Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lancia-ypsilon-front

Lancia Ypsilon

1 / 3
lancia-ypsilon-front
lancia-ypsilon-back
lancia-ypsilon-side

Sterke punten

  • Elegant design
  • Zuinige dieselmotor
  • Stijlvol interieur voor zijn klasse

Zwakke punten

  • Weinig plek achterin
  • Vaag weggedrag
  • Geen zesbak

Lancia Ypsilon : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia Ypsilon, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lancia Ypsilon: het stijlvolle alternatief in de stad

De vierde generatie Lancia Ypsilon werd in 2011 voorgesteld en stond op hetzelfde platform als de Fiat 500, Fiat Panda en Ford Ka, maar gaf er een meer stijlvolle en luxueuze toets aan. Dat betekent dat het design wat meer uitgesproken mag zijn, terwijl de standaarduitrusting veel uitgebreider was dan bij zijn stalgenoten. Opvallend is dat het model nog steeds te koop is in Italië, waar de Ypsilon zelfs ongekend populair was dankzij zijn voordelige prijs. Lees meer

Interesse in een Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon occasions
Lancia Ypsilon nieuwe auto's
Lancia Ypsilon dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Lancia Ypsilon is een van de meest stijlvolle hatchbacks in het B-segment, met de mogelijkheid om een tweekleurig koetswerk te bestellen. Bovendien heeft hij altijd 5 deuren.
  • Aan boord is de Ypsilon ook opvallend luxueus voor een hatchback, met veel personalisatiemogelijkheden qua afwerking, materialen en kleuren.
  • Dankzij de compacte motoren en hun zeer lage theoretische CO2-uitstoot, is de Ypsilon goedkoop in te schrijven.

Belangrijke gegevens

Motoren

Bij zijn lancering kreeg de Lancia Ypsilon 2 motoren in het gamma: een 1,2 liter-benzinemotor van 69 pk als instapmotor en een 0.9 TwinAir-tweecilinder met 85 pk die een zeer laag theoretisch verbruik kon voorleggen. Helaas is een zesversnellingsbak niet te krijgen, elke Ypsilon heeft ofwel een handgeschakelde ofwel een geautomatiseerde vijfbak.

In Italië, de enige markt waar de Lancia Ypsilon vandaag nog wordt geleverd, heeft de kleine hatchback ook de mild hybride 1.0 Hybrid van Fiat gekregen, met een vermogen van 69 pk. De TwinAir is er ook te bestellen op CNG, de 1.2 eventueel op LPG.

Afmetingen

De Lancia Ypsilon is een hatchback uit het B-segment en is 3,84 meter lang, 1,68 meter breed en 1,52 meter hoog. Hij heeft altijd 5 deuren en 4 zitplaatsen, terwijl de koffer 245 tot 820 liter groot is. Het gewicht schommelt rond de 1.000 kilo en je kan tot 750 kilo trekken met een Ypsilon.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Ypsilon 1.2 8v

Productie 1985 - 2017
Lengte, breedte, hoogte 3,84 m, 1,68 m, 1,52 m
Wielbasis 2,39 m
Inhoud bagageruimte 245 - 820 l
Ledig gewicht 940 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.500 kg
Cilinderinhoud 1.242 cm³
Maximaal koppel 102 Nm
Topsnelheid 163 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 14,5 s
Tankinhoud 40 l
Verbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 118 g/km

Uitvoeringen

Het modelgamma van de Ypsilon bestond uit de Silver, Gold en Platinum, maar de basisuitrusting was altijd uitgebreider dan bij zijn concurrenten, die vaak een goedkopere instapversie aanboden om de vanafprijs te drukken. Optioneel kon je ook zijdelingse airbags, xenonlampen en een automatische airco krijgen.

Nieuw- en occasionprijzen

De Lancia Ypsilon is niet meer nieuw te koop in Nederland, enkel in Italië is hij nog nieuw verkrijgbaar en kreeg hij zelfs een facelift in 2021.

Als occasion is deze vierde generatie te vinden met prijzen vanaf zo’n 5.000 euro. Ook de duurste exemplaren kosten minder dan 11.000 euro. Wil je meer aanbod, dan kan je in Italië terecht, waar je duizenden exemplaren vindt en zelfs een nagelnieuwe Ypsilon op de kop kan tikken.

Design

Exterieur

De Lancia Ypsilon mikte bij zijn debuut van de vierde generatie in 2011 op stijl en luxe en laat dat zien met een elegant koetswerk, dat zijn achterdeuren verbergt en te krijgen was met knappe metaalkleuren, desgewenst zelfs met een two-tone-lak. Zijn neus en zijn sierlijke, smalle achterlichten verwijzen naar de Delta uit hetzelfde tijdperk. Zelfs de lichtmetalen velgen zijn origineel vormgegeven.

Interieur

Ook aan boord onderscheidt de Lancia Ypsilon zich van de rest van het B-segment met een originele stijl, al worden de luxueuze ambities wat getemperd door een middelmatige afwerking, vooral op het dashboard. De tellers staan centraal op het dashboard gepositioneerd en de schakelpook van de versnellingsbak staat hoog op de middenconsole, waardoor je een beetje het gevoel hebt met een mini-MPV onderweg te zijn. Er zijn heel wat verschillende speciale edities en uitvoeringen geweest, waardoor er ook een grote verscheidenheid is qua aankleding en kleuren aan boord. De achterbank is echter niet zo ruim en de aflopende daklijn beperkt de hoofdruimte.

lancia-ypsilon-interior

Rijhulp en veiligheid

De Lancia Ypsilon werd in 2015 voor het laatst getest door Euro NCAP en wist toen amper 2 sterren te behalen voor een ondermaatse bescherming van volwassenen aan boord en ook een gebrek aan veiligheidssystemen. In ons land waren zaken als ESP en zijdelingse airbags ook optioneel.

Alternatieven

De Lancia Ypsilon ging de concurrentie aan met de meer originele modellen uit het B-segment, genre Citroën DS3, Audi A1 en de Alfa Romeo MiTo. Maar ook de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Mazda2, Mini One, Kia Rio en Hyundai i20 vallen in hetzelfde segment. De Ypsilon is de keuze voor wie een origineel model zoekt aan een schappelijke prijs met enkele leuke luxesnufjes, maar wie niet al te veel belang hecht aan rijdynamiek of pittige motoren.

FAQ

Hoeveel kost de Lancia Ypsilon?
De Lancia Ypsilon is niet meer nieuw te koop in Nederland. Als occasion vind je al een exemplaar vanaf ongeveer 5.000 euro.
Wanneer komt de nieuwe Lancia Ypsilon?
Lancia is bezig aan een wedergeboorte en heeft belooft dat er een nieuwe Ypsilon op de markt komt in 2024.
Is de Lancia Ypsilon betrouwbaar?
De Lancia Ypsilon is over het algemeen een erg betrouwbare auto. De grootste problemen hebben betrekking op de weinig bestelde gerobotiseerde versnellingsbak en een probleem met de lichtschakelaar, die de lichten soms doet uitvallen.

Beoordelingen voor Lancia Ypsilon

15 Beoordelingen

4,3