Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-323-front

Mazda 323

1 / 3
mazda-323-front
mazda-323-side
mazda-323-back

Sterke punten

  • Betrouwbare en robuuste motoren
  • Goede dagelijkse bruikbaarheid
  • Zuinige en efficiënte motoren

Zwakke punten

  • Reserveonderdelen soms zeer duur
  • Bouwkwaliteit soms zeer eenvoudig
  • Pragmatisch maar niet erg luxueus

Mazda 323 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda 323, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda 323: compact Japans succesnummer

De Mazda 323 is een Japanse compacte auto die de trotse voorganger van de hedendaagse Mazda 3 is. Hij rolde van de band tussen 1979 en 2003. Het model wist zes generaties lang weggebruikers te overtuigen met zijn betrouwbare technologie en pragmatische uitrusting. Lees meer.

Interesse in een Mazda 323

Mazda 323 occasions
Mazda 323 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Mazda 323 kan terugblikken op een lange geschiedenis en veel ervaring.
  • De motoren worden beschouwd als bijzonder betrouwbaar en duurzaam.
  • Verschillende prestatieniveaus maken ook vandaag nog een individuele keuze mogelijk.
  • De nieuwere generaties bieden veel comfort en talrijke details.

Technische gegevens

Motorisatie

De Mazda 323 heeft gedurende zijn leven een diversiteit aan motoropties gekend. In dit artikel richten we ons vooral op de laatste generatie, die je nog steeds op de weg tegenkomt. In deze laatste generatie, die in zowel sedan- als vijfdeurs modellen voorkomt, bood de Mazda 323 een scala aan motorkeuzes. Het instapmodel, uitgerust met een1,3-liter benzinemotor, leverde 55 kW (75 pk). Ondanks zijn bescheiden formaat presteerde deze motor goed, met een topsnelheid van 162 km/u en een acceleratietijd naar 100 km/u in 15,3 seconden.

Voor degenen die op zoek waren naar meer kracht, bood Mazda ook krachtigere varianten aan, zoals een 95 kW (130 pk) benzinemotor met 171 Nm koppel en een optionele automatische transmissie voor extra gemak.

Naast benzinevarianten waren er ook verschillende dieselopties beschikbaar, met varianten die 40 kW (54 pk) of 52 kW (71 pk) leverden. De krachtigste dieselvariant, exclusief verkrijgbaar in de sedan- en hatchback-versies, bood een indrukwekkend koppel tot 230 Nm. De dieselmodellen zijn alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.

Afmetingen

Niet alleen de keuze van de motoren varieerde aanzienlijk bij de verschillende voertuigvarianten, hetzelfde geldt voor de afmetingen. Als estate is de Mazda 323 het grootst, tot 4,4 meter lang. De breedte is 1,7 meter en de hoogte 1,4 meter. De Mazda 323 is als driedeurs hatchback of coupé echter bijzonder wendbaar en perfect geschikt voor stadsverkeer: een lengte van net geen vier meter moet het zoeken naar een geschikte parkeerplaats een stuk eenvoudiger maken.

De bagageruimte biedt veel ruimte voor dagelijks gebruik van de auto, bijvoorbeeld bij het boodschappen doen. Tot 416 liter laadvolume is beschikbaar achter de achterbank. Het laadvermogen is 555 kilogram. Afhankelijk van de uitvoering varieert het maximale trekgewicht aanzienlijk. Voor de benzinemotor, bijvoorbeeld, is de limiet al bereikt bij 900 kilogram. De Mazda 323 met dieselmotor kan echter zonder problemen tot 1,4 ton trekken.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Mazda 323 Sedan 1.6

Mazda 323 Sedan 1.6
Marktintroductie 2001
Lengte x breedte x hoogte 4,4 m x 1,7 m x 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 416 l
Ledig gewicht 1.070 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.625 kg
Cilinderinhoud 1.598 cm3
Vermogen 72 kW (100 pk)
Koppel 145 Nm
Topsnelheid 177 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,9 s
Tankinhoud 55 l
Verbruik 7,5 l/100km
CO₂-uitstoot 179 g/km

Varianten

De Mazda 323 wist dankzij diverse varianten moeiteloos te voldoen aan uiteenlopende behoeften. Of je nu op zoek was naar de klassieke compacte auto, een ruime estate, een sportieve coupé of een praktische stationwagon, de Mazda 323 had het allemaal te bieden.

Er werden ook verschillende uitrustingslijnen aangeboden. Vanaf 2001 waren er varianten zoals Comfort, Exclusive, Touring en Sportive beschikbaar. In eerdere generaties kon je kiezen uit modellen zoals LT, LX, GLX, LS, GLS, GTX en Millionaire.

Wat betreft standaarduitrusting bood de Mazda 323 stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling. Optioneel was er handbediende airconditioning tegen een meerprijs. In het luxere Touring-uitrustingsniveau werden zowel stuurbekrachtiging als centrale vergrendeling standaard geleverd, samen met een geïntegreerd audiosysteem.

Prijzen

De Mazda 323 kon al vroeg overtuigen met een zeer goede prijs-prestatieverhouding. Tot 2003 kostte de auto ongeveer 15.000 euro voor het instapmodel. Voor de hogere uitrustingslijnen werden prijzen tot 21.300 eurogevraagd.

De Mazda 323 is inmiddels vervangen door de Mazda 3. Het model geniet echter nog steeds populariteit als occasionauto. Goed onderhouden varianten met lage kilometerstand kosten tot 5.000 euro. Voor een paar honderd euro heb je een stevig gebruikt model. Hoewel de auto bekend staat als een betrouwbare partner, moet je je afvragen of je een ruim twintig jaar oude auto op de kop wil tikken voor die prijs. Onderhoudskosten zullen dan al snel hoger zijn dan de aanschafprijs.

Design

Buitenkant

Aan de buitenkant oogt de Mazda 323 heel eenvoudig maar tegelijk elegant. Dit geldt althans voor de laatste en zesde generatie. Met rondingen op de juiste plaatsen, grote achterlichten en grote koplampen aan de voorkant is de auto op het eerste gezicht een lust voor het oog. Overigens blijkt de 323 bijzonder lang mee te gaan, want Mazda lijkt goed werk te hebben geleverd met de roestbescherming.

Binnenkant

Het interieur van de Mazda 323 is ook bijzonder overzichtelijk. Dit biedt voordelen in het dagelijks leven: zo is de bediening van alle functies zeer eenvoudig en vereist geen uitgebreide training. Het comfortniveau is ook goed, onder meer dankzij comfortabele stoelen. Zoals gezegd zijn in de hogere versies zaken zoals airconditioning, een radio en centrale vergrendeling inbegrepen

Veiligheid

Met ABS en krachtige remmen biedt de Mazda 323 rudimentaire veiligheid. Het antiblokkeersysteem (ABS) voorkomt het blokkeren van de wielen tijdens het remmen. Later is de veiligheidsuitrusting uitgebreid met een remassistent, wat de remprestaties verder kan verbeteren in noodsituaties. Ook zijn diverse airbags aan boord. Er is geen Euro NCAP-test van de auto. Door zijn leeftijd mist hij wel een aantal veiligheidssystemen die vandaag de dag algemeen zijn.

Alternatieven

Concurrenten van de laatste generatie Mazda 323 waren onder andere de Mitsubishi Lancer, Nissan Almera, Hyundai Accent en Toyota Corolla. De huidige Mazda 3 is een modern alternatief voor de Mazda 323. Dit model kwam in 2003 op de markt en inmiddels staat de vierde generatie in de showroom. De compacte auto is technisch up to date en biedt tegelijkertijd meer uitrusting, veiligheid en comfort.

FAQ

Wat kost een Mazda 323?
De laatste nieuwprijs in 2003 was minimaal 15.000 euro. Als occasion is de laatste generatie Mazda 323 te vinden vanaf een paar honderd euro tot zo’n 5.000 euro.
Hoe betrouwbaar is de Mazda 323 als occasion?
Betrouwbaarheid is een van de grote troeven van de Mazda 323. Zelfs hoge kilometerstanden vormen meestal geen probleem voor de motoren en de techniek wordt als robuust beschouwd.
Welke auto is de opvolger van de Mazda 323?
In 2003 brak een nieuw tijdperk aan met de Mazda 3, die meer comfort en een herzien design biedt. Tot op de dag van vandaag is dat model een integraal onderdeel van het gamma van de Japanse autofabrikant.

Beoordelingen voor Mazda 323

65 Beoordelingen

4,3