolak en biedt plaats aan een multimediascherm. In de cockpit zijn de analoge displays in het wit verlicht, wat een zeer edele en sierlijke uitstraling geeft. De enige tekortkoming in het interieur is de zwakke verwarming. Het hoogtepunt van het interieur van de Lancia Delta is de ruime achterbank: Hij biedt comfortabel plaats aan twee grote volwassenen en de achterbank kan in de rijrichting worden verschoven zodat de rugleuning tot 25 graden achterover kan leunen.

Veiligheid

In de Euro NCAP crashtest kreeg de Lancia Delta van de derde generatie een zeer goed resultaat met vijf van de vijf sterren. Naast de zeven standaard airbags zijn ook automatische gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers gemonteerd. Op het gebied van rijhulpsystemen schittert de Lancia Delta met een standaardpakket van ESP, remhulp, bochtverlichting en Hill Start Assist. Optionele voorzieningen waren bochtverlichting voor de koplampen en een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, inclusief stuurcorrectie. In het algemeen biedt de Lancia Delta een zeer hoog niveau van actieve en passieve veiligheid voor passagiers voor deze voertuigklasse en leeftijd.

Alternatieven

Alternatieven voor de Lancia Delta zijn te vinden in het C-segment. Denk aan de Seat Leon of de BMW 1-serie. Maar ook de Audi A3 Sportback of Volvo V40 vormen alternatieven. Of wat te denken van een Mercedes-Benz A-Klasse? Mag het wat braver? Denk dan aan een Volkswagen Golf. Toch liever Italiaans? Kijk dan naar de Alfa Romeo Giulietta.

FAQ

Tot welke autoconcern behoort Lancia?
Lancia was tot 2021 een submerk van de Fiat-Chrysler Group en maakt sinds de fusie van FCA en de Franse PSA Group deel uit van de Stellantis Group.
Wordt de Lancia Delta nog steeds gebouwd?
De Lancia Delta wordt niet meer geproduceerd, maar het model keert wel terug in de nabije toekomst als volledig elektrische auto.
Hoe succesvol was de Lancia Delta in de rallysport?
Met zes opeenvolgende wereldtitels is de Lancia Delta de meest succesvolle rallyauto aller tijden.
Hoe duur is een Lancia Delta?
Prijzen van de derde generatie Lancia Delta starten bij minder dan 1.500 euro, maar dan krijg je wel een auto met een extreem hoge kilometerstand. Prijzen van de derde generatie lopen op tot ongeveer 17.000 euro.
Is de Lancia Delta betrouwbaar?
Over het algemeen is de Lancia Delta van de derde generatie best betrouwbaar. Let wel op het olieverbruik van de 1.4 T-Jet en de 1.4 MultiAir-benzinemotoren. Ook de turbo’s van die motoren kunnen slijten. Bij de diesels kunnen de EGR-kleppen en roetfilters vervuild zijn. De handgeschakelde zesbakken kunnen slijten. Goed onderhoud is een must. Dan kan je extra lang genieten van je Delta.

Beoordelingen voor Lancia Delta

9 Beoordelingen

5,0