Mazda 323 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Mazda 323

De absolute klassieker van de Japanse fabrikant werd meer dan 25 jaar lang, tot 2003, in de meest uiteenlopende uitvoeringen geproduceerd en is de voorganger van de huidige Mazda 3. De eerste generatie kwam in Japan op de markt als "Familia", in Amerika als GLC en in Europa als 323, maar kon zich vanwege de concurrentie van de VW Golf - die een sterk gelijkende hatchback-carrosserie heeft, niet doorzetten. De opvolger die in 1980 verscheen, was optisch niet vergelijkbaar met de 323 I en groeide zo in Nederland uit tot de eerste Japanse importhit. In 1985 kreeg de 323 zijn vandaag zo karakteristieke, sportieve optiek die toen nog iets hoekiger was.

De onopvallende auto is algemeen bekend om zijn lange levensduur en zijn veilige rijgedrag. Met deze 3e generatie die ook als stationwagon werd gebouwd, lukte Mazda ook de entree in de rallysport. Het gevolg is een opvoering van de motorvermogens, verkrijgbaar als diesel met maximaal 1,7 liter cilinderinhoud en als benzine-uitvoering met een 1,6 liter-turbo met 150 pk. De bouwjaren vanaf 1987 zijn standaard uitgevoerd met katalysator. De Mazda 323 IV zet de traditie van zijn voorgangers voort, maar heeft een rondere carrosserie met weg te klappen koplampen. Diverse motoren, van 1,4 liter met 73 pk tot 1,9 liter GT met 128 pk, leveren de nodige kracht.

Als sportieve extra's zijn er nog de vierwiel aangedreven turbo TX met 163 pk en de GT-R met 185 pk, die oorspronkelijk ontwikkeld waren voor de rallysport. In 1994 volgt de 323 V zijn voorganger op. Opnieuw is een heel scala van motoren verkrijgbaar, waarbij de 5-deurs 323 F als topuitvoering met een 2,0 liter V6 met 144 pk verkrijgbaar is. In 1997 werd het interieur van de auto's aangepast, de techniek op de nieuwste stand gebracht en een aantal speciale modellen ingevoerd, waaronder twee edele 323 F-uitvoeringen en de obligatoire sportwagen. Helaas beschikten nog niet alle varianten over de complete veiligheidsuitrusting. De laatste generatie, de 323 VI, werd vanaf 1998 gebouwd als middenklasse sedan in de uitvoeringen Comfort, Exclusive en Sportive, waarbij de namen voor zich spreken.

Oorspronkelijk met vier verschillende motoren tot 114 pk in de 1,9 liter benzine-uitvoering in het programma, werd er in 2000 nog een schepje bovenop gedaan en wordt ook een 2,0 liter met 130 pk aangeboden. De 2,0 liter turbodiesel brengt sindsdien 100 pk op de weg.

Mehr anzeigen