Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lancia-thema-front

Lancia Thema

1 / 3
lancia-thema-front
lancia-thema-side
lancia-thema-back

Sterke punten

  • Goede wegligging
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Ruim interieur

Zwakke punten

  • Relatief hoog verbruik
  • Verslijt redelijk snel
  • Moeilijke systemen

Lancia Thema : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia Thema, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lancia Thema: veelzijdige middelgrote auto van Italiaanse makelij

Twee modellen van de Italiaanse autofabrikant Lancia dragen de naam Thema: De Lancia Thema Y9/834 is oorspronkelijk een auto uit de hogere middenklasse, geproduceerd van 1984 tot 1994. In 2011 herlanceerde Lancia - nu onderdeel van de Amerikaanse Chrysler-groep - de auto als een iets grotere middelgrote sedan. Lees meer

Interesse in een Lancia Thema

Lancia Thema occasions
Lancia Thema dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het eenvoudige ontwerp spreekt een brede doelgroep aan.
  • Een breed scala aan voertuigvarianten maakt een individuele keuze mogelijk.
  • De krachtige motoren bieden voldoende vermogen en rijplezier.
  • De Lancia Thema biedt veel comfort en is zeer geschikt voor lange ritten.

Gegevens

Afhankelijk van de motor en de modelgeneratie heeft de Lancia Thema een vermogen van 101 - 286 pk. Het verbruik ligt in het bovenste middensegment met een gemiddelde waarde van 7,1 - 12,2 l/100 km. Tegenwoordig kunnen met name de oudere Lancia Thema-modellen nauwelijks meer concurreren met hun moderne tegenhangers. De CO2-uitstoot van de nieuwere voertuigen bedraagt 185 - 219 g/km.

De Lancia Thema kan punten scoren op het vlak van topsnelheid: die bedraagt 185 - 240 km/u. Ook de acceleratiewaarden zijn heel behoorlijk voor de voertuigklasse: van 0 tot 100 km/u heeft het Italiaanse merk met de topmotor slechts 7,2 seconden nodig.

Motor

Tijdens de vele modelgeneraties heeft Lancia in totaal meer dan 20 verschillende motoren in de Thema ingebouwd. Terwijl de oudere auto's werden aangedreven door 112 - 215 pk, 2,0 - 3,0 liter benzinemotoren en 101 - 116 pk 2,5 liter dieselmotoren, koos Lancia voor een veel eenvoudiger motorconcept bij het ontwerpen van de uitvoeringslijnen die vanaf 2011 wordt geproduceerd: de auto's worden aangedreven door een 3,0-liter zescilinder-dieselmotor, goed voor 190 - 239 pk, of een 286 pk sterke 3,6-liter zescilinder benzinemotor.

Hoewel de meeste Lancia Thema-modellen gericht waren op de gemiddelde consument, heeft de Italiaanse autofabrikant altijd iets krachtigere varianten gebouwd. Bijzonder opmerkelijk is de Thema 8.32, geproduceerd in samenwerking met Ferrari vanaf 1986, die wordt aangedreven door een aanvankelijk 215 pk sterke achtcilindermotor met een cilinderinhoud van drie liter. Door een later aangebrachte katalysator daalde het vermogen echter tot 205 pk.

De nieuwere voertuigen hebben allemaal standaard een automatische transmissie, terwijl de oudere modellen meestal zijn uitgerust met handgeschakelde transmissies.

De Lancia Thema heeft een brandstoftank van 72 liter in de nieuwere versies, terwijl oudere voertuigen nog 65 liter benzine kunnen bevatten. Langere afstanden zijn dus heel goed mogelijk, zelfs met het hogere brandstofverbruik. Met remmen heeft de Italiaanse middenklasser een trekvermogen van 1.300 - 1.996 kg, zonder remmen is dat 450 - 600 kg.

Afmetingen

Qua afmetingen behoort de Lancia Thema tot het hoge middensegment. De voertuigen werden geproduceerd van 1984 tot 1994 en zijn 4,59 meter lang, 1,76 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis is 2,66 meter. De tussen 2011 en 2014 geproduceerde modellen zijn nog groter: ze hebben een lengte van 5,07 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,49 meter met een wielbasis van 3,05 meter.

Alle modellen hebben in totaal vijf zitplaatsen, die klassiek verdeeld zijn over twee zitrijen. De bagageruimte van de voertuigen is van vergelijkbare grootte: De normale bagageruimte heeft een volume van ongeveer 440 liter. Klap de achterste zitrij neer en je hebt een grotere opbergruimte van ongeveer 800 liter. Dit geldt echter alleen voor de oudere voertuigen. In de nieuwere middelgrote auto kunnen de stoelen op de tweede rij niet meer worden neergeklapt, waardoor de maximale bagageruimte 462 liter bedraagt.

Gegevens en afmetingen Lancia Thema Lancia Thema
Bouwperiode 1984 - 1994 2011 - 2014
Lengte, breedte, hoogte 4,59 x 1,76 x 1,44 m 5,07 x 1,90 x 1,49 m
Wielbasis 2,66 m 3,05 m
Laadruimte ca. 440 l/ 880 l ca. 440 l/ 880 l
Leeggewicht 1.150 - 1.300 kg 1.876 - 2.038 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.580 - 1.730 2.359 - 2.472 kg
Cilinderinhoud 1995 - 3604 cc 1995 - 3604 cc
Koppel 162 - 298 Nm 340 - 550 Nm
Topsnelheid 185 - 240 km/h 232 - 240 km/h
Acceleratie 0 tot 100 km/u 7,2 - 11,9 seconden 7,7 -10,1 seconden
Tankinhoud 65 l 72 l
Brandstofverbruik 6,5 - 15,9 l/100 km 7,1 - 9,4 l/100 km
CO2-uitstoot geen informatie Niet gespecificeerd 185 - 219 g/km

Varianten

De Lancia Thema is verkrijgbaar in verschillende varianten. De van 1984 tot 1994 geproduceerde modellen worden aanvankelijk ingedeeld volgens het ontwerp van de carrosserie. Naast de mid-size sedan werd in 1986 een stationwagon model geïntroduceerd, die werd verkocht onder de naam Lancia Thema Station Wagon. De Lancia Thema, gebouwd tussen 2011 en 2014, werd door de Italiaanse autofabrikant uitsluitend verkocht in de vorm van een klassieke sedan met notchback.

De talrijke Lancia Thema-modellen verschillen echter niet alleen van elkaar qua carrosserievorm: Lancia bood ook verschillende uitrustingslijnen aan. Zo werden de voertuigen vanaf 1992 niet alleen naar motor, maar ook naar standaarduitrusting ingedeeld. Het basismodel werd aangevuld met de uitgebreider uitgeruste voertuigvarianten LE, LS en LX. De Lancia Thema geproduceerd vanaf 2011 was toen verkrijgbaar in de uitrustingslijnen Gold, Platinum en Executive. Zelfs de basisuitrusting was overtuigend met lederen bekleding, een infotainmentsysteem met touchscreen, xenonkoplampen en een achteruitrijcamera.

Prijs

Met een nieuwprijs van het equivalent van minstens 16.847 euro was de eerste modelgeneratie van de Lancia Thema - afgemeten aan de koopkracht van die tijd - niet langer een van de goedkoopste voertuigen. Zelfs de meest recent geproduceerde modellen begonnen met prijzen ver boven de 40.000 euro, althans op de Europese markten.

Met name op de Nederlandse markt is de Lancia Thema als occasion zeer zeldzaam, en dat geldt zowel voor de oudere als de nieuwere versies. Als je ook waarde hecht aan een goed onderhouden staat, moet je voor de aankoop ongeveer 15.000 euro begroten. Oudere modellen uit de eerste bouwjaren zijn meestal goed onderhouden verzamelaarsvoertuigen en dus ook allesbehalve goedkoop.

Design

Het ontwerp van de oude Lancia Thema (1984 - 1994) kan worden samengevat als simpel en functioneel. De Italiaanse middenklasser heeft het gebruikelijke uiterlijk van de jaren tachtig en negentig: de lange motorkap, de korte achterkant en het boxy interieur blijken nog steeds kenmerkend voor die tijd.

De nieuwere Lancia Thema (2011 - 2014) ziet er iets moderner uit. Het voertuig draagt echter duidelijk de handtekening van de Amerikaanse auto-ontwerpers van de Chrysler Group. De middelgrote auto is niet alleen groter dan zijn oudere naamgenoot, maar oogt ook beduidend groter zonder de nodige elegantie te missen.

Exterieur

Het exterieur van de Lancia Thema is in alle modelgeneraties relatief simpel gehouden. Lancia voorzag de auto standaard van een simpel verlichtingssysteem, degelijke wielen en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Talrijke extra uitrustingen zoals aluminium wielen en een metallic laklaag waren tegen meerprijs verkrijgbaar, waarvan sommige werden gecombineerd in de verschillende uitrustingslijnen.

Interieur

In tegenstelling tot het exterieur van de Lancia Thema is het interieur van bijna alle modellen relatief ruim. Zelfs de eerste auto's konden punten scoren met speciale uitrustingselementen zoals houten bekleding en een verlicht handschoenenkastje. De nieuwere modellen hebben standaard al moderne automatische klimaatregeling, een audiosysteem en een navigatiesysteem. Extra uitrustingselementen zoals een schuifdak waren tegen meerprijs verkrijgbaar.

lancia-thema-interieur

lancia-thema-seats

Veiligheid

De Lancia Thema, geproduceerd vanaf 2011, kan tegenwoordig worden beschouwd als een bijzonder veilige auto. In de Euro NCAP crashtest kreeg het Italiaanse merk de hoogst mogelijke waardering van 5 sterren. Bij de aankoop van een van de oudere modellen moet echter bijzondere aandacht worden besteed aan de uitrusting met een ABS-systeem, idealiter ook met een airbagsysteem.

Alternatieven

Er zijn tal van alternatieven voor de Lancia Thema. Lancia zelf voerde tussen 1994 en 2011 twee vergelijkbare middelgrote auto's, de Lancia Thesis en de Lancia Kappa. Alternatieven van andere fabrikanten zijn met name de Audi A6, de BMW 5-serie/BMW 6-serie, de Volvo V90 en de Jaguar XF.

FAQ

Wanneer werd de Lancia Thema gebouwd?
De Lancia Thema werd zowel in de periode van 1984 tot 1994 als in een nieuwe editie vanaf 2011 gebouwd. Vanwege het geringe succes werd de productie al in 2014 beëindigd.
Hoeveel vermogen heeft de Lancia Thema?
Met maximaal 286 pk in de nieuwere generatie en maximaal 215 pk in de oudere auto's is de Lancia Thema allesbehalve traag op de weg.

Beoordelingen voor Lancia Thema

2 Beoordelingen

4,5