Maserati tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Maserati

Maserati krijgt een goede reputatie met vierdeurs sportsedans

De jaren ’60 waren de grote tijd van de Italiaanse sportautoproductie. Toen stonden er tegelijkertijd vier onafhankelijke luxe autofabrikanten voor design, luxe en pk-kracht uit Italië. Er werd toen gezocht naar modelstrategieën die geschikt waren om het merkgezicht van deze merken aan te scherpen. Terwijl Lamborghini zijn geld als tractorfabrikant verdiende moest zijn pas in 1964 opgerichte eigen autotak met een krachtig design zijn pretenties duidelijk maken in plaats van de snelste sportauto’s ter wereld te bevatten. Ferrari teerde als reeds gevestigde aanbieder op zijn grote naam en probeerde naast de serie 365 samen met Fiat met voordelige modellen zoals de Dino de markt te testen. Nieuwkomer De Tomaso bouwde geweldig presterende raceauto’s met Amerikaanse motortechniek. De vierde en oudste producent van Italië was de in 1914 door de vijf Maserati broers opgerichte gelijknamige sportautofirma. Maserati stond voor traditionele Gran Turismo’s in klassieke stijl en onderscheidde zich begin jaren ‘60 van de concurrenten met vierdeurs sportauto’s (in het Italiaans ‘quattroporte’ genaamd). De reissedans met vier zitplaatsen uit de serie Maserati Quattroporte werden in 1963 voor het eerst gepresenteerd en verschenen onder de verschillende eigenaren van het merk Maserati als enige modelserie van de fabrikant ononderbroken in nieuwe uitgaves. Nadat het bedrijf in de jaren ’70 allereerst aan Citroën en tien jaar later aan concurrent De Tomaso was verkocht nam in 1993 uiteindelijk het Fiat-concern het traditionele bedrijf uit Bologna over.

De klassieke coupés en cabriolets van Maserati

De eerste Maserati voor gebruik op straat brachten de Italianen in 1947 in een kleine oplage onder de modelbenaming Maserati A6 op de markt. Deze verscheen als coupé met twee zitplaatsen en als cabriolet. Eind jaren ’50 volgde de Maserati 3500 GT Sebring en de daarop gebaseerde, beter presterende coupé Maserati 5000 GT, die beiden tot midden jaren ’60 in de collectie bleven. Als opvolger van de GT-serie werd in 1963 de Maserati Mistral geïntroduceerd. Deze werd als coupé met vier zitplaatsen en als cabriolet aangeboden. Zijn naam ontstond uit de traditie om de modellen van Maserati uit die periode naar winden te benoemen.

De Maserati’s uit de windperiode

Als opvolger van de Sebring introduceerde de fabrikant in 1966 zijn nieuwe topmodel met V8-motor onder de nieuwe modelnaam Maserati Ghibli. Deze verscheen als coupé en als cabriolet en werd tot 1973 geproduceerd. Zijn opvolger was de tussen 1973 en 1982 geproduceerde coupé Maserati Khamsin, die met zijn wigvormige voorkant en inklapbare koplampen de typische kenmerken van een sportauto uit de jaren ’70 had. Met de Maserati Bora (1972-1978) en de daarvan afgeleide Maserati Merak (1973-1982) presenteerde de fabrikant voor het eerst modellen met middenmotoren die uitsluitend als coupé geproduceerd werden. Parallel aan de naar winden benoemde modellen bouwde Maserati de naar circuits benoemde coupés Maserati Indy (1969-1975) en Maserati Kyalami (1976-1983).

De periode van de biturbo Maserati’s

In de periode dat De Tomaso de eigenaar van Maserati was rustte de nieuwe eigenaar van de in crisis geraakte sportautofabrikant de voertuigcollectie van Maserati voortaan volledig met biturbo techniek uit. Als topmodellen werden de coupés Maserati Shamal (1989-1996) en de Maserati Karif (1988-1992) in de collectie opgenomen. Voor het eerst in decennia verscheen er ook weer een open Maserati die de naam Maserati Spyder kreeg. Bovendien werd het modelpalet van de fabrikant uitgebreid om het merk zo breder op te stellen. Met de Maserati biturbo’s uit de 200 en 400 series werden er voor het eerst kleinere sportsedans uit de middenklasse in de collectie opgenomen.

De nieuwere modelseries van Maserati

Terwijl de strategie van de middenklasse biturbo modellen economisch gezien een mislukking werd, lukte het de nieuwe eigenaar Fiat sinds de jaren ’90 steeds beter om de oude Maserati successen voort te zetten. De klassieker Maserati Quattroporte werd in 2003 compleet nieuw vormgegeven in de vijfde generatie op de markt gebracht. De coupétraditie werd voortgezet met de Maserati 3200 GT (1998-2001) en de gewoonweg Maserati Coupé genoemde opvolger. Sinds 2007 verkocht het bedrijf de serie onder de naam Maserati Gran Turismo. De daarop gebaseerde open versies bood de fabrikant aanvankelijk aan als Maserati Spyder (2001-2007) en later onder de nieuwe naam Maserati Gran Cabrio.