Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-6-front

Mazda6

1 / 3
mazda-6-front
mazda-6-side
mazda-6-back

Sterke punten

  • Comfortabel en dynamisch onderstel
  • Uitgebreide uitrusting
  • Stationwagon biedt veel bagageruimte

Zwakke punten

  • Model is al aardig op leeftijd
  • Oudere benzinemotoren niet heel sterk
  • Er zijn geen hybrideversies

Mazda 6 : een overzicht

4,6 (134 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda 6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda 6: ruim alternatief voor Duitse middenklasser

De Mazda 6 is een ruim alternatief voor wie niet bij Duitse premiummerken wil shoppen voor een middenklasser. De huidige generatie stamt al uit 2013, maar is in 2016 en vooral in 2018 gefacelift. Het model begint wel zijn leeftijd te tonen en het lijkt er niet op dat de Mazda 6 een opvolger krijgt. Lees meer

Interesse in een Mazda6

Mazda6 occasions
Mazda6 nieuwe auto's
Mazda6 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Mazda 6 onderscheidt zich van zijn concurrenten met een gewillig onderstel en een keurig weggedrag. De handgeschakelde zesbak biedt een aangenaam schakelgevoel.
  • De Mazda 6 is ten opzichte van de Duitse concurrentie zeer gunstig geprijsd: een volledig uitgerust exemplaar kost ongeveer evenveel als een bijna kale premium-Duitser.
  • Je zit goed in de Mazda 6, met comfortabele stoelen en een zeer goede rijpositie. De stationwagon biedt ook een grote bagageruimte.
  • Kies bij voorkeur een exemplaar van na de facelift van 2018. Die ziet er beter uit, het interieur is hoogwaardiger en het onderstel biedt het beste comfort en weggedrag.

Technische gegevens

Motorisatie

De Mazda 6 is in 2002 de opvolger van de Mazda 626. De eerste generatie is er met 1,8-, 2,0- en 2,3-liter benzinemotoren en 2,0-liter CiTD-diesels in twee vermogensvarianten. Alleen de 2.0 benzine is er ook met automatische transmissie. Als SportBreak – de stationwagon – is de Mazda 6 er ook met 2.3 S-VT-motor en automaat – én vierwielaandrijving. In 2006 vernieuwt Mazda de 6 en is ook de sedan met 2.3-liter S-VT-motor en automaat leverbaar, maar dan zonder 4WD. De in dat jaar verschenen DISI Turbo MPS – met maar liefst 191 kW (260 pk) en vierwielaandrijving – is de topversie van de eerste generatie van de Mazda 6.

In 2007 verschijnt de tweede generatie. Mazda breidt het motorengamma van de 6 uit met de 2.5 S-VT, die de plaats van de 2.3 S-VT inneemt, en de 2.2 CiTD-diesel in twee vermogensvarianten. Ook nu is alleen de 2.0 benzine er ook met automatische transmissie. In 2010 krijgt het model een opfrisbeurt en vervalt de tweeliter diesel. De 2.2 CiTD-diesel krijgt een derde vermogensvariant, met 132 kW (180 pk).

In 2013 introduceert Mazda de huidige, derde generatie. Die is er met de innovatieve – want schonere, zuinigere en krachtigere – SkyActive-G 2.0 en 2.5 benzinemotoren en SkyActive-D 2.2 diesels, alle in diverse vermogensvarianten. In occasionadvertenties wordt SkyActive-G overigens vaak afgekort tot SAG. Vrijwel alle motorenversies zijn er ook met automaat. De diesels zijn sinds 2020 uit het gamma geschrapt. Hybrideversies van de Mazda 6 zijn er niet.

Afmetingen

De Mazda 6 van de derde generatie is als sedan 4,87 meter lang, 1,84 meter breed en 1,45 meter hoog; de wielbasis van de sedan meet 2,83 meter. De stationwagon is 4,80 meter lang, even breed en 1,48 meter hoog; dit model is niet alleen wat korter, ook de wielbasis is met 2,75 meter iets korter. Desondanks is de Mazda 6 iets groter dan zijn rechtstreekse concurrenten. De sedan heeft een bagageruimte van 474 liter, in de stationwagon kun je 522 tot 1.648 liter meenemen – vrij veel in deze klasse. Achterin is de ruimte voldoende, maar in de sedan zorgt de iets aflopende daklijn voor wat minder hoofdruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mazda 6
Marktintroductie 2013
Lengte x breedte x hoogte 4,87 x 1,84 x 1,45 m (SportBreak: 4,80 x 1,84 x 1,48 m)
Wielbasis 2,83 m (2,75 m)
Inhoud bagageruimte 474-1.648 l
Ledig gewicht 1.366-1.509 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.005-2.155 kg
Cilinderinhoud 1.998-2.488 cm3
Vermogen 107-143 kW (145-194 pk)
Koppel 213-420 Nm
Topsnelheid 208-223 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,1-10,0 sec
Tankinhoud 62 l
Verbruik 5,1-7,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 117-172 g/km

Varianten

De eerste twee generaties van de Mazda 6 zijn er als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en als stationwagon – de SportBreak. In 2012 verdwijnt de hatchback. De Mazda 6 is er in diverse uitvoeringen: een naamloze uitvoering, Comfort, Business, Business Comfort, Sportive, Luxury en Signature. Nieuwe exemplaren zijn er in de uitvoeringen Center-Line, Exclusive-Line, Homura, Takumi en 20th Anniversary. Opvallend: ‘de’ Mazda 6 heet gewoon Mazda 6, zonder de toevoeging SportBreak of bijvoorbeeld ‘stationwagon’. De vierdeursversie heet Mazda 6 Sedan. De basisversie, dus de Mazda 6 zonder toevoeging, is altijd al redelijk goed uitgerust, met lichtmetalen 17-inchwielen, zwart stoffen interieur, Mazda Radar Cruise Control (MRCC) en smartphone-integratie (Apple Carplay en Android Auto™).

Prijzen

De Mazda 6 is nieuw leverbaar voor prijzen vanaf 44.200 euro voor een 2.0 Sedan en voor 45.700 euro voor een 2.0 SportBreak, beide in Center-Line-uitvoering. De jubileumuitvoering gaat richting de 58.000 euro.

Occasions vanaf de laatste facelift vind je al voor onder de 20.000 euro. De meeste zijn de stationwagonversie SportBreak. De oudste exemplaren van de derde generatie beginnen qua prijs bij 6 á 7.000 euro en dan maakt het niet uit of het een SportBreak of een sedan en een benzineversie of een diesel is. Oudere occasions kun je al vinden voor prijzen vanaf duizend euro, afhankelijk van de kilometerstand, staat en de uitvoering van de auto. De oudste exemplaren – vanaf 2002 dus – hebben aanzienlijke kilometerstanden, maar ook jongere exemplaren hebben vaak tonnen op de teller staan – dat is nu eenmaal vaak het geval met auto’s in dit segment.

Design

Buitenkant

De Mazda 6 van de derde generatie is rechtstreeks gebaseerd op het Takeri-concept uit 2011. De auto maakt in 2012 zijn publieksdebuut. Het design van de Mazda valt zó in de smaak, dat Mazda een nominatie ontvangt voor de titel World Design of the Year 2013. In 2018 ondergaat het model een facelift; modellen van na de facelift herken je aan de nieuwe koplampen, waarvan het verchroomde streepje van de grille ónder de lichtunits uitkomt, en zijn donkerdere achterlichten met een verchroomde lijst die ze met elkaar verbindt.

Binnenkant

Mazda heeft het interieur van deze generatie van de Mazda 6 een flinke upgrade gegeven ten opzichte van zijn voorganger, met minder harde plastics en duidelijker ergonomischer. Ook het comfort en de geluidsisolatie liggen op een hoger niveau dan in de eerdere generaties. Met de facelift van 2018 voorzag Mazda de auto niet alleen van een volledig nieuw dashboard – dat beter aansluit bij de rest van het destijds nieuwe modellengamma – maar ook van een nieuw infotainmentsysteem en beter geplaatste knoppen. De uitrusting van de Mazda 6 is standaard al vrij compleet en opties niet erg kostbaar, waardoor je op de meeste exemplaren met stoelverwarming en -ventilatie, stuurwielverwarming, een head-up display en een goed audiosysteem wordt verwend.

Veiligheid

De Mazda 6 werd bij zijn facelift in 2018 getest door Euro NCAP en behaalde de maximale score van vijf sterren, met uitstekende scores voor de bescherming van inzittenden. De zwakkere punten waren voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers en het aanbod van veiligheidssystemen, wat te verklaren valt door de hogere leeftijd van het model. Sommige veiligheidssystemen zitten ook pas in de hogere uitrustingsniveaus.

Alternatieven

Je zou de Mazda 6 als concurrent kunnen zien voor de BMW 3 Serie, de Audi A4 en de Mercedes C-Klasse, maar vanwege de afwezigheid van hybride aandrijflijnen is de Japanner veel minder populair in de lease dan de genoemde alternatieven. De Mazda 6 speelt meer in het niet-premium segment van de Volkswagen Passat, de Skoda Superb, de Peugeot 508, de Ford Mondeo en de Opel Insignia.

FAQ

Is de Mazda 6 er nog als diesel?
Nee, sinds 2020 zijn er geen dieselmotoren meer verkrijgbaar in nieuwe exemplaren van de Mazda 6. Je hebt uitsluitend keuze uit 2,0- en 2,5-liter benzinemotoren. In exemplaren van eerdere bouwjaren zijn er wel diverse dieselmotorvarianten geleverd.
Is de Mazda 6 er ook als hybride?
Nee, Mazda heeft geen hybride-aandrijving voor de Mazda 6 ontwikkeld. Voorlopig is enkel de CX-60 er als plug-in hybride.
Krijgt de Mazda 6 een opvolger? Hij is al zo lang op de markt.
Het leek erop dat de Mazda 6 een opvolger zou krijgen op het platform van de CX-60, maar die plannen lijkt Mazda te hebben geschrapt. Als je per se een nieuwe middelgrote of grote Mazda wilt aanschaffen, moet je dus uitwijken naar een SUV van het merk.